Värdera mycket gammalt moderkort, RAM, CPU

Permalänk
Medlem

Värdera mycket gammalt moderkort, RAM, CPU

Hej!

Håller på och rensar ut gammalt plock jag har sparat på mig och har hittat ett moderkort som jag identifierar som ett Chaintech 7VJS0-00ACE (Enligt manualen är det ett 7VJL Deluxe AMD Socket A) med tillhörande 1,5 GB DDR RAM samt okänd AMD processor (Jag har faktiskt ingen aning om hur man tar bort CPU kylaren från den...)

Jag undrar helt enkelt om det är värt något. Lite hjälp eller förslag tar jag gärna emot!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Håller på och rensar ut gammalt plock jag har sparat på mig och har hittat ett moderkort som jag identifierar som ett Chaintech 7VJS0-00ACE (Enligt manualen är det ett 7VJL Deluxe AMD Socket A) med tillhörande 1,5 GB DDR RAM samt okänd AMD processor (Jag har faktiskt ingen aning om hur man tar bort CPU kylaren från den...)

Jag undrar helt enkelt om det är värt något. Lite hjälp eller förslag tar jag gärna emot!

om du fotar av kylare + moderkort så kan man ju se hur det ser ut..
är det nåt liknande denna

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tyvärr lär värdet understiga eventuell fraktkostnad.

OM det finns någon modul med mycket minne bland dessa 1,5GB DDR kanske det kan vara någon som är intresserad av att uppgradera en gammal dator.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om du fotar av kylare + moderkort så kan man ju se hur det ser ut..
är det nåt liknande denna
http://www.overclockersonline.net/images/articles/ttcoolers/11.jpg

Här ska vi se.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Cpukylaren lossar du genom att trycka ner "fjädern" med en skruvmejsel, då går den att haka loss, den sitter troligen rätt hårt och du behöver även ny kylpasta om du ska montera den igen så låt helst bli, det går ju att se vilken cpu det är monterat om du startar istället.

Det är inte heller mycket gamla delar utan bara gamla som inte har nått större värde, för nytt för samlare och för gammal för normal användning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Cpukylaren lossar du genom att trycka ner "fjädern" med en skruvmejsel, då går den att haka loss, den sitter troligen rätt hårt och du behöver även ny kylpasta om du ska montera den igen så låt helst bli, det går ju att se vilken cpu det är monterat om du startar istället.
http://www.dansdata.com/images/coolers/screwd320.jpg
Det är inte heller mycket gamla delar utan bara gamla som inte har nått större värde, för nytt för samlare och för gammal för normal användning.

undrar hur många det är som kört skruvmejseln genom moderkortet. varför hade dom ingen flärp som till senare kylare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grönahunden:

undrar hur många det är som kört skruvmejseln genom moderkortet. varför hade dom ingen flärp som till senare kylare.

Det var så fästen såg ut på den tiden och mekanikerna med låsarmar och pushpins kom senare, Intel hade ju gjort fjädrar till den tidens standard och så växte kylarna i storlek efter Pentiumtiden och det började bli problem med fjädern, men den var ju billig och enkel så de levde kvar länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Cpukylaren lossar du genom att trycka ner "fjädern" med en skruvmejsel, då går den att haka loss, den sitter troligen rätt hårt och du behöver även ny kylpasta om du ska montera den igen så låt helst bli, det går ju att se vilken cpu det är monterat om du startar istället.
http://www.dansdata.com/images/coolers/screwd320.jpg
Det är inte heller mycket gamla delar utan bara gamla som inte har nått större värde, för nytt för samlare och för gammal för normal användning.

Något förslag på vad jag kan göra med den?

Hittade faktiskt en såld på Ebay... http://www.ebay.co.uk/itm/CHAINTECH-7VJL1-462-VIA-AMD-MOTHERB...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Något förslag på vad jag kan göra med den?

Hittade faktiskt en såld på Ebay... http://www.ebay.co.uk/itm/CHAINTECH-7VJL1-462-VIA-AMD-MOTHERB...

Spara tills du vill bygga en retrodator eller skänka bort eller återvinna den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara värt 300-400kr till rätt person.