Permalänk
Avstängd

Behöver jag byta router?

Hur fungerar en router egentligen?

Har en router nu som verkar ge mig problem. Jag får samma hastighet på bredbandskollen text som om jag kopplar direkt från vägguttaget. Men känslan är inte den samma, känns som jag laggar i spel. Routern är en dålig gratisrouter jag fick ifrån internetleverantören. Trots det känns det som den blivit ännu sämre nu, sista två veckorna.

Hur pass mycket långsammare kan det gå när jag kopplar dator - kabel - router - kabel - vägguttag gentemot dator - kabel - vägguttag?

Vad sitter där inne och gör det långsammare?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk

Jag kan inte se i min kristallkula vilken router du har. Men är det Thomson som Telia delar ut till höger och vänster så den inte mycket att ha.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4yk:

Hur fungerar en router egentligen?

Har en router nu som verkar ge mig problem. Jag får samma hastighet på bredbandskollen text som om jag kopplar direkt från vägguttaget. Men känslan är inte den samma, känns som jag laggar i spel. Routern är en dålig gratisrouter jag fick ifrån internetleverantören. Trots det känns det som den blivit ännu sämre nu, sista två veckorna.

Hur pass mycket långsammare kan det gå när jag kopplar dator - kabel - router - kabel - vägguttag gentemot dator - kabel - vägguttag?

Vad sitter där inne och gör det långsammare?

En router förbinder olika nät, den kollar på datapaketens adresslappar och skickar det vidare åt rätt håll eller stoppar det om den inte har nån väg till målet eller tex om den innehåller en brandvägg och nån regel säger att det ska stoppas.

Fördröjningen i routern är mycket liten, normalt sett i mikrosekund området. Du kan ju mäta genom att pinga genom den så ser du hur det påverkar.
Du pingar alltså ditt publika ipnummer så får du fram latensen i routern, om jag gör det så visar det 0ms i win eftersom win avrundar till ms och inte visar us.

Pinging with 32 bytes of data:
Reply from xx.xxx.xxx.xxx: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from xx.xxx.xxx.xxx: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from xx.xxx.xxx.xxx: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from xx.xxx.xxx.xxx: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for xx.xxx.xxx.xxx:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0ms

Teliasmartarna är inte så dåliga som de som inte förstår sig på dem säger, de är oftast stabila och pålitliga och jag har aldrig haft problem med dem.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

En router förbinder olika nät, den kollar på datapaketens adresslappar och skickar det vidare åt rätt håll eller stoppar det om den inte har nån väg tillmålet elerl otex om den innehålelr en brandvägg och nån regel säger att det ska stoppas.
https://www.youtube.com/watch?v=PBWhzz_Gn10

Fördröjningen i routern är mycket liten, normalt sett i mikrosekund området. Du kan ju mäta genom att pinga genom den så ser du hur det påverkar.
Du pingar alltså ditt publika ipnummer så får du fram latensen i routern, om jag gör det så visar det 0ms i win eftersom win avrundar till ms och inte visar us.

Pinging with 32 bytes of data:
Reply from xx.xxx.xxx.xxx: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from xx.xxx.xxx.xxx: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from xx.xxx.xxx.xxx: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from xx.xxx.xxx.xxx: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for xx.xxx.xxx.xxx:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0ms

Teliasmartarna är inte så dåliga som de som inte förstår sig på dem säger, de är oftast stabila och pålitliga och jag har aldrig haft problem med dem.

Jag har en Zyxel och jag tycker den har presterat bra hittills, varje gång de på BBB i kundtjänst har bett mig koppla ur routern så har det inte märkts någon skillnad, men nu gör det de. Nu vet jag absolut 0 om detta nästan, men logiskt sätt känns det som packet loss, det låter som man går miste om en bildruta tex i spel, vilket är precis vad det känns som.

Förstod inte hur du pingade där, men först innan jag provar det så svara på om du tror det kan ha blivit nått fel med routern, allt kan ju gå sönder eller hur? Skulle ett routerfel kunna göra några märkbara förändringar i spelande och räcker det med att köpa en nya router tror du?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4yk:

Jag har en Zyxel och jag tycker den har presterat bra hittills, varje gång de på BBB i kundtjänst har bett mig koppla ur routern så har det inte märkts någon skillnad, men nu gör det de. Nu vet jag absolut 0 om detta nästan, men logiskt sätt känns det som packet loss, det låter som man går miste om en bildruta tex i spel, vilket är precis vad det känns som.

Förstod inte hur du pingade där, men först innan jag provar det så svara på om du tror det kan ha blivit nått fel med routern, allt kan ju gå sönder eller hur? Skulle ett routerfel kunna göra några märkbara förändringar i spelande och räcker det med att köpa en nya router tror du?

