MSI R9 390 Höga temperaturer?

Permalänk
Medlem

MSI R9 390 Höga temperaturer?

Hej! Jag skaffade mig ett R9 390 för ca 1 vecka sedan.
Jag har varit lite orolig för temperaturerna så jag bestämde mig för att göra ett test, dessa temps fick jag:

Kallstart - 33C
Idle 10 min - ~61C
Heaven Benchmark i 25min - 94C

Efter 25 minuter stängde jag av, fläkten gick på 100% och temperaturen verkade inte sjunka....
Detta är väl för varmt? Nu när jag skriver detta, ca 5 minuter efter testet så är temperaturen nere på 66C och fläkten går på 24%.

Är mitt grafikkort defekt? Enligt alla tester jag läste innan så ska ju MSI R9 390 gå lika varmt som ett EVGA SSC 970, eller ja, någon grad varmare. Som det känns nu är jag faktiskt lite besviken.

Permalänk
Medlem

@Fruttyh:

Hur är det med ventilationen i ditt chassi? Det gör dag och natt, mitt grafikkort låg på ca 94 grader standard clock, efter nytt chassi, nya fläktar och hård överklockning ligger det på ca 82 grader.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

Hej! Jag skaffade mig ett R9 390 för ca 1 vecka sedan.
Jag har varit lite orolig för temperaturerna så jag bestämde mig för att göra ett test, dessa temps fick jag:

Kallstart - 33C
Idle 10 min - ~61C
Heaven Benchmark i 25min - 94C

Efter 25 minuter stängde jag av, fläkten gick på 100% och temperaturen verkade inte sjunka....
Detta är väl för varmt? Nu när jag skriver detta, ca 5 minuter efter testet så är temperaturen nere på 66C och fläkten går på 24%.

Är mitt grafikkort defekt? Enligt alla tester jag läste innan så ska ju MSI R9 390 gå lika varmt som ett EVGA SSC 970, eller ja, någon grad varmare. Som det känns nu är jag faktiskt lite besviken.

Visst 390 kort blir varma men inte så flåsandes som du skriver. Har du klockat något? Annars returnera det, att du kan få belastning 90 grader vist men inte på 100% fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Hej! Jag skaffade mig ett R9 390 för ca 1 vecka sedan.
Jag har varit lite orolig för temperaturerna så jag bestämde mig för att göra ett test, dessa temps fick jag:

Kallstart - 33C
Idle 10 min - ~61C
Heaven Benchmark i 25min - 94C

Efter 25 minuter stängde jag av, fläkten gick på 100% och temperaturen verkade inte sjunka....
Detta är väl för varmt? Nu när jag skriver detta, ca 5 minuter efter testet så är temperaturen nere på 66C och fläkten går på 24%.

Är mitt grafikkort defekt? Enligt alla tester jag läste innan så ska ju MSI R9 390 gå lika varmt som ett EVGA SSC 970, eller ja, någon grad varmare. Som det känns nu är jag faktiskt lite besviken.

Ett 390 kommer aldrig att gå lika eller ungefär lika svalt som ett 970. Dina temperaturer är dock väldigt höga och det finns en risk att kylaren inte sitter som den ska. Känner du dig osäker på hur du ska fixa det så rekommenderar jag dig att kontakta din ÅF som du köpte kortet av.

Permalänk
Medlem

Ganska varmt.

390X
https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/R9_390X_Gaming/34.htm...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy Tänkte precis som du! Så installerade 3st Inet 140mm, 2st i toppen av chassit och 1 i botten. Botten drar in kall luft och dom 2 i toppen blåser ut varm luft.
Har även 2st fractal fläktar fram som drar in kall luft. Detta bör väl räcka?

@spicy_mama Kortet kör på 1040MHz och det är MSI's egna inställning för "Gaming" från MSI Gaming app. Så tråkigt för jag bytte ut mitt defekta 970 mot detta 390, i hopp om att AMD skulle leverera .

Permalänk
Medlem

@Ruzikx menar du t.ex. att kylpastan kanske inte är tillräckligt eller liknande? Jag bryter väl garantin ifall jag pillar på det själv?

@Storage Jar Det är något sådant jag förväntar mig, jag menar, ett 390 borde väl ändå inte gå varmare än ett 390X som är OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@NatureBoyyy Tänkte precis som du! Så installerade 3st Inet 140mm, 2st i toppen av chassit och 1 i botten. Botten drar in kall luft och dom 2 i toppen blåser ut varm luft.

Ingen fläkt på baken då?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ingen fläkt på baken då?

Det stämmer, hade tänkt köpa med mig en hem idag men det blev inte så.
Är ju dock väldigt skeptiskt till att det ska göra några större förändringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@Ruzikx menar du t.ex. att kylpastan kanske inte är tillräckligt eller liknande? Jag bryter väl garantin ifall jag pillar på det själv?

@Storage Jar Det är något sådant jag förväntar mig, jag menar, ett 390 borde väl ändå inte gå varmare än ett 390X som är OC?

Det kan vara så att heatpipsen inte sitter ordentligt. asus nya DirectUI kylare lider av det problemet. Så temperaturerna gick i taket på de första fabriksvågorna.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig så hade jag krävt ett nytt 970. Byta ett 390 mot ett 970 skulle jag aldrig göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Det stämmer, hade tänkt köpa med mig en hem idag men det blev inte så.
Är ju dock väldigt skeptiskt till att det ska göra några större förändringar?

Prova sätta en fläkt dit som blåser ut varmluft typ den som sitter i botten. Bottenfläkten gör nästan ingen skillnad.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hjälpsam

Nej MSI 390 skall gå svalare än så, det kan vara att GPU:n inte klockar ned sig, en felmonterad kylare eller det att kylpastan inte satt sig ännu.
Mitt 290 referens är svalare än så i Idle, 45c, 20% fläkt.
Vad visar GPU-Z för load och klock i Idle?
Mitt visar 0% GPU load, GPU-Clock 300 och Memory 150 MHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ok har nu låtit min egen Sapphire R9 390 snurra en stund i heavens benchmark.

kör med Sapphire's fabikklockning. 1010 coreclock och 1500/6000 memoryclock. satt fläktarna på 75% (bruka gör det när jag spela. stör mig inte på det pga har hörlurar på mig när ja spela) och strömstykregräns till 50%.
efter en 15-20 min så gungar det lite upp och när mellan 68 till 73 grader och bara verka klättra väldigt långsamt.
så med liknande kort har jag inte alls samma problem. har du försökt att sätta inställningar för fläkten själv? eller låter du bara MSI's firmware och software gära det själva?
kör med ett corsair carbide air 540 med 1 140 bak, 2 140 fram som drar in luft och ett h110i gt med 2 140 i toppen som blåsa ut luften.
sen gäller du ju också o tänka på att heaven benchmark =/= belastningen av ett vanligt spel. benmaks brukar ju gör en större load på gpu'n än vad dem flesta spel brukar göra.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det kan vara så att heatpipsen inte sitter ordentligt. asus nya DirectUI kylare lider av det problemet. Så temperaturerna gick i taket på de första fabriksvågorna.

Skrivet av Ruzikx:

Hade jag varit dig så hade jag krävt ett nytt 970. Byta ett 390 mot ett 970 skulle jag aldrig göra.

Okej då förstår jag, är lite kluven där, får se hur jag gör. Funderar ärligt talat lite på att gå upp på GTX 980, men det leder väl kanske inte till mindre problem men vad vet jag...

Skrivet av Superlight:

Prova sätta en fläkt dit som blåser ut varmluft typ den som sitter i botten. Bottenfläkten gör nästan ingen skillnad.

Kan inte göra det, bakfläkten stödjer bara 120mm. Då måste jag flytta en fläkt fram och sätta den bak, hinner inte göra det ikväll men testar det imorgon .

Skrivet av Ratatosk:

Nej MSI 390 skall gå svalare än så, det kan vara att GPU:n inte klockar ned sig, en felmonterad kylare eller det att kylpastan inte satt sig ännu.
Mitt 290 referens är svalare än så i Idle, 45c, 20% fläkt.
Vad visar GPU-Z för load och klock i Idle?
Mitt visar 0% GPU load, GPU-Clock 300 och Memory 150 MHz.

Okej okej! I GPU-Z så står det GPU Glock 1040 MHz och Default Clock 1040 MHz och Memory är 1500 MHz, så den klockar inte ner sig.

Skrivet av Bernd_P1:

Ok har nu låtit min egen Sapphire R9 390 snurra en stund i heavens benchmark.

kör med Sapphire's fabikklockning. 1010 coreclock och 1500/6000 memoryclock. satt fläktarna på 75% (bruka gör det när jag spela. stör mig inte på det pga har hörlurar på mig när ja spela) och strömstykregräns till 50%.
efter en 15-20 min så gungar det lite upp och när mellan 68 till 73 grader och bara verka klättra väldigt långsamt.
så med liknande kort har jag inte alls samma problem. har du försökt att sätta inställningar för fläkten själv? eller låter du bara MSI's firmware och software gära det själva?
kör med ett corsair carbide air 540 med 1 140 bak, 2 140 fram som drar in luft och ett h110i gt med 2 140 i toppen som blåsa ut luften.
sen gäller du ju också o tänka på att heaven benchmark =/= belastningen av ett vanligt spel. benmaks brukar ju gör en större load på gpu'n än vad dem flesta spel brukar göra.

Jag har ingen egen fläktkurva, men i och med att fläkten gick upp på 100% så spelar det ingen roll. Temperaturen fortsätta att stiga även fast fläkten gick på 100% vilket betyder att kylaren hinner inte med att kyla ordenligt.
Sant det där du säger om benchmarks, men om mitt kort går varmare än andra likadana kort så är det ju "defekt".. Och ett sånt kort kommer jag inte behålla eftersom jag har betalat för en produkt som jag förväntar mig vara "hel".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fruttyh:

Okej då förstår jag, är lite kluven där, får se hur jag gör. Funderar ärligt talat lite på att gå upp på GTX 980, men det leder väl kanske inte till mindre problem men vad vet jag...

Kan inte göra det, bakfläkten stödjer bara 120mm. Då måste jag flytta en fläkt fram och sätta den bak, hinner inte göra det ikväll men testar det imorgon .

Okej okej! I GPU-Z så står det GPU Glock 1040 MHz och Default Clock 1040 MHz och Memory är 1500 MHz, så den klockar inte ner sig.

Jag har ingen egen fläktkurva, men i och med att fläkten gick upp på 100% så spelar det ingen roll. Temperaturen fortsätta att stiga även fast fläkten gick på 100% vilket betyder att kylaren hinner inte med att kyla ordenligt.
Sant det där du säger om benchmarks, men om mitt kort går varmare än andra likadana kort så är det ju "defekt".. Och ett sånt kort kommer jag inte behålla eftersom jag har betalat för en produkt som jag förväntar mig vara "hel".

Du skall kika under den andra fliken, den som heter sensors, misstänker att du kikade på den första, där anges även min klocka som hög.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@Ruzikx menar du t.ex. att kylpastan kanske inte är tillräckligt eller liknande? Jag bryter väl garantin ifall jag pillar på det själv?

@Storage Jar Det är något sådant jag förväntar mig, jag menar, ett 390 borde väl ändå inte gå varmare än ett 390X som är OC?

Det kan vara kylpastan eller något annat. Det är inget du ska behöva hålla på med om du har garanti.
Jag kunde utnyttja garanti trots att jag bytt kylare på ett MSI-kort för ett tag sedan. Men som sagt onödigt om du har garanti.

Det ska så klart inte vara varmare än ett clockat 390X med samma kylare.

Du kan ju prova med en fläkt som skyfflar ut varmluft först och se om det hjälper. Har du bara två inblås kan det bli ganska varmt i lådan efter ett tag.

Hjälper det inte så kan du skicka tillbaka kortet. Kontakta ÅF redan nu så har du gjort vad du ska och anmält felet när det upptäcks.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du skall kika under den andra fliken, den som heter sensors, misstänker att du kikade på den första, där anges även min klocka som hög.

Då stämmer det! Då ligger GPU Core Clock i idle på 300MHz och Memory Clock på 1500MHz .

Skrivet av Storage Jar:

Det kan vara kylpastan eller något annat. Det är inget du ska behöva hålla på med om du har garanti.
Jag kunde utnyttja garanti trots att jag bytt kylare på ett MSI-kort för ett tag sedan. Men som sagt onödigt om du har garanti.
Det ska så klart inte vara varmare än ett clockat 390X med samma kylare.
Du kan ju prova med en fläkt som skyfflar ut varmluft först och se om det hjälper. Har du bara två inblås kan det bli ganska varmt i lådan efter ett tag.
Hjälper det inte så kan du skicka tillbaka kortet. Kontakta ÅF redan nu så har du gjort vad du ska och anmält felet när det upptäcks.

Jag har testat att sätta fläktarna på följande sätt:

1st inblås fram
1st inblås botten
2st utblås toppen
1st utblås bak

Detta gav inget bättre resultat utan kortet gick upp på 92C och då tog jag bort sidan på chassit, så stannade graderna på "bara" 85C.
Vad kan man dra för slutsats på detta? Jag menar, 85C är väl fortfarande för varmt? Visst, i och med att graderna sjunker när jag tar bort sidan tyder ju på att cirkulationen inte är den bästa men.... Vad tror ni? Känns inte som att jag vill spela med öppet chassi.

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

Då stämmer det! Då ligger GPU Core Clock i idle på 300MHz och Memory Clock på 1500MHz .

Jag har testat att sätta fläktarna på följande sätt:

1st inblås fram
1st inblås botten
2st utblås toppen
1st utblås bak

Detta gav inget bättre resultat utan kortet gick upp på 92C och då tog jag bort sidan på chassit, så stannade graderna på "bara" 85C.
Vad kan man dra för slutsats på detta? Jag menar, 85C är väl fortfarande för varmt? Visst, i och med att graderna sjunker när jag tar bort sidan tyder ju på att cirkulationen inte är den bästa men.... Vad tror ni? Känns inte som att jag vill spela med öppet chassi.

Jag skulle lämna in kortet på garanti för att min polares kort når typ 73 grader. idle ligger på 60 grader på hans kort, men det är normalt. Den nya kylaren som sitter på ditt kort borde prestera mycket bättre än vad den gör.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

@Bra Hemsida Okej okej! Jo precis det jag också tycker, kan tillägga att fläkten låg på 100% hela tiden också så. Ska ta med kortet till ÅF imorgon så får vi se vad dom säger . Dom var väldigt hjälpsamma sist så hoppas det inte blir några problem!

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Hade jag varit dig så hade jag krävt ett nytt 970. Byta ett 390 mot ett 970 skulle jag aldrig göra.

Varför inte? Bytte mina 970 mot Msi 390 och fick högre fps som följd iaf(3440x1440).

Kör mitt msi 390 med 1200MHz core clock och power limit på 50. Fladdrar runt 72 grader efter några varv i valley. Har ett switch 810 chassi med bara 3st 140mm fläktar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Varför inte? Bytte mina 970 mot Msi 390 och fick högre fps som följd iaf(3440x1440).

Kör mitt msi 390 med 1200MHz core clock och power limit på 50. Fladdrar runt 72 grader efter några varv i valley. Har ett switch 810 chassi med bara 3st 140mm fläktar just nu.

Jag skulle aldrig göra det. I mitt tycke så är både 970 och 390 1080p kort. Då känns 8gb helt värdelöst. +att 970 går svalare, tystare med en lägre strömförbrukning. = Hög överklockningspotential. Just mitt kort har ett ASIC på 86.3%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Då stämmer det! Då ligger GPU Core Clock i idle på 300MHz och Memory Clock på 1500MHz .

Jag har testat att sätta fläktarna på följande sätt:

1st inblås fram
1st inblås botten
2st utblås toppen
1st utblås bak

Detta gav inget bättre resultat utan kortet gick upp på 92C och då tog jag bort sidan på chassit, så stannade graderna på "bara" 85C.
Vad kan man dra för slutsats på detta? Jag menar, 85C är väl fortfarande för varmt? Visst, i och med att graderna sjunker när jag tar bort sidan tyder ju på att cirkulationen inte är den bästa men.... Vad tror ni? Känns inte som att jag vill spela med öppet chassi.

Spontant låter det som en rätt stor tempsänkning då du tog sidan med tanke på att du har 5st chassifläktar, eller är jag ute och cyklar.

Har du kollat så att båda fläktarna snurrar på grafikkortet? Varit några rapporter om att msi korten hade defekta fläktar som ej gick lr ej gick som de skulle.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@Ruzikx: asic värde har noll betydelse hur bra ditt kort är.
Tror Jay two cents kan sin sak

https://youtu.be/S4sLDvMIfMs

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

@Bra Hemsida Okej okej! Jo precis det jag också tycker, kan tillägga att fläkten låg på 100% hela tiden också så. Ska ta med kortet till ÅF imorgon så får vi se vad dom säger . Dom var väldigt hjälpsamma sist så hoppas det inte blir några problem!

Det låter ju inte alls rätt, hans fläktar låg runt 60% vid 100% load om jag inte kommer ihåg fel. Hoppas det löser. /Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

@Ruzikx: asic värde har noll betydelse hur bra ditt kort är.

Rätt, men det visar ett värde på hur bra mitt kort kan bli!

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Rätt, men det visar ett värde på hur bra mitt kort kan bli!

Förklara gärna?

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Förklara gärna?

ASIC värde betyder ju inte så mycket egentligen. Men det jag vill säga är att mitt kort klockar bra. närmare 8000MHz (+500 i afterburner) på minnena och drygt 1500MHz på core (cirka +140 i ab).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ruzikx:

Hade jag varit dig så hade jag krävt ett nytt 970. Byta ett 390 mot ett 970 skulle jag aldrig göra.

Han har problem med sitt kort och vi har konstaterat att det antagligen är kylaren och att han har bör ha rätt till reklamation.
Förstår inte varför du börjar blanda in byte till ett GTX970 i diskussionen? det har ju absolut inget med saken att göra.
Är det något mer han bör byta, kanske en ny skjorta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han har problem med sitt kort och vi har konstaterat att det antagligen är kylaren och att han har bör ha rätt till reklamation.
Förstår inte varför du börjar blanda in byte till ett GTX970 i diskussionen? det har ju absolut inget med saken att göra.
Är det något mer han bör byta, kanske en ny skjorta?

HAAHAHHAHAHAHHAHAHAHA

Om du läser hela tråden så skriver TS vid ett tillfälle att han bytte sitt defekta EVGA 970 mot ett R9 390. Därför skrev jag. "Det skulle jag aldrig göra"

Något mer du inte förstod?