Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Chassi till skylake bygge med bra dammfilter (husdjur)

Permalänk

Chassi till skylake bygge med bra dammfilter (husdjur)

Hej allihopa, snart dags för Skylake och det betyder att det är dags för att bygga en speldator. Dom flesta delarna har jag koll på men en viktig sak återstår, nämligen chassit.

Jag har tittat på mängder av reviews och fastnat för Corsair 450d men dammfiltrena ser inte tillräckligt finmaskiga ut då 2 stycken katter finns i hemmet. Fractal r5 har jag också kollat på men även där saknas bra dammfilter i toppen där en h100gtx ska husera.

Har ni några tips på chassi med dammfilter överallt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Medlem

Har 450D nu som en tillfällig lösning och det är inte okej.. för pälsdjursägare.

Hade det mindre 350D innan och det var kanon, förutom toppen där det var lite öppet. Det går ju dock att sätta dit dammfilter/fläktfilter, som man kan köpa löst, men samtidigt så tar radiatorn upp det mesta av hålen. Hade inga problem med damm, men mitt nya H100i GTX gick inte in, utan att ta i moderkortet som jag har. Därav större chassi..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@DaBone:
Okej det var tråkigt att höra. Jag vill ju inte lägga en förmögenhet på ett chassi heller så jag vet inte riktigt vad man ska satsa på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera 350D, men kolla om den övre kylflänsen på moderkortet inte sticker ut över kanten, som det gör på mitt..
Tänker skaffa nytt moderkort framöver och återgå till 350D själv.

Annars är FD R5 ett bra chassi.. så kolla om du kan få tag på filter till toppen eller skaffa en kylare med större radiator, som täcker upp i toppen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@DaBone:

Efter lite googlande så verkar det inte finnas något dammfilter till toppen av R5. Det går ju göra ett eget men hade gärna sett att det funnits från början.

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk

Instämmer och håller med om att 350D är ett bra chassi. Har ett sådant själv. Och har katt. Har inte satt dit något filter i toppen men det fungerar bra ändå. Kanske skulle göra det. De två filter som redan sitter är utmärkta. Finmaskiga.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
99:e percentilen

Kan också rekommendera 350D i allmänhet, även om jag inte har husdjur. Glöm inte att du då måste ha ett mATX-moderkort, men det tycker jag borde vara standard ändå, för de flesta behöver verkligen inte ATX.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Dit önskemål om R5 borde vara lätt att fungera, det ska vara utblås på ovan sida h100gtx (varm luft stiger så det är optimalt) så det bör fungera bra flyta bak fläkten fram för få färg symmetri och sätt dit en Noctua (2000varv) i boten 120 eller 140 beroende på hur mycket plats kraft aggregatet tar, båda filtren är lätta göra rent.

Ställ in så temperaturen styr varvtalet till samma för front fläktarna och i kylarens och när front fläktarna når sitt takvärde max eller lite lägre går den extra fläkten i gång och låt des varv tal ökningen vara de dubbla mot takfläktarna de är två där för dubbla varvtalet. Lite justering för finna de som passar dig.

De finns säkert fler alternativ som passar

http://www.sweclockers.com/test/19649-fractal-design-define-r...

Fäktarna skulle kunna göra det ett steg till låta pumpen en fläkt i kylaren och en frontfläkt och låt den andra kyl-fläkten följa den andra fontfläkten och justera botten fläkten temperatur mässigt att kompensera när front fläktarna inte räcker till (alltid ha lite övertryck).
Gör att du har ett minimum av tre motorer lite tystare min och ett bra max!

(Eventuellt behöver du en eller två splitters beroende på moderkort men det kan gå utan i bästa fall.)

Du skulle kunna förbereda för en extrem variant genom att välja botten fläkten 120 Noctua (750- 3000 varv)

Så skulle du kunna köpa en till Noctua och ett damm filter…

Sätta in Noctua i kylaren sätten kylar fläkt i boten och den andra bak med filter.
Vid normal drift går det hålla datorn tyst men vid extrem värme så kan du hålla datorn sval men den blir bullrig vid max, men den kan vara tyst vid låg effekt och bara bli högljudd vid extrem varianter.

Permalänk

Eller så skaffar du Define S och sätter radiatorn i fronten och ha toppen stängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Eller så skaffar du Define S och sätter radiatorn i fronten och ha toppen stängd.

Eller en Define r5 och tar ut burarna och sätter radiatorn i fronten

Permalänk
Skrivet av coopish:

Eller en Define r5 och tar ut burarna och sätter radiatorn i fronten

Ja det går, men blir inte lika snyggt.

Permalänk

@StuntmanMike:
Många bra förslag, ska kolla lite recensioner på define och se om r5 eller s varianten är ett alternativ!

Såg att phanteks hade några alternativ också

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Skrivet av solitary47:

@StuntmanMike:
Många bra förslag, ska kolla lite recensioner på define och se om r5 eller s varianten är ett alternativ!

Såg att phanteks hade några alternativ också

Ja dom gör läckra chassin! Fick hem den här idag!! =D

Dock så skulle jag inte säga att det är bland de bättre alternativen mot damm&djurhår. Ljuddämpade chassin har ju isolering längs "alla" springor & gluggar som stänger ute mycket damm. Medans Phanteks är väldigt öppna.. =/