Permalänk
Medlem

PC crashar vid spelande

Hej,

Har ett ganska irriterande problem med min dator. När jag spelar vissa spel crashar den helt utan förvarning och startar om sig. Skärmen blir plötsligt svart och jag hör ett kort surrande ljud och sedan startar datorn om sig. Dock lyckas den inte starta helt och hållet igen efter detta, utan man måste göra ett par hard-resets innan den vill starta upp som vanligt igen.

Än så länge har detta hänt när jag spelat BF4 och Far Cry 4. BF kan jag vissa gånger spela en längre tid utan problem, och andra gånger hinner jag bara med ett par matcher innan det blir svart. Far Cry har jag som kortast kört i typ 3 min innan crashen. Vad som är konstigt är att jag kunnat spela t.ex. Fallout 3 i flera timmar i sträck utan att stöta på problemet.

När jag testade att köra BF i Widows 7 istället hände samma sak. Dock lyckades datorn reboota av sig själv utan problem, men jag fick upp den svarta skärmen där man väljer om man vill starta Windows normalt eller i Safe Mode, samt ett meddelande om att "Datorn återställts efter ett allvarligt fel". I Windows 8.1 får jag inga som helst indikationer på att något gått snett.

Har inte överklockat öht, och mina temps tycks inte vara något utöver det vanliga. Sparade en logg från GPU-z när jag spelade och crashen inträffade men kunde inte se något särskilt i den.

Min rigg:
Asus Z-97a
Intel Core i5 4690K
Asus Strix 970
16GB Ram
Samsung 840 Pro 250GB SSD
EVGA Supernova G2 750W
Noctua NH-D15
Windows 8.1 x64

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av Deemlin:

Hej,

Har ett ganska irriterande problem med min dator. När jag spelar vissa spel crashar den helt utan förvarning och startar om sig. Skärmen blir plötsligt svart och jag hör ett kort surrande ljud och sedan startar datorn om sig. Dock lyckas den inte starta helt och hållet igen efter detta, utan man måste göra ett par hard-resets innan den vill starta upp som vanligt igen.

Än så länge har detta hänt när jag spelat BF4 och Far Cry 4. BF kan jag vissa gånger spela en längre tid utan problem, och andra gånger hinner jag bara med ett par matcher innan det blir svart. Far Cry har jag som kortast kört i typ 3 min innan crashen. Vad som är konstigt är att jag kunnat spela t.ex. Fallout 3 i flera timmar i sträck utan att stöta på problemet.

När jag testade att köra BF i Widows 7 istället hände samma sak. Dock lyckades datorn reboota av sig själv utan problem, men jag fick upp den svarta skärmen där man väljer om man vill starta Windows normalt eller i Safe Mode, samt ett meddelande om att "Datorn återställts efter ett allvarligt fel". I Windows 8.1 får jag inga som helst indikationer på att något gått snett.

Har inte överklockat öht, och mina temps tycks inte vara något utöver det vanliga. Sparade en logg från GPU-z när jag spelade och crashen inträffade men kunde inte se något särskilt i den.

Min rigg:
Asus Z-97a
Intel Core i5 4690K
Asus Strix 970
16GB Ram
Samsung 840 Pro 250GB SSD
Windows 8.1 x64

Tacksam för svar!

vilket nätagg har du ? har du några siffror på både temp till processorn och grafikkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vilket nätagg har du ? har du några siffror på både temp till processorn och grafikkortet ?

Har ett EVGA Supernova G2 750W. Temp. ligger på knappt 70°C för GPUn och runt 40°C för CPUn när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Måste väl gå att hitta log på vad som inträffade när datorn stängde av sig själv? (Event log) posta den här..
Hittade en med liknande problem här..

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1866368/computer-shu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimpa:

Måste väl gå att hitta log på vad som inträffade när datorn stängde av sig själv? (Event log) posta den här..
Hittade en med liknande problem här..

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1866368/computer-shu...

Tack för tipset! Lyckades hitta tre olika loggar från samma klocklslag då en crash inträffade (01.17), har dock ingen aning om hur man tolkar dessa:

Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Kernel-PnP
Date: 2015-07-23 01:17:53
Event ID: 219
Task Category: (212)
Level: Warning
Keywords:
User: SYSTEM
Computer: Dennnis-PC
Description:
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&2.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-PnP" Guid="{9C205A39-1250-487D-ABD7-E831C6290539}" />
<EventID>219</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>3</Level>
<Task>212</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2015-07-22T23:17:53.442352000Z" />
<EventRecordID>2487</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="180" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Dennnis-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="DriverNameLength">24</Data>
<Data Name="DriverName">ACPI\PNP0A0A\2&amp;daba3ff&amp;2</Data>
<Data Name="Status">3221226341</Data>
<Data Name="FailureNameLength">14</Data>
<Data Name="FailureName">\Driver\WUDFRd</Data>
<Data Name="Version">0</Data>
</EventData>
</Event>

