Permalänk
Avstängd

Windows 10 tips.

*OBS delar av informationen är ännu obekräftad av Microsoft, finner du fel och eller säkra källor meddela oss detta*
Läs först
Guide: Uppgradera gratis till Windows 10 Sweclockers
http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...

Läs sedan Microsofts Frågor och Svar.

1. Kan jag byta språk?
@anon38900 svarar:
Ja, alla versioner av Windows 10 kan ställas in för att använda valfritt språk. Tidigare var detta reserverat för de mest påkostade utgåvorna, exempelvis Pro och Ultimate. Den som vill kan således byta från exempelvis svenska till engelska och vice versa utan att behöva installera om operativsystemet eller införskaffa en särskild licens.
@Me:
Windows 10 innehåller många språk redan från början, dock inte alla. Det finns språkpaket att utöka Windows 10 om ditt språk inte stöds från början.

2. Vilka systemkrav har Windows 10?

  • Processor/CPU: 1 GHz eller högre

  • Primärminne/RAM: 1 alt. 2 GB för 32-bitar (x86) resp. 64-bitar (x64)

  • Hårddisk/SSD: 16 alt. 20 GB lagringsutrymme för 32- resp. 64-bitar

  • Grafikkort/GPU: DirectX 9 med drivrutin enligt WDDM

  • Bildskärm: Minst 1 024 x 600 pixlar

2.0 Vad är skillnaden mellan en Windows 10 licens och en Windows 10 nyckel?
En Windows licens vad är det? En licens ger dig rättigheten att köra t.ex en version av Windows.
Så har vi en licens för Windows 7, så har vi rätt att köra det. Har vi en licens för Windows 10, så har vi rätt att köra det.
En licens har inget med den nyckel du får med i Windows boxen att göra.
Så vad är då en Windows nyckel? En Windows nyckel är ett sätt att identifiera dig och din Windows licens.
Detta ger oss att Licensen är överordnad nyckel. Du kan t.ex kanske ha två eller fler nycklar kopplade till din licens.
Om jag t.ex köper en Familjelicens, så får jag med 5 Windows nycklar att använda.

När vi nu uppgraderar med erbjudandet om Windows 10. Så är det licensen vi uppgraderar, inte nyckeln.
De som gör denna uppgradering, får inga nya nycklar. Men de får en utökad Windows licens, som även ger dem möjlighet att köra Windows 10, förutom det tidigare operativsystemet.

2.1 Vilka olika versioner finns det av Windows 10?
Följ denna länken

2.2 Vilken version får jag när jag uppgraderar?.
Från version till version
Windows 7 Starter -> Windows 10 Home
Windows 7 Home Basic -> Windows 10 Home
Windows 7 Home Premium ->Windows 10 Home
Windows 7 Professional -> Windows 10 Pro
Windows 7 Ultimate -> Windows 10 Pro

Windows 8
Windows Phone 8.15 ->Windows 10 Mobile
Windows 8.1 - > Windows 10 Home
Windows 8.1 Pro -> Windows 10 Pro
Windows 8.1 Pro for Students -> Windows 10 Pro

2.3 Vad ska jag göra före jag uppgraderar?
Ta backup på dina viktiga filer. Foton, dokument osv.
Skriva upp din nuvarande Windows nyckel. Du hittar den på baksidan av datorn om det är W7. Annars kör du verktyget för att ta fram din nyckel. Som du hittar instruktioner om nedan.

2.4 Hur installerar jag?
Det finns minst tre olika sätt.

  1. Genom Windows update.

  2. Genom att ladda hem och köra Media creation tool.

  3. Genom att ladda hem en ISO direkt från MS och bränna ut den till en DVD alternativt göra en USB sticka.

2.5. Hur skapar jag installationsmedia?
@Belzader
Så använder du detta: Media creation tool http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-... (för att skapa en DVD/USB med Windows 10).

