Serverrack, vikt och risk för att det ramlar?

Permalänk
Medlem

Serverrack, vikt och risk för att det ramlar?

Hej alla,

Jag har typ en sådan här:

http://www.xcase.co.uk/4u-rackmount-server-cases/x-case-rm-42...

Den befinner sig just nu på en hylla i en klädkammare.

Till saken!

Nästa månad ska jag flytta till ett hus med en källare och då tänkte jag passa på att installera servern i en rackliknande miljö, så att det blir enkelt att komma till, samt ordna med patchpanel och litet annat.

Jag surfar runt och är litet förvirrad över vad jag ska införskaffa mig? Tanken är ju att servern hänger på en skena i racket, och att man kan dra ut och öppna den.. eller hur? Men om det sitter 20+ hårddiskar i den så blir den ju fett framtung.. ramlar inte hela racket då?

Eller hur ska man tänka?

Ge en nybörjare litet råd!:

I racket kommer det sitta

1 st. ovanstående server. 4 u
1. st patchpanel 1u
1 st. nätverksswitch 1u?
1 st. UPC

Möjligtvis något mer.

Vad ska jag köpa till min källare?

Tack på förhand för alla bra råd ni kommer med!

Permalänk
Medlem

Helst skulle ju iaf jag vilja förankra det i golvet eller en vägg eller något annat för säkerhetsskull. Har dock sett fristående rack med en plåt som sticker ut 15-20cm i framkant som extra stöd. Får man i lite flera burkar sen så funkar ju dom som ballast

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Sätt den så långt ner du kan för att möjliggöra en så låg tyngdpunkt som möjligt. Dels för att det är enklare att montera om den är lägre ner (mindre lyft) men risken för att det ska tippa är minimal då

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

@coupas: Jag har en liknande maskin, dock sitter det "bara" 15 diskar i den i dagsläget. Den sitter i 22u-höjds golvrack som inte är förankrat i golv eller vägg, utöver servern så står det en liten UPS på "golvet" i racket, sitter en switch i. Drar man ut servern (som sitter ganska högt) så tippar inte mitt skåp iallafall.(jag har fler servarar, men de har jag inte riktiga skenor till så de måste jag lyfta ur när jag ska ha ut den stora servern - så jag får samma scenario som du har).

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Om du har betong under, Borra, plugga och dra fast det i golvet med rejäla bultar. Chansen att du drar ut alla servrar samtidig är minimal, men att få ett helt skåp över sig kan vara direkt livsfarligt. Börjar det luta så finns också risken att flera servar börjar glida ut, lite som dominoeffekt. Beror förstås på hur skenorna är designade, men billiga lösningar har inte alltid fästskruvarna utan servrarna löper fritt.

Har själv vart nära att tippa skåp, så min rek att du gör det ordentligt.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren. Blir till att förankra.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du en UPS kan det vara värt att sätta den i racket. Jag har två stycken APC SmartUPS 3000 som väger cirka 45 kg styck i botten på mitt rack - ingen större chans att racket börjar tippa.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt. Montera utrustningen så långt ner som möjligt så behöver du inte vara orolig.