1

Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Date: 2015-07-23 01:17:52
Event ID: 41
Task Category: (63)
Level: Critical
Keywords: (2)
User: SYSTEM
Computer: Dennnis-PC
Description:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>3</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2015-07-22T23:17:52.879849500Z" />
<EventRecordID>2483</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Dennnis-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
</EventData>
</Event>

2

Log Name: System
Source: EventLog
Date: 2015-07-23 01:17:55
Event ID: 6008
Task Category: None
Level: Error
Keywords: Classic
User: N/A
Computer: Dennnis-PC
Description:
The previous system shutdown at 00:38:25 on ‎2015-‎07-‎23 was unexpected.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="EventLog" />
<EventID Qualifiers="32768">6008</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2015-07-22T23:17:55.000000000Z" />
<EventRecordID>2474</EventRecordID>
<Channel>System</Channel>
<Computer>Dennnis-PC</Computer>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data>00:38:25</Data>
<Data>‎2015-‎07-‎23</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>5</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Binary>DF07070004001700000026001900F400DF07070003001600160026001900F4003C0000003C000000000000000000000000000000000000000100000000000000</Binary>
</EventData>
</Event>

3
Permalänk
Medlem

Genom att läsa loggarna ser jag att det är ett driver problem.
"The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&2."

Har du stoppat i något udda USB minne i din dator senaste tiden?

Prova med denna fix:

Method 1: Try updating drivers using Windows updates.

Follow the steps given below.

a) Press Windows key + X, Select Control panel.
b) In the search box, type Windows update.
c) Select Windows update, and see if there is any update for device.

Method 2: Check from the manufacturer’s Website if there is any drivers updated for the hardware.

Method 3: Uninstall and reinstall USB Controllers from Device manager.

I would suggest you to follow the steps given below and check if this helps.

a) Press Windows key + X, select device manager.
b) Expand USB Controllers.
c) Right click on the USB Drivers and select uninstall.

Now perform a system restart.

a) Now open device manager.
b) Click on Scan for hardware changes.
c) And follow the installation wizard to install the drivers for the USB hard drive.

Detta kanske också hjälper: http://www.sevenforums.com/drivers/268212-driver-driver-wudfr...

Permalänk
Medlem

Det enda jag kopplat i och ur är min externa hårddisk. Ska ta en titt på det, tack för hjälpen så länge!

Permalänk
Medlem

Inga problem.. Hoppas det löser sig.. Annars hojtar du bara till igen. 👍🏻

Kan även vara digitalkamera (usb) drivisar. Och som ovanstående skrev usb enheter i allmänhet..

Avinstallera drivisarna för den externa så länge o plugga ur den o testa

Permalänk
Medlem

Testa detta ..

Hitta services.. Antar de är services.msc ?
Sen "windows driver foundation - user-mode-driver framework" ändra till "automatic"

Testa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimpa:

Testa detta ..

Hitta services.. Antar de är services.msc ?
Sen "windows driver foundation - user-mode-driver framework" ändra till "automatic"

Testa..

Det verkar lösa detta: "The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&2."

Dock löser det inte crasharna när jag spelar. Sen verkar det som att de loggarna jag hittat skapas efter att datorn startats om efter en crash, alltså inte just vid crashtillfället.

Permalänk
Medlem

Det verkar bara lösa Driver-problemet tillfälligt. Hade en ny crash nyligen och samma loggar syns i Event Viewer. Plus några andra som tycks ha med Intel HD Graphics att göra.

Känns inte som att någon av loggarna förklarar varför crashen inträffar. Det tycks vara fel som uppstår vid den automatiska rebooten.

Efter crashen startar datorn om sig, men det resulterar bara i en svart skärm. Jag måste sedan göra en hard reset för att datorn skall start som vanligt igen. Antar att det är då de här loggarna skrivs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Det verkar bara lösa Driver-problemet tillfälligt. Hade en ny crash nyligen och samma loggar syns i Event Viewer. Plus några andra som tycks ha med Intel HD Graphics att göra.

Känns inte som att någon av loggarna förklarar varför crashen inträffar. Det tycks vara fel som uppstår vid den automatiska rebooten.

Efter crashen startar datorn om sig, men det resulterar bara i en svart skärm. Jag måste sedan göra en hard reset för att datorn skall start som vanligt igen. Antar att det är då de här loggarna skrivs...

Gör en systemåterställning till en lång tid tillbaka när datorn fungerade som den ska.

(Sök efter "systemåterställning" så kommer det upp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Gör en systemåterställning till en lång tid tillbaka när datorn fungerade som den ska.

