Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Måla om ett ASUS 290x

Permalänk

Måla om ett ASUS 290x

Tja!
Håller på med ett vitt bygge och när det kommer till grafikkort hade jag tänkt måla om mitt 290X.
Vad för färg ska man använda sig av? Något att tänka på?
Färgen ska vara vit!
Delarna jag tänkt måla är dessa, och går dessa att måla utan att man förstör något i längden?

(plåten med text på)

(Och den svarta plåten runt fläktarna)

MVH
alex

Permalänk
Medlem
Permalänk

funkar utmärkt med i stort sett vilken färg som helst

jag har gjort det med vanlig sprayburk från biltema åt någon minns inte vem kräver ju dock att man monterar bort delar som inte ska få färg på sig så som kretskort, fläktar, osv från det som ska lackeras eller ordentlig maskering.

den svarta kåpan runt fläktarna ser ut att sitta fast med 4 stjärnskruvar på sidorna av kylaren

och backplaten är sitter ju med genomgående skruvar i antingen muttrar på andra sidan kretskortet (väldigt tveksamt) eller gängor i kylaren på andra sidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Plastidip känns onödigt, iaf om TS inte hade tänkt dra bort färgen efter ett tag.
Valfri färg på sprayburk kommer funka klockrent.
Som tidigare inlägg säger, skruva bort delarna som ska målas och spraya dom bara.
Kör med tunna lager tills du tycker att det har täckt tillräckligt. Låt det torka.
Inga konstigheter

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

funkar utmärkt med i stort sett vilken färg som helst

jag har gjort det med vanlig sprayburk från biltema åt någon minns inte vem kräver ju dock att man monterar bort delar som inte ska få färg på sig så som kretskort, fläktar, osv från det som ska lackeras eller ordentlig maskering.

den svarta kåpan runt fläktarna ser ut att sitta fast med 4 stjärnskruvar på sidorna av kylaren
http://www.ocaholic.ch/modules/xcgal/albums/userpics/2K13GPUCharts/R9290X/ASUS/DC2OC/ASUS.Radeon.R9.290X.DirectCU.II.OC_06.jpg

och backplaten är sitter ju med genomgående skruvar i antingen muttrar på andra sidan kretskortet (väldigt tveksamt) eller gängor i kylaren på andra sidan.

Tack så mycket för svar!
Har aldrig skruvat isär ett grafikkort, men ska se om det går att kolla några instruktioner eller liknande.
Behöver jag slipa ner plåtarna innan jag målar?

Skrivet av PelleRell:

Plastidip känns onödigt, iaf om TS inte hade tänkt dra bort färgen efter ett tag.
Valfri färg på sprayburk kommer funka klockrent.
Som tidigare inlägg säger, skruva bort delarna som ska målas och spraya dom bara.
Kör med tunna lager tills du tycker att det har täckt tillräckligt. Låt det torka.
Inga konstigheter

Tack för svar!
Nej, att ta av färgen är nog inget jag kommer göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svarthjarta:

Tack så mycket för svar!
Har aldrig skruvat isär ett grafikkort, men ska se om det går att kolla några instruktioner eller liknande.
Behöver jag slipa ner plåtarna innan jag målar?

Tack för svar!
Nej, att ta av färgen är nog inget jag kommer göra.

Du ska inte behöva slipa.
Tvätta med t-röd eller liknande så du får en ren yta bara så ska det nog gå bra.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av svarthjarta:

Tack så mycket för svar!
Har aldrig skruvat isär ett grafikkort, men ska se om det går att kolla några instruktioner eller liknande.
Behöver jag slipa ner plåtarna innan jag målar?

Tack för svar!
Nej, att ta av färgen är nog inget jag kommer göra.

jag brukar bara rugga upp ytan lite med lite stålull eller 1500-2000 sanpapper men tveksamt till att det behövs öht.

sen brukar jag ta på mig gummivantar och diska det med diskmedel och vatten sen låta torka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows