Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 - Otroligt segstartat

Permalänk

Windows 10 - Otroligt segstartat

Hejsan!
Installerade windows 10 på en Samsung 7-series laptop. Komi grund och botten med w7 och har fungerat prima med detta, men efter installationen av w10 tar det flera minuter att starta upp datorn. Skärmen är helt svart (belyst svart så att säga).
Någon som vart med om liknande problem?
Edit: Datorn fungerar som den skall såfort den startat upp och fått stå någon minut. Bara seg vid start.

Mvh, Jonathan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolkenMedColte:

Hejsan!
Installerade windows 10 på en Samsung 7-series laptop. Komi grund och botten med w7 och har fungerat prima med detta, men efter installationen av w10 tar det flera minuter att starta upp datorn. Skärmen är helt svart (belyst svart så att säga).
Någon som vart med om liknande problem?
Edit: Datorn fungerar som den skall såfort den startat upp och fått stå någon minut. Bara seg vid start.

Mvh, Jonathan.

Kan vara grafikdrivrutin som spökar eftersom du får svart skärm. Jag hade liknande problem tills jag hittade Windows 10 beta drivrutiner till det inbyggda grafikchippet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Hade samma, nvidia drivrutinerna var inte korrekt installerade, datorn startar nu under 5 sekunder från bios.

Grymt!

Permalänk

Testat att uppdatera grafikdrivrutinerna, men hjälpte tyvärr inte.

Permalänk

En liten update efter lite pillande.
Datorn är betydligt segare än vanligt när det kommer till att starta upp program.
Går jag in under Enhetshanteraren > Bildskärmskort, så ligger Intel HD graphics 3000 samt AMD Radeon HD 7400M series installerat. Testat att bara ha en installerad i taget men gör ingen skillnad. Även testat att avinstallera båda. Datorn blir lite snababre vid omstart (notera LITE) men installerar automtiskt om programmen så fort datorn dratt igång ordentligt.

Mvh, Jonathan.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Tjenare! Jag upplever exakt samma problem.
Installerade win 10 pro på min Hp Pavillion dv6. Har en ssd inuti.
Varje gång jag bootar upp datorn så stannar den efter att ha visat win loggan, skärmen blir svart och det håller i sig i säkert 1min. Därefter startar allt precis som vanligt och datorn funkar som den ska. Men självklart väldigt irriterande!

När jag hade win 8 så tog det under 20sek för den att starta upp chrome efter att ha klickat på strömbrytaren. En STOR skillnad med andra ord.

Har dock precis samma installation på min stationära gaming rigg, och det funkar prima. Förstår ej vad problemet är.

Har du hittat lösning?

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem. Tar ca 3-4 minuter att starta datorn.
Hade samma SSD och samma installation på min gamla AMD-rigg, kom in på ca 15 sekunder från att jag startade igång den.

Svart skärm fixade jag genom att gå in i regedit och ändrade följande: EnableULPS till 0, då ser jag login äntligen.

Att den startar segt som smör har jag ännu inte lyckats ordna, provat att ändra Fast Boot On/Off, stänga ner alla backgrunds appar som windows vill ha igång, disable alla autostart. Ingen skillnad.

Ska ominstallera drivrutiner och ha mig ikväll, om det inte hjälper blir det nog att köra en clean install, och se om det hjälper.

Märkte också här om dagen att min SSD inte längre står som "UEFI: SSD namn", utan bara "SSD namn", vilket jag antar kan vara boven om man kan köra i UEFI.
Installerade allt i UEFI-mode, och den stog då som "UEFI: SSD namn", den är GPT.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Mitt Windows 10 Pro startade betydligt snabbare efter att jag installerade GeForce 355.82-drivrutinerna häromdan.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. AMD släppte nya drivrutiner (augusti) och Windows Update installerade dem direkt och efter det har jag en svart skärm (bakgrundsbelysning) i ett par minuter innan den till slut kommer fram till inloggningsrutan.

Jag gick in i enhetshanteraren och valde bildskärmskort och egenskaper på grafikkortet och alternativet "Återställ tidigare drivrutin" och då gick den tillbaka till AMD-drivrutinerna från Juli och vips allt funkar bra! Uppstarten tar knappt 15 sek.

