Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad knaprar på min C-partition?

Permalänk
Medlem

Vad knaprar på min C-partition?

Tänkte ta tag i en gammal surdeg; i många år har något knaprat utrymme på min C-partition utan att jag kunnat sätta fingret på vad. Har googlat upp många mer eller mindre fantasifulla förslag utan att träffa rätt. För några veckor sedan körde jag uppgraderingen till Windows 10 från 7'an som sköts ut - efter det hade jag ca 10 GB ledigt, nu är jag nere på knappt 5 efter CCleaner städning. Förutom Windows har jag alla mina program på samma c-partition, så det känns ganska trist att prova mig fram för att se vad det beror på.

Men jag tänker mig att det borde finnas något program som kan övervaka och rapportera var ökningen ligger? Jag har sett många verktyg som på olika vis åskådliggör vad all lagring på diskarna utgörs av, och hur stora de olika mapparna är osv, men inget som automagiskt följer den utvecklingen från dag till dag och sammanfattar just förändringarna - borde väl gå att hitta?

Permalänk
Medlem

Du har ju en mapp som är låst för dig, dit man normalt inte har behörighet... och som det sparas återställningspunkter i. Det är ju en klassiker att det där springer iväg och att man inte ser / förstår varför.

Kolla under systemegenskaper / systemskydd -> ev. konfigurera

I annat fall, ta ägarskap och ge dig själv behörigheter till mappen c:\system volume information och kontrollera.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Gå till www.ninite.com och ladda ner Windirstat, den hjälper dig att hitta utrymmesskurkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Gå till www.ninite.com och ladda ner Windirstat, den hjälper dig att hitta utrymmesskurkar.

Eller så går man till skaparens hemsida direkt och vet att man får den senaste versionen istället för de ofta utdaterade programmen som finns på ninite. Även om ninte i sig är mycket trevligt så förstår jag inte varför man skulle använda det för att installera ett enstaka program.

https://windirstat.info/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Eller så går man till skaparens hemsida direkt och vet att man får den senaste versionen istället för de ofta utdaterade programmen som finns på ninite. Även om ninte i sig är mycket trevligt så förstår jag inte varför man skulle använda det för att installera ett enstaka program.

https://windirstat.info/

Hade inte koll på att de har börjat slappa med versionerna. Dock brukar jag hänvisa dit i möjligaste mån eftersom det är ett av de få ställen där man slipper navigera sig igenom minfältet med 37 "Download"-knappar.

Permalänk

windows.old kan ta upp ganska mycket plats

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Hade inte koll på att de har börjat slappa med versionerna. Dock brukar jag hänvisa dit i möjligaste mån eftersom det är ett av de få ställen där man slipper navigera sig igenom minfältet med 37 "Download"-knappar.

Haha!
Jo det är det, ninite är mycket smidigt. Men oftast när jag använder det (efter ominstallation) så är det alltid 3-4 av de 20 programmen jag installerar som behöver uppdateras. Fortfarande mycket snabbare än att göra det manuellt när det gäller flera program dock.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har du kollat konfigurationen för systemåterställning? Den kan äta upp en hel del diskutrymme. Vet inte exakt hur det ser ut i Windows 10, sitter på jobb med 8.1 just nu och där hittar man det under System - Avancerade systeminställningar - Systemskydd. Tryck på knappen Konfigurera och välj hur stor plats återställningarna får vara eller stäng av det helt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Testat cleanmgr i windows? Kan städa bort en hel del skräp efter uppdateringar. Kryssa i "rensa systemfiler".

Permalänk
Medlem

Windows diskrensningsverktyg kan ta bort windows.old där finns det många GB, osäker på om Ccleener tar bort den.

Sedan om det är en HDD så bör man ha ca 25% ledigt för att systemet ska arbeta bra, att bara ha 5-10GB ledigt är döden för en HDD.

Med Windows 10 är det väldigt enkelt att sprida ut lagringsutrymme på andra diskar, lagring som systemets default Foton, Filmer, Musik, Dokument osv, var och en kan specas precis var man vill ha dessa.

Är det en Stationär datorn kan man stänga av Hibernate filen, växlingsfilen kan man flytta till annan disk, dock man bör alltid ha den på den snabbaste disken.

Systemåterställningspunkter kan som nämnts ta mycket utrymme, men man kan speca HUR mycket utrymme dessa ska ta.

Tyvärr är inte Windows helt enkelt på allt sånt här, och det hjälper inte till mycket att peka på var utrymme "tar vägen" att C: knapras på och växer med tiden är inte så mycket att göra nått åt, mer än lära sig grunderna hur Windows arbetar och fungerar samt ha lite disciplin över hur och var man installerar och lägger saker och ting.
Gäller i synnerhet om man har en lite mindre SSD disk.

Och som sagt om det är en HDD fyll den ALDRIG mer än till 75% om det är systemdisken, och helst inte fylla någon HDD mer än max 75%

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Tänkte ta tag i en gammal surdeg; i många år har något knaprat utrymme på min C-partition utan att jag kunnat sätta fingret på vad. Har googlat upp många mer eller mindre fantasifulla förslag utan att träffa rätt. För några veckor sedan körde jag uppgraderingen till Windows 10 från 7'an som sköts ut - efter det hade jag ca 10 GB ledigt, nu är jag nere på knappt 5 efter CCleaner städning. Förutom Windows har jag alla mina program på samma c-partition, så det känns ganska trist att prova mig fram för att se vad det beror på.

Men jag tänker mig att det borde finnas något program som kan övervaka och rapportera var ökningen ligger? Jag har sett många verktyg som på olika vis åskådliggör vad all lagring på diskarna utgörs av, och hur stora de olika mapparna är osv, men inget som automagiskt följer den utvecklingen från dag till dag och sammanfattar just förändringarna - borde väl gå att hitta?

Testa att ladda ner TreeSize Free så kan du se var filerna ligger https://www.jam-software.com/treesize_free/

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har du kollat konfigurationen för systemåterställning?

Ja, systemskydd/systemåterställning är inaktiverat, och jag har städat bort ev äldre återställningsdata med Diskrensning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjet:

Testat cleanmgr i windows? Kan städa bort en hel del skräp efter uppdateringar. Kryssa i "rensa systemfiler".

Japp, testat och rensat men det hjälper inte i längden.

Permalänk
Medlem

Både Windirstat och TreeSize kan analysera och presentera var 'tyngden' i filsystemet ligger vid vald tidpunkt (precis som en rad liknande program jag kikat på som sagt), men inget av dem har en funktion för att följa och presentera just förändringen över tid? Jag kan ta skärmdumpar och jämföra manuellt förstås och klura ut vilken mapp eller fil det är som ökar i storlek, men jag tänkte att något program borde kunna göra den analysen åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Japp, testat och rensat men det hjälper inte i längden.

Isåfall får du väl skaffa en större SSD.

Permalänk
Medlem

Till sist hittade jag EXAKT vad jag letade efter, tack för alla tips!

http://www.poweradmin.com/watchdisk/

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
@Fson: Det som knaprar ditt lediga utrymme är nog c:\windows\WinSXS mappen, brukar iaf vara det.

följ denna guiden från technet: http://blogs.technet.com/b/askpfeplat/archive/2015/02/09/how-...

Framförallt är det kommandot Dism du ska köra, i en administratörsprompt, för att se hur mcyket som finns däri som är inaktuellt.

Dism.exe /online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Framförallt är det kommandot Dism du ska köra, i en administratörsprompt, för att se hur mcyket som finns däri som är inaktuellt.

Dism.exe /online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore

Tack ksw, du kan mycket väl ha rätt - får se när jag följt systemet ett tag med Watchdisk.

Ska det hända nåt när jag kör dism-kommandot? Det flashar förbi en dialogruta som jag inte hinner läsa, sen inget.

Skickades från m.sweclockers.com

.
Permalänk
Medlem

@Fson: kör den i en kommandopromt istället för rakt ner i kör rutan så kan du scrolla upp igen, om du kör analyse delen ska du få upp en utförlig beskrivning av vad du har, hur mycekt utrymme det tar upp och hur långt tillbaka det sträcker sig i förhållande till komponenetens nuvarande version.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Eller pipa ut det till en textfil:

Dism.exe /online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore > C:\dism.txt

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB