Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur uppdatera till Win10 på nyformaterad SSD?

Permalänk
Medlem

Hur uppdatera till Win10 på nyformaterad SSD?

Min vän sitter just nu på ett Win8/Win8.1 (osäker vilken) och har ju därför en gratis uppdatering till Win10.

Men pga en massa skit på hans nuvarande SSD så anser jag att han skulle behöva en nyinstallation på sin SSD efter att den formaterats, något jag läst ska gå.
Dock vet jag att vissa haft problem med detta då dom inte fått sin Win10 key.

Hur ska min vän gå tillväga? Hittar länkar, men ingen som säger om de funkar på en formaterad SSD framför en vanlig oformaterad där det är en uppgradering istället för en ren installation.

Alltså, vill uppgradera genom att installera på disken efter formatering istället för att uppgradera den i nuvarande form.

All hjälp uppskattas. Hittat länkar om "clean install" som säger att man ska skippa när den ber om Win10 key, men funkar det på en formaterad disk?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna uppgradera nu, och sedan köra Reset PC eller vad det nu heter, som, så vitt jag har förstått, låter dig återställa disken till endast ett nyinstallerat Windows.

Alternativt helt enkelt formatera, installera om Windows 8 och sedan uppgradera. Eller både och.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem

Om ni inte vill köpa en nya win 10 licens måste ni först uppdatera originaloperativsystemet till win 10 för att sedan kunna göra en ren installation, ni kan inte uppdatera innan win 10 blivit aktiverat på den datorn om ni inte köper win 10 för aktiveringen är bunden till datorn och inte installationsfilerna/nyckeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.