Men så börjar Windows Update ladda ner dem nyare drivrutinerna per automatik

Hur fan blockar man drivrutiner från att installeras från Windows Update, det ska ju vara möjligt att kunna välja enstaka uppdateringar som man inte vill ha.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

OK, lyckades lösa mitt problem nu med att Windows Update hämtar hem de senaste drivrutinerna för AMD-grafikkortet.

Jag gick in i enhetshanteraren högerklickade på det grafikkortet som strulade och valde "Återställ till tidigare drivrutin" (som jag vet fungerade!) och sedan laddade jag ner applikationen från denna sida https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930 och valde "Hide updates" och då dök AMD-grafikkortets drivrutiner upp i listan som Windows Update tänker installera nästa gång den körs.

Jag bockade i rutan att jag vill gömma denna uppdatering (iaf tills nästa gång AMD släpper nya drivrutiner)..

Allt är frid och fröjd nu. Datorn startar på under 20 sekunder nu.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Prova chipset-drivare, samt Intel management drivers om du nu hade intel.

Finns amd grejer i den trådne också.
Har plockat drivare där i säkert 1 år nu, alltid senaste

http://forums.tweaktown.com/gigabyte/30530-latest-overclockin...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Har nyligen uppdaterat till Windows 10 (gjorde en clean install via USB) och har exakt det här problemet!

Har prövat dom flesta guider som jag har hittat på nätet angående problemet för jag verkar inte vara ensam om detta...

Har också prövat:

Jag gick in i enhetshanteraren högerklickade på det grafikkortet som strulade och valde "Återställ till tidigare drivrutin" (som jag vet fungerade!) och sedan laddade jag ner applikationen från denna sida https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930 och valde "Hide updates" och då dök AMD-grafikkortets drivrutiner upp i listan som Windows Update tänker installera nästa gång den körs.
Jag bockade i rutan att jag vill gömma denna uppdatering (iaf tills nästa gång AMD släpper nya drivrutiner)..

Och "Återställ till tidigare drivrutin" funkar ej för mig för jag gjorde ju en clean install så har inga "gamla drivrutiner" installerade...

Har prövat att installera andra drivrutiner som jag har hämtat direkt via AMDs hemsida osv men så fort jag startar om datorn så hinner det bara gå några sekunder så installerar den om till drivrutinerna till dom som Windows "vill att man ska köra på"

Annars så tycker jag datorn smider på bra med Windows 10, bara störigt att det ska ta över 1 min att boota upp datorn när den normalt brukar boota under ca 10 sekunder..

Kör en laptop (HP Pavilion dv7-6b76eo) med SSD HD.

Nån som vet nån ny lösning på detta problem?

Permalänk
Medlem

Hej,
Har råkat ut för samma fenomen på en HP Pavilion någonting för en kund.
Någon som hittat en lösning?
HD 3000 och AMD kort, växlingsbar grafik verkar vara det som ställer till det.

EDIT: Hittade en fungerade lösning och eftersom ingen annan kommit fram till den här så;
Step 1: Ctrl + R
Step 2: Type regedit.exe
Step 3: Ctrl + F
Step 4: Type enableulps (Search might take several minutes)
Step 5: Double click enableulps
Step 6: Change value to 0
Reboot

Det är AMD som ställer till det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 10 - Otroligt segstartat

Tack Deejay_Alive, ditt tips löste mitt problem med seg uppstart!
Har en äldre HP Pavillion DV7-6b75eo med Intel HD Graphics 3000 och AMD HD 6700 series.
Uppstarten tog nästan 2 min. Hade försökt med flera åtgärder inkl. Clean start. Inget hjälpte tills jag försökte med Deejays enkla tips. Nu tar uppstarten ca. 15 sek. Något snabbare från strömsparläget!!

Fick dock ändra något på proceduren för att få upp "regedit" och söka i min version av W10:
Steg1: Högerklicka på Windows start. (Alternativt tryck på Windows startknappen + R och hoppa över Steg 1a)
Steg 1a: Klicka på "Kör" i menyn
Steg 2: Skriv "regedit.exe" i sökrutan + OK. Fönstret "Registereditorn" kommer upp.
Steg 3: Tryck Ctrl + F. Sökruta kommer upp.
Steg 4: Skriv "enableulps". Vänta tills tabellen i editorn kommer upp.
Steg 5: Dubbelklicka på blåmarkerad rad "EnableUlps" i tabellen.
Steg 6: Ändra värdet från 1 till 0
Starta om datorn