Nvidias intäkter från Geforce upp 59 procent

Permalänk
Melding Plague

Nvidias intäkter från Geforce upp 59 procent

Gamingsegmentet är den starkast lysande stjärnan i Nvidias senaste kvartalsrapport, som i övrigt tar stryk av den återkallade Shield Tablet och avvecklingen av Icera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte illa! 59 %!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Roligt att det går bra för Nvidia, deras GTX 980TI är det bästa jag köpt på väldigt länge.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Behöver kaffe, var 100% säker på att stod 95%..

Visa signatur

i7 4970k@4,7 GHz | Corsair H100i | 16GB Corsair DDR3 1600MHz | Asus z97-A | Gtx 970 Strix | OZC 750W | Hatar OS | Fractal Design R5 | Samsung 840 EVO 256gb
ASUS 24" VG248QE 144Hz + Två VA-paneler från Benq

Permalänk
Medlem

Grattis Nvidia för framgången, hoppas bara de inte börjar flyga över molnen och chock höjer priserna till nästa gen.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Wow, omsättningen för gaming är mindre än en miljard dollar, hade ingen aning lm att den marknaden var så liten.

Permalänk
Medlem

Omsättning upp, vinst ner... Tja.. Hur reagerar marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Wow, omsättningen för gaming är mindre en en miljard dollar, hade ingen aning lm att den marknaden var så liten.

För ett kvartal om jag läser artikeln rätt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Detta bådar inte gott. Vi behöver konkurrens på marknaden! Nvidia har fått alldeles för mycket monopol.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ganska förvånande ändå med tanke på skandalen kring 970 tycker jag. Men gemene man kanske inte tänker på sådant?

Se'n tycker jag det är förvåndande att gamingdelen omsätter såpass lite ändå.. Trodde det handlade om mycket mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av magma86:

Detta bådar inte gott. Vi behöver konkurrens på marknaden! Nvidia har fått alldeles för mycket monopol.

Nåja, AMD har väl fortfarande en 30% eller så men det ser ju inte bra ut för det röda laget.

Unnar Nvidia allt gott men det vore ju bra nu ifall AMD kunde köpas upp av ett starkt bolag som säkerställa att Nvidia inte får monopol om några år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Wow, omsättningen för gaming är mindre än en miljard dollar, hade ingen aning lm att den marknaden var så liten.

Tyckte också verkade väldigt liten.
Jag kollad med king digital som gör Candy crush saga, ett mobil spel för medelålders damer och dom tjänar mer än vad Nvidia gör.
Helt sjukt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Roligt att det går bra för Nvidia, deras GTX 980TI är det bästa jag köpt på väldigt länge.

Ja eftersom det är typ snabbaste kortet som finns ute just nu så är det ju bra att det inte är sämre än dina tidigare kort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ganska förvånande ändå med tanke på skandalen kring 970 tycker jag.

Skandal? Märks att många är uppvuxna med aftonbladet med tanke på ordvalet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ganska förvånande ändå med tanke på skandalen kring 970 tycker jag. Men gemene man kanske inte tänker på sådant?

Se'n tycker jag det är förvåndande att gamingdelen omsätter såpass lite ändå.. Trodde det handlade om mycket mer.

Mja, som tidigare påvisats så hade de sista 0,5GB minimal inverkan överlag på grafikkortets prestanda. Dessutom så spelar det mindre roll när man hela tiden har flaggskeppsmodellerna. 970 såg nog till att stå för merparten av vinsten i det segmentet skulle jag gissa, det tog ju dessutom ett tag innan fulknepet uppdagades.

Utöver det så lanserade man sedan 980 Ti, ett kort som jag gissar har väldigt god marginal och antagligen sittkissar på på AMD-kort runt samma prestandaklass när det gäller marknadsandelar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skandal? Märks att många är uppvuxna med aftonbladet med tanke på ordvalet..

Mja, att man medvetet ljuger om specifikationer för att sedan korrigera det i efterhand när man blir påkommen tycker jag nog är en skandal. Men men.. Beror väl på hur man ser det. Jag har själv Nvidia-kort i burken så det är inte så att jag är AMD fanboy, utan det är väl mer att jag tycker det är dålig stil av Nvidia. Jag har mycket svårt att tro att man bara råkar "glömma" att nämna att 512MB av minner går med helt annan bandbredd än resten, utan för mig är det uppenbart att man dror en rövare och hoppades att ingen skulle märka något. Det är många företag som gör så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Föga förvånande när var och varannan kotte sitter på 970 eller 980. Maxwell är definitivt en bra produkt och det syns ju på försäljningssiffrorna.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en liknande artikel snart fast det står AMD istället för Nvidia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Jag hoppas på en liknande artikel snart fast det står AMD istället för Nvidia.

Tyvärr står det troligtvis ner istället för upp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Mja, som tidigare påvisats så hade de sista 0,5GB minimal inverkan överlag på grafikkortets prestanda. Dessutom så spelar det mindre roll när man hela tiden har flaggskeppsmodellerna. 970 såg nog till att stå för merparten av vinsten i det segmentet skulle jag gissa, det tog ju dessutom ett tag innan fulknepet uppdagades.

Utöver det så lanserade man sedan 980 Ti, ett kort som jag gissar har väldigt god marginal och antagligen sittkissar på på AMD-kort runt samma prestandaklass när det gäller marknadsandelar.

Ja, faktumet att det problemet de undvek att nämna inte är ett problem gör ju att folk mycket lättare ser förbi det och istället tittar på att de släppt högpresterande kort med låg energiförbrukning. Jag är en av de som gjorde så. Jag tycker fortfarande inte det är okej, men när jag fick ett enormt bra pris på ett 970 för någon månad sedan så var det helt enkelt ett överlägset köp som jag inte kunde säga nej till. Med tanke på hur höga inställningar kortet klarar i Witcher 3 (1080p), inklusive hög nivå på Hairworks, så är jag inte besviken och minnesbiten har inte varit en faktor.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Svårt att få en mer prisvärd produkt än GTX 970 vid 1080p gaming om man värnar om ljudnivå och/eller strömförbrukning dock.
Jag är helnöjd med mitt. Däremot håller jag med dig om att det var dåligt gjort. Hade det varit fulla 4gb hade kortet varit så prisvärt och bra att de flesta nog skulle föredra 970 SLI framför singel 980. Taktiskt knep för att tvinga folk som vill köra 4k att köpa 980/980ti är vad jag tror.

Kolla priset bara:

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

GG WP !

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Grattis Nvidia för framgången, hoppas bara de inte börjar flyga över molnen och chock höjer priserna till nästa gen.

Priserna är nog höga som de är just nu.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Priserna är nog höga som de är just nu.

Jo, men det är ju rätt liten konkurrens också. Det finns bara två aktöter på marknaden varav den ena äter sig större och starkare och har gjort så rätt länge. Minusräntan för att öka inflationen försvagar kronan mot dollarn. Generellt sett har det hänt rätt lite med prisutvecklingen de senaste fem åren. Men ja, priserna är garanterat tillräckligt höga så det räcker och blir över.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

80% sämre vinst än förra året. Antar att vi pratar om Q2? Hur har tidigare kvartal sett ut? Kanske ett normalt mönster för nvidia... Vad vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

@Ozzed:

Svårt att få en mer prisvärd produkt än GTX 970 vid 1080p gaming om man värnar om ljudnivå och/eller strömförbrukning dock.
Jag är helnöjd med mitt. Däremot håller jag med dig om att det var dåligt gjort. Hade det varit fulla 4gb hade kortet varit så prisvärt och bra att de flesta nog skulle föredra 970 SLI framför singel 980. Taktiskt knep för att tvinga folk som vill köra 4k att köpa 980/980ti är vad jag tror.

Kolla priset bara:
http://i.imgur.com/ItUixns.png

Fy ***! Svenska kronans ställning och dollarns framväxt har verkligen höjt priserna ordentligt.

Jag köpte mitt GTX 970 för 2500kr, visserligen var det rea. GTX 980 för 4500kr från inet också på rea. Men lycka till att få för det priset idag. Går att sälja begagnat för inköpspriset typ.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fy ***! Svenska kronans ställning och dollarns framväxt har verkligen höjt priserna ordentligt.

Jag köpte mitt GTX 970 för 2500kr, visserligen var det rea. GTX 980 för 4500kr från inet också på rea. Men lycka till att få för det priset idag. Går att sälja begagnat för inköpspriset typ.

Gick inte priset upp samtidigt som Nvidia såg vad AMD hade att komma med?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fy ***! Svenska kronans ställning och dollarns framväxt har verkligen höjt priserna ordentligt.

Jag köpte mitt GTX 970 för 2500kr, visserligen var det rea. GTX 980 för 4500kr från inet också på rea. Men lycka till att få för det priset idag. Går att sälja begagnat för inköpspriset typ.

Så har det väl varit i alla fall de senaste 3 åren? Jag köpte mina 16Gb Corsair LP Ram för HALVA priset mot vad de kostar idag.

2013-02-01

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ganska förvånande ändå med tanke på skandalen kring 970 tycker jag. Men gemene man kanske inte tänker på sådant?

Se'n tycker jag det är förvåndande att gamingdelen omsätter såpass lite ändå.. Trodde det handlade om mycket mer.

Är nog få som bryr sig. Man får ett jävligt starkt kort för lite pengar och det är nästan omöjligt att gå över 3.5GB VRAM ändå.

Kollar man steams stats så är 970 det näst vanligast dx11 gpun efter Intel HD Graphics 4000.
Och det ökar stadigt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, att man medvetet ljuger om specifikationer

När har de "medvetet ljugit" om specifikationerna ?
Det har aldrig skrivit eller sagt att alla 4 Gb skulle ha samma minnesbandbredd.