Lurad av Carprice.se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johngbg:

Nu har vi fått hem en faktura från detta företag och det var adresserat till sonen på 14 år. Enligt honom så har han absolut inte gjort något så jag vill gärna ha lite hjälp med IP-numret som stod i fakturan.
2.248.1.251 vid en sökning så står det att detta ligger i Södertäljetrakten och vi bor på västkusten. Hur fungerar det egentligen med IP-nummer, KAN det vara så att sonen ändå har gjort detta även om IP-numret säger något annat.
Väldigt tacksam för hjälp, kan svara i tråden eller PM.

Bestrid fakturan, bestrid, bestrid och bestrid och anmäl det hela då sonen på 14 inte får ingå sådana avtal
Såna här nötter borde det finnas lagar emot att ens få existera

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johngbg:

Nu har vi fått hem en faktura från detta företag och det var adresserat till sonen på 14 år. Enligt honom så har han absolut inte gjort något så jag vill gärna ha lite hjälp med IP-numret som stod i fakturan.
2.248.1.251 vid en sökning så står det att detta ligger i Södertäljetrakten och vi bor på västkusten. Hur fungerar det egentligen med IP-nummer, KAN det vara så att sonen ändå har gjort detta även om IP-numret säger något annat.
Väldigt tacksam för hjälp, kan svara i tråden eller PM.

Jag får det till Telia/Mölndal. Är det ett ip ni använder eller lär det "orimligt" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enl domain tool så är det registrerat av Sweden Moelndal Telia Network Services
ASN: Sweden AS3301 TELIANET-SWEDEN TeliaSonera AB (registered Oct 28, 1994)
De flesta har dynamiska IP-adresser så det är svårt att säga var personen bor men det går via Telia i vart fall.
Har försökt att få ut mina dynamiska adresser en gång men jag fick aldrig ut dom. Så en IP-adress säger inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för era inputs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Dom här jävlarna som har gjort detta ska fan få se att jag ger mig inte utan en fight!
Här är mina nuvarande argument till att transaktionen ska avgå:
1.Jag är inte myndig, jag är 15 år
2.Skickat felaktiga uppgifter, fel märke på bil osv.
3.Ej angett adress/personnummer
4.Utgick från att det var kostnadsfritt, stod ej tydligt.
5. Jag har ångerrätt på 14 dagar enligt EU:s stiftelse.
6.Vem som helst kan beställa en vara i någon annans namn.
7.Det framgick inte att tjänsten kostade, det var en länk på facebook som oftast är gratis och för nöjes skull!
Begärde ångerrätt innan fakturan ankom!

Du kanske ska tänka till i framtiden, om typ tre år.

Permalänk

Hände idag att jag fick ett mail från dom att de tackar för min beställning, jag har ej använt deras hemsida och har aldrig gått med på att köpa något av dom? Jag är 17 år, jag gick in och kollade hemsidan, det enda man kan fylla i är regg nr, mail, telefon nr, de kan väll inte koppla de till mig och min adress? De säger att de kommer skicka en faktura till mig "betalas inom 14 dagar" skickade detta mail till dom då, --Det är så att någon har använt mina person uppgifter för att göra en värdering på en bil, jag är ej myndig, jag är endast 17 år. Jag kan ej få nått avtal för jag är ej myndig och har ej gått med på erat avtal och kommer ej betala. Jag kan ej ta emot fakturor pga att jag är ej myndig. Jag har ångerrätt på 14 dagar enligt EU:s stiftelse. jag har ej gjort denna beställning, vem som helst kan beställa en vara i någon annans namn. jag kommer polisanmäla detta om jag får hem en faktura, jag har också ångerrätt inom 14 dagar enligt

Ta bort denna faktura eller så polisanmäler jag, mvh --

Hoppas dom tar detta seriöst för jag har pratat med mina föräldrar och de säger att vi ska polisanmäla detta om de blir några följder!

Tack i förväg för era svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenniswille:

Hände idag att jag fick ett mail från dom att de tackar för min beställning, jag har ej använt deras hemsida och har aldrig gått med på att köpa något av dom? Jag är 17 år, jag gick in och kollade hemsidan, det enda man kan fylla i är regg nr, mail, telefon nr, de kan väll inte koppla de till mig och min adress? De säger att de kommer skicka en faktura till mig "betalas inom 14 dagar" skickade detta mail till dom då, --Det är så att någon har använt mina person uppgifter för att göra en värdering på en bil, jag är ej myndig, jag är endast 17 år. Jag kan ej få nått avtal för jag är ej myndig och har ej gått med på erat avtal och kommer ej betala. Jag kan ej ta emot fakturor pga att jag är ej myndig. Jag har ångerrätt på 14 dagar enligt EU:s stiftelse. jag har ej gjort denna beställning, vem som helst kan beställa en vara i någon annans namn. jag kommer polisanmäla detta om jag får hem en faktura, jag har också ångerrätt inom 14 dagar enligt

Ta bort denna faktura eller så polisanmäler jag, mvh --

Hoppas dom tar detta seriöst för jag har pratat med mina föräldrar och de säger att vi ska polisanmäla detta om de blir några följder!

Tack i förväg för era svar

Skickades från m.sweclockers.com

Du lyckades iallafall få med att du är omyndig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det spelar ingen som helst roll. En checkbox duger inte som legitimation.

Det har du helt rätt i.
Notera att jag håller med dig och inte invänder.

Däremot kör fulföretag med denna strategi och det finns även värre företag som typ hur du än klickar, "godkänner" deras bluffakturor ( jag är INTE 100% säker på att detta funkar, men jag stänger av firefox/webbläsaren eller krashar den medvetet för att slippa klicka på dessa ja/nej där även nej kan vara ja)

De är medvetna om hur jobbigt och hur mycket tid det tar att få rättelse, samtidigt som de tar smällen ( de förlorar i princip ALLTID ) att hota med "om du inte betalar, så går det till kronofogde" Där ditt enda alternativ är stämma dom med civilrätt, där du riskerar att få betala kostnaderna för advokater (+ 100 000:-) vilket gör att de flesta betalar deras bluffaktura för att inte riskera detta, att typ alla som gör detta, vinner i rätten talas det mindre om.

Själva hotet om kronofogde-bestrida-riskera-stora pengar=ok, enklarare jag betalar mindre faktura=Därav finns dessa parasiter.

Du vinner ett enskilt mål, men riskerar vara den utav 100 som klantat till det.
Du vinner inga pengar, men slipper o betala, det borde vara personlig skuld att driva in för dig till svinet som håller på och som blir skyldig att betala hela skiten. Detta är en nolltaxerare/eller målvakt som kommer likvidera bolaget om det inte ger mycket mer än vad skulden blev när han förlorade emot dig.

Notera att detta är generellt på hur dessa ekoparasiter fungerar och inte specifikt för denna tråd.

Det finns en del sådana här maggotar som bor i stora hus och kör bilar i miljonklassen (aldrig skrivna på sig själv) men det finns även äldre kollegor till dom som är endera rapporterade som "saknade" eller nedgrävda.

Denna typ utav varelser har svårt i att låta bli att blåsa allt o alla, detta är defenetivt ett utav de mest riskfyllda "yrken" som finns, de blir sällan gamla och alltid lika förvånade när ridturen tar slut.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Att du är under 18 sätter stop för allt. Det faktum att du har fått betalning via faktura är dessutom ännu bättre - det är att likställa med skuldsättning. För att kunna skuldsätta en underåring krävs det ett godkännande från överförmyndaren, alltså inte endast ett godkännande från förälder. Därmed så har du inget att oroa dig över, då motpartens tro inte spelar ett dugg roll.

Permalänk

@Hanrax:
Det är ju också att jag har aldrig varit inne på hemsidan! Någon har använt mina uppgifter, de uppgifter man ger ut på sidan kan ju inte vara fällande bevis för att de är jag som beställt produkten! Vem som helst kan ju skriva in vilkens regg nr som helt å skicka hem fakturor till vilka de vill! Breven man får måste ju vara fejk! Blev idag så vi får se om 14 dagar! Är under 18 så de kan inte gå till kronofogden? Och har sagt att detta kommer polis anmälas så tror ej dom kommer lägga massa energi på detta så hoppas dom stryker min faktura

Permalänk

@Tenniswille:
Och en kryssa i ruta att jag är 18 kan ju inte vara godkänns legitimation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Att du är under 18 sätter stop för allt. Det faktum att du har fått betalning via faktura är dessutom ännu bättre - det är att likställa med skuldsättning. För att kunna skuldsätta en underåring krävs det ett godkännande från överförmyndaren, alltså inte endast ett godkännande från förälder. Därmed så har du inget att oroa dig över, då motpartens tro inte spelar ett dugg roll.

Bra inlägg Hanrax, hoppas jag.

Kan du verifera din "paragraf2" där du pratar om minderårig/överförmyndare etc, så kan du skapa prejudikat.
Det finns idag massor med 18´åringar som får i "present" på sin 18 års dag, alla skulder typ pböter, vilka kan vara i miljonkassen om deras föräldrar skitit i allting eller tjänat sina pengar som "målvakter".

Detta var ett exempel, det finns 100tals mer hål hur en föräldrer kan utnytja sina egna barn.

Lagstiftning saknas, emedan vi som är normala, har svårt att se hålen i lagarna som gör att sådana här kan använda sina egna barn till att konsumera.

Typ : sorry att fick kronofogde på 10 miljoner, men du fyllde ju 18 år nu och har vuxit upp i denna villan, sen fick ju du åka med dina kompisar till canarieöarna i två veckor, förra sommaren.....Tänk på mama o pappa nu....

... så var det livet slut.

Det övergår mitt förstånd hur sådant här kan vara tillåtet, det finns gott om 18 åringar som helt plötsligt inser att de har skulder, utan att skapat dessa själva.

Det borde vara förbjudet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

@Bogey: 13 kap. 12 § 1 st. 1 p. föräldrabalken samt HovR T 2755-12.

Permalänk
Medlem

@campttex Skulle gärna vilja veta hur det gick för dig? Betalade du fakturan eller vad hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

De är medvetna om hur jobbigt och hur mycket tid det tar att få rättelse, samtidigt som de tar smällen ( de förlorar i princip ALLTID ) att hota med "om du inte betalar, så går det till kronofogde" Där ditt enda alternativ är stämma dom med civilrätt, där du riskerar att få betala kostnaderna för advokater (+ 100 000:-) vilket gör att de flesta betalar deras bluffaktura för att inte riskera detta, att typ alla som gör detta, vinner i rätten talas det mindre om.

Då summan är under ett halvt pbb så lär det avgöras i ett förenklat tvistemål (https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l) där man bara kan få mycket begränsad ersättning av motparten vid vinst.

Förövrigt är det de som behöver ta det till domstol om du motsätter dig betalningsföreläggandet från kronofogden, så du behöver inte stämma någon.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@cederz: Yes!

För att vara ärligt, det hände inte så mycket egentligen. Vi kontaktade polisen och visade vår konversation med Carprice från mejlen och han sa att det är bara till att polisanmäla och ignorera. De har hotat oss flera gånger med att dra in ett inkassoföretag, men ingenting har hänt hittills. Polismannen sa att det är väldigt vanligt att "vardagligt folk" går på detta eftersom de inte vill ha någon betalningsanmärkning eller för att de helt enkelt blivit rädda. Vi har därav inte heller betalat fakturan. Jag var väldigt glad i slutändan att jag slapp betala på bekostnad av min dumhet, men samtidigt får man också ha i åtanke att Carprice sida ser väldigt övertygande ut. Dessutom är de medlemmar i nån förening på Facebook som heter typ bilvärderingar något sånt. För övrigt, tycker jag att det är skrämmande att det finns människor som lever på andras okunnighet och rädsla, det är sååååå fult.... Usch!

Fy fan för alla blufföretag.

Hoppas detta var till någon hjälp

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

Hej!

Vi pratade både med inkasso och kronofogden och fick ett sånt svar angående ''carprice.se''

Vi sammarbetar ej med det företag du nämner. Vårt råd är bestrida fakturan skriftligt (behåll en kopia) samt att du gör en polisanmälan mot företaget.

carprice.se är bedrägeri, FRAUD, SCAM