Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Surface Pro 3 vs MBP 13 Retina - alternativ?

Permalänk
Medlem

Surface Pro 3 vs MBP 13 Retina - alternativ?

Godafton!

Jag är på jakt efter en smidig laptop att ta med mig till London där jag kommer att börja jobba i September. Hade jag kunnat, så hade jag plockat med mig min iMac så hade problemet varit löst, men tyvärr är det inte så. Utan jag är ute efter en smidig och hyfsat kraftfull "ultrabook" eller laptop istället. Problemet är att det vekar inte finnas någon lätt och kvalitativ laptop som täcker mina behov, förutom dom två nämnda i trådnamnet.
Jag hade egentligen bara kunnat köpa en MBP 13" Retina och uppgraderat den fullt ut, så hade jag haft den ultimata resekamraten för mina behov. Men jag har inte lust att lägga närmare 20.000:- på den. Så då har jag fått kompromissa med mina kräsna krav och då landat på dessa två.

Det jag egentligen undrar är hur står sig SP3n mot MBPn? Det jag kommer att använda laptopen till är Premiere, Photoshop samt lite lättare effekt-redigering i After Effects samt NUKE.
Jag har läst en väldigt massa olika synpunkter för SP3an, allt från att den är sämst på exakt allt, till att den är det bästa sen skivat bröd.
Är det någon som har några erfarenheter med ungefär det jag kommer att använda den till?
Det jag finner otroligt nimnt med SP3an är att den verkar vara väldigt smidig att ha med sig.

Eller finns det fler alternativ som jag har missat?
Min budget är runt 15.000:- Det viktiga är att den ska vara lätt att ha med sig, funka hyfsat bra till mina ovan nämnda behov och vara av god byggkvalitet.
Alla tips och erfarenheter uppskattas!

/Lasse

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Gillar du Mac = köp Mac.
Om du inte har råd med en ny, köp en beggad?

Jag ser inte riktigt hur Sur-face kan vara ett alternativ, det är ju mer av en padda än en laptop. Mkt osmidig tex att använda i knät pga att all vikt sitter i skärmen = kräver extra stöd.
Betydligt sämre tangentbord, sämre OS osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Gillar du Mac = köp Mac.
Om du inte har råd med en ny, köp en beggad?

Jag ser inte riktigt hur Sur-face kan vara ett alternativ, det är ju mer av en padda än en laptop. Mkt osmidig tex att använda i knät pga att all vikt sitter i skärmen = kräver extra stöd.
Betydligt sämre tangentbord, sämre OS osv.

Tycker den fungerar helt okej att använda i knät, dom gånger man nu behöver det.

Sämre OS, njae är upp till var och en.

Köp en Surface. Riktigt bra kvalitésbyggen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Gillar du Mac = köp Mac.
Om du inte har råd med en ny, köp en beggad?

Jag ser inte riktigt hur Sur-face kan vara ett alternativ, det är ju mer av en padda än en laptop. Mkt osmidig tex att använda i knät pga att all vikt sitter i skärmen = kräver extra stöd.
Betydligt sämre tangentbord, sämre OS osv.

Själva OSet spelar ingen roll, gillar OSX lika mycket som Windows. Anledningen att jag jämför mellan dessa två är att dom har liknande hårdvara. Sen begagnat marknaden för Macbooks är rätt begränsad, dom flesta som jag har hittat och kikat på är med 4gb ram samt en eller två generationer äldre. Sen skiljer sig priset på en begagnad inte så värst mycket från en ny.

Men du har kanske rätt om SP3, med att den är obekväm att ha i knät. Har bara varit och kikat på en i butik, men aldrig använt en själv, vilket gör det svårt att ta ett beslut.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Jag har en SP3, i5 4gb ram. Nu har jag iofs inte provat de applikationer som du vill åt men jag har en stationär i5 2500k med 8gb ram som jag kör illustrator på och den här borde kanske inte vara så mycket sämre? Det är väl minnet då men det kan du ju med din budget dubbla.

