Inköp av resekamera, Gopro Hero 4 silver

Permalänk
Medlem

Inköp av resekamera, Gopro Hero 4 silver

Hej!

Jag har tänkt att inhandla en kamera huvudsakligen för att slippa ta halvdassiga semesterbilder med mobiltelefonen. Jag har intresserat mig för Gopro Hero 4 Silver då den utöver bilder ger möjlighet till filmning och att den är vattentålig så att man vågar använda den på båtutflykter, vid vattenlek kanske till å med vid lite skidåkning. Dock är det huvudsakliga syftet med kameran att ta stillbilder. Då den ligger på den absoluta toppen av min budget undrar jag:

Hur är bildkvaliteten jämfört med andra kompaktkameror och betalar jag ett enormt överpris för en kamera om den mest nyttjas till stillbilder?

Vilka "mer prisvärda" alternativ finns det på lätt vatten- och stöttåliga kameror?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Johan

Permalänk
Medlem

Här har du en fotogrupp på flickr som har typ 600+ exempelbilder:
https://www.flickr.com/groups/2761640@N21/pool/

När du klickat på en bild så har du nere till höger en liten pil, där kan du ladda hem orginalet om du vill för att pixel-peepa allt du orkar. Jag personligen tycker det inte alls ser bra ut men det är ju för att det är en kompromiss med allt för att vara en liten smidig extremsport-kamera för film/foto.

Jag tycker det ser ut som om en Nikon Coolpix s33 (den är vattentålig) tar bättre bilder, ca 800kr.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

GoPro är ingen semesterkamera du kommer bli nöjd med, det är ett komplement till din semesterkamera..

Tror du snabbt kommer tröttna på vidvinkeln och fisheye-effekten, efter ett par dagar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

GoPro är ingen semesterkamera du kommer bli nöjd med, det är ett komplement till din semesterkamera..

Tror du snabbt kommer tröttna på vidvinkeln och fisheye-effekten, efter ett par dagar.

Jao.

Samt så tar den enbart bilder i JPEG formatet så, nästan all form utav tänkande till redigering i efterhand kommer göra bilderna till en hög med grus.

Man köper inte en videokamera till och fota mest stillbilder med och ha videobiten som ett bra komplement.

Permalänk
Medlem

Hej. Nej det är lite så jag börjat resonera också.. Det blir en dyr och inte speciellt kapabel stilbildskamera som man kan göra massa andra grejer med. Tack så mycket för svaren!

Är det någon som har en annan hyfsat kvalitativ kamera som ni vill rekommendera för ändamålet utöver Nikon Coolpix?

Hälsningar,
Johan

Permalänk
Medlem

Har precis kommit hem från en semesterresa med min Nikon Coolpix S33. Skulle nog säga att det kan vara värt att lägga några kronor till för att få en ännu bättre kamera.

Tyckte bilderna i Flickrgruppen från Herokameran såg lite bättre ut än mina bilder med Nikonkameran. Har dock inte hunnit gå igenom dem än då jag kom hem igår.
Fördelen är väl att det inte är fisheyelins på Nikonkameran, även om det skulle vara roligt ibland.

Jag köpte den för att den är vattentät och att jag ville testa hur det skulle funka. Blev bara lite kort testande i vattnet, det var väldigt strömt där vi badade från båten så det var svårt att få bra bilder/video pga det(fick simma för fullt för att inte driva iväg). Men för strax under 1000 kr exklusive minneskort känns det som ett ok köp för min resa.
Ska dock köpa en bättre kamera till nästa resa där det kan bli badande och ha S33:an som backup.

Permalänk
Medlem

Panasonic Lumix DMC-FT5 verkar ha fått bra recensioner, se t.ex. Cameralabs. Som alla tåliga kompaktkameror jag hittat så har den dock en liten 1/2.3"-sensor, så bildkvalitén blir ju inte den bästa. Men nått steg upp från mobilen lär det vara i alla fall.

Om du kan klara dig med en vanlig vattenallergisk kompaktkamera så finns annars t.ex. Sony RX100 som har mycket bättre bildkvalité. Tycker du att den är lite för dyr så kan du annars kika på t.ex. en Canon PowerShot S120, som är sämre än RX100 men bra i sin prisklass.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag köpte en sån till förra veckans Turkiet resa. Kvällsbilderna är inte roliga men till dagen är jag nöjd! Sen är det väldigt kul att filma under ytan! Smidigt med LCD skärmen, så man har ett humm av vad man tar kort på. Zoomar man in i 12MP bilderna ser man mycket suddigt, men jag ser det som en kamera som är lätt att ta med och kan användas till mycket, inte minst till vinterns äventyr.
Jag är nöjd med min i vilket fall!
Mvh

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Intressanta förslag! Nu står jag snarare i valet å kvalet om man ska lägga uppåt 3000 på en kamera, funderar då på Canon Powershot S120 eller Panasonic Lumix DMC-LX7, eller om man ska hålla sig till en billigare kamera runt 1000-1500 som man inte behöver känna sig lika rädd om..