Stanna vid Windows 7 framtida problem?

Permalänk
Medlem

Stanna vid Windows 7 framtida problem?

Så jag använder Windows 7 och gillar det, skulle helst inte uppdatera till något nyare. Men jag undrar om jag kommer stöta på problem, med att typ vissa program inte stöds om ett par år eller vad vet jag? Går jag miste om något annat, eller varför vill så många ha nytt Windows?

Permalänk
Medlem

På lång sikt kommer precis det du nämner hända. Utvecklare kan sluta stödja ditt OS, spel kan börja kräva en nyare DirectX-version, hårdvarutillverkare kan sluta göra drivutiner (detta är dock på extremt långsikt då många ännu gör drivutiner till XP), osv.

Största moroten till att ha Windows 10 är väl DirectX 12. Dock inte populärt bland spelen ännu, men kommer bli det så småningom och då vill man kanske sitta på Windows 10 för att ta del av prestandaskjutsarna.

Själv sitter jag på Windows 10 då jag var tvungen att installera om Windows pga omfattande hårdvaruförändring, och tänkte då att det är väl lika att hoppa på tåget. Klokaste valet är nog dock att vänta ett par månader tills DirectX 12 blir vanligt och då uppgradera. Då bör även alla eventuella barnsjukdomar ha försvunnit.

En annan nackdel Windows 10 har, iaf just nu, är ju dess integritetspolicies som det talas mycket om. Jag tycker dock inte det finns mycket att göra åt det då Microsoft inte har någon anledning att ändra på dem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

Så jag använder Windows 7 och gillar det, skulle helst inte uppdatera till något nyare. Men jag undrar om jag kommer stöta på problem, med att typ vissa program inte stöds om ett par år eller vad vet jag? Går jag miste om något annat, eller varför vill så många ha nytt Windows?

Förmodligen inget särskilt just nu. Windows 7 har ju visserligen en del år på nacken men Microsofts "extended support" (som i princip innebär säkerhetsuppdateringar) räcker fram till 2020.
Huruvida applikationer och/eller drivrutiner blir ett problem innan dess blir du väl varse med tiden om du låter bli att uppgradera. Känns som att det inte kommer hända så mycket på den fronten kortsiktigt, iaf.

Sedan har du ju t.ex. DirectX 12 som ju bara finns för Windows 10, så om du spelar spel så kommer det väl en tidpunkt när det blir intressant.

Att uppgraderingen till Windows 10 är gratis och att Microsoft tjatar en hel del på användare av äldre Windowsversioner är väl säkert en bidragande faktor till att så pass många uppgraderar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

Så jag använder Windows 7 och gillar det, skulle helst inte uppdatera till något nyare. Men jag undrar om jag kommer stöta på problem, med att typ vissa program inte stöds om ett par år eller vad vet jag? Går jag miste om något annat, eller varför vill så många ha nytt Windows?

Kort,

Som ovanstående har sagt. Program lär efter ett tag stoppa sitt support, Microsoft lär sluta uppdatera, nya drivrutiner lär sluta komma för Windows 7 efter ett tag. Tidigast lär väl nVidia eller AMD inte släppa uppdateringar till Windows 7 utan ha det som Legacy support, dvs bara säkerhetsuppdateringar och dylikt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Windows 7 har ju varit ett väldigt populärt operativsystem med stor spridning. Men problemet för Windows 7 är ju att Microsoft ger gratis uppgradering från det till Windows 10, så på sikt finns det risk för att Windows 7 blir en ren nischprodukt bland privatpersoner. Inte så populärt att släppa spel till en sådan produkt, Windows 10 har ju DX12 så det kan ju bli lite tråkigt för dem som vill spela på Windows 7.

Windows XP som också var populärt mötte ju aldrig det uppgraderingshotet mot sin existens.

Jag gillade också Windows 7 men har vant mig vid Windows 10, känns bättre efter att jag ställt in det lite som jag vill ha det.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av terrorr:

Så jag använder Windows 7 och gillar det, skulle helst inte uppdatera till något nyare. Men jag undrar om jag kommer stöta på problem, med att typ vissa program inte stöds om ett par år eller vad vet jag? Går jag miste om något annat, eller varför vill så många ha nytt Windows?

Stanna du vid Windows 7. Ett bra operativsystem. Kan inte se några som helt problem med det. Dessutom slipper du Metro, Modern UI, startskärm och alla appar. Du går inte miste om någonting om du väljer att inte uppgradera till "gratis" Windows 10. Den sekretess policyn stinker på långt håll. Visst, du kan ställa in allt så att det blir någorlunda bra gällande data delning/-skickande men du kan inte stänga av allt. Du kan t ex inte själv välja vilka uppdateringar som ska in i systemet. Allt det där är numera överlåtet till MS med det senaste operativsystemet. Så rent teoretiskt kan du ägna timmar åt att "trimma" ditt system för att inte "läcka" data, men det skulle enkelt kunna åsidosättas utav en ny uppdatering ifrån MS.

7:an har dessutom en livscykel tills 2020 enligt detta: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle

Har faktisk precis riggat upp två gamla burkar med Windows 7. Trivs mycket bra med det. Har tagit bort allt som har med telemetri med mera att göra. Innehåller faktiskt inte lika mycket som har med telemetri, data delande-/skickande att göra jämfört med Windows 8.1 eller Windows 10. Tar sin stund att göra allt (avinstallera och dölja vissa windows update uppdateringar, samt göra en sökning i regedit på Telemetry och radera de nycklar innehållandes sådant som går att ta bort) men det är det värt. Det är klart att inte allting kanske går att ta bort. Vad vet jag vad operativsystemet mer innehåller? Det har ju stängd källkod.

Vill du ha ett operativsystem med öppen källkod kanske du ska satsa på någon linux variant. Som också är gratis.

Har författat två trådar här på SC som har med ovanstående skrivet att göra. Ta en kik om du orkar:

Windows Update (Windows 7/Windows 8.1) : Uppdateringar som berör telemetri:

[GUIDE] Avinstallera uppdateringen som lägger in GWX/Windows 10:

Här är en annan tråd skapad utav rmo_2012 angående GWX/W10, lite krångligare dock kanske - men lika effektiv:

Guide för att stoppa tvångsuppgradering av äldre Windows till Windows 10:

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

Så jag använder Windows 7 och gillar det, skulle helst inte uppdatera till något nyare. Men jag undrar om jag kommer stöta på problem, med att typ vissa program inte stöds om ett par år eller vad vet jag? Går jag miste om något annat, eller varför vill så många ha nytt Windows?

Efter att ha sett alla problem och integritetskränkande skit som W10 kommer med, så räknar jag rätt kallt att jag lär får gå över till Linux nästa gg jag ska ha ny dator.
Men jag köpte min W7 dator i mars(körde XP till dess) så det är lyckligtvis inte precis nån brådska.

Å andra sidan önskar jag att jag kunde köra XP i stället, redan W7 har för mycket av det jag ogillar som kommer mer och mer i 8 och 10.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

Så jag använder Windows 7 och gillar det, skulle helst inte uppdatera till något nyare. Men jag undrar om jag kommer stöta på problem, med att typ vissa program inte stöds om ett par år eller vad vet jag? Går jag miste om något annat, eller varför vill så många ha nytt Windows?

Tror inte du kommer stöta på några programproblem i första taget, undantag spel förstås som inte kommer att kunna köras under Windows 7.

Vad som man kommer att få problem med är med hårdvara och drivrutiner, och det är nått som börjar märkas nu, tex min 7 månader gamla laptop där är det kanske inte omöjligt att få touchpad att fungera under Windows 7 men det är svårt, enda existerande drivrutin som finns är en osignerad sådan med i sin tur dess problem.