(Sök efter "systemåterställning" så kommer det upp)

Har formaterat om ett antal gånger redan, utan resultat. Verkar inte ha något att göra med det som står i loggarna.

Ger snart upp, det finns ju liksom inget att gå på. Kan det vara någon komponent som är kaputt? GPUn eller moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Har formaterat om ett antal gånger redan, utan resultat. Verkar inte ha något att göra med det som står i loggarna.

Ger snart upp, det finns ju liksom inget att gå på. Kan det vara någon komponent som är kaputt? GPUn eller moderkortet?

Skulle inte tro moderkortet men möjligtvis GPU.

Prova sätta dit en gammal GPU och kör, om du inte har en gammal får du köpa en från Webhallen för 150kr

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/210671-gigaby...

Innan du köper något dock, prova att köra datorn med 1 ram sticka i taget på slot nummer 1. Detta för att veta om någon av ramminnena är paj.

Om du kan, kör stress test på enbart RAM, om datorn inte krashar då, så testar du med Enbart GPU, sedan CPU osv.
Program för att testa detta är "Aida" http://www.aida64.com/downloads

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Skulle inte tro moderkortet men möjligtvis GPU.

Prova sätta dit en gammal GPU och kör, om du inte har en gammal får du köpa en från Webhallen för 150kr

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/210671-gigaby...

Innan du köper något dock, prova att köra datorn med 1 ram sticka i taget på slot nummer 1. Detta för att veta om någon av ramminnena är paj.

Om du kan, kör stress test på enbart RAM, om datorn inte krashar då, så testar du med Enbart GPU, sedan CPU osv.
Program för att testa detta är "Aida" http://www.aida64.com/downloads

Satte in ett Radeon 5770 och lyckades köra Far Cry utan att crasha. Så det känns ju som att det är GPUn som spökar. Dock hände det ingenting när jag körde stresstestet i Aida med mitt 970.

Sen har jag ju kört andra spel utan att crasha med 970, t.ex. Fallout 3 och Wolfenstein The New Order. Förstår inte varför det bara skulle hända i Far Cry och BF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Satte in ett Radeon 5770 och lyckades köra Far Cry utan att crasha. Så det känns ju som att det är GPUn som spökar. Dock hände det ingenting när jag körde stresstestet i Aida med mitt 970.

Sen har jag ju kört andra spel utan att crasha med 970, t.ex. Fallout 3 och Wolfenstein The New Order. Förstår inte varför det bara skulle hända i Far Cry och BF...

Hmm..
Har du koll på dina temperaturer när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Hmm..
Har du koll på dina temperaturer när du spelar?

Temp på GPUn ligger knappt 70 grader under load, och CPUn på runt 40 grader.

Jag hörde windows ljud när datorn startat om sig efter en crash. Så jag testade att koppla in skärmen i moderkortets HDMI port, och mycket riktigt så är datorn i full gång men körs på Intel grafiken istället för mitt 970. Kollade i device manager och 970 dyker inte upp där.

Det verkar ju vara någon form av glapp i kontakten där som gör att det kopplar ur sig.

Permalänk
Skrivet av Deemlin:

Temp på GPUn ligger knappt 70 grader under load, och CPUn på runt 40 grader.

Jag hörde windows ljud när datorn startat om sig efter en crash. Så jag testade att koppla in skärmen i moderkortets HDMI port, och mycket riktigt så är datorn i full gång men körs på Intel grafiken istället för mitt 970. Kollade i device manager och 970 dyker inte upp där.

Det verkar ju vara någon form av glapp i kontakten där som gör att det kopplar ur sig.

fel på grafikminnet kan ju vara att vissa spel skriver till en viss adress och att det då blir fel.
testa denna https://developer.nvidia.com/CUDA-MEMCHECK

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Temp på GPUn ligger knappt 70 grader under load, och CPUn på runt 40 grader.

Jag hörde windows ljud när datorn startat om sig efter en crash. Så jag testade att koppla in skärmen i moderkortets HDMI port, och mycket riktigt så är datorn i full gång men körs på Intel grafiken istället för mitt 970. Kollade i device manager och 970 dyker inte upp där.

Det verkar ju vara någon form av glapp i kontakten där som gör att det kopplar ur sig.

När du kopplar in HDMIn till moderkortets port så kommer det integrerade intel grafikkortet att användas istället för ditt 970. Eftersom datorn startar och funkar när du använder Intel Hd grafik så är det ditt grafikkort som är problemet.

Om du fortfarande har garanti på ditt grafikkort, så borde du kontakta återförsäljaren och förklara problemet.

Innan du gör detta, följ anvisningarna från @grönahunden
Se till att du kopplar HDMIn till grafikkortet då

Permalänk
Medlem

Sätt hdmi i Gtx 970 - In i bios... Disable integrerat grafikkort intel HD.. Save and exit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

fel på grafikminnet kan ju vara att vissa spel skriver till en viss adress och att det då blir fel.
testa denna https://developer.nvidia.com/CUDA-MEMCHECK

Skrivet av Nimpa:

Sätt hdmi i Gtx 970 - In i bios... Disable integrerat grafikkort intel HD.. Save and exit...

Ska testa detta.

Skrivet av AGI:

När du kopplar in HDMIn till moderkortets port så kommer det integrerade intel grafikkortet att användas istället för ditt 970. Eftersom datorn startar och funkar när du använder Intel Hd grafik så är det ditt grafikkort som är problemet.

Om du fortfarande har garanti på ditt grafikkort, så borde du kontakta återförsäljaren och förklara problemet.

Innan du gör detta, följ anvisningarna från @grönahunden
Se till att du kopplar HDMIn till grafikkortet då

Det konstiga är att datorn startade om sig och automatiskt "valde" den integrerade grafiken istället för 970 som uppenbarligen hade tappat kontakten på något sätt. Men det kanske tyder på att det är problem med störmtillförseln till GPUn?

Jag testade att koppla in och ur kablarna i PSUn och bytte dessutom ut GPU-kabeln mot en annan. Jag kunde då köra betydligt längre än tidigare innan något hände, trodde därför problemet var löst. Men sedan gick något snett igen. Ingen reboot den här gången, istället blev skärmen svart men jag kunde fortfarande se muspekaren.

När jag startade om manuellt hittade jag en ny logg i Event Viewer som jag inte sett tidigare. ID 4101 "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered." Det verkar ju vara ett välkänt problem i alla fall.

Annars får jag väl höra med NetOnNet om det går att byta. Tack för hjälpen så länge!

Permalänk
Medlem

Har du satt intel integrated graphic på disable i bios.. Säkert finns den under "peripherals" fliken..
Jag bytte nämligen själv gpu häromdan och gjorde så..

Permalänk
Medlem

"ID 4101 "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered." Det verkar ju vara ett välkänt problem i alla fall."

Har du uppdaterat till dem allra senaste grafikinställningarna? När du installerar dem, se till att trycka avancerad installation, sedan trycker du att den ska göra en ren installation.

Sök bara "gtx 970 drivers" på Google så hittar du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimpa:

Har du satt intel integrated graphic på disable i bios.. Säkert finns den under "peripherals" fliken..
Jag bytte nämligen själv gpu häromdan och gjorde så..

Skrivet av AGI:

"ID 4101 "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered." Det verkar ju vara ett välkänt problem i alla fall."

Har du uppdaterat till dem allra senaste grafikinställningarna? När du installerar dem, se till att trycka avancerad installation, sedan trycker du att den ska göra en ren installation.

Sök bara "gtx 970 drivers" på Google så hittar du

Hittade en inställning kallad "Primary Display", där kunde jag välja mellan PCIE och CPU Graphics så jag valde PCIE.

Drivrutinerna är de senaste, har dessutom rensat gamla drivers med Driver Sweeper.

Permalänk
Medlem

40 grader på CPU:n när du spelar, är inte det en anmärkningsvärt låg siffra? Måste vara makalöst GPU-bundna spel du kör. Vad har du för kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hivemind:

40 grader på CPU:n när du spelar, är inte det en anmärkningsvärt låg siffra? Måste vara makalöst GPU-bundna spel du kör. Vad har du för kylning?

Har en Noctua NH-D15 som CPU-kylning.

Kör nu Windows 10 och det verkar ha löst problemet, iaf tillfälligt. Fick svart skärm ett par gånger, utan att datorn crashade, och fick samma meddelande som tidigare (ID 4101, Driver stopped working and successfully recovered).

Nu har det dock gått ganska lång tid utan att något hänt, så jag hoppas att det inte återkommer. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Har en Noctua NH-D15 som CPU-kylning.

Kör nu Windows 10 och det verkar ha löst problemet, iaf tillfälligt. Fick svart skärm ett par gånger, utan att datorn crashade, och fick samma meddelande som tidigare (ID 4101, Driver stopped working and successfully recovered).

Nu har det dock gått ganska lång tid utan att något hänt, så jag hoppas att det inte återkommer. Tack för all hjälp!

Jag hade nyligen exakt samma problem som du har beskrivit ovan. Jag testade att byta alla delarna med en annan dator, felsökte i en vecka och hittade inget hårdvarurelaterat problem tycktes det. Men efter att ha installerat om OS och tvingat Windows update att leta efter uppdateringar så försvann problemet och nu fungerar allt felfritt. Så se till att installera även valfria systemuppdateringar, det löste mitt problem.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html bra program att få en enkel överblick av blådumpar. Man ser vilken systemfil är skyldig och vilken felkod man fått.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600