Permalänk

byta ut mitt 8800 GTX

Som rubriken säger sitter med ovanstående monterat 2006
Spelade på den tiden bla Far cry , funkade utmärkt.
Idag ser man på Nvidias update sida så ligger det längst ner på deras lista
= inga fler updateringar så småning om .
I dag är det mest SNABB surfande jag är ute efter.
Sitter med följande idag.

ANTEC 900
MB XFX 680i LT SLI Socket 775
Intel duo qore 3.00 Mhz
Corsair WX 550w
Crucial 4x2 DDR2 800
WD HDD 150 gb + WD HDD 500 gb
Burken är helt otrolig har funkat super under dessa 9 år.
Ett PRO sa till mej att se upp med PCU.
Windows 7 samt 10
Kan jag sitta med dessa gamla grejer o bara hoppas att det håller flera år framåt ?
Har funderat på ett SNABBT MB samt SSD det kräver även ny prolle samt minnen

Ge mej billiga o bra förslag OBS hellre SNABB dator än SPEL

Permalänk
Avstängd

Faktiskt ganska imponerad att den där burken ens fungerar fortfarande i dagens läge
Att försöka uppgradera den där burken är ingenting du ens bör fundera över, alla komponenter är på tok för gamla, så om du byter ut en del idag, så kanske du måste byta en annan imorgon.... Och att hitta begagnade prylar till den där är nog ganska svårt.
Det kommer kosta bra mkt mer än det smakar i slutändan, så jag skulle iaf avråda dig från att investera några pengar alls i den där datorn.
Om den fortfarande fungerar felfritt så skulle nog jag iaf försöka sälja den, och köpa något nytt

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Ett nyare grafikkort och ssd är billigast om allt funkar som det ska.
Begagnat funkar....AMD 7970 för knappt 1000 och en ny ssd på 250 typ 1000 där med.
Varför lägga ut mer i onödan

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?
s775 är en gammal socket så du bör inte spendera några pengar alls på den plattformen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning till att uppgradera dendär datorn bara för att surfa. Det enda jag ser motiverat vore isf en SSD.

Permalänk
Avstängd

@hammarland: du kommer inte att surfa snabbare med ett nytt grafikkort, köp en ssd.

Permalänk

burken på sin tid kostade 18.500.- egen monterad
vad jag söker är en snabb surf dator o då vill jag veta
vilket MB man skall börja bygga på för snabb surf.@Blazin87:

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarland:

burken på sin tid kostade 18.500.- egen monterad
vad jag söker är en snabb surf dator o då vill jag veta
vilket MB man skall börja bygga på för snabb surf.@Blazin87:

Det finns inte "snabba" och "långsamma" moderkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Tack för svaret , det visste inte jag .
@LemonIllusion:

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarland:

burken på sin tid kostade 18.500.- egen monterad
vad jag söker är en snabb surf dator o då vill jag veta
vilket MB man skall börja bygga på för snabb surf.@Blazin87:

köp den billigaste 250gb SSD'n du kan hitta och installera om windows på den och surfa på, du behöver verkligen inte byta ut något annat om du enbart surfar.

SSD gör att laddtiderna försvinner i princip när du surfar sålänge du inte sitter på snigel internet då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

köp den billigaste 250gb SSD'n du kan hitta och installera om windows på den och surfa på, du behöver verkligen inte byta ut något annat om du enbart surfar.

SSD gör att laddtiderna försvinner i princip när du surfar sålänge du inte sitter på snigel internet då

om man har pengar över så ett uppgraderingspaket och köra på iGPU skulle jag säga. Känns som att nåt kommer paja ändå i den där. Eller helt enkelt vänta med uppgraderingspaket tills nåt pajjar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Tack för svaret
Men jag vill bygga en ny .
enkomst för SNABB surfing !
Vilket MB skall man välja ?
@GarfieldPower:

Permalänk

Jag har planer på att bygga en ny.
Denna skall vara enbart för SNABB surf .
Vilket MB skall jag välja ?
@dunis90:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

köp den billigaste 250gb SSD'n du kan hitta och installera om windows på den och surfa på, du behöver verkligen inte byta ut något annat om du enbart surfar.

SSD gör att laddtiderna försvinner i princip när du surfar sålänge du inte sitter på snigel internet då

Håller med detta, mobot ser ut att ha SATA 3.0GB/s så som Oliver säger i med en ssd och installera om win på den.

Kolla om du har senaste bios i mobot med annars lägg in nytt.

Då datorn är så pass gammal hade jag rekommenderat dig att byta biosbatteriet då de kan ställa till med problem när de börjar bli dåliga, även om man har strömsladd i hela tiden.

Nej TS du får inte bygga ny, du ska ha ssd i din gamla.
Endast snabb surf? Välj billigaste moderkortet du kan hitta med 1150 socket o sätt i en g3258 processor om ens det och kör på interna grafiken. 4gb minne räcker och blir över.

Eller köp intel nuc eller gigabyte brix. Hade funkat klockrent för dig med typ billigaste nucen.
Här är komplett nuc kitt:
https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-nuc-core-i3-tall/838...
ej den billigaste men så du ser vad det är. Dock är kingston ssdn skit, ta typ samma delar och byt ut ssdn eller ta en billigare nuc om du vill ha det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Ska du köpa ny dator eller en helt ny burk? Blir lite förvirrad när man läser tråden...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarland:

Som rubriken säger sitter med ovanstående monterat 2006
Spelade på den tiden bla Far cry , funkade utmärkt.
Idag ser man på Nvidias update sida så ligger det längst ner på deras lista
= inga fler updateringar så småning om .
I dag är det mest SNABB surfande jag är ute efter.
Sitter med följande idag.

ANTEC 900
MB XFX 680i LT SLI Socket 775
Intel duo qore 3.00 Mhz
Corsair WX 550w
Crucial 4x2 DDR2 800
WD HDD 150 gb + WD HDD 500 gb
Burken är helt otrolig har funkat super under dessa 9 år.
Ett PRO sa till mej att se upp med PCU.
Windows 7 samt 10
Kan jag sitta med dessa gamla grejer o bara hoppas att det håller flera år framåt ?
Har funderat på ett SNABBT MB samt SSD det kräver även ny prolle samt minnen

Ge mej billiga o bra förslag OBS hellre SNABB dator än SPEL

Datorn är från sensommaren 2007 eller yngre då processorn kom i juli 2007 och moderkortet 2007 så den är bara 8 år

Men ingen vits att byta något då den är så gammal och långsam ändå.
En SSD hade ju fått saker att ladda snabbare men jag undrar om SSD:n skulle begränsas av något ett så gammalt system.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarland:

Jag har planer på att bygga en ny.
Denna skall vara enbart för SNABB surf .
Vilket MB skall jag välja ?
@dunis90:

Vad har du för budget?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Nej förlåt.
Ville bara ha en snabbare dator , men det kom massor om tips.
och samtliga svarade att till den burken sa dom att köpa
en SSD, min andra fråga var att köpa nytt MB för snabbare surf. men där var svaret
NEJ.@Adam West:

Permalänk
Skrivet av hammarland:

burken på sin tid kostade 18.500.- egen monterad
vad jag söker är en snabb surf dator o då vill jag veta
vilket MB man skall börja bygga på för snabb surf.@Blazin87:

SSD och ett extremt bra bredband?