FPS problem med nytt grafikkort, tydlig beskrivning på mitt problem

Permalänk
Medlem

FPS problem med nytt grafikkort, tydlig beskrivning på mitt problem

Jag byggde nyligen en ny dator med delarna nedan fast i början hade jag ett nvidia gtx 560 (1gb) men efter ett tag så bytte jag grafikkort till ett 960. När jag hade mitt 560 så kunde jag lira gta v på normal utan lagg men när jag bytte till mitt 960 så kunde jag inte ens spela på normal på grund av att jag låg på 20fps och kunde knappt röra mig. Detta gäller inte bara för gta utan mina andra spel också.
Så nu undrar jag om det är någon som vet vad felet kan vara.

Glömde skriva att när jag först byggde datorn så hade jag windows 7 och då fungerade allt som det skulle sedan så installerade jag windows 10, under tiden jag hade windows 10 så hade jag fortfarande mitt 560 men efter ett tag så började min fps sjunka så jag valde att köpa ett nytt grafikkort som jag hade tänkt göra innan problemen började. När jag fick mitt 960 så tänkte jag att mina problem skulle försvinna men de gjorde dom inte så jag bestämde mig för att installera windows 7 igen och när jag hade windows 7 så slutade min fps att sjunka och det fungerade som det skulle men drygt 4 dagar senare så var problemet tillbaka och min fps började sjunka.

Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Gigabyte GTX 960 Gaming G1 4GB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
MSI Z97S SLI Krait Edition
Cooler Master Hyper 212 EVO
Silver power 500w nätagg

Permalänk
Medlem

processor som throttlar? hur ser temperaturerna ut?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gammalt är ditt nätagg?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Nätagget är ca 4 fyra år gammalt

Permalänk
Medlem

@versions: Idle tempen är stabilt på 30 grader och när man spelar är den runt 40 - 45 grader

Permalänk
Medlem

Du kanske installerar något konstigt program/drivrutin?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

mitt gta v var helt ospelbart men när jag satte på vertical sync flyter det på bra

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Har prövat allt i inställningarna men inget funkar

Permalänk

Temperaturerna på processor respektive grafikkortet?
Låter lite som ett problem man kan ha när man inte tagit bort de gamla drivrutinerna riktigt men det låter inte som det är problemet då du installerat om datorn.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Om det funkar bra efter du blåst OS:et, så måste det ju nästan vara någon mjukvara som du lägger till efter ominstallation som ställer till det.

Kanske värt att blåsa igen. Om det flyter bra då, så får du vara väldigt noga att testa för varje ny drivrutin eller program du installerar att det fortsätter att flyta.
Då borde du kunna fånga upp vad som orsakar problemet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.