Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sjukt konstig händelse. (småbarn skrek glåpord åt mig och mina kompisar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Kan säga att vi gjorde jävligt mycket värre saker och då var vi pursvenskar. Jag förstår inte alls vad detta har med etnicitet att göra, men å andra sidan går den mesta av diskussionen just nu på känslor och det är egentligen rätt intetsägande. Barn har sjukt dåligt konsekvenstänkande (ej färdigutvecklat förräns i 25-års åldern) oavsett bakgrund, så är det.

Skitsnack, om du och dina ligistpolare gjorde "jävligt mycket värre saker" än att kasta stenar genom bilrutor så är det helt era föräldrars fel eftersom de uppenbarligen inte uppfostrat er till att inte agera som idioter.
Visst har barn sämre förmåga till konsekvenstänkande, men nog fan vet vilken någorlunda uppfostrad 8-åring som helst att man inte får kasta sten genom rutor.
Skulle aldrig ha fallit mig eller några av mina polare in att vandalisera eller vråla fula ord åt äldre när vi var små, just därför att våra föräldrar satte tydliga gränser och tog sitt ansvar genom att göra det väldigt tydligt vad som är okej eller inte: man skadar inte andra annat än för att försvara sig själv eller någon annan; man förstör inte saker som tillhör andra; man behandlar andra som man vill bli behandlad själv; man säger inte fula/dåliga saker om folk utan anledning, etc.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vad hade ni gjort i en liknande situation?

Jag hade inte gjort något. Det finns inget man kan göra dessvärre.

Vad borde man göra? Ge ungarna en riktigt hurring så dom vet vad dom heter.

Vad kan du göra? Bara föregå med gott exempel och hoppas på det bästa.

Det du råkade ut för är välfärdssjukan. När livet var hårt var människan tvungen att samarbeta för att överleva. Enkla moraliska regler upprättades och social interaktion utvecklades så man kunde samexistera under fredliga former. I dagens samhälle är vi inte längre beroende av varandra på samma sätt och människan uppmuntras till egoism och individualism utan protest.
Att konfrontera föräldrarna resulterar för det mesta att det slår tillbaka. I dagens samhälle blir folk kränkta om du försöker tillrättavisa någon. Folk är helt enkelt för egoistiska och självupptagna för att se bortom sig själva och saknar respekt för varandra så vi har det samhälle vi förtjänar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan säga att när jag går förbi potentiella riskgrupper för liknande beteende så drar jag på mig "psykopatiska mördar looken" eller vad man ska säga
Definitivt större chans att folk jävlas med en om man ser snäll och glad ut. Tråkigt men sant.

Permalänk

"äldre"?

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av jimjavel:

Kan säga att vi gjorde jävligt mycket värre saker och då var vi pursvenskar. Jag förstår inte alls vad detta har med etnicitet att göra, men å andra sidan går den mesta av diskussionen just nu på känslor och det är egentligen rätt intetsägande. Barn har sjukt dåligt konsekvenstänkande (ej färdigutvecklat förräns i 25-års åldern) oavsett bakgrund, så är det.

En själv hade vett att inte göra något dumt och gjorde man något dumt och blev påkommen stack man fort Inte som idag där unga tror dom har rätt att göra vad dom vill och dessutom dom som säger till får kritik i stället för dom som gör fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Anmäla?

Det svaret är ett större problem än ett par snorungar

Finns alltid barn med dåliga föräldrar, alltid funnits och kommer alltid finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Vi som växte upp med föräldrar som lärde oss att man får ta konsekvensen av vad man gör gjorde aldrig så.
Hade vi gjort så på vår tid (70-80 talet) hade vi fått så mycket stryk (av de större killarna) att vi inte ens hade kunnat fantisera om att någonsin göra det igen. Alla visste det, man fick stå för vad man gjorde. Gjorde man något dumt fick man antingen ont, man fick utegångsförbud eller så fick man inte något man längtade efter.
Mina föräldrar slog aldrig oss barn, men större barn tvekade aldrig en enda sekund om vi var tykna eller dumma.
Jag hade helt enkelt gått fram till "ledaren" det finns alltid en sån, och spottat en snorloska i ansiktet på honom och gapskrattat. Så som ni gjorde lärde ni dem att det är helt ok att stå och svina sig emot andra för det händer absolut ingenting. Spotta på dom, knuffa ned dem i diket och åk skrattande därifrån. De BEHÖVER det för att lära sig sånt föräldrarna totalt misslyckats med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Du råkar inte bo i förorten då ? (brukar låta så här när jag är i Malmö och jobbar).

Småglin utan respekt eller föräldrar kontroll glider runt helt fritt och jävlas med allt dom kan för att få någon typ av "respekt" eller "cred" av kompisarna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Nä nu jävlar.. Jag läser denna tråd och folk skyller på att föräldrar inte straffar barnen på ett eller annat sätt. Hur fan ska de ens veta vad barnen gör när de är ute med sina s.k "vänner"?

Ungen kan vara hur jävla go som helst i föräldrarnas närvaro så hur fan kan ni skylla på föräldrarna? Hur många föräldrar vet ens vad som händer i ungdomarnas liv? Det är ju för fan i det stadiet man hatar sina föräldrar för ingen anledninge och delar därmed inte med sig om någon som helst personlig information.

Det FINNS undantag där föräldrarna är anledningen till barnens beteende i form av att föräldrarna inte bryr sig ett skit och ger ungarna vad de än vill ha även fast de inte gjort sig förtjänta av det, MEN det är inte majoriteten.

Som jag sa på andra sidan så har jag vid ett flertal gånger tagit saken i egna händer och ringt föräldrarna MED bevis genom inspelning på telefon. De flesta har ett headset med mikrofon till telefonen och den micken fångar upp tillräckligt bra. Ungen är möjligtvis 10 år yngre(om inte mer) än dig, så vad fan ska hen göra om du rycker tag bak i jackan/tröjan och tar telefonen av hen?

Ring föräldrarna, spela upp ljudet du spelat in. Done fucking deal.
DET GÅR att göra något åt saken men man måste fan våga stå upp för sig själv.

Våld löser inga problem, men att lära någon hyfs gör.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du råkar inte bo i förorten då ? (brukar låta så här när jag är i Malmö och jobbar).

Småglin utan respekt eller föräldrar kontroll glider runt helt fritt och jävlas med allt dom kan för att få någon typ av "respekt" eller "cred" av kompisarna.

Jag bor inte i förorten, nej. Jag bor i ett villaområde i Växjö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag bor inte i förorten, nej. Jag bor i ett villaområde i Växjö.

Det är dock lite blandat. När jag tänker förorten så tänker jag Rosengård. Där jag bor är det lite blandat med radhus, villor och lägenheter.

Permalänk
Avstängd

Hmm. Barn saknar ju spärrar och är sjukt ärliga och ifall det är ett återkommande fenomen så kanske det ligger något i det?

Skämt åsido så låter det märkligt. Aldrig råkat ut för att smågrabbar skulle skrika saker efter mig och då bor jag ändå mitt i mångkulturen.

Ända gången någon främling skrikit glåpord efter mig var när en lokal talang (alkoholist) stod och pissade på parkeringen mer eller mindre helt öppet mitt på ljusa dagen och jag tittade på människan och undrade vad han höll på med. Har ingen kissande främling fetisch eller nåt, men lite iögonfallande var det ju.

Problemet i ditt fall är nog bara ouppfostrade ungar. Folk lägger sig inte i längre och säger inte till. Såna ungar borde tas i örat eller få sig en örfil.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Det är aldrig barnen det är fel på. Kan vara föräldrar, äldre syskon eller grupptryck.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Skitsnack, om du och dina ligistpolare gjorde "jävligt mycket värre saker" än att kasta stenar genom bilrutor så är det helt era föräldrars fel eftersom de uppenbarligen inte uppfostrat er till att inte agera som idioter.
Visst har barn sämre förmåga till konsekvenstänkande, men nog fan vet vilken någorlunda uppfostrad 8-åring som helst att man inte får kasta sten genom rutor.
Skulle aldrig ha fallit mig eller några av mina polare in att vandalisera eller vråla fula ord åt äldre när vi var små, just därför att våra föräldrar satte tydliga gränser och tog sitt ansvar genom att göra det väldigt tydligt vad som är okej eller inte: man skadar inte andra annat än för att försvara sig själv eller någon annan; man förstör inte saker som tillhör andra; man behandlar andra som man vill bli behandlad själv; man säger inte fula/dåliga saker om folk utan anledning, etc.

Bra skrivet!
Just exakt det jag försökt lyfta fram i denna diskussion , det är föräldrarna som är roten till detta och det är där man måste jobba för att få bort detta oacceptabla beteende.
Och riktat till er som påstår att detta beteende är ett helt vanligt och naturligt förekommande hos barn , antingen kommer vi från helt olika platser på jorden eller så är ni några av dem där ouppfostrade respektlösa och skamligt tappade människorna som tycker detta är ett helt normalt beteende och ni behöver därav uppsöka professionellt hjälp.
Det är inte normalt att ett barn på 9 år säger horunge eller diverse fula ord till äldre och vuxna människor, bara det att barnet överhuvudtaget använder sig av detta vokabulär är tragiskt ........

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Avstängd

Alltså det hjälper inte om man berättar till deras föräldrar eller läraren, alltså när jag var yngre så vara det respekt hela vägen, jag tycker att dom borde få lite stryk så att dom lär sig.. att prata hjälper inte, dom kommer att vara lika mycket skitungar som förr om man försöker snacka med dom..

Permalänk
Skrivet av ODetaljister:

Alltså det hjälper inte om man berättar till deras föräldrar eller läraren, alltså när jag var yngre så vara det respekt hela vägen, jag tycker att dom borde få lite stryk så att dom lär sig.. att prata hjälper inte, dom kommer att vara lika mycket skitungar som förr om man försöker snacka med dom..

ja har varit på lajv/rollspel några gånger och kan säja att det är ända gången som man kan slå kaxiga kids lagligt med latexvapen/skumplast. enligt dom regler som finns så är inte slag mot huvudet/skrevet tillåtet.

det följs ju visserligen inte blir en massa svärdviftande i ansiktshöjd, blev förbannad den gången också en 10årig "alv" började vifta mitt framför ögonen på mig. försökte säja gör inte så. ungjäveln bara fnissar tillbaka.

även fast det inte är en vass spets så kan det göra ont om det används som stickvapen, under skumplasten så är det oftast en glasfiberstav.
parerade bort "viftarn" blockerar hans svärd och drämmer in skölden i axeln på han, först nu reagerar han.
sprang å hämta polarna, okej så mycket roligare, har man fått riktig medeltida träning så börjar det roliga.

om man har innestående aggressioner så är det ett bra sätt, det märkliga är att ja ses av kusinbarn/systerbarn som Lekfarbrorn nr:1

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644