Permalänk
Medlem

XC70 eller XC90?

Hejsan!

Jag sitter och kollar på en bil som kommer användas mest till att åka på fotoresor i norr och i Norge, besöka familjen, åka till torpet och liknande, och som ska kunna göra detta året om, i alla väder, och ska inte ha problem med dåliga (eller obefintliga) vägar. Den kommer inte att användas till pendling. XC70 är lite billigare men jag uppfattar det som att den inte har riktigt samma potential.

Hade tänkt att lägga max 100kkr. Bensin och automat ska det vara, då jag börjar bli gammal och lat samt att jag inte har lust att betala dieselskatt. Att modellen ska vara från det här årtusendet är självklart antar jag. Vilken av modellerna tror ni passar bäst? Vilken av modellerna ger mest för pengarna?

Permalänk
Medlem

XC90 är tyngre och har sämre kvalitet. Det den erbjuder över XC70 är 7 säten i vissa konfigurationer, samt bättre komfort. Vill du ha en brukis är 70 klart att föredra. Mycket bra bilar!

EDIT: Rekommenderar jagrullar.se:s forum för volvofrågor också. Massvis med kunskap samlat där

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

XC70 utan tvekan...

Permalänk
Medlem

xc90 skulle jag använda iaf. har själv en. Ligger på samma priser som en xc70, om inte billigare? berår på årsmodell. mera utrymme!! skönare att köra. Har haft båda, skönt att ta ett steg upp i bilen istället för ner i bilen. xc70 är ingen bil man kör utanför vägen med om man säger så.

Permalänk
Medlem

XC70 känns som en bättre vardagsbil, och kommer antagligen vara snålare, men bilen kommer också att vänstra som boende på fotoresorna. Genom att fälla baksätet har man ett tort och trevligt övernattningsutrymme. Är XC70 eller XC90 störst när det kommer till detta utrymme?

Permalänk
Hedersmedlem

XC90 kommer väl vara större i alla avseenden? Vare sig det gäller utrymme eller bränsleräkning kan jag tänka mig. Däremot vet jag inte om någon av dem är speciellt bra när det kommer till riktig offroading. Tyvärr lider de nog tillsammans med de flesta andra modeller av utseende-över-funktion-sjukan. Speciellt med bensin kanske, då vill du väl ha vridet från en diesel men vad vet jag egentligen.

Permalänk
Medlem

Ska du välja XC90 så håll dig borta från turbofemman.
En diesel ska du ha!
XC70 och 90 har ungefär likadana offroad-egenskaper.
XC90 är rymligare men för 100kkr får du merbil om du tar XC70.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

XC70 känns som en bättre vardagsbil, och kommer antagligen vara snålare, men bilen kommer också att vänstra som boende på fotoresorna. Genom att fälla baksätet har man ett tort och trevligt övernattningsutrymme. Är XC70 eller XC90 störst när det kommer till detta utrymme?

Har sovit i en XC90 och det går att ligga raklång i den om man inte är ett monster avseende längd.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Helt OT men kan inte låta bli. Kika på Landcruiser eller Patrol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

XC90 kommer väl vara större i alla avseenden? Vare sig det gäller utrymme eller bränsleräkning kan jag tänka mig. Däremot vet jag inte om någon av dem är speciellt bra när det kommer till riktig offroading. Tyvärr lider de nog tillsammans med de flesta andra modeller av utseende-över-funktion-sjukan. Speciellt med bensin kanske, då vill du väl ha vridet från en diesel men vad vet jag egentligen.

Nja. Ska du köra i Afrika eller rejält offroad välj nått annat som är avsett för det. I övrigt så funkar det klockrent med Haldexen. Dra tunga släp på slirigt underlag osv, de är duktigt bra på det plus att man får vardagskomforten och smidigheten till en vettig peng, i mitt tycke åtminstone.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Helt OT men kan inte låta bli. Kika på Landcruiser eller Patrol!

blää. Länge leve svenska bilar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxzox7:

blää. Länge leve svenska bilar!

Ja patriot i all ära. Men Volvo personbilar har inte varit svenskt på länge. Dessutom för offroad, övernattningar osv är det helt klart japanskt man vill ha

Permalänk
Medlem

Jag har enbart kört en ny xc70, (2014) men de är riktigt sköna att köra, överlag så tycker jag personligen att en xc70 är mer värt i den prisklassen än en xc90, väldigt stor bil men xc70:n är stor men känns behändigare!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ja patriot i all ära. Men Volvo personbilar har inte varit svenskt på länge. Dessutom för offroad, övernattningar osv är det helt klart japanskt man vill ha

Iofs sant. Men volvos större bilmodeller (v70, xc90, xc70 etc) tillverkas ju fortfarande i göteborg med svenska underleverantörer.
Man kan säga att volvo är mer svenskt är de andra bilmärkena på marknaden. Väldigt lite kapital som lämnar landet när man köper en Volvo

Permalänk

Verken XC70 eller XC90 är riktiga offroad monster utan lägger i fyrhjulsdriften vid behov då de annars driver på framhjulen. Volvo XC är inget som ska förknippas med offroad utan kan eventuellt klara tjock snö bättre än bilar med drivning på två hjul. Om du måste ta någon av dem så är XC70 det klara valet. Smidigare och billigare i inköp och drift.

Jag hade dock letat efter något som är skapat för att klara svåra förhållanden mer permanent där dessutom kraften ligger på bakhjulen och inte på framhjulen som det gör på en XC.

Tips! Fastna inte på Volvo, det är inte så prisvärt som folk värkar tro!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag kollar på Volvo är dels patriotism, men också för att jag alltid gillat Volvo och känner mig ordentligt trygg i en Volvo. Det är som att sitta i en skyddande omfamning.

Andra bilar som jag kikat lite på är tex Grand Vitara XL-7, Subaru Forester eller Pajero Sport. Men jag har inte samma förtroende för dessa märken som för Volvo.

Problemet jag har med exempelvis en Pajero diesel är inte att det är en dålig bil utan att det kostar 10kkr om året i dieselskatt bara att äga fanstyget, och då kan jag lika bra köpa en Jeep Grand Cherokee med V8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Anledningen till att jag kollar på Volvo är dels patriotism, men också för att jag alltid gillat Volvo och känner mig ordentligt trygg i en Volvo. Det är som att sitta i en skyddande omfamning.

Andra bilar som jag kikat lite på är tex Grand Vitara XL-7, Subaru Forester eller Pajero Sport. Men jag har inte samma förtroende för dessa märken som för Volvo.

Problemet jag har med exempelvis en Pajero diesel är inte att det är en dålig bil utan att det kostar 10kkr om året i dieselskatt bara att äga fanstyget, och då kan jag lika bra köpa en Jeep Grand Cherokee med V8.

Nya XC90:n är jävligt smutt, det går inte att komma ifrån. Köper du en D5 AWD kommer du verkligen inte att ångra dig; otroligt komfortabel bil. Däremot är det absolut inte en offroadbil. Ingen lågväxel och ingen låsbar diff = kass offroad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Nya XC90:n är jävligt smutt, det går inte att komma ifrån. Köper du en D5 AWD kommer du verkligen inte att ångra dig; otroligt komfortabel bil. Däremot är det absolut inte en offroadbil. Ingen lågväxel och ingen låsbar diff = kass offroad.

Problemet om han hittar en NY XC90 för 100kkr så är det nog inget LITET fel på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Problemet om han hittar en NY XC90 för 100kkr så är det nog inget LITET fel på den

Hade kanske varit bra att läsa hela inlägget, haha. Nä, jag hade nog rekommenderat en Land Cruiser eller dylikt.

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Anledningen till att jag kollar på Volvo är dels patriotism, men också för att jag alltid gillat Volvo och känner mig ordentligt trygg i en Volvo. Det är som att sitta i en skyddande omfamning.

Andra bilar som jag kikat lite på är tex Grand Vitara XL-7, Subaru Forester eller Pajero Sport. Men jag har inte samma förtroende för dessa märken som för Volvo.

Problemet jag har med exempelvis en Pajero diesel är inte att det är en dålig bil utan att det kostar 10kkr om året i dieselskatt bara att äga fanstyget, och då kan jag lika bra köpa en Jeep Grand Cherokee med V8.

Subaru är kanske inte så snygga men de är riktigt kvalitativa bilar. Kvalitetsmässigt är det bättre än Volvo skulle jag säga. Samtidigt har de större erfarenhet av AWD än vad Volvo någonsin kommer att få då de har haft det som standard sedan urminnes tider!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

varför just volvo? dom tillverkar inte direkt "bra" bilar för sitt pris IMO.
dessutom, patrionism? du vet att volvo såldes till kina för ganska längesen.... så i princip köper du en kina bil med andra ord.
plastigare bilar får man letar efter.... och med säten som endast passar riktigt feta personer med rejält breda arslen.... noll komfort i både S80, V70 och SPECIELLT i XC90 (ja, jag har provkört alla de nämnda och XC90 va total katastrof).

Jag skulle rekommendera Audi eller BMW om du vill åka med kvalité och komfort.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

varför just volvo? dom tillverkar inte direkt "bra" bilar för sitt pris IMO.
dessutom, patrionism? du vet att volvo såldes till kina för ganska längesen.... så i princip köper du en kina bil med andra ord.
plastigare bilar får man letar efter.... och med säten som endast passar riktigt feta personer med rejält breda arslen.... noll komfort i både S80, V70 och SPECIELLT i XC90 (ja, jag har provkört alla de nämnda och XC90 va total katastrof).

Jag skulle rekommendera Audi eller BMW om du vill åka med kvalité och komfort.

Ännu en som inte bryr som att läsa.

Ja Volvo är kinesiskt men det tillverkas fortfarande i Göteborg. Med svenska underleverantörer. Och jag vet inte om 190cm lång och 85 kilo räknas som "riktigt feta personer" men jag sitter extremt bekvämt i en Volvo. Morsan har en BMW 320 och ärligt talat så är det en våldtäkt varje gång man inte åker på en platt motorväg mitt i sommaren. Skulle vara intressant att se hur långt du kommer med en BMW i västra nordnorge på vintern. Men vem bryr sig om sånt, det var ju inte direkt så att jag frågade efter en bil som kunde göra sånna saker utan problem! Oh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Subaru är kanske inte så snygga men de är riktigt kvalitativa bilar. Kvalitetsmässigt är det bättre än Volvo skulle jag säga. Samtidigt har de större erfarenhet av AWD än vad Volvo någonsin kommer att få då de har haft det som standard sedan urminnes tider!

Hört mycket bra saker som Subaru, men ja, dom är extremt fula.

Permalänk
Medlem

Pratar vi upplevd kvalite så ligger nog BMW i topp.
Håller med andra att man inte ska stirra sig blint på märket (volvo) och se sig för.
Sätt upp en lista över saker som är viktiga.
Vill du ha fyrhjulsdrift med robust drivlina = Subaru.
Bekväm svensson-bil som inte sticker ut = Volvo.
Etc
Etc

De flesta säger att man ska köpa med hjärna men jag förespråkar att köpa med hjärta!
Köp det du vill ha.

Permalänk
Medlem

@Blazin87:

noll komfort i v70, har du enbart åkt den första från 90 talet då eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Kolla gärna in Audi Q7 och Audi Q5 också, mycket bra bilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bagfalls:

Anledningen till att jag kollar på Volvo är dels patriotism, men också för att jag alltid gillat Volvo och känner mig ordentligt trygg i en Volvo. Det är som att sitta i en skyddande omfamning.

Andra bilar som jag kikat lite på är tex Grand Vitara XL-7, Subaru Forester eller Pajero Sport. Men jag har inte samma förtroende för dessa märken som för Volvo.

Problemet jag har med exempelvis en Pajero diesel är inte att det är en dålig bil utan att det kostar 10kkr om året i dieselskatt bara att äga fanstyget, och då kan jag lika bra köpa en Jeep Grand Cherokee med V8.

Ska du ha en diesel ska du ha en med partikelfilter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Kolla gärna in Audi Q7 och Audi Q5 också, mycket bra bilar.

Får man en Q5 eller Q7 för under 100kkr? Audi är rätt trevliga bilar annars, Q7 är nog lite väl stor för en ensam person men en Q5... mja kanske.

Skrivet av baxee:

Ska du ha en diesel ska du ha en med partikelfilter

Hur länge sen blev det standard då? Och går det att eftermontera för att få ner skatten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bagfalls:

Får man en Q5 eller Q7 för under 100kkr? Audi är rätt trevliga bilar annars, Q7 är nog lite väl stor för en ensam person men en Q5... mja kanske.

Hur länge sen blev det standard då? Och går det att eftermontera för att få ner skatten?

Vet inte när de blev standard, tror det går att eftermontera men är ganska dyrt, skatten blir dock billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Vet inte när de blev standard, tror det går att eftermontera men är ganska dyrt, skatten blir dock billigare.

Okej, känns dock fortfarande som lite väl mycket pengar, kanske kommer köra totalt 500-700 mil om året. Visst en diesel är mycket vridigare när det ska klättras, men vet inte om det väger upp för den hutlösa dieselskatt vi har i sverige när man ska köra så lite