2.6. Vilka nyheter finns det i Windows 10?
Inte alla men några av nyheterna är:

  • Ny startmeny

  • Nya ikoner

  • Cortana, digital assistent

  • Ny uppgifts vy

  • Modern apps, kan köras i Window-mode.

  • Notifikations center.

  • Universal apps, som funkar på Xbox One, och mobil

  • XBOX App för Streaming av spel till PC eller Tablet

  • Touch optimerade Office apps

  • Continuum Mode

  • Microsoft Edge webbläsare (standard)

  • Musik och spellists integration med OneDrive

  • Unified messaging med Skype integration

  • Windows Hello och Passport

  • Device Guard

  • Support för formaten FLAC och MKV

2.7. Vad försvinner?
Saker som försvinner.

  • Windows Media Center är borta från alla versioner av Windows 10.

  • Ingen DVD-video uppspelning

  • Windows 7 desktop gadgets.

  • Windows 10 Home autoupdate för Windows Update

  • Solitaire, Minesweeper och Hearts (Windows 7 ) Försvinner och ersätts av “Microsoft Solitaire Collection” and “Microsoft Minesweeper.”

  • USB floppy drive måste laddas ner och installeras.

  • Windows Virtual PC med Windows XP Mode försvinner

3. Upplevda Fördelar och Nackdelar (av användare)
Fördelar: [enligt användare]
"datamätaren" under Inställningar, Nätverk och Internet, visar mängden förbrukad data.
Snabbare operativsystem

Nackdelar: [enligt användare]
Ytterligare en kontrollpanel att mecka med
Platt och fyrkantigt interface
Harpan kostar pengar för slippa reklam

4. Vad händer med min Windows 8.x Licens om jag väljer att uppgradera, från erbjudandet?
Det händer inget alls med din gamla Windows 7/8 Licens.

7. Hur gör jag om jag vill installera om min Windows 10 dator?
@Snajk
Du installerar om (med Windows 10 DVD eller USB) och skriver inte in en nyckel när den frågar om en och sen skriver du inte in en nyckel igen när den frågar igen. När Windows väl är igång så kommer det att aktiveras av sig själv så länge hårdvaran är densamma som tidigare.

8. Kan jag flytta min Windows 10 licens till andra enheter?
Det hela är ännu oklart, då MS inte har avslöjat detaljerna. Klart är att du kan flytta som du vill under detta första året. Läs mer nedan för detaljer.
(Obs obekräftat! Uppgifterna går isär)
Endast fram till sista Juli 2016, går det att flytta din Windows 10 installation och Licens.
Sedan kommer ditt gratiserbjudande om Windows 10 att vara knutet till det moderkort och processor som det installerades på.
(Troligt)
Behöver du byta moderkort efter detta datum, måste du köpa en helt ny Windows 10 licens.
Källa: http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

9. Är det något jag förlorar genom att man uppgraderar t.ex. mina saves på spel och kräver ominstallation av spelen?
@Netforce svarar:
Nej inget försvinner så länge du uppgraderar dock finns alltid risken med uppgraderingar.

10. Var kan jag hämta en Windows 10 ISO?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

11. Hur kan jag göra en ny ren installation av Windows 10?
Guide-gora-en-ren-installation-av-windows-10 av @ Xeno88
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1379550-guide-gora-en-r...

12. Har MS någon FAQ kring frågor och svar?

Ja, https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/faq

13. När jag installerar Windows 10 och fyller i min min nyckel från Windows 7/8/8.1 vill den inte godkännas, trots att jag förhandsbokat och uppgraderat.
@Korpen9 svarar:
Du ska helt enkelt hoppa över steget där du fyller i din nyckel. Windows 10 kommer själv att aktiveras med din nyckel när installationen är färdig under förutsättning att du har internet. Som tidigare nämnts så är ditt moderkort låst till din nyckel, och detta känner servrarna hos Microsoft av och kommer på så sätt att föra in din nyckel och aktivera ditt Windows 10.

