Datorn startar inte (Snälla hjälp!)

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte (Snälla hjälp!)

Hejsan alla, vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden men tycker att detta delforumen passar, mod får byta plats annars.

Jag har haft en hel del problem med min dator det senaste, det började med att jag hade en HDD som gick sönder (en pin-kontakt gick av m.m, går inte att boota windows tack vare det m.m) men det är inte själva problemet. Jag hittade en gammal hårddisk, den fungerade och visade sig i BIOS, så jag installerade windows 7 på den, inga problem. Ska stänga av datorn och självklart startar den aldrig igen.

Jag har provat att starta den utan hårddisken, med bara 1 ram sticka osv, samt utan grafikkortet också för att kolla om det är så att nätagget inte orkar (även fast den borde, 630w ligger den på).
Ibland så startade den, men det var som 1 på 20, och jag kom aldrig förbi biosen. Jag har även provat flera olika hårddiskar för att se om det funkar, utan resultat. Jag provade även att byta klockbatteri på moderkortet då jag hörde att det kunde vara problemet, och jo den startade, men bara en gång och då hade jag inte hårddisken i så jag kunde boota den. Nätaggregatet verkar fungera då power-switch LEDen på moderkortet lyser när nätaggregatet är påslaget (då testade jag även utan klockbatteriet i och den lyste ändå). Också kollat så att ALLA kablar sitter i korrekt.

Tyvärr har jag inte pengar nog att kunna byta del efter del, så jag vill verkligen vara säker på vad det är som är fel innan jag köper nytt eller liknande.

Mina delar är:
Nätaggregat: Be Quiet 630w 80+ bronze
Moderkort: Asus Z97-A
Ram: 8gb kingston 1333mhz ram
Grafikkort: Gigabyte 7870
Chassi: Corsair 300R
Processor: i5 4690K (inte överklockad)
Hårddiskar: En 1TB Seagate som pajjade, ersattes med en 250gb WD blue som är den jag installerade windows på igen.

Tack i förhand.

Permalänk

@fobban:

Har du kollat så att inte startknappen på chassit fastnar i aktivt (nedtryckt) läge?

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Ja, även kopplat ur kabeln.

Permalänk
Medlem

Kan hända ibland:

Försök att hitta BIOS jumpern, ibland när den inte startar kan en bios reset vara en lösning. Flytta jumpern fram o tillbaka för att resetta bios och pröva igen. Om du inte har någon jumper har du säkert en switch eller något liknande.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

@ediz: Provat det nu, med samma resultat som innan. Cpu fläkten drar några varv men inget mer händer, tyvärr.

Permalänk
Medlem

@fobban:

Tråkigt att höra. Min erfarenhet av att när datorn vägrar, så har det varit kablar som har varit utdragna, BIOS som strular eller att Moderkortet har pajat.
Fixade till min kompis dator en gång. Fick i gång den. Efter 5 månader, så vägrade den att starta. Jag prövade alla sätt! Men, de gav sig inte. Jag visste de va något fucked med moderkortet för jag hade problem med den förut. Så vill inte säga att det är så, men det kan vara så att ditt moderkort har dött. Tanke på vad du skrev så tror ja inte det är något problem med CPU, GPU, Nätagg eller något annat.

Tråkigt när sådant händer. Hoppas du får ording på det.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Avstängd

Är svårt att säga exakt men gissning är agg/moderkort att led lyser på mobbo säger inte mer än att agget inte är stendött men kan fortfarande vara kast och är ett sånt problem man måste testa sig fram till låter det som ..agg är vanligare än moderkort så kan du låna eller testa datorn med ett annat nätagg ?? för om något av dom är kass är agget vanligare men kan vara kortet eller nått annat med men en bra sak att börja med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediz:

Kan hända ibland:

Försök att hitta BIOS jumpern, ibland när den inte startar kan en bios reset vara en lösning. Flytta jumpern fram o tillbaka för att resetta bios och pröva igen. Om du inte har någon jumper har du säkert en switch eller något liknande.

I med att han har haft ute batteriet så spelar jumpern ingen större roll...

@fobban
Jag är mer intresserad av hur du lyckats skada en kontakt på disken? Vad gick sönder mer exakt?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Ja, troligtvis nätagg eller modekort, svårt att säga. Om skärmen är helsvart och du inte får bios osv så kan cpu vara död.

Min uppskattning är att troligtvis att ditt nätagg är trasigt, kanske skickar skadliga spänning, ditt moderkort känner av detta och stänger ned så det inte förstör komponenter i datorn.

Kanske du borde lämna in den till en datorbutik för att hitta felet eftersom det borde ha instrument som kan lokalisera problemet mer specifikt, med det kommer såklart kosta lite extra.

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla som svarat i tråden för eran hjälp! Ni är fan kungar. Det är sjukt hur schyssta och hjälpsamma alla är på det här forumet.

Ifall ni undrar så var det nätagget det var fel på (tur i oturen, kunde varit något dyrare). Jag provade nätaggregatet på en annan dator och det fungerande inte´. Jag kände mig tvungen att köpa ett nytt så tidigt som möljigt så jag köpte mig ett Corsair CX600M, det enda modulära nätaggregatet på minst 600 och som låg i lager på lokala inet. Det verkar fungera rätt bra än sålänge i alla fall och min dator fungerar nu äntligen som den ska