Bilhandlaren har inte fått registreringsbeviset, men jag får ta bilen ändå?

Permalänk
Medlem

Bilhandlaren har inte fått registreringsbeviset, men jag får ta bilen ändå?

Hej, i fredags skrev jag på köpeavtal från en bilfirma för köp av en äldre V50. Vi sa att jag under helgen skulle kolla upp försäkring samt föra över pengar till deras bankkonto så skulle jag hämta bilen idag måndag då allt var klart.

Jag har tecknat en helförsäkring på bilen from idag och fört över pengarna. Nyss ringde säljaren upp mig och sa att de inte fått registreringsbeviset från förra ägaren, och frågade om jag ville ta/köra bilen idag ändå.

Förra ägaren ska ha bilen försäkrad (dock osäker på typ och villkor.
Han sa att det kunde ta några dagar innan de fått registreringsbeviset.

Jag är inte alls insatt i detta och vänder mig till er med frågan: är det bara att tuta och köra för mig eller bör jag vänta tills det är klart? På bilhandlaren lät det som att det kanske kunde bli något problem om det hände något?

Bilhandlaren tyckte jag var ganska vag i berättandet om varför det blivit som det blivit och vad det kan innebära för mig?

Tacksam för alla svar, och förklara för mig som om jag vore ett barn :). Har tänkt hämta bilen om 3-4h så snabba svar uppskattas!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Intressant är kanske också att säljaren av bilen hade någon restskuld på något vis. Bilhandlaren (stort företag i Västerås) sa dock att det var dom som ägde bilen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Skippa affären tills ägaren har koll på papprena.
Och kolla för för guds skull med vv (heter det kanske trafikverket numera ?) om vad han säger faktiskt stämmer.
Är nånting lurt så kan du ge dig 17 på att han försöker blåsa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Intressant är kanske också att säljaren av bilen hade någon restskuld på något vis. Bilhandlaren (stort företag i Västerås) sa dock att det var dom som ägde bilen.

Tänk på att skulderna förljer bilen...
Så vida de är att han inte betalat av bilen, för då har ägaren inga papper, för att kunna sälja vidare den.. (lite osäker på ifall de är så hos alla bilhandlare)
Jag t.ex fick inte mina papper på bilen fören bilen var helt avbetalad.. (för innan dess räknades jag inte som fullständig ägare)

Jag hade dragit mig ur den affären...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Hade också sagt nej.

Du har gjort en affär om en bil, som de inte äger. "." Slut.
Är där restskulder (p-bot mm) så kommer dessa följa med BILEN, och bli DINA!
Därför måste man kolla upp så de inte ha skulder innan.

Häv köpet tills all fakta ligger på bordet, inkl reg beviset.

Edit: https://www.motormannen.se/radgivning/ovrigt/kontrollera-ford...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Permalänk
Medlem

Se till att bilen är skuldfri innan du övertar ägandet då skatteskulder, obetalda trängselavgifter mm. numera följer med bilen om den byter ägare...

Jag skulle inte heller ta bilen innan alla papper är i ordning.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

Tack för svar och länkar.

Jag hörde med transportstyrelsen och det de kunde se var att det fanns en kreditmarkering tror jag att han kallade det. Alltså att säljaren har ett olöst billån (vw-finans).

Transportstyrelsen sa att den största risken var att om säljaren inte skött sin ekonomi och kronofogden vill ha pengarna så kan de helt enkelt ta och sälja "min bil". Jag kunde dock aldrig bli betalningsskyldig till det lånet. Men det känns ovärt att riskera...

Jag har ju skrivit på köpeavtal samt fört över pengarna till bilhandlarens konto, men jag får inte bilen idag då som överenskommet. Något som man kan förhandla med på något vis? Jag är inte i akut behov av bil för jobb osv så jag kan ju vänta..

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Tack för svar och länkar.

Jag hörde med transportstyrelsen och det de kunde se var att det fanns en kreditmarkering tror jag att han kallade det. Alltså att säljaren har ett olöst billån (vw-finans).

Transportstyrelsen sa att den största risken var att om säljaren inte skött sin ekonomi och kronofogden vill ha pengarna så kan de helt enkelt ta och sälja "min bil". Jag kunde dock aldrig bli betalningsskyldig till det lånet. Men det känns ovärt att riskera...

