Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppgradering 5.1 till 7.1

Hej,

Jag har tänkt sätta in 2 st nya högtalare i mitt 5.1 ljudsystem jag har kopplat till min hemmabio. Idag har jag detta ljudsystem och en Onkyo NR616. Jag har tänkt ta de 2 främre högtalarna och sätta i mitten på sidorna av rummet. Alltså behövs det 2 st nya fronthögtalare.
Jag kommer gärna undan så billigt som möjligt, men jag betalar hällre lite mer för att få kvalitéprylar än att vara snål och få skräp

Fixade bättre rubrik
Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Varför inte fortsätta med någon högtalare i cantons serier? Har dom någon modell med motsvarande element bör ju det vara ganska smart?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Varför inte fortsätta med någon högtalare i cantons serier? Har dom någon modell med motsvarande element bör ju det vara ganska smart?

Det kanske vore en bra idé. Jag tänkte bara att nu när jag väl ska köpa nytt så kanske någon kunnig kan rekommendera något som är bättre än de högtalarna jag har

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Skrivet av Windisch:

Det kanske vore en bra idé. Jag tänkte bara att nu när jag väl ska köpa nytt så kanske någon kunnig kan rekommendera något som är bättre än de högtalarna jag har

Vill du hålla dig till Canton och samtidigt mörda grannarna med fantastiskt brutalt bra ljud kan jag rekommendera dessa, som jag själv använder.

EDIT: Finns billigare t.ex. här.

Annars har du ju Dynavoice som gör väldigt prisvärda högtalare. (Inget HIFI-krig här nu tack)

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Vill du hålla dig till Canton och samtidigt mörda grannarna med fantastiskt brutalt bra ljud kan jag rekommendera dessa, som jag själv använder.

EDIT: Finns billigare t.ex. här.

Annars har du ju Dynavoice som gör väldigt prisvärda högtalare. (Inget HIFI-krig här nu tack)

De där canton högtalarna såg ju riktigt fina ut. Ska kolla lite på Dynavoice högtalarna också.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Glömde av den här tråden lite.

Jag tänkte att du skulle hålla dig till relativt lika högtalare om du vill behålla centern. Kan du även tänka dig att byta ut den får du junlite större frihet såklart.
Det jag syftar på är matchningen mellan front och center ljudmässigt.
Rimligtvis bör canton ha något med ungefär samma ljudkaraktär men helt enkelt mer vuxet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Glömde av den här tråden lite.

Jag tänkte att du skulle hålla dig till relativt lika högtalare om du vill behålla centern. Kan du även tänka dig att byta ut den får du junlite större frihet såklart.
Det jag syftar på är matchningen mellan front och center ljudmässigt.
Rimligtvis bör canton ha något med ungefär samma ljudkaraktär men helt enkelt mer vuxet.

Ja det låter som en smart idé. Jag mätte lite runt duken där högtalarna sitter och det kommer nog inte att fungera med golvhögtalare i fronten, då de helt enkelt inte får plats. Bör jag hålla mig till just canton, kommer det låta dåligt/konstigt om jag väljer ett annat fabrikat?

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Nej det behöver ju inte bli tokfel. Speciellt matchning mot bakhögtalare är inte lika kräsen. Det är.mot centern det kan bli problem.

Men det är som sagt om du hade tänkt behålla den nuvarande centern, alltså en av dom små högtalarna.
Det går att få bra resultat även utan center, men då krävs det att man inte sitter för långt åt sidorna.
Om du istället budgeterar för att köpa frontar och center har du ju mycket större valfrihet.
Det beror således på vad du vill själv.

Men som sagt, chansen är stor att canton håller ett ljudideal genom serier, men att kvaliteten så klart blir bättre i takt med priset. Det behöver ju dock inte utesluta att andra märken kan låta snarlikt.

Visa signatur

.:bjorn