IBM Modell 55 sx - Error 161 163

Permalänk

Ursäkta att det har tagit ett tag. Fick ork o lite ledig tid att ägna mig åt detta nu. Iaf hittade (om nu det är) en kabel som gick från hårddisken (bild nedan) och den satt löst. Har den nått med saken att göra ? Eller vad ska den sitta ?

@infania

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl kabeln för nästa hårddisk .. för du har en från moderkortet till hårddisken och en ledig ?

Ditt fel beror fortfarande på "bios" och att du måste köra en setup på maskinen.

Se till att hitta en floppydrive som fungerar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det är väl kabeln för nästa hårddisk .. för du har en från moderkortet till hårddisken och en ledig ?

Ditt fel beror fortfarande på "bios" och att du måste köra en setup på maskinen.

Se till att hitta en floppydrive som fungerar.

Har hittat och tänker testa men... Nya floppys behöver en pin strömkabel o det har ju inte direkt ibm. Så jag har en dator brevid som jag drar en sån kabel ifrån sätter i floppyn o sen själva floppykablen från ibm.

Borde väl fungera ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat att rengöra din befintliga FDD med tops och isopropanol på läshuvudena ?

Kommer inte ihåg hur kabeln för floppyn ser ut i den datorn, men om den har integrerad strömförsörjning så är det inget som säger att det fungera att ta en annan typ av floppy och tjuvkoppla som du gör..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Får köra plan B. Att tjuvkoppla...
Är nog det enklaste. Var ganska petigt o svårt att få loss den ursprungliga floppyläsaren. Skruvarna satt hårt åt, så gjorde även metallribban.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gjorde försöket med tjuvkopplingen (http://youtu.be/P1HAutB98_8) men nej samma sak endå. Referencen är på disketten testat både från infanias o instructables sidor att hämta ifrån även två olika image program (inkl. Winimage) sen också bytt dallas cmos på den. Vad ska man göra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska kolla IBMs museum/arkiv se om dem har en referens diskett dem med ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vet ju faktiskt inte om floppyn du tjuvkopplade in faktiskt fungerade till att börja med ?

Sitter inte floppydriven med snäppfäste i din PS/2 ? I många modeller lossar man den genom att trycka ner en spärr och dra ut.

Ett par skruvar är inga problem med rätt skruvmejsel. Det är inte direkt som att meka med en gammal rostig bil där saker växer fast

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@hallonet99:

Tjenare jag har fixat mycket med Ibm ps/2 datorer, det funkar inte med en sån tjuvkoppling utan man måste modifiera den gamla kabeln så den får elkontakt för att köra en vanlig diskettstation i en ps/2 jag har kopplingsschema om du är intresserad?

Permalänk
Skrivet av Loudness85:

@hallonet99:

Tjenare jag har fixat mycket med Ibm ps/2 datorer, det funkar inte med en sån tjuvkoppling utan man måste modifiera den gamla kabeln så den får elkontakt för att köra en vanlig diskettstation i en ps/2 jag har kopplingsschema om du är intresserad?

Nej det är lungt, tänkte testa att rensa läs huvudet istället

Skickades från m.sweclockers.com