Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort?

Tjena Swec jag kör just nu två R9 290 sapphire kort i crossfire. Men funderar på att byta till ett Gtx 980 eller R9 390X
vad tycker ni är det bästa? Att ha kvar korten eller byta? tack på förhand

Permalänk
Medlem

lika bra o behålla det du har om det inte är trasigt. R9 390X är refreshen på R9 290 med bättre binning och därav högre klock och andra småförbättringar och 2 stycken 290 slår fortfarande ett 980 om inte just spelet är väldigt usel optimerat för CF/SLI.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Håller med föregående talare

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

390 går dock att köra crossfire med 290 serien relativt bra om du vill göra en minimal uppgradering. Annars sitter du på ett bra system.

Permalänk

Var själv i samma tankar, men jag klockade bara mina kort och nöjde mig

Om det inte finns någon riktig anledning så ser jag inte det nödvändigt att byta.

MVH

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Tjena Swec jag kör just nu två R9 290 sapphire kort i crossfire. Men funderar på att byta till ett Gtx 980 eller R9 390X
vad tycker ni är det bästa? Att ha kvar korten eller byta? tack på förhand

varför ska du byta 2x kort som maxar varenda titel som finns på marknaden idag?

problem med crossfire? isåfall kan du ju sälja båda och köpa dig ett GTX 980 för att komma ifrån eventuella strul med AMD's drivrutiner men du kommer ju få sämre prestanda, är väl runt 35% sämre prestanda eller så

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Tjena Swec jag kör just nu två R9 290 sapphire kort i crossfire. Men funderar på att byta till ett Gtx 980 eller R9 390X
vad tycker ni är det bästa? Att ha kvar korten eller byta? tack på förhand

Byt inte. Sedan har @Bernd_P1 fel med att 390x är en refresh på 290, 390x baserar sig på Hawaii XT alltså 290X medans 390 baseras på Hawaii Pro, 290. 390x kan i extremt få fall motiveras med dubbla VRAM för det bytet men skulle hellre sitta på nästan dubbla beräkningkraften. 980 har ~20.7% högre genomsnitts FPS än ett ensamt 290 och lika mycket VRAM. Dubbla 290 har 46% högre genomsnitts FPS än 980, en siffra som jag uppskattar lär bli strax över 60% vid användning utav Virtual Reality/Dx12.

Kortfattat, byt INTE.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

varför ska du byta 2x kort som maxar varenda titel som finns på marknaden idag?

problem med crossfire? isåfall kan du ju sälja båda och köpa dig ett GTX 980 för att komma ifrån eventuella strul med AMD's drivrutiner men du kommer ju få sämre prestanda, är väl runt 35% sämre prestanda eller så

Finns inga strul med AMD drivrutiner, Nvidia har halkat efter i dx12 än så länge dock. Just nu presterar 290x högre än ett Titan X i civilazation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Finns inga strul med AMD drivrutiner, Nvidia har halkat efter i dx12 än så länge dock. Just nu presterar 290x högre än ett Titan X i civilazation.

Finns inga lanserade titlar med DX12, Civilization: Beyond Earth har stöd för Mantle och är ett spel som framförallt är CPU beroende och grattis om du inte haft problem mee drivrutinerna tror du är rätt ensam då, speciellt vid dubböa gpu's.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Finns inga lanserade titlar med DX12, Civilization: Beyond Earth har stöd för Mantle och är ett spel som framförallt är CPU beroende och grattis om du inte haft problem mee drivrutinerna tror du är rätt ensam då, speciellt vid dubböa gpu's.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom med dina belägg tack. CF fungerar bättre än SLI och gjort det hela 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

varför ska du byta 2x kort som maxar varenda titel som finns på marknaden idag?

problem med crossfire? isåfall kan du ju sälja båda och köpa dig ett GTX 980 för att komma ifrån eventuella strul med AMD's drivrutiner men du kommer ju få sämre prestanda, är väl runt 35% sämre prestanda eller så

Är orolig att mitt nätagg kommer dö av den höga effekten. Har ett 550w gold. Så funderade på att sälja dem och byta till 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Finns inga lanserade titlar med DX12, Civilization: Beyond Earth har stöd för Mantle och är ett spel som framförallt är CPU beroende och grattis om du inte haft problem mee drivrutinerna tror du är rätt ensam då, speciellt vid dubböa gpu's.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae.. Iof. så har jag aldrig orkat bry mig om att införskaffa CF däremot har jag suttit med sex AMD kort i mitt liv och inte haft problem med ett enda när det kommer till drivrutiner. CF har sina problem men det har även SLI. Finns nog en hel del personer som inte har några som helst problem med AMD.

Skrivet av Axel95:

Är orolig att mitt nätagg kommer dö av den höga effekten. Har ett 550w gold. Så funderade på att sälja dem och byta till 980

Ska mycket till om ett nätagg på 550W inte inte ska klara av ett GTX 980. Tror nog datorn kommer att sluka någonstans mellan 300 och 330W allt som allt med ett GTX 980. Sweclockers rigg med en överklockad 4960X drog kring 330W i full load med ett GTX 980.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Menade att agget kanske kraschar av mina två R9 290. Därför undrade jag om jag ska satsa på ett 980 och sälja korten?

Permalänk
Medlem

Jag sitter precis på samma sak och har faktiskt bestämt mig att köpa GeForce istället. Jag vet jag ska gå ner i prestanda men vill köra 3D. När tiden kommer ska köra en SLI å det blir det

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Axel95:

@Tumnus: Menade att agget kanske kraschar av mina två R9 290. Därför undrade jag om jag ska satsa på ett 980 och sälja korten?

Varför inte lägga pengarna på ett bättre nätagg då? Ett EVGA Supernova G2 eller liknande 750 - 850W.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

lika bra o behålla det du har om det inte är trasigt. R9 390X är refreshen på R9 290 med bättre binning och därav högre klock och andra småförbättringar och 2 stycken 290 slår fortfarande ett 980 om inte just spelet är väldigt usel optimerat för CF/SLI.

Märkte att jag fick 20fps högre i battlefield4. Men är osäker på om det nya kortet är installerat korrekt. satte bara in det och valde crossfire i catalyst control center. Är det allt som behöver göras?

Permalänk
Medlem

@Axel95: Yes

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

@haiPA: ok tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför inte lägga pengarna på ett bättre nätagg då? Ett EVGA Supernova G2 eller liknande 750 - 850W.

Är det risk att mitt agg kraschar om jag kör dessa kort?

Permalänk
Medlem

Nope. Ingen risk!!!

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Njae.. Iof. så har jag aldrig orkat bry mig om att införskaffa CF däremot har jag suttit med sex AMD kort i mitt liv och inte haft problem med ett enda när det kommer till drivrutiner. CF har sina problem men det har även SLI. Finns nog en hel del personer som inte har några som helst problem med AMD.

Ska mycket till om ett nätagg på 550W inte inte ska klara av ett GTX 980. Tror nog datorn kommer att sluka någonstans mellan 300 och 330W allt som allt med ett GTX 980. Sweclockers rigg med en överklockad 4960X drog kring 330W i full load med ett GTX 980.

CF profilerna är allmänt sunkiga flera månader efter lansering av nya titlar och de har historiskt varit otroligt mycket mer strul med AMD kort samt att jag spelar väldigt mycket äldre spel där mina AMD drivrutiner ihop med mitt förra AMD kort (290x) inte ville samarbeta alls

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ingen risk för att det skulle krascha, behåll korten så länge och vänta på DX12 med Win 10.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Alltså du kommer ju inte få ut mer prestanda, du kommer gå ner i prestanda om du byter till ett 390x eller 980. Byta är bara vettigt om du upplever problem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Axel95:

Är det risk att mitt agg kraschar om jag kör dessa kort?

Du kör antagligen på gränsen så jag skulle köpt ett starkare. Det kan hålla men du kan få problem med burken då inte bara grafikkorten tar ström.

http://www.sweclockers.com/test/17805-amd-radeon-r9-290/17#co...
Med ett kort.

http://www.sweclockers.com/test/17877-hostens-grafikkort-i-sl...
med två.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kör antagligen på gränsen så jag skulle köpt ett starkare. Det kan hålla men du kan få problem med burken då inte bara grafikkorten tar ström.

http://www.sweclockers.com/test/17805-amd-radeon-r9-290/17#co...
Med ett kort.

http://www.sweclockers.com/test/17877-hostens-grafikkort-i-sl...
med två.

Märkte nu när jag spelade dragon age att datorn startade om sig. tog då ut kortet och då försvann det. Så det är för klent.

Permalänk
Inaktiv

Absolut, byt nätagget och behåll dina grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haiPA:

Nope. Ingen risk!!!

Skrivet av DatorMuppen:

Ingen risk för att det skulle krascha, behåll korten så länge och vänta på DX12 med Win 10.

Förstår inte vad ni tänkte på när ni lägger in dessa kommentarer? Visst hans nätagg kraschade inte, men även ni borde insett att det som hände faktiskt hände.
Ta reda på lite fakta innan ni skriver sådant som faktiskt kan uppfattas som korrekt, men som visar sig rent .... please!

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Mister moderator jag kör en CF på samma watt som honom och aldrig haft problem. Så varför skulle jag va försiktig när jag baserar vad jag säger på min verklighet? Det är massor som kan gå fel i en burk så kanske du borde tänka dig lite med.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Är orolig att mitt nätagg kommer dö av den höga effekten. Har ett 550w gold. Så funderade på att sälja dem och byta till 980

Jag skulle nog inte våga köra med så svagt PSU, uppgradera det istället och behåll korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Märkte nu när jag spelade dragon age att datorn startade om sig. tog då ut kortet och då försvann det. Så det är för klent.

Ett ensamt R9 290 kan dra upp till 300W vid till exempel stresstester. Inte någon bra idé att köra två stycken plus systemets 50-100W på ett 550W nätaggregat.

Men som alla andra också sagt, behåll korten och köp ett nytt nätaggregat istället för att byta ner dig i prestanda!