Köpråd: Laptop för studerande, ska ej spela.

Permalänk
Medlem

Köpråd: Laptop för studerande, ska ej spela.

så vet att det säkert finns mer info om man letar men hinner fan inte så sjukt mycket nu. jag ska börja studera och jag undrar om någon har ett bra tips på en lapptopp enbart för att studera på då jag har tänkt att ha den i skolan och sen har jag min lite rejälare spel dator hemma. jag vill då veta var man ska lägga prislappen och så ska studera i 5 år så får nog byta på vägen ändå. tacksam för svar

Rubrik förtydligad /moderator
Permalänk
Medlem

Någon typ av ultrabook, eller en Macbook Pro.

Vad ska du plugga?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Lärare i Samhällskunskap och historia i 5 år. så blir mest skrivande med mera gillar inte mack så mycket.

Permalänk
Keeper of Traditions

Ska det skrivas mycket så kommer du vilja lägga till lite för att få ett bra tangentbord. Köp inte konsumentlaptops då de i princip alltid har ganska sunkiga sådana.

Titta istället på Thinkpads från Lenovo, t.ex., eller Elitebooks från HP.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@albin322:

Jag har läst på mer och mer om Surface 3 och Suface Pro 3 och jag blir bara mer och mer övertygad ju djupare jag gräver i detaljerna. Surface 3 är mindre och har lite sämre prestanda, men är mer portabel. Surface Pro 3 kör i3/i5/i7-processorer och är 12". Jag ska definitivt köpa en sådan nästa vecka!

Permalänk

@albin322
Har en HP Elitebook och tycker den är förträfflig när det ska skrivas mycket. Kolla begagnat då även en 2-3 år gammal dator är snabb nog i detta avseende. Thinkpaden har jag inte testat ännu men hört mycket gott om den.

Permalänk
Medlem

@OlaConny: Om du inte har bråttom med att köpa en SP3 så avvakta någon månad. Det ryktas friskt om en surface pro 4 i oktober.

Permalänk
Medlem

@FabriciusRex: jag har inte särskilt bråttom med det, men jag vet inte riktigt om jag kommer ha råd med en Surface Pro 4 så jag antar att de kommer vara marginellt dyrare än 3. Eller hur har det varit med föregående lanseringar?

Permalänk
Medlem

Ska du bära runt den och ha den på föreläsningar, i studiesalar etc så rekommenderar jag med 13" skärm.
Det blir jekligt drygt att asa runt en 15" i skolan, tar för mycket plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_LENOVO-G50-80-80E501M8M...

Verkar hygglig om du orkar släpa på 2.5 kg (förmodligen har den inte fantastisk batteritid heller).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yorg:

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_LENOVO-G50-80-80E501M8M...

Verkar hygglig om du orkar släpa på 2.5 kg (förmodligen har den inte fantastisk batteritid heller).

Vad den har för specifikationer är nog inte en ens en fjärdedel så viktigt som vilket tangentbord den har i det här fallet.

EDIT: Specifikationerna såg dessutom fruktansvärt trista ut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad den har för specifikationer är nog inte en ens en fjärdedel så viktigt som vilket tangentbord den har i det här fallet.

EDIT: Specifikationerna såg dessutom fruktansvärt trista ut.

Efter 6+ år av studier på universitet så håller jag inte med, blir tokig om jag måste hålla på och stänga PDF'er, flikar och liknande för att det blir segt som sirap.

Processorn var rätt hygglig jämfört med de flesta andra i den prisklassen och RAM kan man ju alltid peta i senare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yorg:

Efter 6+ år av studier på universitet så håller jag inte med, blir tokig om jag måste hålla på och stänga PDF'er, flikar och liknande för att det blir segt som sirap.

Processorn var rätt hygglig jämfört med de flesta andra i den prisklassen och RAM kan man ju alltid peta i senare.

Nu har jag iofs stoppat i en extra SSD i min laptop men jag står nog fast vid att tangentbordet är viktigare. Riktigt jobbigt att skriva på en macbook eller annan konsumentlaptop efter att man vant sig vid ett bättre. Ska då skrivandet vara det primära så tycker jag de extra slantarna är värt det i längden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu har jag iofs stoppat i en extra SSD i min laptop men jag står nog fast vid att tangentbordet är viktigare. Riktigt jobbigt att skriva på en macbook eller annan konsumentlaptop efter att man vant sig vid ett bättre. Ska då skrivandet vara det primära så tycker jag de extra slantarna är värt det i längden.

Vet inte hur det ser ut på lärarprogrammet, som psykolog var jag tvungen att jonglera massa forskningsartiklar, databaser och filmklipp samtidigt som skrivandet så därför skapade för dålig prestanda rätt stor irritation för mig.

Men, man måste ju själv göra sina avvägningar och prioriteringar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

@albin322 *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yorg:

Vet inte hur det ser ut på lärarprogrammet, som psykolog var jag tvungen att jonglera massa forskningsartiklar, databaser och filmklipp samtidigt som skrivandet så därför skapade för dålig prestanda rätt stor irritation för mig.

Men, man måste ju själv göra sina avvägningar och prioriteringar.

Vet inte vilka företagslaptops du tittat på, men varför skulle de ha sämre prestanda? Sen att man oftast enklare kan uppgradera dem gör ju inte saken värre?

Visst, det blir dyrare än motsvarande prestanda i en konsumentlaptop, men att få ett riktigt tangentbord tycker jag som sagt var värt det när jag stod inför samma val i mina studier.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.