Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur stark dator behövs för 4k?

Permalänk

Hur stark dator behövs för 4k?

Har funderat länge över den bästa setupen för film och musik i hemmet. Kommit fram till att en htpc blir klart bäst (och enklast). Tänker mig en liten tower-modell som kan stå bredvid tv-bänken (större urval på chassin då) och 2x hdd i RAID samt systemet på en liten ssd. Om ingen tycker det är bananas, men jag behöver verkligen redundans, så det kändes spontant som en bra lösning. I övrigt tänker jag mig ett så tyst som möjligt (men inte fläktlöst) system som är kapabelt att spela upp 4k-material även om jag initialt sällan kommer att göra det. Allt utom ljudkort ska vara inbyggt i datorn - för ljudet har jag såpass höga krav på att jag vill köra mitt befintliga usb-kort med inbyggd hörlursstärk. Därför är vilket moderkorts-ljud som helst okej vad gäller själva datorn. OS blir Windows 10.

Mina frågor till er är: Vad för propp och moderkort/graffe behöver man för att kunna lira 4k-material och högupplöst musik utan problem? Vilken prestanda krävs för det?

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

Du orkar inte läsa dom trådar som redan finns i ämnet och räknar med att folk ska orka svara?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

@MatteN: Tack för informativt svar

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att skriva in tex 4k i sökrutan och ägna en stund åt att läsa lite och skapa sig en egen uppfattning?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Se till att ha hårdvarustöd för hevc annars kommer du ha det rätt tråkigt med 4k i framtiden oavsett processor. Nu har jag inte provat uppspelning med 960 eller skylake men antar att man lär gå den vägen. 4k hevc filer som laggar på min i7a spelas upp utan problem på en smart tv med hårdvaruavkodning så det gör en jävla skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett problem är att du bör ha HDMI 2.0 för att koppla till din 4K-TV, annars klarar du bara 24Hz, men det är inte lätt att få till i en HTPC idag, det kräver ett kraftfullt Nvidia-grafikkort.

Finns en del bra men teknisk info här:
http://www.anandtech.com/show/9152/futureproofing-htpcs-for-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av petsematary:

@MatteN: Tack för informativt svar

agree