@crant0r
Uppgraderingslicenser får en generisk nyckel som i stället binds till hårdvaruhashen på din dator. När datorn är aktiverad och klar kommer den alltid vara giltig i systemet för en Windows 10 installation.

14.- Installationsproblem -
"det går inte att köra Windows 10 på den här datorn - det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet."
@mrJakobsson
Jag har haft samma problem och för mig så handlade det om en för liten systempartition, min var på 100mb men bör vara 350mb.
Laddade ner ett gratis partitionsverktyg och expanderade partitionen och sen var det bara att installera utan problem.

15. Vilken nyckel är det som konverteras vid en Windows 10 uppgradering? Är det den gömda som finns i BIOS eller den installerade i systemet?
@curebits svarar:
"Ringde MS-supporten och fick svaret att nyckeln som konverteras är för det installerade OS:et oberoende vad som ligger i bios. "

16. Jag har HDD nu men skulle vilja ha Windows på en SSD , om jag köper en sådan och uppgraderar till Windows 10 kan jag välja att få den direkt på SSD?
@Broken-arrow
Ja så länge du har aktiverat Windows 10, så kan du göra ren installation,
@klasvonklas
Efter att du har uppgraderat och aktiverat så rekommenderar jag dig att göra en ny installation av Windows 10 på din SSD.

17. Jag har inte fått någon Nyckel till mitt Windows 10.

MS har gjort om systemet för Windows 10. Köper du en ny Windows 10, får du med en Windows 10 nyckel. Men de som uppgraderar sin dator, via MS uppgraderingserbjudande får ingen Windows 10 nyckel. Istället registreras den datorn av MS och får ett unikt maskin-ID i deras databas (Microsoft's). Detta gör att du senare kan ominstallera just denna dator med helt rena och tomma hårddiskar, (med hjälp av installationsmedia). Dock måste datorn tidigare, varit uppgraderad samt att den måste ha varit aktiverad (viktigt).

18. Hur startar jag datorn i felsäkertläge med Windows 10?

a) Om du håller ner shift-tangenten när du väljer power-"starta om" så kommer Windows då att ladda felsäkermenyn efter omstarten.
b) Starta datorn med ett bootbart- USB minne med Windows 10.
c) @MS På skärmen Avancerade startalternativ kan du starta Windows i avancerade felsökningslägen. Den här menyn kommer du åt genom att starta datorn och hålla ned F8-tangenten innan Windows startas. (Oftast, kan vara svårt på nya datorer)
d) Kör msconfig.exe.

19. Skapa en återställnings-drive i Windows 10, för att kunna laga de flesta fel, senare.
"For Windows 10 Recovery Drive, you need a USB stick with at least 4 GB (gigabytes) of free space for 32-bit Windows, or at least 8 GB for 64-bit Windows."
Öppna startmeny, skriv återställning, du ska se "Skapa en återställningsdrive". Du behöver ett tomt 8 GB (eller mer) USB-minne.

20. Nya snabbtangenter i Windows 10.

  • Pinna fönster i sidorna: Windowskey + Vänster eller Höger. Samt Upp eller ner

  • Byta till föregående fönster: ALT + TAB (unchanged) – Hold shows new Task view window view,

  • Aktivitetshanteraren (Task view): Windowskey + TAB – New Task view opens up and stays open.

  • Create new virtual desktop: WIN + CTRL + D

  • Close current virtual desktop: WIN + CTRL + F4

  • Switch virtual desktop: WIN + CTRL + LEFT or RIGHT

21. Hur kan jag ändra tangebords-snabbkommandon?
http://blog.laptopmag.com/create-keyboard-shortcuts-windows-1...

22. Hur kollar jag min produktnyckel?

@HOLM814:
Ladda ner denna och kör. http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

23. Hur kollar jag om Windows är aktiverat?

Check under Settings > Update & Security > Activation whether "Windows is Activated", and if the right edition is installed.
Check under Settings > Accounts > Your Account to make sure you are signed in to your verified Microsoft
Account.

23. Vilka generella produktnycklar finns det?
Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7
Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T
Windows 10 Home SL- BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT
Windows 10 Pro VL-MAK - QJNXR-7D97Q-K7WH4-RYWQ8-6MT6Y

Gå till detta inlägg. #15568502 prat om du har fått en egen ny nyckel eller en generell nyckel.

24. Det finns en mapp som heter Windows.old vad är det?
@mistahh
Windows.Old mappen är ditt gamla operativsystem (win7/8). Du kan ha kvar den ett tag ifall du önskar att återställa datorn till det gamla operativsystemet. Sen när du känner att Win10 rullar på fint så kan du radera Old mappen genom diskrensningsverktyget, Starta upp det och klicka på "rensa systemfiler".
@me
Windows.old mappen raderas senare automatisk av operativsystemet (När det har gått 30 dagar).

25. På hur många av mina enheter kan jag installera mina köpta appar?

Until now, Windows 8 and 8.1 allowed people to install applications across as many as 81 devices, meaning no one was likely to ever maximize it, no matter how many smartphones they owned. However in Windows 10, those device numbers will be brought down to just 10, according to WinBeta.

Read more: http://www.digitaltrends.com/computing/microsoft-restrict-win...

26. Hur kan jag ställa in Windows 10, så det skyddar mitt privatliv?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1381393-bra-guide-om-pr...

27. Hur man tar bort Windows 10 uppgradering och ikonen på höger nederkant.
@RaBlack
Om man stör sig PÅ och INTE vill uppgradera till Windows 10 så kan man gå till:
kontrollpanelen-> program/avinstallera ett program->Visa installerade uppdateringar-> Leta efter "KB3035583" och “KB2952664” sedan högerklickar du på vardera och väljer avinstallera.
Gör en reboot och sedan är Windows 10 ikonen samt uppgraderingen borta.
Notera att om du vill söka efter Windows 10 uppgraderingen igen så får du söka efter den manuellt.

28. Kan jag byta mellan ett lokalt konto och ett MS konto för inloggningen?
@Strejf
Det är fruktansvärt enkelt att växla mellan ett Microsoftkonto och ett lokalt konto och det har det varit ända sedan Microsoft introducerade Microsoftkonto i Windows. Här får du ett tips på hur man gör.
Sök på konto. Klicka på "Dina kontoinställningar". Klicka på koppla ifrån för att ändra till ett lokalt konto. Klart! På samma typ samma sätt kan du göra om ditt lokala konto till ett Microsoftkonto.

29. Hur mycket ledigt behöver jag ha för att uppgradera?

@Strejf
Windows 10 går att uppgradera på alla enheter som har minst 500MB ledigt. Har du så lite utrymme kvar kommer uppgraderingen att uppmana dig att sätta in extra lagring i datorn, så som ett USB-minne eller en extra hårddisk. Där kommer installationen lagras temporärt under uppgraderingen. Du måste med andra ord inte rensa din SSD för att installera Windows 10.

30. Läs mer, länkar och samt information direkt från Microsoft.
Frequently Asked Questions: Windows 10 - Microsofts FAQ
http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...
Samt
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-wi...

How to: upgrade from previous versions of Windows using Windows 10 ISO file
http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

Var ställer man in så det påminner om Windows 7?
@blackeagle Läs denna post Post

31. Hur fixar jag GodMode!?
@Mange71
Mitt bästa W10-tips, med god marginal:
Skapa en ny folder på skrivbordet och döp om den till
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

^på egen rad för att förenkla copy&paste.
Massor med inställningar på ett och samma ställe, och du kan dra och flytta dem om du vill ha genvägar från skrivbordet/startmenyn.
32. Hur ta bort Capslock funktionen?
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-caps-loc...

Permalänk
Medlem

men åttan där.
Vad gör man när man uppgraderar? hårdvaran?
Jag har en w8 pro license.
Måste man då installera nya datorn med w8 och sen uppgradera för att den ska känna igen nya hårdvaran för att sen kunna göra en clean install med w10, om man nu vill det?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

men åttan där.
Vad gör man när man uppgraderar? hårdvaran?
Jag har en w8 pro license.
Måste man då installera nya datorn med w8 och sen uppgradera för att den ska känna igen nya hårdvaran för att sen kunna göra en clean install med w10, om man nu vill det?

Ja och just detta är jäkligt luddig vad som händer i augusti nästa år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

men åttan där.
Vad gör man när man uppgraderar? hårdvaran?
Jag har en w8 pro license.
Måste man då installera nya datorn med w8 och sen uppgradera för att den ska känna igen nya hårdvaran för att sen kunna göra en clean install med w10, om man nu vill det?

Kanske så. Om vi tänker att du köper en Windows 10 i box. Ja, då får du en nyckel som är unik. Och med den kan du installera från noll.
Men om du kör Windows 10, genom att det tidigare var Windows 8, och du uppgraderade. Ja, vad är det då du kör? Jo, du kör Windows 10, lagligt fast utan nyckel.
MS säger att uppgraderar du en Windows 8 retail, så kommer nya Windows 10 också vara retail. Dvs du har rätt att flytta allt till ett helt nytt system. Dock kommer du troligen behöva göra precis så, att du först måste installera Windows 8, sedan uppgradera. Om du nu behöver byta moderkort. Allt annat ska vara helt ok att byta i datorn.

Du måste köpa ny licens till Windows 10, efter Augusti 2016, om du uppgraderar hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

men åttan där.
Vad gör man när man uppgraderar? hårdvaran?
Jag har en w8 pro license.
Måste man då installera nya datorn med w8 och sen uppgradera för att den ska känna igen nya hårdvaran för att sen kunna göra en clean install med w10, om man nu vill det?

Det skapas en ny produktnyckel när du uppdaterar till Windows 10. Använd ProduKey för att visa din Windows 10 nyckel, du kan ladda ned det här. Spara nyckeln på en säker plats och använd den när du gör en ren installation av Windows 10.

Permalänk
Skrivet av HOLM814:

Det skapas en ny produktnyckel när du uppdaterar till Windows 10. Använd ProduKey för att visa din Windows 10 nyckel, du kan ladda ned det här. Spara nyckeln på en säker plats och använd den när du gör en ren installation av Windows 10.

Provat det och det går inte, med dom nycklar jag hittat i mitt OS. Retail verkar bara gälla support för 10 och allt annat gäller endast gamla os:et vad jag fått det till.

För övrigt verkar filen inte vara okej https://www.virustotal.com/sv/file/22ee2cc848b5d3d7836e6bc390...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Provat det och det går inte, med dom nycklar jag hittat i mitt OS. Retail verkar bara gälla support för 10 och allt annat gäller endast gamla os:et vad jag fått det till.

För övrigt verkar filen inte vara okej https://www.virustotal.com/sv/file/22ee2cc848b5d3d7836e6bc390...

Antivirusvarningarna är sannolikt false positives, står med om det här: http://blog.nirsoft.net/2009/05/17/antivirus-companies-cause-...

Fungerade fint för mig att göra en ren om-installation med den nyckel jag plockat ut med ProduKey. Nyckeln listades under produktnamnet Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

GodMode!

Mitt bästa W10-tips, med god marginal:

Skapa en ny folder på skrivbordet och döp om den till

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

^på egen rad för att förenkla copy&paste.

Massor med inställningar på ett och samma ställe, och du kan dra och flytta dem om du vill ha genvägar från skrivbordet/startmenyn.

Permalänk
Skrivet av HOLM814:

Antivirusvarningarna är sannolikt false positives, står med om det här: http://blog.nirsoft.net/2009/05/17/antivirus-companies-cause-...

Fungerade fint för mig att göra en ren om-installation med den nyckel jag plockat ut med ProduKey. Nyckeln listades under produktnamnet Windows 10 Pro.

Vågade inte prova öppna det. men provade min egen nyckel och det jag hitta här #15568502 fungerade inte. Nycken var inte valid.

Så rekommenderar dig att prova på annan hårdvara, för som sagt ingen garanti att det fungerar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vågade inte prova öppna det. men provade min egen nyckel och det jag hitta här #15568502 fungerade inte. Nycken var inte valid.

Så rekommenderar dig att prova på annan hårdvara, för som sagt ingen garanti att det fungerar.

Så "gratis" gäller tills man uppgraderar hårdvara då?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Så "gratis" gäller tills man uppgraderar hårdvara då?

Ja tills man uppgraderar moderkortet vad det ser ut som idag, fast inget man vet med 100% säkerhet från Augusti nästa år eller ms tar bladet från munnen.

För som sagt jag vet inte hur MS räknar, om det att man ska ta emot erbjudandet inom året eller bara går att validesera tills tiden är slagen (just för ny hårdvara då).

Men för MS del är det viktigare att alla går ifrån XP och win 7 egentligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av lolight:

4.1 Hur uppgradera från Windows 8.x
Vad händer med min Windows 8.x Licens om jag väljer att uppgradera, från erbjudandet?

@Belzader svarar:
När du har uppgraderat en gång, så har din Win 8.1 licens blivit omvandlad till en Win 10 (licens?).

5.1 Förlorar man rätten till sin Windows 8.1 licens om man uppgradera?
@Belzader svarar:
I princip både ja & nej, som jag nämnt ovan blir din licens omvandlad till en Win 10, men har du återställnings media för Win 8 kan du fortfarande installera det på samma dator, dock ej om det finns på ngn återställnings partition då den "förstörs" vid uppgradering till Win 10.
Och man en månad på sig att "nergradera" om man uppdaterat och det kan göras från Win 10.

8. När jag installerar Windows 10 och fyller i min min nyckel från Windows 7/8/8.1 vill den inte godkännas, trots att jag förhandsbokat och uppgraderat.
@Korpen9 svarar:
Du ska helt enkelt hoppa över steget där du fyller i din nyckel. Windows 10 kommer själv att aktiveras med din nyckel när installationen är färdig under förutsättning att du har internet. Som tidigare nämnts så är ditt moderkort låst till din nyckel, och detta känner servrarna hos Microsoft av och kommer på så sätt att föra in din nyckel och aktivera ditt Windows 10.

@crant0r
Uppgraderingslicenser får en generisk nyckel som i stället binds till hårdvaruhashen på din dator. När datorn är aktiverad och klar kommer den alltid vara giltig i systemet för en Windows 10 installation.

Informationen stämmer inte helt tyvärr. Dels så omvandlas inte den befintliga licensen till Windows 10 utan du får en ny som du kan använda på endast den uppgraderade datorn. Du kan med andra ord fortfarande installera Windows 8.1 på samma datorn, eller till och med på en annan dator. Det viktiga är att skilja på licens och nyckel. Med din Windows 8.1-nyckel får du en godkänd licens till Windows 10.

Det här med återställning till Windows 8.1 från 10. Man kan efter uppgradering välja att gå tillbaka inom en månad, men detta gäller bara själva installationen. Rätten till att få ha Windows 8.1 och 10 är oberoende av denna månad, alltså kan man utan problem installera 8.1 rent efter t.ex ett halvår, trost att man tidigare kört med Windows 10.

När det gäller Korpen9 och crant0r:s svar så är Korpen9 inte helt korrekt. Windows 10 aktiveras inte med din nyckel, alltså den du hade i tidigare OS du uppgraderat från, utan som crant0r säger så är det en generell nyckel som används och istället så används datorns hårdvara för att identifiera datorn för aktivering.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

@klasvonklas:
Nja, först så verkar det som att ingen riktigt vet,varken hur det funkar eller kommer att funka. Troligen för att MS är medvetet vaga, då de kanske inte har bestämt sig?
Så som jag tänker nu då: Du är inne på rätt spår, dock inte helt rätt.

Citat:

"Dels så omvandlas inte den befintliga licensen till Windows 10 utan du får en ny som du kan använda på endast den uppgraderade datorn. Du kan med andra ord fortfarande installera Windows 8.1 på samma datorn, eller till och med på en annan dator. Det viktiga är att skilja på licens och nyckel. Med din Windows 8.1-nyckel får du en godkänd licens till Windows 10.

Jag skulle säga som så, att jo. Det är din Windows 8.1 licens som uppgraderas. Så som jag tror att det funkar är att MS har en databas, i den finns din Windows 8 nyckel/licens. När du nu uppgraderar, så adderas det i denna databasen att denna licensen, är en "Windows 8 och Windows 10 licens". Dvs den gäller som du skriver för båda operativsystemen.

Som du säger så måste man skilja på licensen och nyckeln. När du sedan uppgraderar din Windows till Windows 10, verkar det vara som så att, några installationer, får den generella nyckeln. Medan andra installationer, får en helt ny nyckel. Några har lästa ut den och noterat. Dock kan jag säga att denna nyckel verkar ganska meningslös att notera. Dels för att den inte kommer att funka att installera på någon annan dator med. Dels för att den inte heller kommer att används till något alls egentligen.
Visst kan du ominstallera den datorn med den. Dock används den inte i praktiken. Då installationsprogramet bara kolla på hårdvaru-id och finns det redan så funkar det ändå. Samt aktiveras.

Som du skriver så rätt, så kommer du (som det verkar nu) att kunna välja att köra Windows 8.x eller Windows 10, med din licens när du vill sen (Även om 14 månader). Dock så är det som vanligt. Endast en aktivering av installation/dator per licens.

Permalänk
Skrivet av lolight:

@klasvonklas:
Nja, först så verkar det som att ingen riktigt vet,varken hur det funkar eller kommer att funka. Troligen för att MS är medvetet vaga, då de kanske inte har bestämt sig?
Så som jag tänker nu då: Du är inne på rätt spår, dock inte helt rätt.

Jag skulle säga som så, att jo. Det är din Windows 8.1 licens som uppgraderas. Så som jag tror att det funkar är att MS har en databas, i den finns din Windows 8 nyckel/licens. När du nu uppgraderar, så adderas det i denna databasen att denna licensen, är en "Windows 8 och Windows 10 licens". Dvs den gäller som du skriver för båda operativsystemen.

Som du säger så måste man skilja på licensen och nyckeln. När du sedan uppgraderar din Windows till Windows 10, verkar det vara som så att, några installationer, får den generella nyckeln. Medan andra installationer, får en helt ny nyckel. Några har lästa ut den och noterat. Dock kan jag säga att denna nyckel verkar ganska meningslös att notera. Dels för att den inte kommer att funka att installera på någon annan dator med. Dels för att den inte heller kommer att används till något alls egentligen.
Visst kan du ominstallera den datorn med den. Dock används den inte i praktiken. Då installationsprogramet bara kolla på hårdvaru-id och finns det redan så funkar det ändå. Samt aktiveras.

Som du skriver så rätt, så kommer du (som det verkar nu) att kunna välja att köra Windows 8.x eller Windows 10, med din licens när du vill sen (Även om 14 månader). Dock så är det som vanligt. Endast en aktivering av installation/dator per licens.

Den nyckeln är mest för MS servrar ska vadilera enklare vad jag tror eller om dem används när man söker uppdateringar. Hur som så är nyckeln värdelös om man inte har hårdvaru-id som du nämner.

Jag har provat flertalet nycklar och har inte fått dom att fungera.

Frågan jag ställer mig och många andra borde göra är om du kan byta moderkort nästa höst. Verkar idag som det inte kommer vara möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Den nyckeln är mest för MS servrar ska vadilera enklare vad jag tror eller om dem används när man söker uppdateringar. Hur som så är nyckeln värdelös om man inte har hårdvaru-id som du nämner.

Jag har provat flertalet nycklar och har inte fått dom att fungera.

Frågan jag ställer mig och många andra borde göra är om du kan byta moderkort nästa höst. Verkar idag som det inte kommer vara möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom MS säger att en OEM blir en Windows 10 OEM och en Windows 8 Retail blir en Windows 10 Retail. Så förväntar jag mig att man visst kommer att kunna byta moderkort när du vill sen. Dock har jag just nu en teori om att du kommer att behöva att installera Windows 8, först och uppgradera. För att sedan kunna blåsa hela maskinen och dra in allt från början (Om det är en helt ny dator).
Detta om du har "Windows 10 uppgraderingslicens" då. För hur skulle det annars funka? Jag är tveksam till att en Windows 10 DVD kommer att ta din Windows 8 nyckel vid en installation (någon som prövat?). Eller att du kan skriva in din Windows 8 nyckel i Windows efter installationen, för att aktivera datorn med den. Kanske går det vem vet? Och MS har ju möjligheten att förbättra alla dessa funktioner när de vill också.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Eftersom MS säger att en OEM blir en Windows 10 OEM och en Windows 8 Retail blir en Windows 10 Retail. Så förväntar jag mig att man visst kommer att kunna byta moderkort när du vill sen. Dock har jag just nu en teori om att du kommer att behöva att installera Windows 8, först och uppgradera. För att sedan kunna blåsa hela maskinen och dra in allt från början (Om det är en helt ny dator).
Detta om du har "Windows 10 uppgraderingslicens" då. För hur skulle det annars funka? Jag är tveksam till att en Windows 10 DVD kommer att ta din Windows 8 nyckel vid en installation (någon som prövat?). Eller att du kan skriva in din Windows 8 nyckel i Windows efter installationen, för att aktivera datorn med den. Kanske går det vem vet? Och MS har ju möjligheten att förbättra alla dessa funktioner när de vill också.

Jag har provat min win 8 nyckel i win 10 virtuellt på ny hårdvara och även nyckeln jag får ut i win 10 och andra nycklar jag hittat.

Dock är min win 8 licens uppgraderingslicens, men borde ju agera som tidigare OEM, det med telefonaktivering i så fall.

Ja så klart kan dom ju ändra detta senare, men inte så troligt.

Det jag misstänker dom menar med retail till retail är support delen, inte licensnyckeln eller snarare byte av hårdvara (moderkorts byten alltså).

Support för dom är enklare att hålla och billigare (speciellt när det oftast företag som betalt för det hela , privatpersoner ringer mer sällan dit), sen tvingar det folk att köpa licens när man väl byter moderkort (så blir bara win för dom).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Nu har vi fått bekräftat att Windows 7 eller 8 nyckeln är giltig även efter en uppgradering till Windows 10. Läs mer här. http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Permalänk
Skrivet av lolight:

Nu har vi fått bekräftat att Windows 7 eller 8 nyckeln är giltig även efter en uppgradering till Windows 10. Läs mer här. http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Tror det är mer eller mindre bekräftat sen innan att gamla licensen är giltig Men bra med 100% bekräftelse då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

Så "gratis" gäller tills man uppgraderar hårdvara då?

Precis, så verkar det tyvärr vara ja.
Källa

Permalänk
Skrivet av lolight:

Precis, så verkar det tyvärr vara ja.
Källa

Som jag misstänkte ja gratis under vissa omständigheter alltså

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar