Datorn (nästan) stendöd. Endast moderkortets strömlampa lyser. (Startar utan hdd:s inkopplad)

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn (nästan) stendöd. Endast moderkortets strömlampa lyser. (Startar utan hdd:s inkopplad)

Hej,

Igår byggde jag ihop en dator med följande komponenter:
Fractal Design Node 304 mITX
Asus Z97M-Plus
Intel G3258
Antec 650 W PSU (som är sedan ett annat bygge. Nätagget är inköpt 2011)

Efter allt jag kopplade in allting startade datorn som den skulle och jag satt en stund inne i Windows.

Det enda jag gjorde idag var att jag satte in lite buntkablar då det är ett litet ITX-chassi.
När jag sedan kopplade in datorn startade allt i ca 0,5 sekunder, därefter dog datorn.

På moderkortet lyser strömdioden som sitter vid 24-pins-kontakten, så moderkortet får ström.
Men, INGENTING händer när jag försöker starta den.

Mängder av teorier far ju runt i huvudet kring vad det kan vara, men problemet är ju att datorn är splitter ny.

Har provat att starta med en ram-sticka utan lycka.

Några teorier om vad som kan ha hänt?
Tanken om ESD-kortslutning finns ju såklart där, men samtidigt har jag (som alltid) haft ESD-armband på mig när jag pillat i datorn.
Funderingar finns ju även kring PSU:n, men i och med att allting flöt på så fint igår så känns det som osannolikt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta nätdelen utan dator?

http://www.seasonic.ru/tech-support/jump-start/

Om du buntbandat kablarna så kan ngt stift på en molex(gammal HDD strömkabel) åkt upp o då gjort kortis mot jord, då drar inte datorn igång.så kolla igenom sladdarna

// Lazze

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

Har du testat att starta nätdelen utan dator?

http://www.seasonic.ru/tech-support/jump-start/

Om du buntbandat kablarna så kan ngt stift på en molex(gammal HDD strömkabel) åkt upp o då gjort kortis mot jord, då drar inte datorn igång.så kolla igenom sladdarna

// Lazze

Tack för tipset.

Kopplade nyss ur allting och startade med endast en RAM-sticka. Datorn startade utan problem.
Det utesluter ESD-problemet då.

Frågan är vad det då är. Nätagget ska utan problem orka med alla hdd:s (har fyra stycken) + en strömsnål CPU och inget extern grafikkort.

Kanske som du sade, att molexen jävlats (varför används dessa fortfarande...)?

Edit 1: Har testat med två ramstickor = datorn startar.

Edit 2: Kopplade in samtliga hdds = datorn startar inte.

Edit 3: Testade att koppla in 1xSSD och 1xHDD = datorn startar inte. Kopplade ur dessa direkt och då startar datorn ändå inte. Bröt då strömmen till nätaggregatet och då startade datorn igen, utan hdd's i

Edit 4: Testade med 1xSSD i och då startade datorn, men dog efter en stund. Testade sedan med 1xHDD och datorn startade och snurrade på normalt.

För att sammanfatta: Datorn snurrar på kanonfint så länge jag inte kopplat in någon HDD, men så fort det är gjort dör den. Efter det måste jag bryta strömmen till nätagget och koppla ur hdd:s igen innan den ens vill starta upp. Börjar misstänka nätaggregatet...

Diverse uppdateringar efter åtgärder
Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Får du nån bild när den startar?

Du får nog låna ett nätagg och testa.

Sen får man hoppas att det inte är dina diskar som håller på att gå sönder. Man kan testa diskarna med en annan dator. Strömkablar, SATA kablar och porten de kopplats till kan också orsaka allvarliga fel.

Permalänk

@Najk: skicka nätagget till jonas & emil så kan dom testa det i nätaggs testaren, är ju rätt många som tror att bara för att det lyser så funkar det, låt dom göra ett test så kan man ju se exakt att den ex: slutar funka vid 5A på 5volt.

kan vara riktigt bra kunna länka till ett test med ett defekt nätagg!

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Har nätagget legat oanvänt någon längre tid? Exakt vilken modell är det? VP650 v1 är ju inte Haswell-kompatibel och har alltså problem med låga laster på 12V. Motsägs av att det inte hjälpte att öka lasten med flera HDs men talar för att den dog med bara CPU+SSD (dual-haswell, extremt låg last på 12V eftersom ssd inte tar något via 12V normalt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för input alla!

