Behöver tips om en stark och långvarig skoldator!

Permalänk
Medlem

Behöver tips om en stark och långvarig skoldator!

Tjena!

Jag börjar Programmering för SharePoint på måndag och behöver en laptop! Jag ska citera min lärare så att ni får lite info om vad jag behöver:

"Din bärbara dator bör ha en kapacitet som minst motsvarar Intels i5 processor (rekommenderat i7), 8 GB Ram samt hårddisk på minst 320 GB (rekommenderat 500 GB). Snåla inte här för att du ska ha datorn i 2 år och vissa moment kan kännas långsamma pga för svag dator."

Budget: Lite drygt 10 000 - 15 000kr?

Tack i förhand

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Asus UX303LA.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3265094

Bara 256GB SSD men bör väl räcka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Keeper of Traditions

Med den budgeten bör du nog titta på "riktiga" företagslaptops från t.ex. Lenovo, HP eller Dell, och inte datorer från Asus, Acer eller de konsumentinriktade företagen.

Har själv bara ägt en Thinkpad så jag kan inte säga så mycket om HP eller Dell, men när jag köpte min pluggdator kändes Thinkpad som det bästa för pengarna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dunder:

Med den budgeten bör du nog titta på "riktiga" företagslaptops från t.ex. Lenovo, HP eller Dell, och inte datorer från Asus, Acer eller de konsumentinriktade företagen.

Har själv bara ägt en Thinkpad så jag kan inte säga så mycket om HP eller Dell, men när jag köpte min pluggdator kändes Thinkpad som det bästa för pengarna.

Lenovo Thinkpad Yoga är ganska trevlig, aktiv digitizer så går att anteckna på skärmen ordentligt med.

Vanliga Thinkpads har ju även dubbla batteriplatser så sjukt bra batteritid (typ 14h).

Tycker dock inte att byggkvalitén på t ex HP Spectre är märkbart annorlunda mot Asus ordentliga Zenbooks. Troligen behövs väl inte V-Pro stöd heller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, det är stor skillnad på datorer ämnade för konsumenter och sådana för professionellt bruk. De har en bättre helhet och jämnare kvalitet på ingående delar. En konsumentdator har ofta stor hårddisk, mycket minne och snabb processor för det är de delarna som syns i reklamen. Skärm, batteri, tangentbord och pekplatta kan vara helt värdelösa. I en professionell dator satsar man lika mycket på alla ingående delar.
Dustin har en egen sektion fö professionella datorer, ta en kik.

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/...

Permalänk
Medlem

Off topic: Bästa namnet i "Nytt i forum" rutan - "Behöver tips om en stark och lång..."

OnT: Lenovos ThinkPad maskiner är mycket trevliga, lägger nog en röst på en modell av deras ThinkPad maskiner själv.

Hur resterande mer professionella maskiner är vet jag inte, vi hade HP ProBook i skolan och tyckte inte dom var något speciellt, dom vi hade känns mycket plastiga och sköra allafall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Off topic: Bästa namnet i "Nytt i forum" rutan - "Behöver tips om en stark och lång..."

OnT: Lenovos ThinkPad maskiner är mycket trevliga, lägger nog en röst på en modell av deras ThinkPad maskiner själv.

Hur resterande mer professionella maskiner är vet jag inte, vi hade HP ProBook i skolan och tyckte inte dom var något speciellt, dom vi hade känns mycket plastiga och sköra allafall.

Beror på din upplösning kanske? jag såg hela "långvarig" kör 1080p skärm just nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Med Lenovo får du ju dessutom med inbyggda, hemliga, bakdörrar så det är perfekt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon32713:

Med Lenovo får du ju dessutom med inbyggda, hemliga, bakdörrar så det är perfekt.

Umm, nej?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashas21:

Tjena!

Jag börjar Programmering för SharePoint på måndag och behöver en laptop! Jag ska citera min lärare så att ni får lite info om vad jag behöver:

"Din bärbara dator bör ha en kapacitet som minst motsvarar Intels i5 processor (rekommenderat i7), 8 GB Ram samt hårddisk på minst 320 GB (rekommenderat 500 GB). Snåla inte här för att du ska ha datorn i 2 år och vissa moment kan kännas långsamma pga för svag dator."

Budget: Lite drygt 10 000 - 15 000kr?

Tack i förhand

Är det så att du behöver en kraftig dator för att kunna virtualisera en SP farm? I så fall behöver du mer än 8 gb ram och en i7 med så många kärnor som möjligt om du inte ska bli galen.

Bra val av kurs! Jobb finns så det räcker och blir över

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lenovo Thinkpad Yoga är ganska trevlig, aktiv digitizer så går att anteckna på skärmen ordentligt med.

Vanliga Thinkpads har ju även dubbla batteriplatser så sjukt bra batteritid (typ 14h).

Tycker dock inte att byggkvalitén på t ex HP Spectre är märkbart annorlunda mot Asus ordentliga Zenbooks. Troligen behövs väl inte V-Pro stöd heller.

Har en sådan (Thinkpad Yoga). Om TS funderar på denna så har jag lite kommentarer:

Har inga stora klagomål, dock har jag märkt av dessa saker de senaste veckorna: Datorn har bara mini/micro HDMI (minns inte vilket) vilket kan vara sjukt störande. Pennan sitter väldigt bra inne i laptopen, har aldrig varit med om att den glidit ut så det är inget att oroa sig för. Skärmen blir lätt "smutsig" av alla fingeravtryck: Om du bara använder den som laptop kanske det går bättre, men tror att detta är en av de stora nackdelarna med en laptop med touchscreen. Samtidigt känns det sjukt osmidigt att inte ha touchscreen när du väl vant dig, speciellt i mjukvaror som hanterar sådana skärmar okej, tex word + onenote som jag använder mycket.

Grym dator annars, Thinkpad klassificeringen gör en del för bla tåligheten. Om jag minns lenovos webbsida rätt så ska du kunna spilla en kopp kaffe över tangentbordet utan att datorn går sönder. Har dessutom lite snygga detaljer som tex att Thinkpad loggan har en röd LED som blinkar och därmed meddelar tex om strömkabel är ansluten.

SSDn är på 256GB och är tillverkad av samsung...

Förtydligande
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thestar19:

Grym dator annars, Thinkpad klassificeringen gör en del för bla tåligheten. Om jag minns lenovos webbsida rätt så ska du kunna spilla en kopp kaffe över tangentbordet utan att datorn går sönder.

Visst finns det "dräneringshål" på undersidan (i alla fall på min), men det får nog vara en ganska liten kopp i såna fall

Men visst, tåliga är dem. Rejäla gångjärn och metallhölje som håller mot det mesta jag utsatt det för.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Umm, nej?

Vadå "nej"?

http://www.v3.co.uk/v3-uk/news/2422015/lenovo-caught-installi...

http://www.techworm.net/2015/08/lenovo-pcs-and-laptops-seem-t...

http://www.macobserver.com/tmo/article/lenovo-installs-backdo...

http://securityaffairs.co/wordpress/16748/hacking/spy-agencie...

Räcker det?

Permalänk
Keeper of Traditions

Du kanske ska läsa dina egna länkar.

T.ex

Citat:

However, its ThinkPad range is not affected

Eller

Citat:

LSE is no longer being installed on Lenovo systems.

Eller

Citat:

Lenovo has issued a statement about its LSE Rootkit saying that LSE is no longer being installed on Lenovo PCs.

Räcker det?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muffin75:

Är det så att du behöver en kraftig dator för att kunna virtualisera en SP farm? I så fall behöver du mer än 8 gb ram och en i7 med så många kärnor som möjligt om du inte ska bli galen.

Håller med ovanstående...

Med den budgeten ts har så iaf bör han lätt hitta en Quadcore i7 med 16gb ram och SSD

tex:
ASUS ROG G551JM-CN151H: 4 kärnig Intel i7, 16gb ram, 256gb SSD hårddisk, 15,6" Matt IPS Full HD skärm, GPU GTX 860. 11 990 kr
https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=G551JM-CN1...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Du kanske ska läsa dina egna länkar.

T.ex Eller Eller Räcker det?

Men... är ditt logiska sinne korrupt eller?

Du missade ju poängen helt.

Hur kan man ens överväga att köpa/rekommendera en dator vars tillverkare flertalet gånger installerat bakdörrar, oavsett om det påstås att just ThinkPad-linjen inte är utsatt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon32713:

Men... är ditt logiska sinne korrupt eller?

Du missade ju poängen helt.

Hur kan man ens överväga att köpa/rekommendera en dator vars tillverkare flertalet gånger installerat bakdörrar, oavsett om det påstås att just ThinkPad-linjen inte är utsatt.

För att det är väldigt bra datorer, jag är inte paranoid och jag är inte tillräckligt naiv för att tro att de är ensamma om det.

Man är bara oskyldig tills man blir upptäckt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Logik:
"Han våldtog mig när jag sov, men han har bättrat sig säger han så jag är tillbaka med honom. Det finns andra män, men de kanske kommer våldta mig precis som han gjorde."

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Tänkte fråga vad ni tycker om denna;

http://www.inet.se/produkt/1972581/lenovo-y50-70-i7-16gb-512g...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon32713:

Logik:
"Han våldtog mig när jag sov, men han har bättrat sig säger han så jag är tillbaka med honom. Det finns andra män, men de kanske kommer våldta mig precis som han gjorde."

Ja, du kan ju fortsätta med din halmdockelogik men det gör den inte mer korrekt. Att du hyser något oresonabelt hat mot en tillverkare gör inte att andra tillverkare är bättre.

Skrivet av Dashas21:

Tack för svaren!

Tänkte fråga vad ni tycker om denna;

http://www.inet.se/produkt/1972581/lenovo-y50-70-i7-16gb-512g...

Jag hade som sagt kört på en företagsorienterad laptop så man får riktigt tangentbord osv, men vill du spela så kanske den där är bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.