Detta är nått som kommer fortgå och bli ett allt större problem, först med laptops, sen märkesburkar + tillbehör av alla de slag, tillverkarna kommer helt enkelt inte göra några kompatibla drivrutiner med windows 7 så småningom.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att tänka på är att uppgraderingen till Win 10 bara är gratis i ett år (till 29 juli 2016?). Så om du ångrar dig i framtiden så blir du kanske tvungen att betala för Win 10. Men du har ju rätt lång tid kvar att se hur situtationen utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle stanna på Windows 7, har inte sett att Windows 10 tillför något jag saknat, nästan tvärtom.
En vacker dag behöver du köpa ny dator och då kan det vara dags att fundera över vilket operativ du vill ha.

Permalänk
Medlem

beror väl lite på hårdvaran speciellt grafikkortet.

sen optimeras inte längre drivrutiner för windows 7 så där har man också en anledning att köra nyare OS

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

beror väl lite på hårdvaran speciellt grafikkortet.

sen optimeras inte längre drivrutiner för windows 7 så där har man också en anledning att köra nyare OS

Vad är det att optimera, antingen funkar hårdvaran eller inte. Det enda som optimeras gående är grafikdrivrutiner för direct3d <12 och opengl är ganska meningslösa och kräver att nvidai/amd pillar och optimerar för varje spel. Nvidia och AMD lär som sagt släppa så länge kortet har support, och Windows 7 lär finnas till 2020 på deras plan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad är det att optimera, antingen funkar hårdvaran eller inte. Det enda som optimeras gående är grafikdrivrutiner för direct3d <12 och opengl är ganska meningslösa och kräver att nvidai/amd pillar och optimerar för varje spel. Nvidia och AMD lär som sagt släppa så länge kortet har support, och Windows 7 lär finnas till 2020 på deras plan.

Drivrutinerna testas ej och optimeras ej för Win 7..Gäller inte enbart grafikkort.

Kommer släppas ja men ej optimeras så räkna med hotfixes osv..

Själv vill jag att drivrutinen ska fungera direkt och inte att det upptäcks fel senare..Men det är jag det.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Drivrutinerna testas ej och optimeras ej för Win 7..Gäller inte enbart grafikkort.

Kommer släppas ja men ej optimeras så räkna med hotfixes osv..

Själv vill jag att drivrutinen ska fungera direkt och inte att det upptäcks fel senare..Men det är jag det.

Testas gör de för släpper de en drivrutin som släpper en BSOD eller formaterar din hårddisk alternativt korrupt data så lär det bli shitstorm. Titta hur det ser ut för tidigare Windows versioner. Företag lär sitta på Windows 7 bra många år till så det lär få support från tillverkare fortfarande då många dumpade XP för 7an inte så länge sen.

Personligen lär jag sitta med Windows 7 på min headless Steam In-Home Streaming tills Nvidia slutar släppa drivrutiner och lär hoppa till Linux för den också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Kör på W 10 för det här integritetskränkande Babblet gäller alla OS från Microsoft så det spelar ingen roll vilket OS du kör. Men många här har svårt att förstå detta. Så om du måste välja OS så är det lika bra att köra på W 10 så får du iallafall DX12 på köpet en liten fördel iallafall.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag kommer stanna vid w7 så länge det går. I min mening det absolut bästa OSet microsoft släppt. Att ledningen satt o rökte på kraftigt när de bestämde hur framtidens windows skulle vara och släppte katastrofen w8 förstår ju alla. Sen dess har de släppt 2 versioner till med endast små "pudlar" där de åtgärdar de mest idiotiska ideerna från denna knarkarkvarten.
De är dock för stolta för att erkänna att de gjort bort sig och försöker kräma ur pengar ur sämre versioner.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Windows 10 har lite "barnproblem" så det känns nästan värt att stanna på Windows 7!
I alla fall året ut innan microsoft har gjort sitt efterhandsarbete på os:et.

Windows 10 flippar med sina ikoner nu --> #15680266

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Skrivet av lambdan:

En annan nackdel Windows 10 har, iaf just nu, är ju dess integritetspolicies som det talas mycket om. Jag tycker dock inte det finns mycket att göra åt det

Du kan göra det rätt mycket bättre genom att stänga av så mycket spioneri som möjligt.

Skrivet av Gunner357:

Kör på W 10 för det här integritetskränkande Babblet gäller alla OS från Microsoft så det spelar ingen roll vilket OS du kör.

Det spelar ingen roll hur oftan ni rapar om det där, det är fortfarande inte sant. Det stämmer att Microsoft släppt "Important" updates som sneak-installerar spioneri på Windows 7 och 8 också, men 1) de uppdateringarna kan och bör avinstalleras, och 2) inte ens med dem installerade spionerar Win7 & Win8 lika mycket som Win8.1 & Win10.

Permalänk
Skrivet av perost:

Något som kan vara värt att tänka på är att uppgraderingen till Win 10 bara är gratis i ett år (till 29 juli 2016?). Så om du ångrar dig i framtiden så blir du kanske tvungen att betala för Win 10. Men du har ju rätt lång tid kvar att se hur situtationen utvecklar sig.

Man kan ju uppgradera till win10, och sedan typ ångra sig, och gå tillbaka win7, men man väntar tills win10 blivit aktiverat (låst till ens hårdvara), så om man ångrar sig om något år och vill ha win10 på datorn då, så har man ju redan win10 aktiverat och kan börja köra på det då (gratis)..

Tycker det borde fungera, eller?

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det spelar ingen roll hur oftan ni rapar om det där, det är fortfarande inte sant. Det stämmer att Microsoft släppt "Important" updates som sneak-installerar spioneri på Windows 7 och 8 också, men 1) de uppdateringarna kan och bör avinstalleras, och 2) inte ens med dem installerade spionerar Win7 & Win8 lika mycket som Win8.1 & Win10.

Och inte ens med alla "spioneri funktionerna" aktiva i Windows 10 är det hälften så hemskt som foliehattarna vill ha det till.
Missförstå mig rätt, jag anser att det är helt åt helvete att Microsofts mjukvara ringer hem, trots att den fått klara besked om att den inte ska det, men med tanke på att ALLT vi gör på Internet spåras av någon, och det mesta av just Microsoft, helt frivilligt, så känns det inte speciellt viktigt, om jag ska vara helt ärlig...
Facebook, Skype, Onedrive... råkar man dessutom ha en hotmail/live/outlook epost adress... Milde tid. Mängden information men sitter och tvångsmatar Microsoft med, konstant, är ju rent löjlig. Användaravtalet för de olika funktionerna i Windows 10 är skräckingjagande, men bara tagna ur sitt sammanhang. "Vi vill ha tillgång till din kamera, din mikrofon, och dina diskar" är inte "Vi ska övervaka dig, och skicka all information till NSA / FRA, för att kartlägga dig, och genomdriva antiterrorist spionage" utan helt enkelt för att, som med iOS & Android kunna använda röst, och visuella igenkänningsmetoder för att underlätta ditt sätt att använda datorn. "Siri - Where can I find hookers?" var tydligen populärt nog för att Microsoft skulle vilja lägga till funktionen i alla sina enheter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Det spelar ingen roll hur oftan ni rapar om det där, det är fortfarande inte sant. Det stämmer att Microsoft släppt "Important" updates som sneak-installerar spioneri på Windows 7 och 8 också, men 1) de uppdateringarna kan och bör avinstalleras, och 2) inte ens med dem installerade spionerar Win7 & Win8 lika mycket som Win8.1 & Win10.

Ja ja foliehatta på du men det är dumt att skrämma andra med ditt pladder om w10 är så farligt när det inte är farligare än andra microsoft OS. Om MS ser vad jag gör på min dator struntar jag i det är värre om det är en hacker som tar min info i datorn. Och en hacker har det lättare att hacka i ett äldre OS än på ett nyare OS tro mig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vägg av text

Och det här summerar allt ganska bra.

Om man kör flera olika mailadresser med Outlook/Gmail etc, använder Google, använder Facebook, kör utan VPN och nobbar Windows 10 för att det är "integritetskränkande" så är man ganska löjlig tycker jag.
Jag respekterar folk som gör allt de kan för att kryptera sin trafik och sin data men om man verkligen vill känna sig "säker" så ska man banne mig inte tro att det räcker med att skippa Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