Intel och Micron lovar revolutionera datalagring med tekniken 3D Xpoint

Permalänk
Melding Plague

Intel och Micron lovar revolutionera datalagring med tekniken 3D Xpoint

Den nya minnestekniken 3D Xpoint kombinerar en uppsjö åtråvärda egenskaper med tusenfaldigt högre prestanda, vilket öppnar upp för både snabbare och rymligare lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Permalänk
Medlem

FAN VA' COOLT!!!

...Men vad är haken? Det måste finnas en hake! Det låter för bra för att vara sant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fan va häftigt.

Jag tar två.
För när det väl kommer till allmänheten lär det vara väldigt billigt.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Det lät som en aftonbladet nyhet. Trodde först det var april.

Men intressant när det kommer till konsumenter om några år.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

FAN VA' COOLT!!!

...Men vad är haken? Det måste finnas en hake! Det låter för bra för att vara sant.

Det "billiga" priset

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

FAN VA' COOLT!!!

...Men vad är haken? Det måste finnas en hake! Det låter för bra för att vara sant.

Nordichardware säger så här:

"Intel och Micron menar också att detta är en teknik som inte kommer att ersätta nand, utan komplettera det. Man ser 3D Xpoint som en nischprodukt som passar in någonstans mellan nand och dram. Till att börja med så kan det tänkas att dessa kretsar kommer att användas som höghastighetscache i exempelvis stordatorsystem eller i system som byggs för att göra beräkningar på stora dataset (big-data)"

Så det verkar som att det här är något som vi inte kommer se på kanske 10-15år gissningsvis.

Permalänk
Medlem

De säger att det kommer vara mycket billigare att tillverka, men jag tror nog det kommer bli dyrare för konsumenter.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Låter väldigt bra men det kommer nog inte vara något lågt pris på produkter med denna tekniken i alla fall inte direkt även om de säger att det ska vara billigare att tillverka.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det här är en sån grej som dyker upp då och då.

När det däremot är Intel som står bakom presentationen blir det en heeeelt annan "Whoa, coolt!" känsla för då är det fanimej en R&B-budget av rang bakom!

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag svär. Men fy satan vilka jävla kliv vi tar helt plötsligt. Först 3D V-Nand och nu denna version.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Och ibland har vi redan blivit bortskämda av vissa PCIE SSD'ers sjukt höga prestanda Blir kul att se det här blir när väl det finns någon form av produkt i handeln.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

NON-VOLATILE

Riktig freedomkänsla på den reklamfilmen, haha.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju om man på sikt (10-15 år) kan ersätta dram och ssd med dessa.

Alltså bara ha processor och sånt här minne på moderkortet, ingen dram eller ssd.

Det skulle kunna bli en box som är stor som en raspberry pi men har en intel processor med integrerad gpu och sedan sånt här "nvm-minne".

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Enligt skaparna är 3D Xpoint upp till 1 000 gånger snabbare än traditionellt flashminne (NAND), tusenfaldigt tåligare och med tio gånger högre lagringstäthet.

1 TB/s SSD incoming. Blir awesome att ytterligare minimera sekundärminnets flaskhalsroll. Men NAND duger utmärkt så länge; det viktigaste är naturligtvis att så snart som möjligt fasa ut mekanisk skitlagring i persondatorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

De sa även att den INTE är tänkt som ersättare för NAND. Man skriver vad man vill skriva i sin artikel, inte sant?

Permalänk
Medlem

BONG!!! Så upphetsad man blir av att läsa sånt här. Hoppas de inte stöter på problem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

"Whoa, coolt!" känsla för då är det fanimej en R&B-budget av rang bakom!

R&B? Är det Justin Timberlake som är utvecklingsansvarig på Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Hjälpsam

Att ha ett extremt stort primärminne som inte är flyktigt är ju någon man alltid har önskat och letat efter.

Närmaste man har kommit idag är en fuskvariant med RAM-disk lösningar som är sjukt dyra per GB men ger den bandbredd man vill ha.

[Cache]<->[RAM]<->[Storage]
Den modellen är rätt kass och det är en lång väg en byte skall ta från lagring till exekvering

[Cache]<->[Minne]
Låter som en mycket smidigare lösning. Borde vara en tidsfråga och nu presenteras rimliga lösningar för det, men för att det skall fungera bra behövs en helt ny infrastruktur internt på konsumentdatorer för att det skall fungera och de standarder vi är vana vid idag utgår.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fyfan vad ballt, undrar hur datorindustrin ser ut om t.ex. 15-20 år, det är såna här nyheter man får en teknikboner av.

Permalänk
Medlem

Skoj! Då de är Intel så kanske man kan få se denna lösning komma ut till konsumenter också.... Kanske. Men kul att. Man utforskar mer alternativa lösningar. De lite segdragen att använda samma teknik i 25år. När ersätter dom cpu tekniken etc? Ist för 5% förbättring varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter ju nice, men frågan är vad de jämför med när de hävdar att tekniken är så pass mycket snabbare, billigare och uthålligare. Exempelvis kan man ju fråga sig vad de jämför med när de påstår att 3D Xpoint är 1000gg snabbare än NAND...

Finns mao en del frågor i det där PR-materialet som än så länge känns obesvarade.

Permalänk
Medlem

Det jag mest är intresserad av är långtidslagringen. Hastigheterna har jag inget att klaga på i dagsläget även om det kommer se annorlunda ut i framtiden. Det saknas ett bra alternativ för konsumenter att långtidslagra. Hoppas de pushar ut detta till konsumenter så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

R&B? Är det Justin Timberlake som är utvecklingsansvarig på Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja, sen några år har de skippat Development och har numera Research and Bonkers-stuff!

Nej, R&D skulle det såklart vara ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Inaktiv

hur snabb dör lagringen då?

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer ersätta DRAM. Prestandapotentialen de lovar ligger fortfarande under dagens DRAM och då räknar de inte med nya tekniker som HBM. När det kommer till RAM och cache är hastighet fortfarande kung.

Däremot kan det mycket väl ersätta mekaniska diskar och SSD. SSD särskilt då hårddiskar fortfarande har fördelar för arkivering. SSD å andra sidan slits ut snabbare, är långsammare och på sikt även kanske dyrare.

Men vi kommer kanske få se vissa system utan DRAM där prestandan inte behöver bara i toppklass. T.ex integrerade system, bärbara enheter och billigare enheter.

Permalänk
Avstängd

Hur blir det med strömförbrukning?

Hur blir det med stabilitet? Kan man få silent data korruption?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

R&B? Är det Justin Timberlake som är utvecklingsansvarig på Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, han är en av dem "utvalda kunderna" som får ett testexemplar.

Permalänk
Medlem

OT: Jag tror att vi i framtiden kommer köra utan cache och ram. Cpu och Gpu jobbar direkt mot en gemensam lagring. Sen kommer all långtidslagring ske i molnet. Dator startar dessutom från precis där strömmen bröts. Kanske inte med just den här tekniken iof.

Om hundra år kopplar vi bara dåtidens motsvarigheter till skärm, mus och tangentbord direkt i väggen. Allt sköts av enorma superdatorer. Bärbara grejer får största delen av beräkningskraften från superdatorerna strömmade till sig. Vi kommer betala för abonnemang beroende av hur bra kraft vi vill ha.

Typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Revolutionerande om det stämmer och är på gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|