Jag har ju skrivit på köpeavtal samt fört över pengarna till bilhandlarens konto, men jag får inte bilen idag då som överenskommet. Något som man kan förhandla med på något vis? Jag är inte i akut behov av bil för jobb osv så jag kan ju vänta..

Det köpeavtalet är ogiltigt då handlaren inte äger bilen. Bara att kräva återköp direkt. Han kan inte sälja något som han inte har och datumet på avtalet lär direkt peka på att det har gjorts innan transportstyrelsen har registrerat honom som ägare.

Permalänk
Medlem

Ringde till bilhandlaren och hörde efter noggrannare:
Bilhandlaren har pratat med säljaren, som ska lösa lånet idag.
Bilhandlaren har pratat med Vw-finans som sagt att de har skickat ut en faktura som ska betalas.

När fakturan är betald ska kreditmarkering släppas, bil registreras om till bilhandlaren och därefter till mig.

Bilhandlaren föreslog att de skriver papper på att de går in som garant för säljaren. Typ att de ska täcka skulden till vw-finans om den inte betalas.

Det intressanta, som påpekats ovan är att jag och bilhandlaren skrivit köpeavtal om något de inte äger eller är i stånd till att sälja. Får/kan man göra så? Är avtalet giltigt?

Hur det pappret ska se ut som de ska skriva kommer utformas är intressant. Hur skulle ett sådant kunna utformas?

Men, om jag känner att det hela känns oseriöst, kan jag prompt häva köpet? På vilken grund? Spontant känner jag att de har sålt något de inte äger vilket bör vara tillräcklig anledning? Bilhandlaren slarvade med att kolla upp allt innan avtalet skrevs?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Intressant är kanske också att säljaren av bilen hade någon restskuld på något vis. Bilhandlaren (stort företag i Västerås) sa dock att det var dom som ägde bilen.

Windahls i Västerås?
Var samma med en kollega till mig han köpte en bil där som inte kunde skrivas över direkt då bilen fortfarande hade en "skuld" på sig.
Gick nog säkert 10 dar innan den blev lost och bilen knuffades över på honom som ägare.
Vet inte riktigt hur det där funkar men är du säker på att bilen inte star på firman utan förra ägaren?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Windahls i Västerås?
Var samma med en kollega till mig han köpte en bil där som inte kunde skrivas över direkt då bilen fortfarande hade en "skuld" på sig.
Gick nog säkert 10 dar innan den blev lost och bilen knuffades över på honom som ägare.
Vet inte riktigt hur det där funkar men är du säker på att bilen inte star på firman utan förra ägaren?

När jag tittade i fredags stod bilen på privatpersonen (enligt bilsvar eller liknande tjänst. Denne har idag ett olöst billån hos vw-finans, innan det blir löst kan ägarbyte till bilhandlaren eller mig inte ske.

Nej, inte Windahls.

Ja jag har hört skräckhistorier om folk som inte får arslet ur vagnen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid kolla ägare, men du behöver en fax eller gratis tjänst på nätet.

http://biluppgifter.se/
alt: https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon... (finns längst ner att skriva in faxnummer, så får du 3 senaste ägarna, med adress och allt)

Alt ge mig regnumret så PMar jag det (har fax på jobbet).

Permalänk
Medlem

Aldrig

Ett av dom vanligaste knepen när inte allt står rätt till, undvik

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Häv köpet omgående!
Bilhandlare äger inte bilen, de kan inte sälja den. Nuvarande ägaren kan anmäla den stulen så fort du får nyckeln. Etc etc etc.
Orkar inte dra upp allt som kan hända, men Häv det omgående.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Bilen står kvar hos bilhandlaren. Var där och pratade med dom och de förklarade hur det hela hade inträffat. Bilhandlaren ringde också upp säljaren/"förra ägaren" och jag kunde höra hela samtalet. Sammantaget tolkar jag det som att det var bristande rutiner som lett till missförstånd avseende hur den existerande skulden skulle lösas.

Kortfattat så blev det som så att imorgon kommer skulden betalas in till låneföretaget, antingen av "förra ägaren" eller bilhandlaren. Syns det inte i registren att skulden är löst och att bilhandlaren står som ägare senast måndag, hävs köpet. Ser allt ut att vara i sin ordning genomförs köpet med tillägg av lite grejer som kompensation. Detta skrev vi också papper på som tillägg till köpeavtalet.

Tackar än en gång för all input! Vi har möjlighet att låna en schysst bil denna vecka, så ingen förlust egentligen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.