MEN jag är överlag helt sjukt nöjd med SP3. Kr Win 8.1 på den och använder bara extern mus om jag måste köra sketch up eller annat där man har stor nytta av en riktig mus men i övrigt så kör jag mest med MS tangentbord och det funkar helt underbart måste jag säga. Den är väldigt kompakt och lätt att ta med och jag tycker känslan är mycket mer mobil än en bärbar där hela datorn sitter i tangentbordet. Det funkar bra att köra utan tangentbordet också men tangentbordet är mer som ett flip cover så det hänger ändå alltid med.

Har ingen erfarenhet av Apple och det är kanske avgörande för dig om du gillar det operativsystemet mer men gillar du windows så tvekar jag inte en sekund att rekommendera SP3.
OAS sägs SP4 vara ganska nära... Kan förstås innebära viss prissänkning inom kort på SP3an.

Ett litet tips är att byta drivare till den inbyggda grafiken från costum SP3 till de vanliga drivarna eftersom MS har justerat färg och ljushanteringen så att batteritiden främjas något. Jag blev först väldigt besviken på skärmen men det var rena drivrutinsproblem. Med ordinarie drivare är skärmen kanon.

EDIT: Sitter med den i knät precis och det är inga problem. Har ju ett stöd i skärmen som man fäller ut. Du behöver ingenting annat. Det argumentet går helt och hållet bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Tycker den fungerar helt okej att använda i knät, dom gånger man nu behöver det.

Sämre OS, njae är upp till var och en.

Köp en Surface. Riktigt bra kvalitésbyggen.

Okej! Blandade åsikter haha. Var och kände på en Surface idag och den kändes verkligen bra att ha att göra med. Dock är jag osäker på prestandan, det känns lite surt att lägga ut så pass mycket pengar på något som kanske inte alls passar mig.
Har finkammat nätet efter reviews som tar upp videoredigering och så, men hittar bara blandade åsikter där också. Vissa hävdar att den fungerar alldeles utmärkt för videoredigering och vissa hävdar motsatsen.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Jag äger en surface pro 3 med i5 och 8gb ram. Jag redigerar inte film men av vad jag vet så är det hyffsat tungt.
Jag anser att surface är något av det bästa som skapats någonsin jag älskar min surface och som tidigare talare sa det är riktiga kvalitésbyggen. Det är klart den smartaste datorn jag ägt inte starkaste men lätt smartast.
Men jag skulle aldrig rekomendera den till något tyngre.
Varför?
För att den är snabb men inte tillräckligt. Den orkar inte hela vägen. Jag upplevde lagg när jag körde två webbläsare (8 flikar öppna sammanlagt), skype, plus spotify, samt ett antivirus i bakgrunden. (antivirsuet är ej tungt). Det är inte det bästa sen skivat bröd, men det är jävligt nära.
Men jag skulle nog rekommendera en macbook även om det tynger mitt hjärta. (ingen apple älskare) så är det ett bättre val för dig. Om du inte köper värsting surfacen då kanske vi pratar om något annat.

Permalänk
Medlem

Har varken testat MBP (eller någon annan Mac på ca 10 år) , eller någon erfarenhet av videoredigering, men måste säga att jag är sjukt nöjd med min SP3. Det man inte inser förrän man har just den plattan är att det känns som att W8 är utvecklat för att passa just den plattan, inte omvänt. Så vill du veta hur MS vision om W8 såg ut, skaffa en SP3.

Dock måste jag påpeka att fläkten kan sätta fart även efter en kortare stunds spelande etc. Så det kanske talar emot givet dina syften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Okej! Blandade åsikter haha. Var och kände på en Surface idag och den kändes verkligen bra att ha att göra med. Dock är jag osäker på prestandan, det känns lite surt att lägga ut så pass mycket pengar på något som kanske inte alls passar mig.
Har finkammat nätet efter reviews som tar upp videoredigering och så, men hittar bara blandade åsikter där också. Vissa hävdar att den fungerar alldeles utmärkt för videoredigering och vissa hävdar motsatsen.

Jag sitter just nu på en Lenovo yoga 3 14" just denna version https://www.dustinhome.se/product/5010869060/yoga-3-14 och den funkar galant! Bra byggkvalitet, bra batteritid, fin ips skärm och går att vika laptopen till ett "tablet" mode. Borde även ha kräm nog för dina projekt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring