Razer köper upp och lägger ned Ouya

Permalänk
Melding Plague

Razer köper upp och lägger ned Ouya

Tidigare uppgifter om att gamingföretaget Razer plockar upp konsolmakaren Ouya bekräftas i ett officiellt pressmeddelande. I fokus står dock inte spelkonsolen utan den tillhörande mjukvaran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Öh... grattis till köpet Razer. Personligen tror jag detta var ett stort misstag. Det är extremt svårt att etablera sig som konsol plattform och Razer är fel företag för något sådant.

Får hoppas att Ouya inte kostade så mycket. Sedan är det intressant att de påstår att Ouya har AAA-titlar, det enda plattformen hade var lågbudgettitlar och indies vad jag kunnat konstatera. Nåväl, det kan väl inte bli mycket sämre än med Ouya så får väl hoppas på att Razer får någon nytta av köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Razer gör lite roliga (läs underliga) uppköp mellan varven

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Skall vi börja gissa varför Razer gjorde detta?

Jag gissar på Ouya Store och utvecklarna.
Konsollen gör de helt rätt som skrotar innan bläcket på kontraktet hunnit torka.

Permalänk
Medlem

Ouya känns som ett betydligt mer väletablerat konsolmärke än "Razer".. Gör inte de typ datormöss och headsets? Jaja.. Den som har en fläskig plånbok gör som den vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har alltid hållit mig undan ifrån Razer sedan Diamondback 3G och dess kvalitet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ouya känns som ett betydligt mer väletablerat konsolmärke än "Razer".. Gör inte de typ datormöss och headsets? Jaja.. Den som har en fläskig plånbok gör som den vill.

Jo. Det är ju därför man köper varumärket.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Jo. Det är ju därför man köper varumärket.

Det är lite svårt att tolka hur det menas.

"Varumärket kommer att fortsätta användas, men den nya ägaren väljer att avstå från hårdvaran. Istället ska befintliga användare få en "klar uppgraderingsväg" till den egna motsvarigheten Razer Forge TV, vilket av allt att döma innebär att Razer sätter punkt för spelkonsolen Ouya."

Ska de skrota Ouyas bra hårdvara och istället använda sin egen och sätta Ouya-logga på? I så fall lär ju folk fatta det och inte köpa onsolerna oavsett.. Det känns dumt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är lite svårt att tolka hur det menas.

"Varumärket kommer att fortsätta användas, men den nya ägaren väljer att avstå från hårdvaran. Istället ska befintliga användare få en "klar uppgraderingsväg" till den egna motsvarigheten Razer Forge TV, vilket av allt att döma innebär att Razer sätter punkt för spelkonsolen Ouya."

Ska de skrota Ouyas bra hårdvara och istället använda sin egen och sätta Ouya-logga på? I så fall lär ju folk fatta det och inte köpa onsolerna oavsett.. Det känns dumt.

Den egna hårdvaran som OUYA hade kommer att läggas ner till förmån för Razers egna Forge TV som jag förstår det.

Läser man detta så verkar det som att de kommer ta det till Kina och använda mjukvaran där.

http://www.polygon.com/features/2015/7/27/9046895/razer-ouya-...

Står även lite om att man ska ge utvecklare större möjligheter att nå fler med sina spel.

Tycker ändå detta uppköpet känns som en dålig affär och mikrokonsoler har inte tagit fart än så varför skulle det hända genom ett uppköp av OUYA? Det är helt enkelt för stor konkurrens från konsolerna för att detta ska slå igenom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Den egna hårdvaran som OUYA hade kommer att läggas ner till förmån för Razers egna Forge TV som jag förstår det.

Läser man detta så verkar det som att de kommer ta detta till Kina och använda mjukvaran där.

http://www.polygon.com/features/2015/7/27/9046895/razer-ouya-...

Står även lite om att man ska ge utvecklare större möjligheter att nå fler med sina spel.

Tycker ändå detta uppköpet känns som en dålig affär och mikrokonsoler har inte tagit fart än så varför skulle det hända genom ett uppköp av OUYA? Det är helt enkelt för stor konkurrens från konsolerna för att detta ska slå igenom.

Instämmer med framförallt ditt sista stycke. Det har varit på gång länge men nu har Kina tagit bort det gamla förbudet mot spelkonsolerna.

Kineserna nöjer sig troligen inte med att spela simpla indietitlar utan vill ha tillgång till de spel som spelas i resten av världen. Mycket intressanta tider nu och jag hoppas att branschen inte anpassar sig alltför mycket till kinesernas krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ouya känns som ett betydligt mer väletablerat konsolmärke än "Razer".. Gör inte de typ datormöss och headsets? Jaja.. Den som har en fläskig plånbok gör som den vill.

Ouya är ett smutskastat varumärke. Dock så kan Razer, som till skillnad från Ouya är ett respekterat varumärke, skapa en lyckad konsol med hjälp av den kunskap och de patent som finns hos Ouya. Tvivlar dock på att Razer kommer släppa och marknadsföra någon ny produkt som en spelkonsol, utan snarare som ett mediacenter likt Nexus Player, Apple TV osv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Geeks Gaming

"Razer! Mer plast åt folket!!!"

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Alltid hatas det på Razer, varför? För att ni fick ett måndagsex? För att ni bankade musen i bordet och förväntade er att den skulle hålla eller? Aldrig ägt varken möss eller tangentbord som gått sönder av sig självt utan i så fall på slitage utöver många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alltid hatas det på Razer, varför? För att ni fick ett måndagsex? För att ni bankade musen i bordet och förväntade er att den skulle hålla eller? Aldrig ägt varken möss eller tangentbord som gått sönder av sig självt utan i så fall på slitage utöver många år.

Fick i så fall 2 måndagsex med ett halvårs mellanrum. Musen dog när man rörde den snabbt, förmodligen glapp i sladden. Det var en pina när man spelade CS. Jag slog den inte i bordet.

Gillade verkligen musen när den funkade och därför köpte jag en likadan när den första gick åt helvete, men det var också den sista produkten ifrån Razer jag köpte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Fick i så fall 2 måndagsex med ett halvårs mellanrum. Musen dog när man rörde den snabbt, förmodligen glapp i sladden. Det var en pina när man spelade CS. Jag slog den inte i bordet.

Gillade verkligen musen när den funkade och därför köpte jag en likadan när den första gick åt helvete, men det var också den sista produkten ifrån Razer jag köpte.

Samtidigt har jag ägt samma Razer mus i 5 år utan ett enda problem och skulle jag göra rent den från all skit som fastnar i springorna vid sidorna så skulle den se nästan helt ny ut. Finns folk som köpt grafikkort, fått en defekt sådan, får en ny och den är likadan medan jag och andra har fått felfria. Det betyder inte att Razer inte gör dåliga produkter dock, men vad jag har hört så är det mest deras headset som är skräp. Har dock aldrig ägt ett Razer headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Samtidigt har jag ägt samma Razer mus i 5 år utan ett enda problem och skulle jag göra rent den från all skit som fastnar i springorna vid sidorna så skulle den se nästan helt ny ut. Finns folk som köpt grafikkort, fått en defekt sådan, får en ny och den är likadan medan jag och andra har fått felfria. Det betyder inte att Razer inte gör dåliga produkter dock, men vad jag har hört så är det mest deras headset som är skräp. Har dock aldrig ägt ett Razer headset

Jag kan ta att bli bränd en gång men när det är två gånger så får det vara bra. Hade dom nog runt 2006-2007 någon gång så är din 5 år, kan det hända att mössen under perioden jag hade dom helt enkelt höll lägre kvalitet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Samtidigt har jag ägt samma Razer mus i 5 år utan ett enda problem och skulle jag göra rent den från all skit som fastnar i springorna vid sidorna så skulle den se nästan helt ny ut. Finns folk som köpt grafikkort, fått en defekt sådan, får en ny och den är likadan medan jag och andra har fått felfria. Det betyder inte att Razer inte gör dåliga produkter dock, men vad jag har hört så är det mest deras headset som är skräp. Har dock aldrig ägt ett Razer headset

Om du inte blivit bränd av Razer så är du nog undantaget som bekräftar regeln, min första och sista produkt från dem var tangentbordet Lycosa, införskaffat 2009. Stod för säkert 80% av mina datorrelaterade problem. Det blev lite bättre när jag avinstallerade deras drivisar men faktum kvarstår att mediaknapparna aktiverades på måfå och så vidare, var för ung & dum för att tänka på att göra det till ett garantiärende.

Knapparna var ju förvisso sköna för att vara ett icke-mekaniskt men det tog inte alltför lång tid innan jag insåg att merparten av priset betalade för varumärket, inte produkten...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag kan ta att bli bränd en gång men när det är två gånger så får det vara bra. Hade dom nog runt 2006-2007 någon gång så är din 5 år, kan det hända att mössen under perioden jag hade dom helt enkelt höll lägre kvalitet.

Har fått defekta produkter tidigare. Ett Nvidia grafikkort som blev utbytt för några år sedan. Två headset (av olika märken, kommer inte ihåg första märket men den andra var Plantronics). Men min DeathAdder är nog den bästa musen jag kunde få för 400-500kr känns det som. Riktigt bekväm dessutom

Skrivet av Zelements:

Om du inte blivit bränd av Razer så är du nog undantaget som bekräftar regeln, min första och sista produkt från dem var tangentbordet Lycosa, införskaffat 2009. Stod för säkert 80% av mina datorrelaterade problem. Det blev lite bättre när jag avinstallerade deras drivisar men faktum kvarstår att mediaknapparna aktiverades på måfå och så vidare, var för ung & dum för att tänka på att göra det till ett garantiärende.

Knapparna var ju förvisso sköna för att vara ett icke-mekaniskt men det tog inte alltför lång tid innan jag insåg att merparten av priset betalade för varumärket, inte produkten...

Du menar alltså att majoriteten av alla som ägt/äger en Razer produkt har fått problem? Knappast. Kan dock vara så att dom har överprisat på en del produkter eller helt enkelt att det är högre mängd defekta enheter än vissa andra tillverkare. Är ganska stor skillnad mellan olika tillverkare inom olika områden hur många enheter som blir defekta.

Permalänk
Skrivet av Zelements:

Om du inte blivit bränd av Razer så är du nog undantaget som bekräftar regeln, min första och sista produkt från dem var tangentbordet Lycosa, införskaffat 2009. Stod för säkert 80% av mina datorrelaterade problem. Det blev lite bättre när jag avinstallerade deras drivisar men faktum kvarstår att mediaknapparna aktiverades på måfå och så vidare, var för ung & dum för att tänka på att göra det till ett garantiärende.

Knapparna var ju förvisso sköna för att vara ett icke-mekaniskt men det tog inte alltför lång tid innan jag insåg att merparten av priset betalade för varumärket, inte produkten...

Hade själv ett blackwiddow från Razer, det var billigt för att vara ett mekaniskt med äkta Cherri MX blue(innan dom bytade till kina brytare)

Tyckte det var ett kanonfint tgb. visserligen hade jag aldrig mjukvaran installerad(fanns inget med den som lockade)

Sen har jag inte testat mössen men jag har haft vänner som hade ett gäng, Vissa är kanon(Mamba, och någon mmo variant) men dom lite äldre mössen gick sönder hela tiden på löpande band. Lyste blått gjorde dom, någon lös rött vill jag minnas också(någon kanske kan upplysa mig om vilka modeller det är?)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alltid hatas det på Razer, varför? För att ni fick ett måndagsex? För att ni bankade musen i bordet och förväntade er att den skulle hålla eller? Aldrig ägt varken möss eller tangentbord som gått sönder av sig självt utan i så fall på slitage utöver många år.

Varför kan man tycka illa om om Razer? För att deras möss använder ett eget skitprotokoll som gör att man måste ha deras egna mjukvara för att ändra mushastigheten. Inget stöd för linux etc. erbjuds.
Finns dock lösningar för detta från andra håll.

Deras skitmjukvara som krävs för att köra deras möss etc. kräver att man skapar ett konto och att mjukvaran alltid ska vara online.
Nu finns det som tur är offline-läge, annars fick man blockera i brandväggen för att slippa att mjukvaran skulle spionera på allt du gjorde.

Se tex vad den gör med hörlurarna, där den skickar vilken binär du startar till deras site så den kan mappa rätt ljud-setup till mjukvaran automagiskt. Förutom då att den också berättar för razer exakt vad du använder datorn till.

Företag som Razer borde allmänheten varnas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Varför kan man tycka illa om om Razer? För att deras möss använder ett eget skitprotokoll som gör att man måste ha deras egna mjukvara för att ändra mushastigheten. Inget stöd för linux etc. erbjuds.
Finns dock lösningar för detta från andra håll.

Deras skitmjukvara som krävs för att köra deras möss etc. kräver att man skapar ett konto och att mjukvaran alltid ska vara online.
Nu finns det som tur är offline-läge, annars fick man blockera i brandväggen för att slippa att mjukvaran skulle spionera på allt du gjorde.

Se tex vad den gör med hörlurarna, där den skickar vilken binär du startar till deras site så den kan mappa rätt ljud-setup till mjukvaran automagiskt. Förutom då att den också berättar för razer exakt vad du använder datorn till.

Företag som Razer borde allmänheten varnas för.

Som sagt har aldrig haft problem själv och programvaran för att ändra t.ex om man ville att loggan ska lysa eller ej krävde ingen inloggning eller internetuppkoppling. Hastigheten kan du ändra i Windows förstår inte vad du menar riktigt...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zelements:

Om du inte blivit bränd av Razer så är du nog undantaget som bekräftar regeln, min första och sista produkt från dem var tangentbordet Lycosa, införskaffat 2009. Stod för säkert 80% av mina datorrelaterade problem. Det blev lite bättre när jag avinstallerade deras drivisar men faktum kvarstår att mediaknapparna aktiverades på måfå och så vidare, var för ung & dum för att tänka på att göra det till ett garantiärende.

Knapparna var ju förvisso sköna för att vara ett icke-mekaniskt men det tog inte alltför lång tid innan jag insåg att merparten av priset betalade för varumärket, inte produkten...

"Undantaget som bekräftar regeln"... Har aldrig förstått mig på det ordspråket. Man säger ju emot sig själv?

OnT: Enda Razerprodukten jag ägt var deras första Deathadder. Fruktansvärt bra mus som fortfarande används ibland, den har hängt med i många år nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Som sagt har aldrig haft problem själv och programvaran för att ändra t.ex om man ville att loggan ska lysa eller ej krävde ingen inloggning eller internetuppkoppling. Hastigheten kan du ändra i Windows förstår inte vad du menar riktigt...

Jag är medveten om att de fixat mjukvaran en del från när 2.0 var ny. Då krävdes inloggning för allt, samt att mushastigheten kunde bara ändras från programmet. Men det fundamentala problemet är att Razer gör den enda datormusen i världshistorien tror jag som kräver en speciell mjukvara med egen crap-protokoll som gör att det inte fungerar på andra plattformar än deras mjukvara. Så linux är ett no no.
Därav är Razer världens sämsta företag.

Permalänk

De avslutade lidandet, som man säger

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag är medveten om att de fixat mjukvaran en del från när 2.0 var ny. Då krävdes inloggning för allt, samt att mushastigheten kunde bara ändras från programmet. Men det fundamentala problemet är att Razer gör den enda datormusen i världshistorien tror jag som kräver en speciell mjukvara med egen crap-protokoll som gör att det inte fungerar på andra plattformar än deras mjukvara. Så linux är ett no no.
Därav är Razer världens sämsta företag.

Du har alltså inte mycket kunskap om så många andra företag om du tycker dom är sämst i världen pga mjukvara som begränsar dig lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du har alltså inte mycket kunskap om så många andra företag om du tycker dom är sämst i världen pga mjukvara som begränsar dig lite

Begränsar mig lite? Jag kör Linux.
Skulle vilja påstå att det begränsar mig rätt mycket faktiskt då det inte är officiellt supportat och att man måste hacka lite för att få igång musen om man öht får igång den. Att Razer totalt ignorerar oss linux-användare är riktigt fucked up, framförallt när varenda annan mus jag träffat på fungerar.

Permalänk
Inaktiv

De som faktiskt stödde Ouya verkar ha hamnat i kläm i och med detta: http://www.polygon.com/2015/7/28/9059231/about-75-percent-of-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skall vi börja gissa varför Razer gjorde detta?

Jag gissar på Ouya Store och utvecklarna.
Konsollen gör de helt rätt som skrotar innan bläcket på kontraktet hunnit torka.

Bra gissat
Eftersom det framgick av artikeln:

Skrivet av Nyhet:

Syftet är att stärka den egna utvecklingsavdelningen och samtidigt komma över spelbutiken Ouya Store, som efter affären ska uppgå i Razers gamingmjukvara Cortex för Android TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Min Razer Diamondback från 2006-2007 nåt sånt funkar fortfarande. Använde den dagligen tills för två år sedan då jag kom över en Deathadder (som fortfarande ser ny ut). Har bara upplevt Razer som kvalitetsprodukter.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Har fått defekta produkter tidigare. Ett Nvidia grafikkort som blev utbytt för några år sedan. Två headset (av olika märken, kommer inte ihåg första märket men den andra var Plantronics). Men min DeathAdder är nog den bästa musen jag kunde få för 400-500kr känns det som. Riktigt bekväm dessutom

Du menar alltså att majoriteten av alla som ägt/äger en Razer produkt har fått problem? Knappast. Kan dock vara så att dom har överprisat på en del produkter eller helt enkelt att det är högre mängd defekta enheter än vissa andra tillverkare. Är ganska stor skillnad mellan olika tillverkare inom olika områden hur många enheter som blir defekta.

Jag kanske var lite oklar, menade bränd som i att om man inte haft kvalitetsproblem med hård- och/eller mjukvara så har man åtminstone fått betala saftigt för kina-rebrands, vilket tyvärr är rätt vanligt när det kommer till gamingprylar.

Skrivet av Dunder:

"Undantaget som bekräftar regeln"... Har aldrig förstått mig på det ordspråket. Man säger ju emot sig själv?

OnT: Enda Razerprodukten jag ägt var deras första Deathadder. Fruktansvärt bra mus som fortfarande används ibland, den har hängt med i många år nu.

Ett undantag från regeln; i detta fall är regeln att man haft en mindre än bra upplevelse av Razer. Ser inte var jag motsäger mig själv.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|