Väggmonterad 2000W K33 180x50cm VVS radiator till ett prestanda system.

Permalänk
Medlem

Börjar bli sent nu...ska överklocka lite i helgen! ^^

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Mäktigt element det där. Nice one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mäktigt element det där. Nice one.

EDIT! Mjukvaran jag använt mig av. OCCT's inbyggda HW monitor's temperaturer felar ca 15c.
Upptäckte mjukvarubuggen i samband med att jag läste av via min ROG panel som går direkt från "soucre/mobo" inte via mjukvara. Antar att det är ett Windows 10 kompabilitetsfel.

Därför återkallar jag samtliga temperatur tester.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Superb läsning på morgonkvisten

Klart som korvspad att sådant element räcker.
Bara flödesmätare samt tryckgivare som fattas med komplettering av alla tempvärden.
Vad har du för temp på pwm? Såg du hade en loop där å
Har själv vattenkylning men min lilla 3.33Ghz har lite svårt å sträcka benen längre än 4.47 pga pwm går nalta högt
(har knäckt 3 vattenkylare redan å int så kul att gå in i bios å läsa av temp på 110* tacka gud för enginnering sample)

Edit: ahh stock, ok kom me nå brutal data nu ^^

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Riktigt häftigt projekt skall bli intressant att se vart det slutar.

Permalänk
Medlem

Vi väntar med spänning på siffror;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dice92:

Vi väntar med spänning på siffror;)

Jag är på mässa hela helgen och ska försöka ta mig tid och umgås med sambon också. Får se om jag hinner med på söndagkväll möjligtvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

1h stresstest med temperaturer och grafer under hela testförloppet

EDIT! Mjukvaran jag använt mig av. OCCT's inbyggda HW monitor's temperaturer felar ca 15c.
Upptäckte mjukvarubuggen i samband med att jag läste av via min ROG panel som går direkt från "soucre/mobo" inte via mjukvara. Antar att det är ett Windows 10 kompabilitetsfel.

Därför återkallar jag samtliga temperatur tester.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Riktigt imponerande, gissar på att det blir ytterligare lite bättre om nån månad när temperaturen inomhus kryper ner ett par grader.

Ser fram emot att flytta in i något eget så jag kan göra något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Riktigt imponerande, gissar på att det blir ytterligare lite bättre om nån månad när temperaturen inomhus kryper ner ett par grader.

Ser fram emot att flytta in i något eget så jag kan göra något liknande

Ja rumstemperaturen spelar rätt stor roll. Är ca 25c här inne nu.

Whole house watercooling projekt

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Ja rumstemperaturen spelar rätt stor roll. Är ca 25c här inne nu.

Whole house watercooling projekt

Har ju bara 2st Zalman reserator kyltorn och en 1080mm rad fastbultad i väggen nu i min passiva vattenkylning, men du tog det till en helt ny nivå.
Tjejen var inte lika imponerad tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har ju bara 2st Zalman reserator kyltorn och en 1080mm rad fastbultad i väggen nu i min passiva vattenkylning, men du tog det till en helt ny nivå.
Tjejen var inte lika imponerad tyvärr

Det var inte illa du!
Haha min tjej vart lagom förvånad kan jag säga

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Värmeväxlaren hade ju varit sjukt coolt!
Jag har själv lä'nge tänkt samma tanke, har dock inte bergvärme här, vilket föärsvårar en heldel då ett vanligt system inte har samma tamperaturstabilitet blev det komplicerat, men jag tror att din iden kan fungera. Värmeväxlarna är ju heller inte så våldsamt dyra sett till effekten idag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Du är min hjälte

Helt klart den ultimata vattenkylningen.

Du får gärna dela med dig vad för kopplingar/rör/ventiler du använde samt priser för det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Alltså har jag "ofrivilligt" skapat ett "batteri" och radiatorn kommer vara den del som rostar medans kopparn förblir orörd.
Vill jag så kunde jag montera en offeranod någonstans på radiatorn av tex Aluminium som är en oädlare metall. Då skulle endast den rosta och radiatorn förblir rostfri tills anoden vittrat bort.

Du har mässing i alla VA-kopplingarna så du riskerar ingenting i form av galvaniska strömmar.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Värmeväxlaren hade ju varit sjukt coolt!
Jag har själv lä'nge tänkt samma tanke, har dock inte bergvärme här, vilket föärsvårar en heldel då ett vanligt system inte har samma tamperaturstabilitet blev det komplicerat, men jag tror att din iden kan fungera. Värmeväxlarna är ju heller inte så våldsamt dyra sett till effekten idag.

Kul att man inte är så tokig som man trodde
Nä visst finns det en hel del på VVS marknaden till överkomliga priser.

Skrivet av Cool Runnings:

Du är min hjälte

Helt klart den ultimata vattenkylningen.

Du får gärna dela med dig vad för kopplingar/rör/ventiler du använde samt priser för det hela.

Radiatorn betalade jag 2600kr för netto. Kopplingarna, kanske en 500kr typ?
Vanliga Badrums VVS rör 15mm.

Skrivet av evilsin:

Du har mässing i alla VA-kopplingarna så du riskerar ingenting i form av galvaniska strömmar.

Jamen dåså!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Hur går det varit tyst ett tag nu:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dice92:

Hur går det varit tyst ett tag nu:)

Bygget? Det är klart ju!

http://www.sweclockers.com/galleri/13375-hus-radiator-till-va...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Efter upptäckten att Win10 inte lirar med mjukvaror och temperaturer så har jag gjort om testerna.

Nu tog jag mig tiden att kopiera Sweclockers test inställningar så har vi siffor att jämföra med.
Notera att dom använder en 4kärnig prolle, min 4930K drar drygt 50W mer än en 2600K så hade jag använt en 2600K hade temperaturen varit något lägre än vad jag har uppmätt. Keep that in mind.

Processorkylartester.
http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Warning: Spoiler!

Processorer strömförbrukning.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Warning: Spoiler!

Sweclockers inställningar.
4.5Ghz 1.35 Vcore (i7 2600K Lödd IHS) (4 kärnig)
20c Rumstemp
Prime 95 stresstest.
Övervaknings mjukvara HW Monitor, Coretemp

Mina inställningar
4.4Ghz 1.35 Vcore (i7 4930K Lödd IHS) (6 kärnig)
23c Rumstemp
Prime 95 stresstest.
Övervaknings hårdvara ROG Panel

Efter 2h Prime95 Small FFT's Torture test.

  • CPU temp 47c

  • Moderkort 34c

  • Vattentemp 29c

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut att funka bra men på sommaren har man ibland behov av att leda ut värmen från lägenheten\huset också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Det ser ut att funka bra men på sommaren har man ibland behov av att leda ut värmen från lägenheten\huset också.

Jo vi diskuterade det tidigare. Så småningom kommer jag nog placera radiatorn i "groventren" och dra koppar rör därifrån till mitt kontor. Då kommer all värme dumpas där ute.

Har även planer på att dumpa all värme i bergvärmehålet via en värmeväxlare på bervärmeloopen.
Annars är väl helt vanliga friskluftsventiler, öppet fönster eller liknande bra också!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jo vi diskuterade det tidigare. Så småningom kommer jag nog placera radiatorn i "groventren" och dra koppar rör därifrån till mitt kontor. Då kommer all värme dumpas där ute.

Har även planer på att dumpa all värme i bergvärmehålet via en värmeväxlare på bervärmeloopen.
Annars är väl helt vanliga friskluftsventiler, öppet fönster eller liknande bra också!

Försök fixa en gammal cirkulationspump ifall du ändå ska montera radiatorn i groventren, så får du garanterat bättre flöde än vad du har idag, eftersom du får sämre flöden när du drar iväg med rören över halva kåken

Du kan ju även experimentera med att linda ett mjukt CU-rör runt kylbärarrören till värmepumpen, och se vad du får för några temperaturer, värmeväxlare känns overkill för detta projektet.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Försök fixa en gammal cirkulationspump ifall du ändå ska montera radiatorn i groventren, så får du garanterat bättre flöde än vad du har idag, eftersom du får sämre flöden när du drar iväg med rören över halva kåken

Du kan ju även experimentera med att linda ett mjukt CU-rör runt kylbärarrören till värmepumpen, och se vad du får för några temperaturer, värmeväxlare känns overkill för detta projektet.

Ja såklart, ljudnivå på pumpen blir också ointressant om jag placerar den bredvid radiatorn. Frågan då är väl bara om datorns röranslutningar kan hantera trycket en sådan skulle skapa. Idag är det endast akrylrörens o-ringar som håller tätt och friktionen hindrar rören från att lossna/tryckas lös. Får trycktesta dom och se hur mycket dem pallar med.

Sträckan är inte så lång. Groventren ligger precis bakom väggen. Totala sträckan på loopen blir kanske 7-8 meter.

Det var ett bra tips. Enklare ingrepp framförallt.

Köld-bäraren håller sig alltid kring 0-7c. Lindar jag den tätt runt PVC slangen som har en diameter på 40mm. En längre sträcka typ 1-2 meter borde det bli någorlunda värmemigration mellan dem. Visst aldrig som en äkta värmeväxlare men nån effekt borde det ge.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja såklart, ljudnivå på pumpen blir också ointressant om jag placerar den bredvid radiatorn. Frågan då är väl bara om datorns röranslutningar kan hantera trycket en sådan skulle skapa. Idag är det endast akrylrörens o-ringar som håller tätt och friktionen hindrar rören från att lossna/tryckas lös. Får trycktesta dom och se hur mycket dem pallar med.

Sträckan är inte så lång. Groventren ligger precis bakom väggen. Totala sträckan på loopen blir kanske 7-8 meter.

Det var ett bra tips. Enklare ingrepp framförallt.

Köld-bäraren håller sig alltid kring 0-7c. Lindar jag den tätt runt PVC slangen som har en diameter på 40mm. En längre sträcka typ 1-2 meter borde det bli någorlunda värmemigration mellan dem. Visst aldrig som en äkta värmeväxlare men nån effekt borde det ge.

Nu har jag noll erfarenhet av kylsystem till datorer, och dess kopplingar, men de flesta äldre cirkpumparna är ställbara, och du borde säkert kunna få ner flödet till något som funkar..

du får provtrycka lite kopplingar, såg att du hade en manometer, eller var det någon form av termometer?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Bergvärmelösningen skulle nog ge bra kylning, men knappast någon värmeåtervinning värd att nämna.

Tja.. Mitt system är designat för inkoppling av sekundära solfångare ("vatten"värmande) och utlovar 90% effektivitet vid 20C temperaturskillnad, och funktion ner till 5C temperaturskilllad.

Eftersom ena sidan av loopen är rätt kall, speciellt på vintern, så lär man få ungefär hela effekten tillvaratagen, eftesom "förlusten" värmer upp huset hur som helst (om man inte har sin värmepump monterad i ett separat hus.. ).

På sommaren kan värmen användas för att värma upp ("ladda") borrhålen, enligt min manual, och tas tillvara på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Nu har jag noll erfarenhet av kylsystem till datorer, och dess kopplingar, men de flesta äldre cirkpumparna är ställbara, och du borde säkert kunna få ner flödet till något som funkar..

du får provtrycka lite kopplingar, såg att du hade en manometer, eller var det någon form av termometer?

Det var termometrar endast. Kan göra en "fulkoppling" mot kompressorn jag har i servicebilen och höja tills den skjuter lös röret för att prova.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det var termometrar endast. Kan göra en "fulkoppling" mot kompressorn jag har i servicebilen och höja tills den skjuter lös röret för att prova.

Ja, det kan du, men det är inte att rekommendera, men vad hjälper det, om du inte har någon manometer för att se vilket tryck du kommer upp i.. Finns det inte specificerat i några dokument?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Ja, det kan du, men det är inte att rekommendera, men vad hjälper det, om du inte har någon manometer för att se vilket tryck du kommer upp i.. Finns det inte specificerat i några dokument?

Finns manometer på kompressorn. Har ju extra akryl och rör så går relativt fort att prova.
Tror inte det.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Radiatorer är parallellkopplade. Hur skulle det annars gå när någon tycker det är varmt och vrider ner termostaten?

Och det är just förlusten av temperatur i utgående vatten som ger uppvärmning från radiatorn, och uppvärmning är i allmänhet syftet med en radiator. En radiator med samma temperatur på ingående och utgående vatten avger ingen värme och ger således inte heller någon uppvärmning.

Förr använde man seriekoppling på radiatorer. Man brukade ha runt 4-5 i ett radiatorkoppel innan temperaturskillnaden blev för stor på sista radiatorn. Man kompenserade värmeförlusterna med en större radiator på de resterande efter den första.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Förr använde man seriekoppling på radiatorer. Man brukade ha runt 4-5 i ett radiatorkoppel innan temperaturskillnaden blev för stor på sista radiatorn. Man kompenserade värmeförlusterna med en större radiator på de resterande efter den första.

Precis jag har det idag och det huset byggdes 83. Norr, Syd och garage. Första 2 med 5st, garaget 3st

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks