Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

BBB blockerar min MAC-adress

Hej,

Har fått ett underligt problem med BBB. Det verkar som de blockerar min MAC-adress hela tiden. Började med att en Apple AirPort Extreme AC V6 slutade fungera. Som tur är har jag några routers hemma. Kopplade då in en Netgear Nighthawk X4. Den fungerade 1 eller 2 dagar. Sedan vill inte den ut på nätet heller. Kör då in en tredje router. ASUS AC56U. Samma visa med den… Fungerar 1 dag eller så.

Har naturligtvis bytt kablar m.m. Testat typ allt.

Vad jag tror är att min/mina MAC-adresser blir blockerade av BBB. För när jag byter MAC-adress till en annan så kommer internet igång. Dock bara för stunden. En dag senare slutar allt att fungera, och jag kommer inte ut på internet.

Måste då byta MAC en gång till. Så håller det på hela tiden. Då jag testat 3 stycken routrar från olika märken så borde det väl inte vara fel på min sida? Kan även sägas att jag testat en dator med kabel i BBBs uttag. Den slutade fungera också.

Har ringt BBB och även skickat mail till dom utan framgång.

Jag står iaf som ett ? och kan inte lösa detta på egen hand.

Hjälp eller tips uppskattas.

Permalänk
Medlem

Inte så att du har någon malware som spammar så att du blir blockad automatiskt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte så att du har någon malware som spammar så att du blir blockad automatiskt ?

Hej, har svårt att tro det. Kör OS X och Linux här. Finns väl skit till dom också. Men tror inte det är problemet.

Permalänk
Medlem

@SweSG: Min käre leverantör av internetanslutning blockerade mig för att jag lyckats konfa min SMTP-server fel så den spammade deras SMTP-relä med saker som skulle till zynet.local. Bättre blev det inte av att den tyckte att UPSen saknades så den skickade minst ett mail i minuten om att UPSen inte var där den skulle...

Det kan krävas att du får prata med 2nd line dock, killen jag talade med i början hade iiiingeeeen aning om vad som var konstigt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@SweSG: Min käre leverantör av internetanslutning blockerade mig för att jag lyckats konfa min SMTP-server fel så den spammade deras SMTP-relä med saker som skulle till zynet.local. Bättre blev det inte av att den tyckte att UPSen saknades så den skickade minst ett mail i minuten om att UPSen inte var där den skulle...

Det kan krävas att du får prata med 2nd line dock, killen jag talade med i början hade iiiingeeeen aning om vad som var konstigt.

Supporten från BBB har varit riktig usel måste jag säga. De säger ju inte heller vad som är problemet. Måste ju synas i deras loggar att jag har problem. Iaf tycker jag det. Får på dom en gång till.

Permalänk
Medlem

Yep, beror säkert på något annat, relativt seriösa företag sitter inte och blockerar mac-adresser, idag så går allt via tjänster, som mest kör de nog bara att porten tar bara emot x antal mac-adresser från en kund.

Troligtvis nåt fel hos BBB, eller på din dator som orsakar det om de även blockerar en direkt ansluten dator. Du måste troligtvis ringa till BBB's tekniska support och inte till vanlig support för att få riktiga svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Har ringt BBB och även skickat mail till dom utan framgång.

Vad har du för någon uppkoppling? Låter som liknande symptom som när min fiberkonverter från BBB lade av. Har inte något gott att säga om BBB efter allt strul som deras bredband gett mig.

Ring supporten och be en tekniker felsöka uppkopplingen. Försök även via Facebook! När ditt missnöje syns för omvärlden, så blir plötsligt BBB mer hjälpsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad har du för någon uppkoppling? Låter som liknande symptom som när min fiberkonverter från BBB lade av. Har inte något gott att säga om BBB efter allt strul som deras bredband gett mig.

Ring supporten och be en tekniker felsöka uppkopplingen. Försök även via Facebook! När ditt missnöje syns för omvärlden, så blir plötsligt BBB mer hjälpsamma

Fiber till switch som är i trapphus, sedan kabel till ett uttag inne i lägenheten.

Edit.

Lägger till mailet jag fick från BBB nyss:

Hej XXX!
Tack för ditt mail.

Jag beklagar verkligen att du upplever problem med ditt bredband. Jag har kontrollerat din port i vårat system och din port skall inte vara mac låst eller att porten har registerat för många mac adresser på porten (går endast att använda 5 mac adresser) och sedan blir det 6:e mac adressen blockerad. I sällsynta fall kan det bugga och därmed blir det en mac låsning i vårat system. Jag har resettat mac adresserna på din port och även resettat loopen på din port.
Om problemet kvarstår så kan du antingen maila in till oss så kommer antingen jag eller en av mina kollegor kolla igenom din anslutning igen.

Ditt ärendenummer: XXX

Med vänlig hälsning
Teknisk Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

resettat mac adresserna på din port och även resettat loopen på din port.

Att resetta en loopback detection på oorten, om den nu ställt sig i error disable, antyder på problem, kan vara fysiskt fel så de måste skicka ut en tekniker, särskilt om du får samma problem med direkt koppling direkt i uttaget. Beror väl på vad de menar, men i min värld så resettar man inte loop säkerhet på en port om det inte har hänt en sådan incident.

Sedan är det lite snålt med en restriktion på 5 mac-adresser, särskilt när BBB skall ge ut 5st publika ip adresser och om du blandar in iptv boxar osv så kan de gå över 5st, särskilt om de kör sin iptv på privata adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Att resetta en loopback detection på oorten, om den nu ställt sig i error disable, antyder på problem, kan vara fysiskt fel så de måste skicka ut en tekniker, särskilt om du får samma problem med direkt koppling direkt i uttaget. Beror väl på vad de menar, men i min värld så resettar man inte loop säkerhet på en port om det inte har hänt en sådan incident.

Sedan är det lite snålt med en restriktion på 5 mac-adresser, särskilt när BBB skall ge ut 5st publika ip adresser och om du blandar in iptv boxar osv så kan de gå över 5st, särskilt om de kör sin iptv på privata adresser.

Hej, tack för svar.

Tänkte vänta någon dag eller två och se om det hjälpte.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Det BBB gjorde fungerade inte. Gick ned nyss, och ett byte av MAC-adressen var det enda som fick igång nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Att resetta en loopback detection på oorten, om den nu ställt sig i error disable, antyder på problem, kan vara fysiskt fel så de måste skicka ut en tekniker, särskilt om du får samma problem med direkt koppling direkt i uttaget. Beror väl på vad de menar, men i min värld så resettar man inte loop säkerhet på en port om det inte har hänt en sådan incident.

Sedan är det lite snålt med en restriktion på 5 mac-adresser, särskilt när BBB skall ge ut 5st publika ip adresser och om du blandar in iptv boxar osv så kan de gå över 5st, särskilt om de kör sin iptv på privata adresser.

Jag har BBB och inte tusan har jag 5 adresser. Jag fick tom ringa och beställa extern IP som extra tjänst.

Sen om du har 5 IP adresser så ska du inte ha mer än 5 enheter ut mot nätet heller, så jag ser inte problemet...(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har BBB och inte tusan har jag 5 adresser. Jag fick tom ringa och beställa extern IP som extra tjänst.

Enligt deras hemsida, och säkert över 3 år tillbaka så skall du ha fått 5st dynamiska ip adresser, du måste skilja på det och fasta adresser, vilket mest troligt kostar extra. Men kanske de har ändrat det, men jag vet att de stod på deras hemsida i somras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Enligt deras hemsida, och säkert över 3 år tillbaka så skall du ha fått 5st dynamiska ip adresser, du måste skilja på det och fasta adresser, vilket mest troligt kostar extra. Men kanske de har ändrat det, men jag vet att de stod på deras hemsida i somras.

Hmm... får se vad de säger då.
Jag hade gärna tagit en extern (publik) IP till och den behöver inte vara fast, utan jag kan köra en fast och en icke. Sen att man kanske kan få 5 "NATade" IP adresser är väl en annan sak, men dessa är väl inte vad vi syftar på, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm... får se vad de säger då.
Jag hade gärna tagit en extern (publik) IP till och den behöver inte vara fast, utan jag kan köra en fast och en icke. Sen att man kanske kan få 5 "NATade" IP adresser är väl en annan sak, men dessa är väl inte vad vi syftar på, eller?

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/f...

Permalänk
Medlem

Jag ska ha 5 st IPn. Nytt mail skickat till BBB. Se vad dom hittar på denna gång.

Ska snart gå runt och höra lite med mina grannar. Kikar jag dock på wi-fi nätverk så ser det ut som om alla sitter på Comhem.

