Permalänk

Förstärka Wifi-signal i lägenheten.

Hej!

Behöver hjälp med att förstärka min Wifi-signal i min lägenhet då det blir otroligt dålig mottagning om man lämnar rummet routern står i.
Har för nuvarande en D-Link DI-524 som fungerar rätt bra, anledning till den dåliga mottagning tror jag är för att alla väggar är i betong.

Som jag har förstått det så kan jag placera ut en accespunkt så jag får bättre mottagning. Har dock ingen kunskap om sådan så skulle gärna behöva hjälp av er att välja ut vad jag skall köpa.

Planlösningen för lägenheten ser ut såhär.
http://i.imgur.com/Fx0fnPF.png

En lång nätverkskabel är dragen från punkt A till punkt B och routern står då alltså i datorrummet.
Huvudmålet är att få bra mottagning i vardagsrummet och sovrummet. Är det då bäst att sätta routern i vardagsrummet, sedan dra en kabel från den till datorrummet till en switch, sedan en kabel över till accespunkten i sovrummet?

Bör jag köpa en nya router och använda den kabla som accespunkt?

Allt hjälp uppskattas, känner mig helt lost!

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att köpa en ny router. DI-524 är inte precis känd för att ha bra trådlöst nätverk. Om du fortfarande tycker att det är ett problem efter det så kan du köpa till någon accesspunkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Börja med att byta router.
Är routern placerad i ena änden av lägenheten: Flytta den eller skaffa accesspunkt.
Är routern placerad i centrum av lägenheten: Skaffa en extern antenn (360 graders).

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av giplet:

Börja med att köpa en ny router. DI-524 är inte precis känd för att ha bra trådlöst nätverk. Om du fortfarande tycker att det är ett problem efter det så kan du köpa till någon accesspunkt.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Börja med att byta router.
Är routern placerad i ena änden av lägenheten: Flytta den eller skaffa accesspunkt.
Är routern placerad i centrum av lägenheten: Skaffa en extern antenn (360 graders).

Jag har även testat med en ASUS RT-n56U som jag fick låna av en kompis fick samma dåliga mottagning där :/ Testade båda banden (2/5 Ghz). Har ni någon router att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Jag har även testat med en ASUS RT-n56U som jag fick låna av en kompis fick samma dåliga mottagning där :/ Testade båda banden (2/5 Ghz). Har ni någon router att rekommendera?

Netgear R7500 (eller R7000) borde vara rätt bra men kostar en hel del : http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/203842-n...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Rekordmedlem

Montera accesspunkter innan du byter router, vad du ska välja beror ju på krav, har du budget nog kör på 802.11ac, många routrar går att konfigurera om till AP men inte alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.