Skrivet av panpo98:

Får du nån bild när den startar?

Du får nog låna ett nätagg och testa.

Sen får man hoppas att det inte är dina diskar som håller på att gå sönder. Man kan testa diskarna med en annan dator. Strömkablar, SATA kablar och porten de kopplats till kan också orsaka allvarliga fel.

Ja, får bild när den startar.

Var nyss inne i BIOS (inga hdd:s inkopplade). Kontrollerade BIOS-versionen vilken är den senaste.

Jag ska troligen köpa ett nytt nätagg idag.

Vad gällerna diskarna: Detta är riktigt fina WD RED-diskar som är gjorda för att hålla. De är "NAS-certified" och inköpta i fjol för att gå i min filserver.
Vad gäller SSD:n är det någon random Corsair-variant.

Skrivet av Grönahunden:

@Najk: skicka nätagget till jonas & emil så kan dom testa det i nätaggs testaren, är ju rätt många som tror att bara för att det lyser så funkar det, låt dom göra ett test så kan man ju se exakt att den ex: slutar funka vid 5A på 5volt.

kan vara riktigt bra kunna länka till ett test med ett defekt nätagg!

Haha, njae - Jonas och Emil har viktigare saker för sig än att hjälpa gamle Najk Däremot funderar jag på att köpa ett nytt.

Skrivet av MultiMan:

Har nätagget legat oanvänt någon längre tid? Exakt vilken modell är det? VP650 v1 är ju inte Haswell-kompatibel och har alltså problem med låga laster på 12V. Motsägs av att det inte hjälpte att öka lasten med flera HDs men talar för att den dog med bara CPU+SSD (dual-haswell, extremt låg last på 12V eftersom ssd inte tar något via 12V normalt).

Sort of.
Den har stått urkopplad i ca 3 veckor. Modellen är en Antec VP650PM: http://www.antecindia.co.in/pdf/flyers/VP650PM_EN.pdf. Vågar inte säga om det är v1 eller inte. Det är inköpt någong gång hösten 2011 och är därmed inte purfärskt.
Det är skumt bara att allting startade upp smärtfritt första kvällen, men sedan trilskades dagen efter.

Kan tillägga att jag nu startade den igen, denna gång med 1xSSD. Fick bild och var påväg in i Windows sedan stängde hela systemet av sig igen...

----

Jag råkar ha vägarna förbi Inet idag. Känns som att det är rätt tid att slå till på ett nytt nätaggregat? Om inte annat för att testa.
Har kikat på denna modell: http://www.inet.se/produkt/6911391/corsair-cx-430m-80-bronze-... som borde räcka mer än väl att driva 3xhdd, 1xssd + g3258.

Vad säger ni andra? Själv har jag inga problem med detta då jag söker ett stabilt nätaggregat då denna dator skall figurera som filserver bl.a.
Initiellt hade jag också tänkt att beställa ett splitter nytt nätagg när jag beställde de andra delarna, men tänkte att jag lika gärna kunde köra med det jag redan hade...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

@Najk: var faktiskt tänkt mer som ett test (inte hjälpa utan "undervisning" ett nätagg kan ge ström fast det är defekt)
vet du hur många gånger man stöter på dom som vägrar tro att bara för att nätagget ger ström att det fungerar fullt ut.

kostar lika mycket och är faktiskt bättre kvalité
http://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-4...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

@Najk: var faktiskt tänkt mer som ett test (inte hjälpa utan "undervisning" ett nätagg kan ge ström fast det är defekt)
vet du hur många gånger man stöter på dom som vägrar tro att bara för att nätagget ger ström att det fungerar fullt ut.

kostar lika mycket och är faktiskt bättre kvalité
http://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-4...

Jag är ingen hejare på nätaggregat, eller el-lära, men än att jag (när jag numera köper datorkomponenter) försöker köpa kvalitetsbaserat så gott det går. Just detta nätagget som hängt med sedan 2011, och dessutom stått på 24/7 senaste året i en filserver, verkar uppenbarligen ha börjat ge upp.
Nätaggregatet är onekligen en av de mer komplicerade komponenterna i en dator att felsöka.