Lite roligt att jag satt på Tele2 i 5 år innan. Tror det var nere 1 gång under dom åren. BBB köpte upp Tele2. Eller Telenor. Samma sak. Kostade mig 299 spänn/månad med fast IP och 100/100. Nu kostar det 369 spänn/månad utan fast IP. Det kan dom inte leverera till mig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Jag ska ha 5 st IPn. Nytt mail skickat till BBB. Se vad dom hittar på denna gång.

Ska snart gå runt och höra lite med mina grannar. Kikar jag dock på wi-fi nätverk så ser det ut som om alla sitter på Comhem.

Lite roligt att jag satt på Tele2 i 5 år innan. Tror det var nere 1 gång under dom åren. BBB köpte upp Tele2. Eller Telenor. Samma sak. Kostade mig 299 spänn/månad med fast IP och 100/100. Nu kostar det 369 spänn/månad utan fast IP. Det kan dom inte leverera till mig längre.

Ja tele2 var smarta som sålde nätverket lagom tills det var dags för investeringar och inskränkningar.

Permalänk
Medlem

Då får BBB öppna upp sin plånbok och börja fixa saker så vi som betalar har ett fungerade internet. Jag fick mina problem 23/08-2015. Har ringt och skickat mail till dom sen dess.

Fick precis ett SMS av BBB nu. Undrar om det kan vara en router från dom? De kanske vill att jag ska testa deras innan de börjar fixa saker?

Edit:

Fick SMS av PostNord men kommer från BBB ska det vara.

Permalänk
Medlem

Visst var det en router.

Det skumma var att några innan mig också hämtade ut ett liknande paket från BBB. Jag känner han som satt i kassan… Det hade varit många och hämtat paket från BBB på sista tiden.

Skulle det fungera nu så känns det nästan som dom faktiskt blockerar MAC-adresser för att få över en till deras skit? Tänker högt nu ska sägas.

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag bumpar tråden lite nu. Men kom över en sak som kan ha att göra med mitt problem. Jag bor i Nyköping ju.

Edit:
Tog bort hans namn och bild.

Edit 2:
Nu har jag plockat ut BBBs MAC-adress från deras router. Bytt till Googles DNS. Kör allt i min nu. Får se hur länge det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Jag vet att jag bumpar tråden lite nu. Men kom över en sak som kan ha att göra med mitt problem. Jag bor i Nyköping ju.

Edit:
Tog bort hans namn och bild.

Edit 2:
Nu har jag plockat ut BBBs MAC-adress från deras router. Bytt till Googles DNS. Kör allt i min nu. Får se hur länge det går

http://i.imgur.com/REeYBfB.png

Hmm.
Så du menar att det är deras DNS som blockar din MAC adress... låter absurt, men om det "löser" problemet så är det kanske något skumt i det.

Kan tillägga att jag också fick problem på söndagen, men detta var instabilt nät problem. Jag fick plötsligt paketförluster och enorma ping spikar.
Jag var i full färd med att ringa till BBB samtidigt som jag fortsatte felsöka efter felet (då deras telefonkö tar sin tid trots allt). När jag till slut hittade att det var min (tillfälliga) Linksys by Cisco router som även den gav ping spikarna, så lade jag på, i tron att det måste vara "mitt fel".

Jag rota fram en gammal dator som jag haft som router förr med linux mjukvara i sig, bytte ut RAM minnet (som var defekt) och fick igång den. Efter det så fungerade mitt Internet utan problem.

Tills jag såg detta du skriver nu, och då ditt problem så kunde jag inte i mina vildaste fantasier tro att BBB kanske hade något med det att göra, men nu undrar jag... Eftersom ersättaren jag satte dit, trots allt är en PC... är det kanske därför det fungerar? Hur kan de ens veta skillnaden?
Är folie hatt på, men det verkar helt klart skumt.

Permalänk
Medlem

DNS har inget med saken att göra, det gör bara om ip -> namn. Problemet är att när folk felsöker nätverks problem i Windows så får de tillbaka ett DNS felmeddelande på en mängd olika problem.

Men kan mycket väl vara så att de har problem med DNS server/tjänsten, därför man skickar ping till ett ip, typ 8.8.8.8 för att kolla om ip nätet fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem

Kan redan nu säga att hans idé inte fungerade. Gick ned nyss. Denna gång kopplade jag in BBBs router. Nu fungerar inte den heller. Den får IP, DNS m.m. men den kommer inte ut på nätet. Samma som mina brukar få när dom går ner. Allt ser ut att fungera, men gör det inte.

Jag körde dock på BBBs MAC-adress i min inatt. Kan BBBs blivit blockerat?

Men jag börjar nästan bli säker på att det inte är mina saker som strular. För många med liknande problem, i samma stad, och samma ISP.

Permalänk

Om du får IP och DNS så kommunicerar din utrustning som den ska. Exakt vad är det som du inte kan göra?
Surfa, pinga, spela eller tanka filer?

Vad händer när du inte kommer ut på nätet längre? Har din router fortfarande en IP-adress?
Om routern har en IP-adress, har din dator en giltig IP-adress?
Om inte så kan det tänkas vara problem med DHCP.

Om routern har en IP-adress men inte datorn så kan det vara brandvägg/antivirus i din dator som blockar.

Skrivet av SweSG:

Kan redan nu säga att hans idé inte fungerade. Gick ned nyss. Denna gång kopplade jag in BBBs router. Nu fungerar inte den heller. Den får IP, DNS m.m. men den kommer inte ut på nätet. Samma som mina brukar få när dom går ner. Allt ser ut att fungera, men gör det inte.

Jag körde dock på BBBs MAC-adress i min inatt. Kan BBBs blivit blockerat?

Men jag börjar nästan bli säker på att det inte är mina saker som strular. För många med liknande problem, i samma stad, och samma ISP.

Permalänk
Medlem

För länge sedan hade jag problem med BBB och min mac-adress. Tydligen hade någon i deras nät samma mac-adress, vilket gjorde att jag stundtals inte fick IP från dem.

Deras support var överhuvudtaget inte intresserade av att hjälpa till, så i slutänden köpte jag ett extra nätverkskort. Jag orkade inte byta mac-adress i tid och otid, ville ha något som alltid fungerade utan handpåläggning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in valfri router och ändrar till t.ex. Googles DNS servrar i din router. Fungerar det att "nå" internet då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Om du får IP och DNS så kommunicerar din utrustning som den ska. Exakt vad är det som du inte kan göra?
Surfa, pinga, spela eller tanka filer?

Vad händer när du inte kommer ut på nätet längre? Har din router fortfarande en IP-adress?
Om routern har en IP-adress, har din dator en giltig IP-adress?
Om inte så kan det tänkas vara problem med DHCP.

Om routern har en IP-adress men inte datorn så kan det vara brandvägg/antivirus i din dator som blockar.

Loggar jag in i min router så ser jag att jag har ett IP, ser DNS från BBB. Allt ser ut att fungera. Dock gör det inte det. Jag kan inte komma ut på nätet, pinga eller nått. BBBs router slutade också fungera. Den hade jag knappt pillat med. Blir ju min fjärde router som jag testar nu. Jag tycker jag gjort allt jag kan nu. Jag är som ett ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Om du kopplar in valfri router och ändrar till t.ex. Googles DNS servrar i din router. Fungerar det att "nå" internet då?

Jag körde Googles DNS inatt. Slutade fungera för några timmar sedan.

Permalänk
Medlem

Troligtvis nåt fel på deras nät, om du får IP från DHCP så är det troligtvis ingenting med mac-adress att göra, för då skulle du nog inte ens få det. Och troligtvis ingenting vi kan hjälpa dig med eftersom problemet ej verkar vara i ditt lan eller din nätverks utrustning.

Det kan vara så, som någon krev, om mac-adresser som redan finns, men för mig låter det alldeles för långsökt eftersom du får samma problem med din dator direkt kopplad och flertalet olika routrar.

Du vill nog ringa till deras tekniska support och prata med en tekniker och inte någon praktikant som sitter på deras vanliga support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Troligtvis nåt fel på deras nät, om du får IP från DHCP så är det troligtvis ingenting med mac-adress att göra, för då skulle du nog inte ens få det. Och troligtvis ingenting vi kan hjälpa dig med eftersom problemet ej verkar vara i ditt lan eller din nätverks utrustning.

Det kan vara så, som någon krev, om mac-adresser som redan finns, men för mig låter det alldeles för långsökt eftersom du får samma problem med din dator direkt kopplad och flertalet olika routrar.

Du vill nog ringa till deras tekniska support och prata med en tekniker och inte någon praktikant som sitter på deras vanliga support.

Jo, börjar tro felet sitter hos dom. Vet att dom pillar med något nu, då jag fått några nya IP-adresser.

Tänkte testa att pinga gateway om det går ned. Men hoppas jag slipper greja med detta skit. Annars vet jag inte vad jag gör snart.