Everdisplay visar 4K AMOLED på 6 tum

Permalänk
Melding Plague

Everdisplay visar 4K AMOLED på 6 tum

Det blir skyhög pixeltäthet när Everdisplay demonstrerar världens första 4K-upplösta skärmpanel i 6-tumsklassen med AMOLED-teknik, där inte minst virtuell verklighet står på dagordningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satan vad snabbt skärmar går framåt! Fint att se att något följer kurvan av Moore's Law

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

inb4 "Öhhh onödigt, satsa på batteritid istället!!!11one".

Kul säger jag, dagens(kommande) VR headset kan bli bättre.

Permalänk
Medlem

I don't give a damn. I want 32-40 inch 4K OLED.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Satan vad snabbt skärmar går framåt! Fint att se att något följer kurvan av ny teknologi

Ja, som batteritid t ex! Hade uppskattat om man slutat hetsa skärmar så mycket och jobbade på bättre batterier.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ja, som batteritid t ex! Hade uppskattat om man slutat hetsa skärmar så mycket och jobbade på bättre batterier.

Till mobiltelefoner och liknande håller jag med. Hellre 1080p 5" display med 3 dagars batteritid än 4k 6" och max en dags batteritid

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@trickysaer:

Så du tycker att ett företag som Everdisplay borde sparka alla sina ingenjörer och starta om som ett batteriföretag? Allt handlar inte om mobiltelefoner...

Permalänk
Medlem

Ja men nya Zenphone Max har de väl tänkt på batteritiden istället. 5000mah batteri och en lite slöare cpu

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Denna typ av panel är vad Oculus Rift behöver.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@rSon: nej, det har jag dessutom aldrig sagt men det råder allmän skärmhets på mindre format. jag tror inte vr-glasögonen kommer vara något undantag heller. everdisplay ska givetvis fortsätta med det de håller på med och kan bäst, jag pratade snarare mer allmänt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ja, som batteritid t ex! Hade uppskattat om man slutat hetsa skärmar så mycket och jobbade på bättre batterier.

Du det jobbas så mycket det bara går på batteriteknik, det finns tyvärr inga bra alternativ i dagens läge. Det är ju inte så att prioriterar bort all batteriforskning för att lägger R&D på att pusha fram displayutvecklingen, handlar om att ta fram nya tillverkningsmetoder som är effektivare och bättre för att hela tiden kunna ligga i framkant, det är inte heller ovanligt att det skapas synergieffekter på andra områden också vid tekniska framsteg.

Det är ju inte så att man håller tillbaka på batteriutveckling med flit eller prioriterar bort det i allmänhet. Det är ju typ idag teknikens heliga graal att få fram en ny generation energitäta batterier som är kommersiellt gångbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

inb4 "Öhhh onödigt, satsa på batteritid istället!!!11one".

Kul säger jag, dagens(kommande) VR headset kan bli bättre.

Det är här vi alla vill ha de här panelerna i framtiden

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

@trickysaer:

Som sagt så handlar inte allt om mobiltelefoner, där kan jag hålla med om att det råder hets kring upplösning trots att det inte finns batterikapacitet till det. Men saker som VR behöver hög upplösning, betydligt högre än 4k, innan det blir samma sak som på mobilsidan att vi inte längre märker någon större skillnad.

Sedan finns det säkert andra tillämpningar där extrem pixeltäthet på små displayer är av nytta, hologram kanske? Eller så kommer någon smart person på något, men det vore synd om företagen slutar att utveckla skärmar bara för att vi inte behöver dem i handburna enheter just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

inb4 "Öhhh onödigt, satsa på batteritid istället!!!11one".

Kul säger jag, dagens(kommande) VR headset kan bli bättre.

HAHAHAHA! Bäst idag.. Jo man blir lätt matt på folk som tror att högre pixeltäthet innebär sämre batteritid. Att inte folk orkar läsa på ordentligt innan. Det är väl samma kategori folk som fortfarande tror på skrönan att man inte ska bada efter maten för man kan få kramp.

