Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Prisidé för en Lenovo T61

Ett äldre par inom bekantskapskretsen behöver en ny dator och jag råkar ha en liggande som borde räcka för deras behov.
Jag vill dock inte ge bort den då jag hottat upp den lite med nytt 5.2 AH Li-ion batteri, lite mer primärminne (+2 GB) och en begagnad SSD.
Har även en dockningsstation till den.

Lenovo T61 QuickSpec:
CPU: Intel Core Duo T7300 @ 2.00 GHz
GPU: Intel 965 Express
RAM: 4.00 GB
SSD: Intel X-25M 80 GB

Vad kan vara ett rimligt pris?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

1000 kr kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

1000 kr kanske.

Suck, bara batteriet kostade 1200:- hehe...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Suck, bara batteriet kostade 1200:- hehe...

Det var dock bara en subjektiv uppskattning. Kanske kan du få en "fördelaktigare" värdering av någon annan.

Thinkpad T61 är visserligen i grund och botten mig veterligen ett kvalitetsbygge. Med det sagt lanserades dock modellen 2007 och är alltså 8 år gammal vilket vi alla vet är evigheter i datorbranschen. Processorn presterar idag marginellt bättre än en modern mobil Intel Atom processor och får se sig ifrånsprungen av allt från mobila Intel Celeron processorer och uppåt. En ny 80 gb SSD kostar i runda slängar 400-500 kr. Lägg därtill på 4gb ram och en fungerande dator så har du vad jag baserade min värdering på. Kanske kan du lägga på en hundralapp eller två med tanke på att batteriet är nytt.

Permalänk
Medlem

Som sagt, en 1000-lapp är vad du kan begära tycker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
SpelClockers

Max 1000 kr är nog allt du kan hoppas på. Jag sålde av min T61p (samma specs + quadro grafikkort) för 3 år sedan för 2000 kr. Åldern tar ut sin rätt, även på kvalité som Thinkpads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Det var dock bara en subjektiv uppskattning. Kanske kan du få en "fördelaktigare" värdering av någon annan.

Thinkpad T61 är visserligen i grund och botten mig veterligen ett kvalitetsbygge. Med det sagt lanserades dock modellen 2007 och är alltså 8 år gammal vilket vi alla vet är evigheter i datorbranschen. Processorn presterar idag marginellt bättre än en modern mobil Intel Atom processor och får se sig ifrånsprungen av allt från mobila Intel Celeron processorer och uppåt. En ny 80 gb SSD kostar i runda slängar 400-500 kr. Lägg därtill på 4gb ram och en fungerande dator så har du vad jag baserade min värdering på. Kanske kan du lägga på en hundralapp eller två med tanke på att batteriet är nytt.

Jo, jag vet att den är gammal och välbyggd (antar att det beror på att det fortfarande är en IBM under skalet). Med SSD startar den på 31 sekunder vilket jag tycker är lite imponerande ändå. Med det känns som att pimpa en bil, folk kollar på milen och skiter i tillvalen

Tänker nog begära 1500:- Då hjälper jag dem med att flytta över filer och konfigurera deras e-post också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net