Ja routrar kan gå sönder, det kan alla prylar, vanligaste problemen med hemmaroutrar är att nätdelen blir dålig och överhettning, du kan ju kolla om du har nån nätdel att skifta med, samma spänning och minst lika stor strömkapacitet så ska det gå bra att växla, du kan också prova att placera den så den blir kallare eller blåsa på den med nån fläkt.
Om routern är felaktig så kan det öka latensen och ge lägre bandbredd och i så fall kan man byta router för att åtgärda det, men ligger felet inte i routern så påverkar det inte att byta.
Vad har du för typ av uppkoppling och vilken operatör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4yk:

Jag har en Zyxel och jag tycker den har presterat bra hittills, varje gång de på BBB i kundtjänst har bett mig koppla ur routern så har det inte märkts någon skillnad, men nu gör det de. Nu vet jag absolut 0 om detta nästan, men logiskt sätt känns det som packet loss, det låter som man går miste om en bildruta tex i spel, vilket är precis vad det känns som.

BBB har en ny router nu, de har gått över till Technicolor som jag tror Telia använder, men inte många som känner till det än, om du ringer deras kuntjänst så skulle jag specifikt fråga efter den nya Technicolor och inte få en gammal Zyxel igen, och tydligen skall det trådlösa fungera mycket bättre, vissa påstår att de kommer upp i 100Mbit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

BBB har en ny router nu, de har gått över till Technicolor som jag tror Telia använder, men inte många som känner till det än, om du ringer deras kuntjänst så skulle jag specifikt fråga efter den nya Technicolor och inte få en gammal Zyxel igen, och tydligen skall det trådlösa fungera mycket bättre, vissa påstår att de kommer upp i 100Mbit.

Telias modeller kör Ggbit, 100Mbit klarar i princip alla modeller på marknaden, kollar du mätningarna på Smallnetbuilder så brukar de enklaste moderna routrarna klara mellan 200-300Mbit wan-lan så man måste nästan leta eller köpa nått gammalt om den inte ska klara 100Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telias modeller kör Ggbit, 100Mbit klarar i princip alla modeller på marknaden, kollar du mätningarna på Smallnetbuilder så brukar de enklaste moderna routrarna klara mellan 200-300Mbit wan-lan så man måste nästan leta eller köpa nått gammalt om den inte ska klara 100Mbit.

Jag menade trådlöst, 802.11N. Många verkar bara få ut max 20Mbit på Zyxel modellerna(trådlöst), i vissa fall även lägre. BBB's avtal med Zyxel skrevs runt 2008 om jag minns rätt, och handlar nog om samma modeller, så inte direkt nya prylar de använde.

Det vara bara ett tips, som kanske inte alla känner till och du slipper garanterat att admin gränssnittet är låst. Så om Zyxeln strular så kan det vara läge att gnälla på supporten att få den nya modellen ist.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag menade trådlöst, 802.11N. Många verkar bara få ut max 20Mbit på Zyxel modellerna(trådlöst), i vissa fall även lägre. BBB's avtal med Zyxel skrevs runt 2008 om jag minns rätt, och handlar nog om samma modeller, så inte direkt nya prylar de använde.

Det vara bara ett tips, som kanske inte alla känner till och du slipper garanterat att admin gränssnittet är låst. Så om Zyxeln strular så kan det vara läge att gnälla på supporten att få den nya modellen ist.

Både Telia och Comhem har numera 802.11ac modeller de skickar ut men farten på wifi beror ju mest på var man bor, själv har jag mätt upp ganska exakt 100Mbit mot Telias 799 med 802.11n på 2,4GHz, men jag bor bra och har inga grannät som stör.

Det kanske finns nån mer operatör som också har börjat med .ac modeller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske finns nån mer operatör som också har börjat med .ac modeller ?

Kanske, inte vad jag känner till och skulle nästan gissa på i sånt fall att leverantörer säljer routern och inte skickar ut gratis eftersom AC är relativt nytt. Själv skulle jag vägra oavsett vad det skickar ut får nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Både Telia och Comhem har numera 802.11ac modeller de skickar ut men farten på wifi beror ju mest på var man bor, själv har jag mätt upp ganska exakt 100Mbit mot Telias 799 med 802.11n på 2,4GHz, men jag bor bra och har inga grannät som stör.

Det kanske finns nån mer operatör som också har börjat med .ac modeller ?

Skickar de ut AC-routrar gratis? Det var inte illa. Tummen upp till dom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Skickar de ut AC-routrar gratis? Det var inte illa. Tummen upp till dom.

Det är ju så att .ac börjar bli "mainstream" nu, tillverkarna gör väl inte längre .n wifidelar, nästan allt nytt har ju stöd för .ac numera och .ad är väl det som snart lanseras kommersiellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.