Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor angående nätaggregat

Permalänk

Frågor angående nätaggregat

Hej imorgon så tänkte jag sätta i mitt nya uppgraderingspacket till MSI Z170A Gaming M5 och tänkte fråga om jag klarar mig på mitt nuvarande nätaggregat på 500w. Jag kör med 2 hårddiskar, jag tänkte även uppgradera mitt grafikkort nästa månad från gtx 660 ti till gtx 980 ti gaming.

Och hur räknar man på det? Adderar man ihop vad varje del tar sedan tar ett som är över det eller ska man ha ett nätaggregat som toppar den del som tar mest bara? tex om grafikkortet kräver 400w, moderkortet tar 150 så räcker det ändå med 500w nätaggregat? eller ska man upp på 600w+ då?

Permalänk
Rekordmedlem

Man lägger ihop vad alla komponenter drar och det ger då minsta storlek på nätdelen.
Moderna delar drar mindre o mindre så om du ska bygga en normal dator lär det räcka med 500w, du kan ju alltid läsa testerna och kolla på effektmätningarna så ser du verklig förbrukning för hela systemen.

http://www.sweclockers.com/test/20783-asus-geforce-gtx-980-ti...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Vad menade du med "om du ska bygga en normal dator"? Om jag inte ska överclocka eller?

Permalänk

Du klarar dig med ditt 500W nätaggregat. Där finns en massa olika räknesnurror på nätet... Googla på "Power calculator".
Ex. http://www.msi.com/power-supply-calculator ...eller helst nyare.

Om du skulle köpt nytt nätagg så rekommenderar:
GeForce GTX 980 Ti :
Graphics Card Power (W) 250W
System Power Requirement (W) 600W

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddiezeb:

@mrqaffe: Vad menade du med "om du ska bygga en normal dator"? Om jag inte ska överclocka eller?

Normal dator = inte stoppa i 30 hårddiskar eller något annat konstigt. Dvs. om du tänkt bygga en dator som inte klassas som "normal" så hade känt till det redan.

Sen får man tänka på att det inte säger så mycket att säga att nätagget är på 500W. Det är lite som att säga att ens bil är specad att klara av 150 km/h. Vissa bilar klarar av det utan problem, vissa börjar skaka och låta i den hastigheten, och vissa bilar exploderar även fast tillverkaren hävdar att de ska klara det. Tala om vilken modell det är du har istället, så kan du få bättre råd.

Med ditt nuvarande 660 Ti så ska det i alla fall inte vara några som helst problem. Ett 980 Ti borde också fungera om du har bra kvalitet på nätagget. Siffrorna i testet mrqaffe länkade till är med en kraftigt överklockad Intel Core i7-5930K, som drar mycket mer ström än något du kan stoppa i ett MSI Z170A Gaming M5. Mätvärdena är dessutom från väggen, så man får dra av några procent för att se vad som dras från nätagget p.g.a. omvandlingsförluster. Om du däremot tänkt överklocka både processor och 980 Ti rejält så kanske du ska börja fundera på ett lite kraftigare nätagg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freddiezeb:

@mrqaffe: Vad menade du med "om du ska bygga en normal dator"? Om jag inte ska överclocka eller?

Ja klockning kräver mer effekt, men läs tester för man brukar mäta verklig förbrukning där och tänk också på att man ofta mäter på primärsidan (den som ansluts i vägguttaget) medan nätdelseffekten anges på den sida som ansluts till datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.