Behöver jag ta av moderkortet för vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Behöver jag ta av moderkortet för vattenkylning?

Jag har en dålig kylar och behöver en vattenkylare, vet ni någon bra där man inte behöver ta av moderkortet för att fästa kylaren?

Permalänk
Medlem

Om du behöver ta ut mammakortet beror på hur stort hål för backplaten du har på baksidan av dit chassi. Inte för att det är så svårt att ta ut kortet, typ sex sju skruvar bara

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig monterat bort moderkortet vilken kylare jag än har installerat.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Ta loss sidoplåtarna så kan du lätt se om baksida på moderkortet är fri dom flesta datalådor har ett hål där cpu ska sitta så man kan byta kylare utan att montera loss moderkortet.
Se exempel bild

fyrkantiga stora hålet i denna datalåda gör att man kan byta kylkropp utan att montera loss moderkortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Som några skrivit över så beror det helt på vilket chassi du har. Vad jag vet så finns det inte en enda vatten kylning som inte behöver ett stag på baksidan av moderkortet.

Du kan inte fixa din nuvarande kylare? Dock om du kör på stockkylaren så hade jag uppgraderat direkt, men om du har en eftermarknadskylare så borde en rengöring göra susen för tempen. En bra luftkylare kan också kyla bra och även bättre en vattenkylare dock kör jag själv på en H100 och är väldigt nöjd, slipper ju också den stora kylaren mitt på moderkortet (har fönster). Men annars kan du kolla lite på ngn från Noctua (luft) eller en Cooler Master Hyper Evo (luft) som är väldigt bra kylare.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tack för båda svaren, ska kolla så fort jag kommer hem på baksidan. Datorn är helt nu och har inte bytt kylaren, och den är väser väldigt mycket redan.

Skrivet av Extremaz:

Som några skrivit över så beror det helt på vilket chassi du har. Vad jag vet så finns det inte en enda vatten kylning som inte behöver ett stag på baksidan av moderkortet.

Du kan inte fixa din nuvarande kylare? Dock om du kör på stockkylaren så hade jag uppgraderat direkt, men om du har en eftermarknadskylare så borde en rengöring göra susen för tempen. En bra luftkylare kan också kyla bra och även bättre en vattenkylare dock kör jag själv på en H100 och är väldigt nöjd, slipper ju också den stora kylaren mitt på moderkortet (har fönster). Men annars kan du kolla lite på ngn från Noctua (luft) eller en Cooler Master Hyper Evo (luft) som är väldigt bra kylare.

Skickades från m.sweclockers.com