Kul och häftigt att forskningen och utvecklingen går frammåt säger jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Ja, som batteritid t ex! Hade uppskattat om man slutat hetsa skärmar så mycket och jobbade på bättre batterier.

Verkar som att mobiltillverkarna börjar lugna ner sig nu och stannar på 1080p för 5". I alla fall om man tittar på rykten för nyare modeller så är det mycket prat om 1080p. Sen kommer de ju alltid släppa något flaggskepp med extra allt bara för att visa att de minsann kan få in UHD på 6", tre kameror, två blixtar, fingeravtrycksläsare, irisscanner och kaffekokare. Flest störst siffror vinner!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo man blir lätt matt på folk som tror att högre pixeltäthet innebär sämre batteritid. Att inte folk orkar läsa på ordentligt innan. Det är väl samma kategori folk som fortfarande tror på skrönan att man inte ska bada efter maten för man kan få kramp.

Fast det gör det väl? Det tar mer kraft och energi att skyffla runt en större mängd pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Fast det gör det väl? Det tar mer kraft och energi att skyffla runt en större mängd pixlar.

Tja det är väl relativt skärmpanelen drar ju x watt och de försöker ha den siffran så låg som möjligt vilket den även brukar vara MEN CPU/GPUn behöver jobba hårdare -> drar mer ström. Men då är ändå själva skärmpanelen inte hela boven i dramat eftersom tekniskt sett är det GPUn som drar ström
Men det är som sagt en teknikalitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Fast det gör det väl? Det tar mer kraft och energi att skyffla runt en större mängd pixlar.

Då är det inte displayen i sig som drar energi utan grafikkretsen, och så bra optimerade som de är idag så märks det knappt alls. Jag tycker i alla fall inte man skall stanna utvecklingen förrens det är stört omöjligt att urskilja individuella pixlar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Du det jobbas så mycket det bara går på batteriteknik, det finns tyvärr inga bra alternativ i dagens läge. Det är ju inte så att prioriterar bort all batteriforskning för att lägger R&D på att pusha fram displayutvecklingen, handlar om att ta fram nya tillverkningsmetoder som är effektivare och bättre för att hela tiden kunna ligga i framkant, det är inte heller ovanligt att det skapas synergieffekter på andra områden också vid tekniska framsteg.

Det är ju inte så att man håller tillbaka på batteriutveckling med flit eller prioriterar bort det i allmänhet. Det är ju typ idag teknikens heliga graal att få fram en ny generation energitäta batterier som är kommersiellt gångbara.

Förutom Tesla som verkar vara på g med revolutionerande industribatterier, när hade vi senast något genombrott på batterifronten? Sedan jag hade min första mobiltelefon (3210:a) så har det hänt otroligt mycket med telefonerna, de har blivit bättre på precis allt, display, snabbhet, kamera, användarvänlighet samt funktioner och det väldigt markant, förutom just på batteritiden. Alla eventuella framsteg på batterifronten äts ju upp av energiåtgången på telefonerna.

Jag tror garanterat att man satsar på utveckling av batterier och tillverkarna, men det lär knappast vara något som får någon större budget.

Skrivet av rSon:

@trickysaer:

Som sagt så handlar inte allt om mobiltelefoner, där kan jag hålla med om att det råder hets kring upplösning trots att det inte finns batterikapacitet till det. Men saker som VR behöver hög upplösning, betydligt högre än 4k, innan det blir samma sak som på mobilsidan att vi inte längre märker någon större skillnad.

Sedan finns det säkert andra tillämpningar där extrem pixeltäthet på små displayer är av nytta, hologram kanske? Eller så kommer någon smart person på något, men det vore synd om företagen slutar att utveckla skärmar bara för att vi inte behöver dem i handburna enheter just nu.

Nej, igen så pratar jag i allmänhet. Mobiler, surfplattor, laptops osv. VR känns otroligt spännande men jag tror inte att något problem kommer att bli att skärmarna är för dåliga, känns som om det går väldigt fort på den sidan. Pratar vi VR känns min spontana tanke att det största problemet kommer att bli systemkraven.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Tja det är väl relativt skärmpanelen drar ju x watt och de försöker ha den siffran så låg som möjligt vilket den även brukar vara MEN CPU/GPUn behöver jobba hårdare -> drar mer ström. Men då är ändå själva skärmpanelen inte hela boven i dramat eftersom tekniskt sett är det GPUn som drar ström
Men det är som sagt en teknikalitet...

Skrivet av Ozzed:

Då är det inte displayen i sig som drar energi utan grafikkretsen, och så bra optimerade som de är idag så märks det knappt alls. Jag tycker i alla fall inte man skall stanna utvecklingen förrens det är stört omöjligt att urskilja individuella pixlar.

Man måste se till hela systemet, om en komponent gör så att en en annan drar mer så blir det ju sämre och inte en skröna. Sen vet jag inte om det krävs mer kräm för att få samma ljusstyrka med högre upplösning.

Permalänk
Medlem

@trickysaer:

Nokia 3210 använder samma batteriteknik som majoriteten av alla dagens telefoner, Li-ion.

Sen får du återigen se till att världen är större än mobiltelefoner och prylar. Det forskas otroligt mycket på batteriteknik, tänk på hela militärindustrin hela flygindustrin, bilar och allt är i behov att bättre energilagring. Ett stort problem med solkraft är vi inte kan lagra energi effektivt. Det ligger sjukt mycket pengar i att få fram en bättre batteriteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Man måste se till hela systemet, om en komponent gör så att en en annan drar mer så blir det ju sämre och inte en skröna. Sen vet jag inte om det krävs mer kräm för att få samma ljusstyrka med högre upplösning.

Någonstans måste man också inse att saker kostar energi. Vill vi ha batteritid kan vi ju göra såkallat "e-Papper" med 320x240 pixlar, och då är det jättebra batteritid plötsligt. Men för mig är det viktigt att det är så snyggt och skarpt som det bara går. Och så är det bättre flyt i animationer med högre upplösning med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@trickysaer:

Nokia 3210 använder samma batteriteknik som majoriteten av alla dagens telefoner, Li-ion.

Sen får du återigen se till att världen är större än mobiltelefoner och prylar. Det forskas otroligt mycket på batteriteknik, tänk på hela militärindustrin hela flygindustrin, bilar och allt är i behov att bättre energilagring. Ett stort problem med solkraft är vi inte kan lagra energi effektivt. Det ligger sjukt mycket pengar i att få fram en bättre batteriteknik.

Det är väl inget som är unikt för solenergin dock? Det är väl det som är det stora problemet generellt sätt med energi, det är otroligt dyrt att just lagra vilket innebär att man som energibolag riskerar att förlora en massa pengar om man har ett stort överskott som man inte lyckas sälja.

Jo, jag förstår att det finns utveckling inom andra områden också men ur konsumentsynpunkt tycker jag det hänt väldigt lite. Sen så finns det ju alltid konspirationsteoretikern i en som undrar om det inte köps upp och läggs ner en hel del utveckling av alternativ energi. Jag menar, om man nu skulle lyckas mer eller mindre ersätta fossila bränslen som huvudsaklig energikälla, vad skulle det få för konsekvens på världsekonomin?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Förutom Tesla som verkar vara på g med revolutionerande industribatterier, när hade vi senast något genombrott på batterifronten? Sedan jag hade min första mobiltelefon (3210:a) så har det hänt otroligt mycket med telefonerna, de har blivit bättre på precis allt, display, snabbhet, kamera, användarvänlighet samt funktioner och det väldigt markant, förutom just på batteritiden. Alla eventuella framsteg på batterifronten äts ju upp av energiåtgången på telefonerna.

Jag tror garanterat att man satsar på utveckling av batterier och tillverkarna, men det lär knappast vara något som får någon större budget.

Nej, igen så pratar jag i allmänhet. Mobiler, surfplattor, laptops osv. VR känns otroligt spännande men jag tror inte att något problem kommer att bli att skärmarna är för dåliga, känns som om det går väldigt fort på den sidan. Pratar vi VR känns min spontana tanke att det största problemet kommer att bli systemkraven.

Nokia 3310 hade ett NiMH-batteri på 900 mAh. En modern smartphone har ett LiPo-batteri på runt 2000-3000 mAh. LiPo har mer än dubbla energidensiteten med avseende på volym. Så nog har det hänt saker på batterifronten men strömförbrukningen har ökat mycket mer än batterikapaciteten.

Batterier är komplicerade saker. Du behöver ha två ämnen med en tillräckligt hög cellpotential. Får du inte över någon volt så är det inte så praktiskt. Ämnena som du gör elektroderna av måste vara billiga, stabila och hyfsat säkra. Sen ska du ha ett elektrolyt också som ska vara stabilt och helst inte en vätska. Batteriet ska vara lätt, det ska vara lätt att ladda, det ska vara nästan helt reversibelt, det ha ha stor laddning och så vidare. Det är väldigt många svåra saker att kombinera. Det forskas mycket på batterier och det finns ett gäng alternativ som är lovande. Problemet är att många av alternativen är fast i ett laboratorium och att skala upp något från laboratorium till industriell skala är långt ifrån trivialt. Har du ett batteri som är fem gånger så bra som dagens LiPo men som inte går att massproducera så kommer det inte bli något av det för att kostnaderna blir så höga att det aldrig når den stora massan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

16K verkligen för det mänskilga ögat? Så med andra ord har vi bara nått 25% av vårt mål om man väljer att tro på den siffran.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nokia 3310 hade ett NiMH-batteri på 900 mAh. En modern smartphone har ett LiPo-batteri på runt 2000-3000 mAh. LiPo har mer än dubbla energidensiteten med avseende på volym. Så nog har det hänt saker på batterifronten men strömförbrukningen har ökat mycket mer än batterikapaciteten.

Batterier är komplicerade saker. Du behöver ha två ämnen med en tillräckligt hög cellpotential. Får du inte över någon volt så är det inte så praktiskt. Ämnena som du gör elektroderna av måste vara billiga, stabila och hyfsat säkra. Sen ska du ha ett elektrolyt också som ska vara stabilt och helst inte en vätska. Batteriet ska vara lätt, det ska vara lätt att ladda, det ska vara nästan helt reversibelt, det ha ha stor laddning och så vidare. Det är väldigt många svåra saker att kombinera. Det forskas mycket på batterier och det finns ett gäng alternativ som är lovande. Problemet är att många av alternativen är fast i ett laboratorium och att skala upp något från laboratorium till industriell skala är långt ifrån trivialt. Har du ett batteri som är fem gånger så bra som dagens LiPo men som inte går att massproducera så kommer det inte bli något av det för att kostnaderna blir så höga att det aldrig når den stora massan.

Ja, det är ju precis det jag sa. Utvecklingen har inte stått still, men förbrukningen ökar lika mycket eller mer än vad batterierna har kapacitet således har det hänt väldigt lite. Det är FEMTON år sedan 3310:an lanserades, titta på i princip vilken annan digital teknik som helst idag jämför med femton år sedan så är utvecklingen, åtminstone på konsumentbatterier otroligt liten.

År 2000 lanserade Intel Pentium 4 på 850Mhz. Jag vill påstå att det har hänt rätt mycket med processortekniken under denna period och att tekniken bakom den är "hyggligt" avancerad den med.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

@rSon: nej, det har jag dessutom aldrig sagt men det råder allmän skärmhets på mindre format. jag tror inte vr-glasögonen kommer vara något undantag heller. everdisplay ska givetvis fortsätta med det de håller på med och kan bäst, jag pratade snarare mer allmänt.

Det läggs storleksordningar mer på batteriforskning. Så även om de lägger ner all displayutveckling, och även om deras forskare på något sätt fungerar som batteriutvecklare, så skulle det inte påverka något.

Permalänk
Skrivet av Adam West:

16K verkligen för det mänskilga ögat? Så med andra ord har vi bara nått 25% av vårt mål om man väljer att tro på den siffran.

Distansen till pixeln är det viktiga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Ja, det är ju precis det jag sa. Utvecklingen har inte stått still, men förbrukningen ökar lika mycket eller mer än vad batterierna har kapacitet således har det hänt väldigt lite. Det är FEMTON år sedan 3310:an lanserades, titta på i princip vilken annan digital teknik som helst idag jämför med femton år sedan så är utvecklingen, åtminstone på konsumentbatterier otroligt liten.

År 2000 lanserade Intel Pentium 4 på 850Mhz. Jag vill påstå att det har hänt rätt mycket med processortekniken under denna period och att tekniken bakom den är "hyggligt" avancerad den med.

Du kan inte jämföra helt olika teknologier och säga att den ena utvecklas för långsamt. Titta på bensinmotorer. Där har det knappt hänt ett piss på 15 år. Det är i alla fall inga fördubblingar i effektivitet som vi sett på batterier. Nokia 3310 hade en ARM7 (ARMv3, nu har nya telefoner ARMv8) CPU som klarade helt otroliga 130 MIPS. En modern ARM-SOC ligger på runt 10 000 MIPS. Fast vad hjälper det batteriet som är begränsat av helt andra saker?

Teknikutveckling brukar lite grovt följa en S-kurva:

Bilden är ärligt stulen från Wikipedia. På x-axeln har du tid och på y-axeln har du teknisk mognad. Längst upp på y-axeln har du teoretiskt maximum för allt har en maximal verkningsgrad eller effektivitet. Fysikens lagar brukar ha tämligen hårda gränser. I början går utvecklingen långsamt för att tekniken är ny och ofta läggs inte så mycket pengar på den utan utveckling sker i små laboratorium. Sen når den kommersiell skala och pengarna rullar in som i sin tur investeras i förbättringar. I takt med att man når högre och högre upp på y-axeln så blir varje steg dyrare och dyrare. Kostnaden ökar exponentiellt. Så med tiden blir det dyrare och dyrare att få ut mindre och mindre prestandavinster. Det har vi sett med bensinmotorer, batterier och processorer. Det har inte hänt så mycket med processorer de senaste åren. För att komma ur detta krävs det att en ny teknik kommer. Det verkar inte som vi kommer så mycket längre med dagens litiumkemier så vi behöver hitta en ny cell att arbeta vidare på. Det verkar inte som vi kommer så mycket längre med kisel i CPUer så vi får hitta något nytt att använda. Vi kommer inte längre med bensinmoterer så då bygger vi en hybrid istället och slänger in ett par elmotorer.

Utvecklingen går "långsamt" för batterier för att det är svårt, inte för att det inte satsas pengar på det. Batterier har inget motsvarande Moors lag där man bara kan krympa saker och öka densiteten. På samma sätt kan man inte bara bygga fler och mindre cylindrar i en bil och därmed göra den bättre. Den tekniken fungerade dock bra för processorer. I alla fall ett tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av =)(=:

I don't give a damn. I want 32-40 inch 4K OLED.

Dock får man sitta rätt nära en 40 tummare för att ha nytta av 4k.

Skrivet av sunnis:

Du det jobbas så mycket det bara går på batteriteknik, det finns tyvärr inga bra alternativ i dagens läge. Det är ju inte så att prioriterar bort all batteriforskning för att lägger R&D på att pusha fram displayutvecklingen, handlar om att ta fram nya tillverkningsmetoder som är effektivare och bättre för att hela tiden kunna ligga i framkant, det är inte heller ovanligt att det skapas synergieffekter på andra områden också vid tekniska framsteg.

Det är ju inte så att man håller tillbaka på batteriutveckling med flit eller prioriterar bort det i allmänhet. Det är ju typ idag teknikens heliga graal att få fram en ny generation energitäta batterier som är kommersiellt gångbara.

Det företag som lyckas få effektivare batterier lär bli rätt rika

Är inte dåligt med pixlar i denna, även oled eller snarare amoled är ju nice. Kan ju vara nått för oculus rift , fast den lär ju bli betydligt dyrare och tungt för datorn att driva alla pixlarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar