Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts

Permalänk

grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts

Hej! Har precis byggt en dator och nu när jag börjar köra rust så får jag upp detta meddelande "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" spelet kraschar och grafikkortet återställs. Detta kan hända allt ifrån varje timme till var 5:e timme ungefär. Vad kan vara fel?

Spec på datorn:
Intel Core i7-4790K
ASUS Z97-A, Socket-1150 1
Corsair CX 750M, 750W PSU
XFX Radeon R9 390 8GB GDDR5
HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB x4

Datorn är förövrigt inte överklockad, då jag inte har någon erfarenhet om hur det går till ens.

Tack på förhand, Tony!

Permalänk
Medlem

Se över temperaturer, speciellt grafikkortets.

Permalänk
Medlem

Jag har haft det problemet, sist var det moderkortet som spökade. Detta löste sig när jag köpte ett nytt. Dock bör inte ditt moderkort vara trasigt redan :3

Permalänk
Medlem

Överklockning ?

Detta var det vanligt fel ibland 290 / 290x korten

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@simme300: äsch det där gick inte som planerat med att länka en bild. här är en länk iaf till bilden med temps http://www.pictures.se/ow5 detta är med rust igång och full grafik. har jag inga spel igång sjunker ju temps givetvis

Permalänk

@hakd: vad var orsaken till det?

Permalänk

Bilden du postat visar inte grafikkortets temperaturer, men 80 grader på processorn är lite väl nära gränsen.
Hur är kylningen i ditt chassi?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

@anton_mjor: grafikkortet brukar ligga mellan 70-80 grader när man spelar. ja chassit i sig har ju bara en fläkt, ganska trångt också. tror inte kylningen är sådär på topp kankse. men kan det vara det som är problemet?

Permalänk

Om det blir för varmt i chassit kan det ju vara så att andra delar av grafikkortet än just GPUn blir överhettat, och det blir svaj på så vis.
Annars är det svårt att säga när alla delar är nya, skulle lika gärna kunna vara nätagget som ger dålig spänning, bugg i grafikdrivrutinen eller grafikkort som helt enkelt är DOA.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

@hakd: vad var orsaken till det?

Oklart, vet minst två kompisar som valde lämna tillbaka korten.. Men man tycker ju 390 inte borde ha samma fel iaf

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag har köpt ett nytt moderkort nytt och ska testa om det funkar

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd. Har precis samma problem och meddelandet är samma fast med GTX660 grafikkort.. Mycket irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk

Kan ju säga att nytt moderkort inte hjälpte, har fixat luftflödet och satt vattenkylning på cpun så han skjuter inte i höjden längre. grafikkortet låg på ungefär 72 grader när det kraschade igen.

Permalänk
Medlem

Testa höj volten lite på grafikkortet alt klocka ner det lite

O jämför sen.

Felstavat
Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

@Mogwaii: hur höjer man och hur mycket ska man höja? samma med ner klockning, hur mycket ska man sänka? är inte speciellt insatt i dessa två kulturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

@Mogwaii: hur höjer man och hur mycket ska man höja? samma med ner klockning, hur mycket ska man sänka? är inte speciellt insatt i dessa två kulturer

Vad du kan göra är att du gör det via CCC (Catalyst Control Center) och sen går du till Prestanda - Overdrive. Där kan du ändra volt och klockningen.

Hoppas det hjälper

// André

Permalänk
Skrivet av Drowen:

Vad du kan göra är att du gör det via CCC (Catalyst Control Center) och sen går du till Prestanda - Overdrive. Där kan du ändra volt och klockningen.

Hoppas det hjälper

// André

Det har jag redan listat ut, men jag vågar inte höja något jag inte förstår mig på:-P vet ju inte hur mycket man ska höja och vad som kan hända om man höjer för mycket och så.

Tack för informationen iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Det har jag redan listat ut, men jag vågar inte höja något jag inte förstår mig på:-P vet ju inte hur mycket man ska höja och vad som kan hända om man höjer för mycket och så.

Tack för informationen iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Prova då att sänka klockfrekvensen istället. Inget tar skada av det.
Har du de senaste drivrutinerna eller installerade du dem som följde med på skivan?

Att moderkortet skulle krångla med grafikkortet är långsökt/ovanligt. Det är mer eller mindre det sista jag hade provat att byta.
Det är oftast temperaturproblem, drivrutinsproblem eller kasst grafikkort.

Prova grafikkortet i en annan dator om det finns möjlighet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Brukar kunna vara tecken på att drivruti en är lite halvdassig.

Testa några olika har hänt att nvidia ibland gett ut drivare som slänger ur sig detta fel lite då och då.

Om inte det hjälper så kan du börja fundera på hårdvarufel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har försökt allt men ingenting funkar. Ju mer man har på i bakgrunden ju oftare verkar den krascha. Så jag har tänkt att köpa nytt grafikkort. Vill gärna ha nvidia, som är i samma prisklass ungefär som XFX Radeon R9 390 8gb är. Vill kunna köra på högsta inställningar utan problem.

Är ingen hejare på grafikkort och hänger inte med i vad som är det senaste osv. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Prismässigt så är det nog ett av dessa 970 som gäller isf ända kortet under 3200:- på prisjakt om du inte vill back hur mycket som helst i prestanda.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2839965

dock kommer kortet troligen prestera sämmre än ett R9 390 speciellet i höga upplösningar över 1080.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Prismässigt så är det nog ett av dessa 970 som gäller isf ända kortet under 3200:- på prisjakt om du inte vill back hur mycket som helst i prestanda.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2839965

dock kommer kortet troligen prestera sämmre än ett R9 390 speciellet i höga upplösningar över 1080.

Jag skulle kunna sträcka mig till 4000, plus minus noll några hundra om det finns något bättre kort i den klassen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Testat senaste beta-drivers från amd? Det löste mina problem iaf.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Testat senaste beta-drivers från amd? Det löste mina problem iaf.

Ja, det är installerat men funkar snarare sämre nu tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jansson200:

Jag skulle kunna sträcka mig till 4000, plus minus noll några hundra om det finns något bättre kort i den klassen?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir ändå 970 som gäller. Ska du upp ett steg till 980 (inte TI) så kommer de gå på närmre 5000:-. Om du inte lyckas hitta en nedsatt modell eller begagnat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Blir ändå 970 som gäller. Ska du upp ett steg till 980 (inte TI) så kommer de gå på närmre 5000:-. Om du inte lyckas hitta en nedsatt modell eller begagnat.

Ok, tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket OS och CCC kör du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Jag har samma problem med min dator kolla sign, men Windows 8.1

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem

Låter som du har för dåligt luftflöde.