Installation av Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Installation av Windows 8.1

Hej

Har nyss byggt ihop en dator och installerat Windows 8.1 32-bitars på den med DVD.
När jag sedan tittade under fliken datorinfo såg jag att det stod:
Installerat RAM minne: 8 GB (2.98 GB går att använda). Jag undrar vad detta kan bero på...
Och om jag istället ska installera Windows 8.1 64-bitars som jag också fick på DVD. Och isåfall HUR GÖR JAG DET??

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skoskav:

Hej

Har nyss byggt ihop en dator och installerat Windows 8.1 32-bitars på den med DVD.
När jag sedan tittade under fliken datorinfo såg jag att det stod:
Installerat RAM minne: 8 GB (2.98 GB går att använda). Jag undrar vad detta kan bero på...
Och om jag istället ska installera Windows 8.1 64-bitars som jag också fick på DVD. Och isåfall HUR GÖR JAG DET??

Tack

Du bör definitivt använda 64bit-versionen.

Tillvägagångssättet är väl samma men med 64bit-installationen istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skoskav:

Hej

Har nyss byggt ihop en dator och installerat Windows 8.1 32-bitars på den med DVD.
När jag sedan tittade under fliken datorinfo såg jag att det stod:
Installerat RAM minne: 8 GB (2.98 GB går att använda). Jag undrar vad detta kan bero på...
Och om jag istället ska installera Windows 8.1 64-bitars som jag också fick på DVD. Och isåfall HUR GÖR JAG DET??

Tack

Fixa en 64 bitars windows installtions medier. Vad har du för processor btw? Den kanske inte ens stödjer 64bit

Permalänk
Medlem

@Skoskav: Då kan du boota W8.1 64Bit DVD skivan och göra en ny och helt ren windows installation.

I denna video kan du se hur man gör en ny och helt ren W7 installation genom att ta bort dom gamla partitionerna och sedan installera windows, det fungerar nästan likadant för W8.1, den största skillnaden är att du måste skriva in licensnyckel när du gör en W8.1 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee