Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nya Apple TV

Hej,

Undrar om någon vet om nya Apple TV klarar av att spela upp HEVC ??
Om jag kommer ihåg rätt, har den en A8 cpu, precis som iPhone 6.

Tacksam för svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Står såhär på Apple.com

H.264 video up to 1080p, 60 frames per second, High or Main Profile level 4.2 or lower

H.264 Baseline Profile level 3.0 or lower with AAC-LC audio up to 160 Kbps per channel, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

MPEG-4 video up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

Mao inget HEVC.

http://www.apple.com/tv/specs/

Permalänk

Undrar varför man inte lagt upp den nya Apple TV:n som nyhet här på Sweclockers.
Kändes som ATV 4 var den mest uppskattade nyheten.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Förstår Siri svenska på denna också?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Förstår Siri svenska på denna också?

Svar nej!

http://www.99mac.se/artikel/7585-svenskar-blir-utan-siri-i-ny...

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Ingen support för FLAC eller HEVC, blir då inget köp för mig
Spel och musik kan man göra med sin mobil/surfplatta/spelkonsol.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

ursäkta att jag kapa tråden. men har någon en aning om nya apple tv kommer även har stöd för app store? bättre sagt appar som tunnelbear? hatar var bunden till bara det svenska utbud hos streaming tjänster.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

App store kommer finnas, men frågan är vad utbudet blir till och börja med.
Vet ej om det kommer vara identiskt då AVT 4 kommer köra tvOS som är en utveckling av iOS.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Undrar varför man inte lagt upp den nya Apple TV:n som nyhet här på Sweclockers.
Kändes som ATV 4 var den mest uppskattade nyheten.

Inget HEVC, FLAC eller 4Kstöd...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Ingen support för FLAC eller HEVC, blir då inget köp för mig
Spel och musik kan man göra med sin mobil/surfplatta/spelkonsol.

Säg inte det.
Den har ju fått en AppStore , så det kan mycket väl tänkas det kommer tredjeparts app som fixar FLAC och HEVC.

Själv tänker jag köpa en.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Inget HEVC, FLAC eller 4Kstöd...

Var det därför man inte la upp den som nyhet här på Sweclockers?

Sen när jag skrev att det kändes som den mest uppskattade nyheten så menade jag inte för mig personligen även om jag tyckte det var skoj med en ny ATV, utan jag menade då vid presentationen att det kändes som den fick mest jubel Där av också varför jag undrade varför den inte lades upp som en nyhet då iPhone 6S samt iPad Pro fick sina egna nyheter.
Jag kollade ju här först innan jag checkade en del av sändningen i efterhand, så jag visste inte ens om att det skulle komma en ny ATV.

Sen som någon skrev, HEVC och FLAC kommer ju säkerligen gå via andra program då det nu kommer finnas en app store.
4k är ju en annan femma, för mig så spelar det ingen roll, men många andra vill ju ha det.

Satt och läste i en tråd på prisjakt och den var rätt underhållande. Var en kille där som vart helt tokig när någon skrev något negativt om den nya ATV:n haha.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skäggig legend

Jag kommer köpa en dirr. Äntligen kommer det vi alla vill ha, en ATV med appstore! woopwoop! Att den inte har siri på svenska känns inte så farligt, använder aldrig den på telefonen för den delen heller. Plex, viaplay, netflix, HBO, TV4, SVT, Viasat - allt på ett och samma ställe - kanon för en liten peng i ett snyggt paket. Jag gillart!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag hoppas på ett JB så man kan trycka in Kodi i den. Jag har aldrig varit nån fan av Plex tyvärr.
Har svårt för katalogiseringen, kan ju dock också bero på att jag är så van att köra XBMC/Kodi sen så många år tillbaks att det är därför jag stör mig och vill ha det på samma sätt

Har man riktig tur så blir Kodi godkänt för att få finnas i App store precis som det nu finns i Play store. Fast jag har inga stora förhoppningar på att det ska ske

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Min är nu beställd

Permalänk
Skäggig legend

Jag beställde min på Webhallen, får se om jag får den i tid. Tog en 32GB, känns onödigt med en 64 - då jag bara kommer strömma från den, kanske något spel som jag och sambon kan leka lite med, men det tar ju inte direkt 1GB heller. Blir alla playkanaler i alla fall + min Plex server

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Finns för beställning via Apple idag, beställde en 64GB.
Hoppas detta tar Apple TV från det hemska Frontrow och 90-talet in i 2000-talet.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Säg inte det.
Den har ju fått en AppStore , så det kan mycket väl tänkas det kommer tredjeparts app som fixar FLAC och HEVC.

Själv tänker jag köpa en.

Osannolikt att den kommer fixa hevc på ett bra tag, det krävs ordentlig med cpu-kraft för att mjukvaruavkoda hevc, betydligt mycket mer än Apple TV har, iaf om vi snackar 4k. Så som decoderna är nu så tvivlar jag på att den ens skulle klara 1080p. Klarar den ens h264 utan hårdvaruavkodning?

Att den inte har ordentlig hevc och 4k stöd är imo fail för en mediaspelare som släpps nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av sKRUVARN:

Osannolikt att den kommer fixa hevc på ett bra tag, det krävs ordentlig med cpu-kraft för att mjukvaruavkoda hevc, betydligt mycket mer än Apple TV har, iaf om vi snackar 4k. Så som decoderna är nu så tvivlar jag på att den ens skulle klara 1080p. Klarar den ens h264 utan hårdvaruavkodning?

Att den inte har ordentlig hevc och 4k stöd är imo fail för en mediaspelare som släpps nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste bara säga att min NAS inte kan koda HEVC till min Tv via Plex, men det kan min iPhone 6 plus. Så jag tror att Plex appen kommer klara av det galant.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag måste bara säga att min NAS inte kan koda HEVC till min Tv via Plex, men det kan min iPhone 6 plus. Så jag tror att Plex appen kommer klara av det galant.

Jamen iPhone 6 har ju hårdvaruavkodning för hevc så då är de ju inge problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av sKRUVARN:

Jamen iPhone 6 har ju också hårdvaruavkodning så då är de ju inge problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde ju även Apple TV 4 ha det? A8 med 2GB ram? Alltså samma processor fast en extra GB? Ser inte problemet

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Osannolikt att den kommer fixa hevc på ett bra tag, det krävs ordentlig med cpu-kraft för att mjukvaruavkoda hevc, betydligt mycket mer än Apple TV har, iaf om vi snackar 4k. Så som decoderna är nu så tvivlar jag på att den ens skulle klara 1080p. Klarar den ens h264 utan hårdvaruavkodning?

Att den inte har ordentlig hevc och 4k stöd är imo fail för en mediaspelare som släpps nu.

Varför det? Majoriteten har inte en 4K TV och knappt ingen har sändningar än på några år, innan det är aktuellt så har det hunnit komma en ny ATV. Ser ingen anledning att bygga in saker som ändå inte kommer att kunna användas.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför det? Majoriteten har inte en 4K TV och knappt ingen har sändningar än på några år, innan det är aktuellt så har det hunnit komma en ny ATV. Ser ingen anledning att bygga in saker som ändå inte kommer att kunna användas.

För att det är imo svindumt att köpa något som inte är framtidssäkert när sånna lösningar redan finns. Redan i år har priserna för en 4k tv nått mainstream, nästa är lär försäljning ta fart på riktigt samtidigt som netflix etc kommer erbjuda mer serier i hevc/4k som är betydligt bättre i bild än deras andra streams, samt att UHD bluray kommer vilket lär göra att det kommer finnas mer 4k masters. Fine det kanske inte är super relevant för många användare idag men hade inte köpt nått som känns gamalt innan det ens är släppt. Många UHD tv-apparater har de liksom inbyggt redan så varför har inte en dedikerad media spelare det? Och även om det är onödigt i praktiken så är det dumt ur ett produkt/marknadsföringsperspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

För att det är imo svindumt att köpa något som inte är framtidssäkert när sånna lösningar redan finns. Redan i år har priserna för en 4k tv nått mainstream, nästa är lär försäljning ta fart på riktigt samtidigt som netflix etc kommer erbjuda mer serier i hevc/4k som är betydligt bättre i bild än deras andra streams, samt att UHD bluray kommer vilket lär göra att det kommer finnas mer 4k masters. Fine det kanske inte är super relevant för många användare idag men hade inte köpt nått som känns gamalt innan det ens är släppt. Många UHD tv-apparater har de liksom inbyggt redan så varför har inte en dedikerad media spelare det? Och även om det är onödigt i praktiken så är det dumt ur ett produkt/marknadsföringsperspektiv.

Vad är egentligen "framtidssäkert"?! Framtiden är inte här och vi vet inget om den. Netflix säger sig ha vissa titlar i 4K idag, men dessa är inte riktig 4K en gång och dåligt bild är det inte på 1080i, det är bara något alla fått för sig bara för att det på papper finns något bättre.
När har någonsin Apple byggt in något som är onödigt? De bygger efter vad som i praktiken används och är beprövat, de har aldrig byggt in något bara för att det finns men inte används.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad är egentligen "framtidssäkert"?! Framtiden är inte här och vi vet inget om den. Netflix säger sig ha vissa titlar i 4K idag, men dessa är inte riktig 4K en gång och dåligt bild är det inte på 1080i, det är bara något alla fått för sig bara för att det på papper finns något bättre.
När har någonsin Apple byggt in något som är onödigt? De bygger efter vad som i praktiken används och är beprövat, de har aldrig byggt in något bara för att det finns men inte används.

Framtidssäkert är i det här fallet att man slipper köpa nytt för att utnyttja framtida tjänster såklart (inte ens framtida då det finns även om det är begränsat finns 4k och hevc material). Och med tanke på att både hevc och olika 4k/uhd format redan är standardiserade och redan har integrerat stöd i mängder av produkter så det är knappast någon luddig framtid vi inte vet något om utan det används redan och kommer bara börja användas mer och mer. Typ alla 4k smart-tvs har som sagt redan mediastöd för detta, både för streaming, broadcast och filuppspelning. Inga som helst problem att framtidssäkra sig här, men då har det väl ingen anledning att släppa en nya nästa år

Vadå inte riktig 4k? 4k är ju endast en upplösning, är det 4k/uhd upplösning så är det 4k. Sen att lägre upplösning kan se bättre ut beroende på format och bitrate är en helt annan sak, men netflixs 4k streams (hevc 15Mbps) ser fortfarande bättre ut än deras superhd (1080p h264 6Mbps) och bättre än de 1080i sändningar vi har i dagsläget. Sen är det ju såklart så att när det kommer till 4k material som kommer distribueras digital absolut klarar sig lika bra med 1080p då det för är limiterad bandbredd för att dra fördelarna med 4k fullt ut, dock ser det ut som att de flesta kommer rulla ut hevc 4k tjänster istället för att öka bandbredden för 1080p (tex därför youtubes 4k ser bättre ut än 1080p men fortfarande sämre än bluray). Men imo är hevc en större dealbreaker än 4k (även om jag tror att de nästan exklusivt kommer användas ihop), nu verkar det iof a8:an i iphone6 klara det så får väl se hur det kommer se ut senare (väldigt svårt att hitta ordentlig information hur det är med hårdvaruavkodning/mjukvaruavkodning för hevc på dessa enheter).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Framtidssäkert är i det här fallet att man slipper köpa nytt för att utnyttja framtida tjänster såklart (inte ens framtida då det finns även om det är begränsat finns 4k och hevc material). Och med tanke på att både hevc och olika 4k/uhd format redan är standardiserade och redan har integrerat stöd i mängder av produkter så det är knappast någon luddig framtid vi inte vet något om utan det används redan och kommer bara börja användas mer och mer.

Vadå inte riktig 4k? 4k är ju endast en upplösning, är det 4k/uhd upplösning så är det 4k. Sen att lägre upplösning kan se bättre ut beroende på format och bitrate är en helt annan sak, men netflixs 4k streams (hevc 15Mbps) ser fortfarande bättre ut än deras superhd (1080p h264 6Mbps) och bättre än de 1080i sändningar vi har i dagsläget. Sen är det ju såklart så att när det kommer till 4k material som kommer distribueras digital absolut klarar sig lika bra med 1080p då det för är limiterad bandbredd för att dra fördelarna med 4k fullt ut, dock ser det ut som att de flesta kommer rulla ut hevc 4k tjänster istället för att öka bandbredden för 1080p (tex därför youtubes 4k ser bättre ut än 1080p men fortfarande sämre än bluray). Men imo är hevc en större dealbreaker än 4k (även om jag tror att de nästan exklusivt kommer användas ihop), nu verkar det iof a8:an i iphone6 klara det så får väl se hur det kommer se ut senare (väldigt svårt att hitta ordentlig information hur det är med hårdvaruavkodning/mjukvaruavkodning för hevc på dessa enheter).

Så här stannar alltså din vision utav framtiden, fr.o.m nu kommer aldrig något mer att utvecklas eftersom du har "framtidssäkrat" alla dina produkter så att du aldrig mer behöver uppgradera något?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Inte 4K?

Då får man vänta tills nästa inkarnation alltså. :/

Permalänk
Skäggig legend

Ser fortfarande inte meningen med 4k för min del. Sure, kul med teknik och pixlar men avståndet till min tv och det faktum att den är 47" för att 1080p fungerar perfekt, aldrig klagat på pixlighet. Skulle jag köp en 75"+ kanske det skulle vara ett problem men tror inte det skulle vara ett problem dagen jag uppgraderar till 65 oled 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ser fortfarande inte meningen med 4k för min del. Sure, kul med teknik och pixlar men avståndet till min tv och det faktum att den är 47" för att 1080p fungerar perfekt, aldrig klagat på pixlighet. Skulle jag köp en 75"+ kanske det skulle vara ett problem men tror inte det skulle vara ett problem dagen jag uppgraderar till 65 oled 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Med TV:n ansluten till datorn så uppskattar man 4K. Även om man helt klart klarar sig utan det.

Skulle nog inte byta tillbaka igen om jag ska va ärlig.

Permalänk
Medlem

Beställt en och hoppas den skickas snart :). Tog en 32 GB då jag inte ser mig själv installera speciellt stora appar. Då väntar jag bara på att Infuseappen kommer till AppleTV.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Aktsu:

Beställt en och hoppas den skickas snart :). Tog en 32 GB då jag inte ser mig själv installera speciellt stora appar. Då väntar jag bara på att Infuseappen kommer till AppleTV.

Är det en direktspelare? alltså, att man måste föra över filen till telefonen/ipaden? Har du kollat på Plex?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 