Permalänk

Intel Core i5 4460 VS AMD FX-8350

Vilken tycker ni är bäst? själv vet jag inte vilken jag ska ta :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddeee:3:

Vilken tycker ni är bäst? själv vet jag inte vilken jag ska ta :/

4460 alla dagar i veckan. De har ungefär samma prestanda. Fast i5:an har 4 kränor och 8350 har 8. 4 är bättre för program och spel.

Permalänk
Medlem

Inteln, eftersom majoriteten av spelen vill ha dess snabba IPC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruzikx:

4460 alla dagar i veckan. De har ungefär samma prestanda. Fast i5:an har 4 kränor och 8350 har 8. 4 är bättre för program och spel.

Fyra är inte bättre för spel, de flesta spel utnyttjar bara inte fler än fyra. Dessutom är de fyra Intelkärnorna mycket snabbare var för sig än AMD:ns åtta så det kommer inte vara så stort prestandahål som man tror. Intelprocessorn finns det dessutom mycket plats att uppgradera i framtiden med antingen en starkare Haswell-i5:a/-i7:a eller en Broadwell-processor. Väljer du AMD:n är du fast där sen eftersom sockel AM3 är så pass gammal vid det här laget.

En till röst på Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fyra är inte bättre för spel, de flesta spel utnyttjar bara inte fler än fyra. Dessutom är de fyra Intelkärnorna mycket snabbare var för sig än AMD:ns åtta så det kommer inte vara så stort prestandahål som man tror. Intelprocessorn finns det dessutom mycket plats att uppgradera i framtiden med antingen en starkare Haswell-i5:a/-i7:a eller en Broadwell-processor. Väljer du AMD:n är du fast där sen eftersom sockel AM3 är så pass gammal vid det här laget.

En till röst på Intel.

Är fyra inte bättre för spel?

Har du glömt alla spel som inte kan använda mer än 4 kärnor?
-lol
-dota
-diverse Blizzard spel.

Såklart 4 kärnor är mer optimalt än 8 i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Är fyra intebättre för spel?

Har du glömt alla spel som inte kan använda mer än 4 kärnor?
-lol
-dota
-diverse Blizzard spel.

Såklart 4 kärnor är mer optimalt än 8 i spel.

det är ju inte som att de andra 4 kärnorna får spelet att gå långsammare dock..? hur var det när dual core var normen, var en quad av samma hastigheter per kärna långsammare änn duocoren då?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fyra är inte bättre för spel, de flesta spel utnyttjar bara inte fler än fyra. Dessutom är de fyra Intelkärnorna mycket snabbare var för sig än AMD:ns åtta så det kommer inte vara så stort prestandahål som man tror. Intelprocessorn finns det dessutom mycket plats att uppgradera i framtiden med antingen en starkare Haswell-i5:a/-i7:a eller en Broadwell-processor. Väljer du AMD:n är du fast där sen eftersom sockel AM3 är så pass gammal vid det här laget.

En till röst på Intel.

Skrivet av Ruzikx:

Är fyra intebättre för spel?

Har du glömt alla spel som inte kan använda mer än 4 kärnor?
-lol
-dota
-diverse Blizzard spel.

Såklart 4 kärnor är mer optimalt än 8 i spel.

???

4460 får min röst med. Ska du inte överklocka borde du inte ens överväga 8350 över den då det är en av dess stora fördelar i denna jämförelse, dessutom borde du kika på 8320 istället för 8350 pga av prisvärdhet.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

det är ju inte som att de andra 4 kärnorna får spelet att gå långsammare dock..? hur var det när dual core var normen, var en quad av samma hastigheter per kärna långsammare änn duocoren då?

fast nu kan ju en intel kärna göra samma sak som två AMD så när den dagen som alla spel nyttjar 8 kärnor till max så kommer AMDn vara lika snabb som i5an.

Mao kör på intel då du får den prestandan direkt istället för att vänta på något som kanske kommer sen?

Så resonerar jag iaf.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Intel.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Vi ligger ju egentligen i starten av det stora genombrottet för multicoreprocessorer med DX12. Ska bli väldigt intressant att se hur AMD Eight-Core presterar när de får sträcka ut under DX12.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

fast nu kan ju en intel kärna göra samma sak som två AMD så när den dagen som alla spel nyttjar 8 kärnor till max så kommer AMDn vara lika snabb som i5an.

Mao kör på intel då du får den prestandan direkt istället för att vänta på något som kanske kommer sen?

Så resonerar jag iaf.

jo, sa aldrig att amd'n var snabbare, men i den killens argument skulle ju en intel hexa vara långsammare änn en intel quad lät det som

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

jo, sa aldrig att amd'n var snabbare, men i den killens argument skulle ju en intel hexa vara långsammare änn en intel quad lät det som

jo det han skrev var ju väldigt luddigt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det är ju inte som att de andra 4 kärnorna får spelet att gå långsammare dock..? hur var det när dual core var normen, var en quad av samma hastigheter per kärna långsammare änn duocoren då?

FX är uppbyggd med moduler. 2 kärnor för varje modul. Detta gör att prestandan är fördelad över flera kärnor. I detta fallet 8 kärnor.
I applikationer som har stöd för 8 kärnor gör det ingen skillnad mot 4 kärnor.

Men tvärtom. De spel som inte har stöd för 8 kärnor utan bara 4 så halveras prestanda. Då flera applikationer har stöd för 4 kärnor än för 8 så är Intel det bättre alternativet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruzikx:

Är fyra inte bättre för spel?

Har du glömt alla spel som inte kan använda mer än 4 kärnor?
-lol
-dota
-diverse Blizzard spel.

Såklart 4 kärnor är mer optimalt än 8 i spel.

Skrivet av Ruzikx:

FX är uppbyggd med moduler. 2 kärnor för varje modul. Detta gör att prestandan är fördelad över flera kärnor. I detta fallet 8 kärnor.
I applikationer som har stöd för 8 kärnor gör det ingen skillnad mot 4 kärnor.

Men tvärtom. De spel som inte har stöd för 8 kärnor utan bara 4 så halveras prestanda. Då flera applikationer har stöd för 4 kärnor än för 8 så är Intel det bättre alternativet.

De siffrorna får du gärna visa, jag ser då ingen halvering i något av de två första spelen du nämner:
http://www.tomshardware.com/reviews/league-of-legends-perform...
http://www.tomshardware.com/reviews/dota-2-performance-benchm...

Skrivet av kronwalled:

???

4460 får min röst med. Ska du inte överklocka borde du inte ens överväga 8350 över den då det är en av dess stora fördelar i denna jämförelse, dessutom borde du kika på 8320 istället för 8350 pga av prisvärdhet.

Var frågetecknen riktade mot mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

De siffrorna får du gärna visa, jag ser då ingen halvering i något av de två första spelen du nämner:
http://www.tomshardware.com/reviews/league-of-legends-perform...
http://www.tomshardware.com/reviews/dota-2-performance-benchm...

Var frågetecknen riktade mot mig?

ahhahaha enligt det du länkade så har ju den 4 kärniga processorn samma resultat som den 8 kärniga. Du inser väl att du postar falsk information samtidigt som motbevisar dig själv? och den 4-kärniga 4460'n är ju inte ens med.

Permalänk
Medlem

suck
Ingen som frågar hans användningsområden innan de börjar snacka.

Ok.
1. Ska/kan du överklocka?
2. Vilket grafikkort ska du använda?
3. Vad gör du med datorn? Spelar du bara eller använder du din dator för mer krävande saker, videoredigering, streaming, rendering av något slag?
4. Tänker du att du kanske vill uppgradera datorn senare eller är det helt ny dator som gäller om ett par år? Tänker både CPU och GPU.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruzikx:

ahhahaha enligt det du länkade så har ju den 4 kärniga processorn samma resultat som den 8 kärniga. Du inser väl att du postar falsk information samtidigt som motbevisar dig själv? och den 4-kärniga 4460'n är ju inte ens med.

https://gyazo.com/d99727a9c05a75c6f621479ae3557733

Enligt dig så ska ju prestandan halveras med den åttakärniga vilket den uppenbarligen inte gör?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du skall göra med den. Om du skall ha den som serverprocessor så skulle jag köra på 8350'n eftersom att den har 8 kärnor, annars (till pc för spel m.m) skulle jag ta I5'an.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Enligt dig så ska ju prestandan halveras med den åttakärniga vilket den uppenbarligen inte gör?

True. Hursomhelst.

Fler applikationer har stöd för 4 kärnor än för 8. Det innebär att om ett spel inte kan använda 8 kärnor utan bara 4 så kommer prestandan att halveras. Tydligen. Enligt dina källor så kan lol göra det. Det visste inte jag

Det är fotfarande mer optimalt att skaffa sig en processor som har större stöd i flera applikationer än en 8-kärnig. Eller har jag fel i det?

Blizzards spel stödjer iafl inte mer än 4 kärnor. Där spelar det ingen roll om du använder en 4-kärnig FX processor eller en 8-kärning FX processor.

Permalänk
Medlem

Känns väll ganska givet att intel processorn är det klart bättre valet, åtminstone till spel.

Men här i tomshardwares lista så ligger intel processorn* i högsta klass medan amd processorn ligger i andra klass. Läs: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

* = i testet används 4430, 4460 är något snabbare än denna, och således än bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruzikx:

True. Hursomhelst.

Fler applikationer har stöd för 4 kärnor än för 8. Det innebär att om ett spel inte kan använda 8 kärnor utan bara 4 så kommer prestandan att halveras. Tydligen. Enligt dina källor så kan lol göra det. Det visste inte jag

Det är fotfarande mer optimalt att skaffa sig en processor som har större stöd i flera applikationer än en 8-kärnig. Eller har jag fel i det?

Blizzards spel stödjer iafl inte mer än 4 kärnor. Där spelar det ingen roll om du använder en 4-kärnig FX processor eller en 8-kärning FX processor.

Här har du samma siffror för WoW och Diablo III:
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-vishera-review,33...
http://www.techspot.com/review/532-diablo-3-performance/page5...

Var inte medveten om att man aktivt kunde bygga in "icke-stöd" för vissa processorer som du vill få det att verka. Visst att Diablo III verkar utnyttja en fyrkärnig processor bättre än den åttakärniga men halvering i prestanda? Har du något stöd för det alls? Som @Laggzor sa så kommer ju de sista fyra kärnorna inte ligga och försöka motarbeta de första fyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Här har du samma siffror för WoW och Diablo III:
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-vishera-review,33...
http://www.techspot.com/review/532-diablo-3-performance/page5...

Var inte medveten om att man aktivt kunde bygga in "icke-stöd" för vissa processorer som du vill få det att verka. Visst att Diablo III verkar utnyttja en fyrkärnig processor bättre än den åttakärniga men halvering i prestanda? Har du något stöd för det alls?

Som jag har sagt tidigare.

Färre applikationer har stöd för 8-kärnor än för 4-känor. Varför skulle man då välja en 8-kärning processor förre en 4-kärnig processor? Svara på det. Det är ju det som hela tråden handlar om.

Jag hade fel i vilka spel som jag inte trodde hade stöd för 8-kärniga processorer.

Här är hursomhelst en gammal SS från SC med min gamla FX-6300. Där ser man tydligt att SC bara använder sig utav 4 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Var frågetecknen riktade mot mig?

Nej, försökte bara poängtera att du inlett din post med svaret på hans följdfråga.

Skrivet av Ruzikx:

True. Hursomhelst.

Fler applikationer har stöd för 4 kärnor än för 8. Det innebär att om ett spel inte kan använda 8 kärnor utan bara 4 så kommer prestandan att halveras. Tydligen. Enligt dina källor så kan lol göra det. Det visste inte jag

Det är fotfarande mer optimalt att skaffa sig en processor som har större stöd i flera applikationer än en 8-kärnig. Eller har jag fel i det?

Blizzards spel stödjer iafl inte mer än 4 kärnor. Där spelar det ingen roll om du använder en 4-kärnig FX processor eller en 8-kärning FX processor.

Förstår inte vad du menar med 8350's prestanda halveras. Nej den kan inte använda sina kärnor (kärnor/moduler) fullt ut, men att använda det argumentet för i5 > 8350 så måste ju samma gälla för i5 > i7.

8350 har en lägre ipc, det är det egentliga problemet.

Skrivet av Ruzikx:

Färre applikationer har stöd för 8-kärnor än för 4-känor. Varför skulle man då välja en 8-kärning processor förre en 4-kärnig processor? Svara på det. Det är ju det som hela tråden handlar om.

För de applikationer som faktiskt kan nyttja det? Varför finns i7, eller 6-kärninga i7? Spel är inte allt som finns, och även där finns det spel som kan nyttja fler, och det lär bara bli större andel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luddeee:3:

Vilken tycker ni är bäst? själv vet jag inte vilken jag ska ta :/

AMD´s processorer var inge bra jämfört mot intels dito redan när de kom 2011 eller var det var.
Välj Intel. DUMT att vara snål och välja AMD, du kommer ångra dig

Permalänk

@LPG: Kan svara på den då jag la ut detta då :P. 1. Jag tänker inte överklocka 2. Tänker använda R9 390 G1 Gaming 3. Spelar bara 4. Den ska vara med nått år innan den updateras igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddeee:3:

@LPG: Kan svara på den då jag la ut detta då :P. 1. Jag tänker inte överklocka 2. Tänker använda R9 390 G1 Gaming 3. Spelar bara 4. Den ska vara med nått år innan den updateras igen

Som du har besvarat det så blir du nöjdast med en i5 4460.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ruzikx:

Som jag har sagt tidigare.

Färre applikationer har stöd för 8-kärnor än för 4-känor. Varför skulle man då välja en 8-kärning processor förre en 4-kärnig processor? Svara på det. Det är ju det som hela tråden handlar om.

Jag hade fel i vilka spel som jag inte trodde hade stöd för 8-kärniga processorer.

Här är hursomhelst en gammal SS från SC med min gamla FX-6300. Där ser man tydligt att SC bara använder sig utav 4 kärnor

http://i.imgur.com/0Cghxp8.jpg

Tittar man på belastningen på varje kärna ser man att det faktiskt inte är mer än motsvarande runt två kärnor som används. Spelet verkar använda fyra trådar, varje fysisk kärna har absolut inga problem att hantera mer än en tråd.

Sett till den belastning detta spel ger så är en "optimal" CPU två kärnor med HyperThreading.

Vidare om diskussionen kring antal kärnor: om två CPU modeller har ungefär samma aggregerad CPU-kraft men olika antal CPU-kärnor ska man alltid välja den modell med färre antal kärnor då den alltid kommer prestera bättre eller som sämst lika bra som den andra modellen.

Givet att OS måste göra en del gissningar kring schemaläggning av OS-trådar på tillgängliga CPU-kärnor kopplat till moderna strömsparfunktioner som försöker minska CPU-frekvens på lågt lastade CPU-kärnor så kan det i praktiken faktiskt bli sämre prestanda i applikationer som använder färre kärnor än tillgängligt jämfört om man kör samma sak på en CPU med samma prestanda per kärna men med färre kärnor.

Detta är vanligare i applikationer som använder mer än en kärna (men alltså inte alla kärnor) och där belastningen inte är 100% på något kärna. Detta användarfall brukar i Windows leda till att OS-trådar "hoppar" mellan fysiska kärnor, något som då kan leda till att OS-tråden hoppar till en kärna som är initialt är nedklockad, att klocka upp den till maxfrekvens tar relativt lång tid (sett från CPU, handlar om ~0.1-1ms). Slår man av alla former av strömsparfunktioner borde man dock kunna undvika detta, fast då drar systemet mer ström vid låg last...

Som andra redan svarat: i detta fall är i5-4460 ett bättre val. FX-8350 kan som bäst bli lika snabb i de lägen man kör program som skalar perfekt till 8 trådar, i alla andra lägen är i5:an snabbare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Utav de tester och reviews jag har läst så ser det ut som om intel är fortfarande bättre i alla aspekter förutom vissa enstaka fall som jag har sagt redan innan. Sluta tänka på hur många cores, det viktiga är statistiken för resp cpu.

Sen kan man inte säga att hälften cores betyder hälften prestanda. Bullcrap.

Kör på 4460 dels för att de är bättre för just spel och att du ej ska överklocka.

En fx8320/50/70 är faktiskt en mycket peisvärd och bra cpu men för just renodlad spel prestanda så är intel bäst.

Inte på tal om strömförbrukingen som är så jävla hög på amd cpu..

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av criscros:

Utav de tester och reviews jag har läst så ser det ut som om intel är fortfarande bättre i alla aspekter förutom vissa enstaka fall som jag har sagt redan innan. Sluta tänka på hur många cores, det viktiga är statistiken för resp cpu.

Sen kan man inte säga att hälften cores betyder hälften prestanda. Bullcrap.

Kör på 4460 dels för att de är bättre för just spel och att du ej ska överklocka.

En fx8320/50/70 är faktiskt en mycket peisvärd och bra cpu men för just renodlad spel prestanda så är intel bäst.

Inte på tal om strömförbrukingen som är så jävla hög på amd cpu..

Mvh

Eller inte då även en FX har strömsparfunktioner, vilket innebär att de drar några tiotal watt mer än Intel, för man kör ju inte 100% 24/7. Finns förresten en del Intelprollar som drar iväg när det gäller detta också, så AMD är långt ifrån de enda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eller inte då även en FX har strömsparfunktioner, vilket innebär att de drar några tiotal watt mer än Intel, för man kör ju inte 100% 24/7. Finns förresten en del Intelprollar som drar iväg när det gäller detta också, så AMD är långt ifrån de enda.

Jag är välmedveten om det du skrivit men faktum kvarstår att i idle är dom rätt lika i förbrukning men under load så drar amd mycket mer även om man inte kör på full load hela tiden.

trampar inte ned amd men det är som det är nu. Får hoppas på bättre cpuer med zen.

Mvh