Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hastighet på DDR4, hur högt är värt att gå?

Permalänk
Medlem

Hastighet på DDR4, hur högt är värt att gå?

Hej,

Jag kommer uppgradera min dator inom den närmsta månaden och har mer eller mindre beslutat mig för vilket moderkort och processor jag kommer välja, nämligen:

Asus Z170 Pro Gaming

Intel Core i7 6700K 4,0GHz som kommer kylas av en Noctua NH-U14S

När det kommer till minnen känner jag dock stor osäkerhet. Framförallt, vilken hastighet ska man välja? Men även, ska man välja ett kit med 2 eller 4 moduler? Kan det bli problem att köra 4 moduler, är det snabbare? Jag har snöat in mig lite på Corsairs minnen då jag känner att jag litar på detta företag vad gäller kvalitet. Jag är villig att betala upp till ca 1800 kr för 16gb så länge känns som att man får något för det.

Jag funderar också på att initialt välja ett paket med 2x8gb för att sedan kunna utöka med lika mycket till. Anledningen till att jag funderar på att köra 32gb i slutändan är pga moderkortets funktion "RAMcashe" där man som jag har förstått det ska kunna dedikera en del av RAM minnet till att få snabbare överförings och läshastigheter, något som känns väldigt intressant.

Det står väl därför mellan dessa två, med bara hastigheten som skiljer. Men jag är helt öppen för andra förslag vad gäller märken och hastighet. Även synpunkter på mitt val av minnesmängd.

Corsair DDR4 2666 mhz

Corsair DDR4 3000 mhz

Tacksam för alla synpunkter och svar!

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket du är beredd att betala för några enstaka % förbättring.
Här är ett test där du tjänar 2,5 fps i GTA 5 från 2133 till 3200 mhz.
http://hexus.net/tech/reviews/ram/85259-corsair-vengeance-lpx...

Ett annat test jag såg var det en viss skillnad från 2133 till 2400 mhz sedan planar det ut.
Edit: här : http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-intel-z170-fi...
Så själv valde jag att gå på den hastigheten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3193548

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Hej,

Jag kommer uppgradera min dator inom den närmsta månaden och har mer eller mindre beslutat mig för vilket moderkort och processor jag kommer välja, nämligen:

Asus Z170 Pro Gaming

Intel Core i7 6700K 4,0GHz som kommer kylas av en Noctua NH-U14S

När det kommer till minnen känner jag dock stor osäkerhet. Framförallt, vilken hastighet ska man välja? Men även, ska man välja ett kit med 2 eller 4 moduler? Kan det bli problem att köra 4 moduler, är det snabbare? Jag har snöat in mig lite på Corsairs minnen då jag känner att jag litar på detta företag vad gäller kvalitet. Jag är villig att betala upp till ca 1800 kr för 16gb så länge känns som att man får något för det.

Jag funderar också på att initialt välja ett paket med 2x8gb för att sedan kunna utöka med lika mycket till. Anledningen till att jag funderar på att köra 32gb i slutändan är pga moderkortets funktion "RAMcashe" där man som jag har förstått det ska kunna dedikera en del av RAM minnet till att få snabbare överförings och läshastigheter, något som känns väldigt intressant.

Det står väl därför mellan dessa två, med bara hastigheten som skiljer. Men jag är helt öppen för andra förslag vad gäller märken och hastighet. Även synpunkter på mitt val av minnesmängd.

Corsair DDR4 2666 mhz

Corsair DDR4 3000 mhz

Tacksam för alla synpunkter och svar!

Med dessa hastigheter ska du inte köra fler stickor än 2 dvs 2x8GB, räkna inte med att det fungerar med 4 stickor, utan att sänka hastigheten till 2400 eller kanske 2133.

Likaså var noga med val av moderkort när du vill köra högre hastigheter, dvs snåla inte...

Själv i dagsläget skulle jag inte välja högre än 2400, gissningsvis blir det enklare att köra högre hastighet och fler stickor om någon generation, dvs samma utveckling som var med DDR3 och dess moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Cyrus: Rätt tänkt med modulerna. 2x8 är ett bra prisläge idag och du kan utöka med 2x8 i framtiden.

När det gäller märken på minnen så finns det idag måna tillverkare som håller hög kvalité. Jag använder oftast Corsair eller G.Skill. Båda anses ligga i premium kategorin.

När det gäller hastighet på stickorna så har det mer eller mindre ingen betydelse. Om inte tvälingar i benchmarks är viktigt för dig så skulle jag rekommendera det billigaste minnerna du kan välja från ett märke du respekterar.

Priserna går rätt snabbt neråt nu på DDR så kolla samtliga dessa hastigheter 2133/2400/2666/2800/3000 och ta det som är billigast.
Jag har sett i dagarna att 2400 och 2666 minnen gått billigare än 2133.

Om man skall vara nogran så är det ju inte bara hastigheten som spelar roll utan även timings på minnen. Återigen är det bara intressant om du håller på med benchmarks då du inte märker någon skillnad annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med dessa hastigheter ska du inte köra fler stickor än 2 dvs 2x8GB, räkna inte med att det fungerar med 4 stickor, utan att sänka hastigheten till 2400 eller kanske 2133.

Likaså var noga med val av moderkort när du vill köra högre hastigheter, dvs snåla inte...

Själv i dagsläget skulle jag inte välja högre än 2400, gissningsvis blir det enklare att köra högre hastighet och fler stickor om någon generation, dvs samma utveckling som var med DDR3 och dess moderkort.

Ok, vad tråkigt. Känns som att det blir en så liten förbättring mot ddr3 om man kör med 2133 typ. Blir nog att jag väljer 2400 eller 2666 då istället. Har läst lite andra trådar och det verkar som du säger vara problem med 4 stickor. Dock något som de flesta verkar ha löst tids nog.

Finns det någon prestandavinst just med att köra 4 stickor? Alltså typ att det blir fler kanaler och högre bandbredd?

Om jag väljer 2400, är det mer troligt eller nästan säkert att det kommer fungera med 4 stickor då?

Tack för svaren.

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Finns det någon prestandavinst just med att köra 4 stickor? Alltså typ att det blir fler kanaler och högre bandbredd?

Om jag väljer 2400, är det mer troligt eller nästan säkert att det kommer fungera med 4 stickor då?

Tack för svaren.

Inte på Z170 plattformen. På X99 får du quad channel om du kör 4 stickor. Återigen har det ingen större betydelse för de flesta användare.

Jag skulle rekommendera 2x8 så att du kan expandera i framtiden.