Jag ska kika på nätagget du tipsade om. Verkar ju vara smidigt i en mITX-låda också.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Köper rätt mycket färdiga lösningar numera men till en lågförbrukande burk hade jag valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377903 eller något med liknande byggkvalitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Najk:

Jag är ingen hejare på nätaggregat, eller el-lära, men än att jag (när jag numera köper datorkomponenter) försöker köpa kvalitetsbaserat så gott det går. Just detta nätagget som hängt med sedan 2011, och dessutom stått på 24/7 senaste året i en filserver, verkar uppenbarligen ha börjat ge upp.
Nätaggregatet är onekligen en av de mer komplicerade komponenterna i en dator att felsöka.

var inte menat till dig utan till 261 000 registrerade användare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tack för tipset.

Kopplade nyss ur allting och startade med endast en RAM-sticka. Datorn startade utan problem.
Det utesluter ESD-problemet då.

Frågan är vad det då är. Nätagget ska utan problem orka med alla hdd:s (har fyra stycken) + en strömsnål CPU och inget extern grafikkort.

Kanske som du sade, att molexen jävlats (varför används dessa fortfarande...)?

Edit 1: Har testat med två ramstickor = datorn startar.

Edit 2: Kopplade in samtliga hdds = datorn startar inte.

Edit 3: Testade att koppla in 1xSSD och 1xHDD = datorn startar inte. Kopplade ur dessa direkt och då startar datorn ändå inte. Bröt då strömmen till nätaggregatet och då startade datorn igen, utan hdd's i

Edit 4: Testade med 1xSSD i och då startade datorn, men dog efter en stund. Testade sedan med 1xHDD och datorn startade och snurrade på normalt.

För att sammanfatta: Datorn snurrar på kanonfint så länge jag inte kopplat in någon HDD, men så fort det är gjort dör den. Efter det måste jag bryta strömmen till nätagget och koppla ur hdd:s igen innan den ens vill starta upp. Börjar misstänka nätaggregatet...

Låter ju onekligen som jordfel i en eller flera sladdar/kontakter.

Hoppas på att ny nätdel är lösningen!

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Hedersmedlem

Här kommer då till slut en uppdatering i ärendet: Det löste sig med ny nätdel.

Datorn rullar nu på utan problem, och den gamla nätdelen har förpassats till de sälla jaktmarkerna.

Tack för all input och hjälp, @Tea42BBS @Grönahunden @MultiMan @panpo98

Vad exakt som orsakade felet är svårt att säga. Det @MultiMan var inne på tidigare, gällandes kompatibilitet med Haswell, så visade det sig vid närmre studie att det var VP650PM jag hade, så det gav väl helt enkelt upp bara.
Antec
According to Antec, the following units are "fully compatible" with Haswell:

EarthWatts Green: EA-650 Green
EarthWatts Platinum: EA-450, EA-550, EA-650
High Current Game: HCG-750, HCG-900
High Current Gamer M: HCG-520M, HCG-620M, HCG-750M, HCG-850M
High Current Pro: HCP-750, HCP-850, HCP-1200
High Current Pro Platinum: HCP-1000 Platinum, HCP-850 Platinum (OC link), HCP-1000 Platinum (OC link), HCP-1300 Platinum (OC link)
NeoEco C: Neo Eco 620C
Signature: SG-650, SG-850
TruePower Gold: TP-550G, TP-650G
TruePower New: TP-550, TP-650, TP-750, TP750 Blue
TruePower Quattro: TPQ-850, TPQ-1000, TPQ-1200, TPQ-1200 OC
VP: VP550P V2, VP650P V2, VP650PM
VP F: VP550 F, VP630 F

Källa: http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compat...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Det andra Delta-tillverkade VP650 jag kollade på var full av pissdåliga CapXon-kondensatorer, så i mitt huvud är det stor sannolikhet att det är de som lagt av. Tyvärr är det en mängd andra tillverkare som använder dem för att spara några kronor. Skillnaden mot t ex SeaSonic är att SS aldrig satt CapXon eller motsvarande i sina agg, de vägrar väl helt enkelt och låter bli affären vid sådana krav. Delta är annars en bra tillverkare men verkar ha rymligare samvete.

Toppen att det löste sig!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro