Permalänk

GeForce hittar ej Denon?

Hej!

Har köpt ett till grafikkort (GeForce GT 610), för att kunna spela upp musik/film via HDMI, till min Denon AVR-1911.
Problemet är att Geforce inte verkar hitta Denon, utan bara om jag har kopplat HDMI direkt till TV:n?

Har just nu kopplat följande:
Geforce GT 610 > HDMI > Denon AVR-1911 i "BD"-uttaget (även testat andra).

Denon "Monitor"-uttaget > HDMI > TV (Samsung LE46C750) på ARC (även testat HDMI 2 DVI).

Varför hittar Geforce inte att jag jag anslutit en kabel till Denon?
(Har testat att avinstallera, installera nya drivrutiner etc.)

Tack på förhand!

Mvh
TheBeerHunter

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Hej!

Har köpt ett till grafikkort (GeForce GT 610), för att kunna spela upp musik/film via HDMI, till min Denon AVR-1911.
Problemet är att Geforce inte verkar hitta Denon, utan bara om jag har kopplat HDMI direkt till TV:n?

Har just nu kopplat följande:
Geforce GT 610 > HDMI > Denon AVR-1911 i "BD"-uttaget (även testat andra).

Denon "Monitor"-uttaget > HDMI > TV (Samsung LE46C750) på ARC (även testat HDMI 2 DVI).

Varför hittar Geforce inte att jag jag anslutit en kabel till Denon?
(Har testat att avinstallera, installera nya drivrutiner etc.)

Tack på förhand!

Mvh
TheBeerHunter

Varför tror du att det är grafikkortet som felet sitter hos? Som jag ser det kan det lika gärna vara receivern som är boven, speciellt eftersom du får bild när du kopplar in datorn direkt i TVn.

Finns det någon knapp som heter "Passthrough" eller dylikt på receivern?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Varför tror du att det är grafikkortet som felet sitter hos? Som jag ser det kan det lika gärna vara receivern som är boven, speciellt eftersom du får bild när du kopplar in datorn direkt i TVn.

Finns det någon knapp som heter "Passthrough" eller dylikt på receivern?

Vet inte, men att GeForce inte anser att Denon är en riktig källa för uppspelning av ljud/bild.
Kan mycket väl vara receivern som är boven också.
Ska kolla om det finns något ang. "Passthrough" imorgon. Återkommer!
Däremot fanns något med HDMI-Control Off/On, och nåt med AMP: TV/Out eller liknande. Testat båda delarna utan resultat. Tycker jag har fipplat och testat en hel del, med olika HDMI-portar på receivern osv...

Tacksam för alla tips/hjälp jag kan få!

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Hedersmedlem

@TheBeerHunter: Ett generellt tips är att kolla igenom manualen till receivern efter något relevant. En receiver har så många inställningar att det är omöjligt att testa eller gissa sig fram till allt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

@TheBeerHunter: Ett generellt tips är att kolla igenom manualen till receivern efter något relevant. En receiver har så många inställningar att det är omöjligt att testa eller gissa sig fram till allt.

Ja, lite för mycket...
Kan endast kolla inställningar via menyn på receivern. Får inte till så att jag kan kolla/ändra menyn från receivern via TV:n av någon anledning.
Fattar inte vad jag gör för fel.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Kolla upp om det ev finns någon firmware uppdatering till Denon receivern.

Permalänk
Hedersmedlem

@TheBeerHunter: Provat byta HDMI-kabel?
Fungerar andra enheter i samma ingångar på receivern?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Kolla upp om det ev finns någon firmware uppdatering till Denon receivern.

Hmm, jo kanske. Men det har ju fungerat förut. Tycker det är så märkligt. Men kanske att man ska ta och kolla upp det.

Skrivet av Casgar:

@TheBeerHunter: Provat byta HDMI-kabel?
Fungerar andra enheter i samma ingångar på receivern?

Japp. Har testat med 2st andra kablar. HDMI-kabeln är förövrigt ny. Aktiv dessutom.
Har inga andra enheter att testa med

Hade underlättat lite om man lyckats komma åt Denons meny på TV:n. Får inte det att fungera heller.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Däremot fanns något med HDMI-Control Off/On, och nåt med AMP: TV/Out eller liknande.

HDMI-control är så du kan styra anslutna enheter som tv/mediaspelare/etc som har denna funktion och har den påslaget (dom flesta nya tv har det tex och det behöver inte vara enheter av samma märke).
Denna funktion kallas CEC https://sv.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Inte...

AMP tv/out är jag inte helt klar på vad det är men jag gissar på att det är där man ställer in var ljudet ska spelas upp dvs du kan välja antingen AMP (vilket då är denon recivern) heller tv (och troligen båda).

Skit i att läsa denons egna manual då dom är dåliga gå till http://batpigworld.com istället där det är skrivet på ett betydligt bättre sätt.

Skrivet av TheBeerHunter:

HDMI-kabeln är förövrigt ny. Aktiv dessutom.

Aktiv! Detta får mig att misstänka att det är en lång kabel vi talar om (då det är då aktiv är av nytta) är dom andra kablarna du testat med långa dom med?
Är fallet att det är långa kablar det handlar om och enligt mina erfarenheter så är 3m+ långa när det handlar om HDMI så skulle jag säga att det är felet.

Har haft många kablar som krånglat för mig och från dator till tv/reciver/skärm (skärm enbart för test) är det som krånglat mest och det har då handlat om runt 10st olika grafikkort (amd/intel/nvidia) och olika moderkort (flertalet enbart för att testa).
Det har då handlat om allt ifrån skitbilliga till ganska dyra kablar (med och utan förstärkare).

Ett fall där det var en 5m kabel (utan förstärkare) som funkade på flera olika datorer direkt till skärm/tv (men det var på gränsen då det fanns lite snö/sparkels) men ej till reciver (denon 2310) den funkade ej heller mellan reciver och tv.
Jag hade två hdmi förstärkare med separat 5v matning och justerbara med en 1m kabel i datorn sen hdmi förstärkaren (inställd på styrka 1-5 över 5 så försvann bild) sen 5m kabeln så vart det bra bild på tv (snö/sparkles försvann).
MEN det gick fortfarande inte med recivern (koppla likadant mellan reciver o tv gick dock bra) oavsett vilken styrka man ställde in hdmi förstärkaren på.

Då jag hade två hdmi förstärkare så provade jag med en före o en efter 5m kabeln då fick jag en riktigt dålig bild genom recivern om man ställde in varje hdmi förstärkare på exakt rätt ställe (typ en på 2 och en på 8 heller nåt sånt allt utan för det så nope) och det gick inte att ha långa kabeln ihopvirad ens ett varv (testade aldrig direkt till tv här heller efter detta).
Hade ju allt nära vid testandet så kablen låg ju ihopvirad i början men efter ett tag tänkte jag att det kan ju ge störningar så rätade ut den och drog den i en lång lop runt rummet (men det var enbart med en förstärkare före o efter 5m kabeln som detta gjorde nåt).

Efter detta provade jag med båda förstärkarna före 5m kabeln och då med en 1m kabel mellan men det funkade inte alls så provade med båda efter 5m kabeln och då funkade det bra om förstärkarna var inställde på mellan 1-4.

Haft liknande problem där det funkat bra till tv men ej genom reciver (ett par andra tv och recivers) heller att det funkar bra med tex en dvd/bluray/tvbox men inte från dator och det handlar då alltid om kablar som är 3+m.

Det är olika "hdmi chip" i olika enheter så om en enhet funkar är ingen garanti för att andra skulle funka dvs olika enheter sänder ut starkare/svagare signaler klarar av att ta imot låga signaler bättre heller har en bättre error corrections och heller alla tre.

Så har du provat med kort hdmi kabel? helst inte över 1m för att vara säker och helst med 2-3st olika!

I dom två fall här över där jag fick dålig bild så var det med 1080p60hz som sändes till tv/reciver i fallet direkt till tv så räckte det med att gå till 1080p50hz för att snö/sparkels skulle fösvinna helt och när det var riktigt dåligt genom recivern så funkade 720p/60hz bra.
Detta för att ju lägre hz och upplösningn desto mindre bandbredd behöver kabeln klara av.

Så prova även med att sänka upplösning/hz kanske ända till riktigt lågt som 1024X768.
Heller starta om datorn när den är inkopplad (bios/uefi är ju ganska lågupplöst) o se om du ser bios/uefi/windows bootlogga.

Glömde säga att samma 5m kabel funkade bra med en dvdspelare, en blurayspelare och en popcorn C-200 mediaspelare och då oavsett om den satt mellan spelarna och recivern heller direkt till tv.
Och om jag inte minns fel så testade jag tre olika datorer med olika generationer av intels gpu samt med två olika billiga instegs kort ett från amd och ett från nvidia samt ett amd7950 och ett nvidia 6800 men samma reslutat från alla.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666:

Okej!
Tack, läser hellre där! Som du säger så tycker jag också manualen är värdelös...

Så här är det:
Jag använder min dator som både just dator och för att se film via XBMC.
Började med att köpte en lång HDMI-kabel (10meter), som jag förövrigt va tvungen att skarva, eftersom kabeln blev för kort (behövde 12meter).
Men då upplevde jag flimmer. Läste lite tips, och sedan köpte jag en HDMI-repeater (en 250-300:- König som drivs av 5V). Bilden blev bra och allt va frid och fröjd.
Kopplingen blev följande: GTX 480 > 2m HDMI-kabel > HDMI-Repeater > 10m HDMI-kabel > Denon AVR-1911

Månaderna gick utan att jag haft tid att kolla på film, lyssna på musik etc...
Bestämde mig för någon vecka sedan att jag skulle ta och starta lite musik, men upptäckte då att det inte fungerade överhuvudtaget.
Började kolla, och ser då att HDMI-kontakten i grafikkortet hade fått sig en smäll.
Beställde en ny kabel, men tyvärr fungerade det ändå inte.
Misstänkte att HDMI-porten på grafikkortet blivit kass, så jag beställde ett TILL grafikkort (GeForce GT 610) samt en ny och tillräckligt lång, aktiv HDMI-kabel på 15meter (för att slippa repeatern).

Och nu är jag här...

Har såklart stöd för 2st grafkkort, dock ingen erfarenhet alls av det. Har installerat drivrutiner till GeForce, och enligt "enhetshanteraren" och nVidia så finns GT 610. Kanske att det är någon inställning man måste göra?
Kör GTX 480 via DVI till datorskärmen
Sen HDMI från andra grafikkortet till Denon.
Geforce hittar dock inte Denon, utan bara TV:n (Samsungen) om jag kopplar HDMI:n direkt till tv:n.
Tycker det känns konstigt, men kan ju vara HDMI-kabeln också... Men den gamla (som funkade förut), samt den nya aktiva funkar ju till TV:n? :/

HDMI-input sidan inkopplad i grafikkortet
HDMI-output inkopplad på input på Denon

Kommer endast åt menyn på Denon via TV:n om jag kopplade en RCA-kabel emellan. Funkade inte med HDMI av någon anledning. (Testat 3st olika HDMI-kablar).

Tack för svar!

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Två kort men ej SLI var ju en ganska stor del att ej ta med i första posten.
Detta kan ju ställa till det betydligt mer tyvärr så har jag ingen erfarenhet av detta alls så det enda jag kan komma på är att börja om från början.

Och du bör då helst använda dig av http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Dvs ladda ner/installera DDU sen helst gå ett steg längre avinstallera allt från nvidia drivrutiner/physx/osv starta om datorn helst i felsäkert läge och kör DDU och ta bort allt till nvidia gpu starta om ladda ner nyaste nvidia o installera.

Du bör använda DDU för en avinstallation av nvidia/amd/och dom flesta drivrutiner lämnar kvar en mängd skräp som kan ligga kvar och störa senare och i flesäkert läge är det minst risk att windows kan låsa några av dessa filer.

Har du väl gjort detta så borde du kunna utesluta drivrutins bekymmer det går ju rätt fort.
Och nu när jag läste din post igen ser jag (och kom ihåg första) att det funkade ju direkt till tv´n så det borde ju inte vara drivrutins bekymmer men DDU tipset får stå kvar då det är nyttig info till nån annan gång kanske.

Det jag kan tänka mig och det jag skulle gjort är detta.

Vad jag skulle gjort är nog att plockat ur 610 kortet och provat om HMDI kontakten verkligen ÄR trasig på 480 kortet och det med en kort kabel så du får troligen tillfälligt flytta tv/dator.
Du kan testa utan skärmen ikopplad koppla in datorn direkt till tv´n med en kort kabel slå på tv sen datorn och du ska se bios/uefi/windows laddskärm OM HMDI porten fungerar.

Funkar det inte plocka ur 480 kortet o sätt i 610 och kör det ensamt och se hur det funkar då till recivern (helst bör du köra en DDU runda igen).
OM 480 kortet HDMI port funkar så prova med kort kabel till recivern.

Prova att sätta hdmi repetern efter långa kabeln och se om det gör skillnad prova även både före och efter med den aktiva kabeln.

Vet du att recivern fungerar som den ska?
Dvs funkar HDMI portarna överhuvudtaget eftersom du behövde använda composkit (mer passande namn än composite) för meny?
Du ska kunna koppla in enbart en hdmi kabel till tv´n och se meny´n.

Har du inget annat som har HDMI som du kan testa på recivern så du vet att den funkar (om du inte redan vet det) som tex dvd/bluray/mediaspelare/sat/tvbox/tv spel/etc.
Kanske be nån kompis/familj ta med nåt med hdmi ut så du kan testa (helst nåt som denne vet fungerar då).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Sorry för den detaljen

Ligger borta på jobb nu, så får testa mer när jag kommer hem på torsdag.

Tack så mycket för tips!
Ja du har helt rätt. Man måste pröva sig fram för att utesluta fel.

HDMI-portarna på receivern har åtminstone funkat engång i tiden. Kan ju hända att alla brunnit upp av okänd anledning.
Fast TVn känner av att jag har en HDMI ansluten till Denon. Men det verkar ändå ha svårt att kommunicera med varandra.
Ska beställa en ny 2meters HDMI bara för att ha som test. Sen göra som du sa, att flytta burken/receivern nära varandra.

Ang. repeater har jag testat med. Dock inte med den aktiva... Törs man använda repeatern även med den aktiva kabeln?

Ska testa det du sa ang. grafikkorten också. Kan det ha något med HDCP att göra, med nVidia?

Har tyvärr inga andra enheter att testa med (BD, spel mm), men ska försöka höra mig för. Fast känns som om det inte blir nån skillnad med tanke på att receiver och tvn ej kommunicerar via HDMI. Vette f*n vad det kan bero på.

Du råkar inte ha tips på 2meters HDMI kabel? Borde väl duga med en sketen Deltaco v1.4?

Tack återigen för tips! Har skrivit i AVS forum också, men ej fått något vettigt svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Hdmi port/arna på recivern kan ju ha dött av någon anledning.
Det kan tex ha varit ett blixtnedslag/nåt annat som skapade en strömspik nångång som kanske kom in i datorn genom nätverkskabeln och sen genom hdmi kablen till recivern och om det då var en väldigt liten strömspik det handlade om kanske bara recivern tog skada.

Har du dator och reciver inkopplade på olika faser så kanske det kan ha blivit en potential skillnad mellan dom nån gång och då hdmi kabeln är det som kopplar ihop dator/reciver så går det en ström genom denna som kanske kan ha skadat recivern.
Det är oftas en liten potential skillnad mellan olika faser detta kan ge tex brum om ljud enheter från olika faser är ihopkopplade men det är inte skadligt men vid tex strömavbrott/brownout så kan det uppkomma större skillnader under en kort stund.

Jordade uttag!
Alla enheter som man ansluter tillsammans bör man ha på samma sorts uttag antingen allt i jordat heller allt i ojordat.
Annars är riken att man skickar över ström till den jordade apparaten som i vissa fall kan vara skadligt.

Det borde inte vara nån fara att koppla en aktiv kabel och en repeater då dom i alla fall borde ha en skyddskrets som inte skickar ut för hög ström.
Som tex mina troligen har då det fungerade när jag kopplade ihop två men vred jag upp styrkan så slutade det fungera troligen för att förstärkningen då slås av.
Men det kan givetvis finnas fall där skydd saknas.

En annan sak som kan ha skadat recivern kanske är din repeater om transformatorn inte ger ut en bra jämn ström kanske den kan skicka ut något för hög volt under en väldigt kort stund som i sin tur till slut dödade recivern.
Heller att det var den vägen blixt/strömspiken kom in i hdmi kablen vilket troligen är mer troligt än genom datorn då datorn borde skydda lite för detta medans transformatorn oftas är billigt skräp.

När hdmi kablen satt snett i 480 kortet så kansek den satt så pass snett så att en data kabel fick kontakt med ström/jord och därav dödade recivern.
Men detta tror jag inte på då jag haft många hdmi kablar suttit riktigt snett/knappt i/osv utan problem (förutom ingen bild heller bild som kommer o går).

Inget av det övre jag skrivit om är dock direkt troligt men inte omöjligt.
Men om jag gissar så skulle jag tippa på att i alla fall nån hdmi port på recivern är åt hiliviti tyvärr (därav vore det ju bra med ett test).

Gå in på en ellada/ställe som du åker förbi nångång och som kan tänkas ha hdmi kablar och ta en heller ett par 0,5/1/1,5/2m kablar har dom flera olika ta kanske det billigaste och det näst billigaste märket heller nåt sånt.
Hdmi kan vara trasiga från början men det är ovanligt så tar du två olika märken så är det i det närmsta omöjligt att båda är trasiga.
Ta helst en korttare än 2m som du kan ha som testkabel det är ju inga miljoner vi talar om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666:

Okej, ja elektronik är ju känsligt som f*n. Bara att hoppas på att portarna är hel.
Japp, dom sitter i jordade uttag, och går på samma fas (är förövrigt elektriker till yrket )

Ska snärta in och köpa med mig ett par kablar när jag åker hem från jobbet på torsdag och testa. Sen är det bara att hålla tummarna!

Tack så mycket för att du tar dig tid, och utförligt svar!

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk

@grizzly666:
Nu har jag testat med 3st kablar till utan resultat.

Alla kablar funkar om jag kör från GT 610 > direkt till TV:n.
Ingen kabel funkar om jag kör direkt till Denon (eller GeForce verkar inte tycka att den är ansluten).
Ingen kabel funkar från GTX 480 > direkt till TV:n (eller Denon).
Ingen kabel verkar funka mellan Denon och TV heller...
Har testat den aktiva HDMI-kabeln + Repeater också, utan resultat. GeForce (GT 610) hittar ENDAST tv:n om jag kopplar direkt till den.
Det lite märkliga är att TV:n känner av att en HDMI-kabel är ansluten i andra änden (Denon). Sen om jag går in på Anynet+ och väljer "uppdatera" så hittar den "Denon 1911" när den söker efter enheter.
Men väljer jag den källan/sourcen som HDMI:n är ansluten i (den enda som TV:n hittar), så står det "Ingen signal. Kontrollera den anslutna enhetens strömtillförsel och kabelanslutning eller kontrollera källvalet".

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Det låter som att hdmi ut på 480 kortet är kört då.
Och tyvärr det samma på recivern fast då både ut o in.

Det enda som är kvar att testa är ju att porva nåt annat än datorn på recivern kanske även annan tv.
Du kanske kan plocka med recivern till nån familj/kompis som har nån tvbox/bluray/etc och givetvis en tv då får du ju recivern testad med både annan tv och andra enheter.

Kom nu att tänka på att det är inte säkert att hdmi in på recivern är trasiga utan det kan vara att eftersom recivern inte känner av tv´n så kanske den inte sänder ut egna signaler (EDID och/heller DHCP).
Även om du skulle koppla med komposit (gula kontakten) till tv så du får menu på tv´n så är det tack vare HDCP rätt säkert att du inte skulle få bild från enheter anslutna till hdmi.

Jag vet att jag läst om att nån reciver inte skickade ut nåt alls på komposit/svideo/rgb/component om in signalen var från hdmi oavsett om DHCP behövdes heller ej.
Jag kommer dock ej ihåg om det var min denon 2310 som gjorde detta heller inte men OM det var det så är nog din modell likadan.

Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas testa en trilskandes reciver i evigheter

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutinsversion använder du?

Jag kör själv med HDMI från ett Geforce GTX 770 till en Onkyo NR515 reciever och kan inte köra den senaste version 355.82 drivern (windows 10), helt omöjligt att få ut något som helst ljud med den drivern installerad. Datorn hittar recievern och jag kan välja den som ljudkälla men recievern får ingen signal från datorn.

Med den tidigare 355.60 drivern funkar allt perfekt.

Permalänk

@grizzly666:

Ja, tyvärr. Ska testa med ett Xbox360 imorgon. Funkar inte det, ska jag testa att ta med min receiver, och prova att koppla in i min kompis "anläggning".

Som Jim Carrey sa:
Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar.

Dom allra senaste "hg"...

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk

Fick du det att funka? Har samma problem nämligen. Samma graffekort och förstärkare.

Permalänk
Medlem

Har en fråga, har en Samsung KS8005 en yahama förstärkare som stödjer 1080p samt en htpc med ett nyinköpt gtx 1050ti.

Jag vill då kunna se 4k film samt 5.1 ljud. 4k är ju löst iom mitt 1050ti, men nu är problemet att jag inte kan få 5.1 ljud. Jag har kopplat från htpc -> samsung->arc-porten på tvn -> förstärkaren. Jag får ljud då men bara stereo. Med hjälp av Custom Resolution Utility kan jag nu ställa in 5.1 som standardljud i Windows 8.1, men får trots det bara ut stereoljud. Följde denna forumposten:

"On Windows the EDID data can be faked by SW - no HW box needed between your Windows HTPC and TV. Just use utility "Custom Resolution Utility" (search the web and download, it's easy to find) and create your own EDID according to your needs (create Custom extension block - add Audio formats 5.1, add Speaker setup 5.1, add HDMI support with "Support audio information" checked) and restart Windows. Then you'll be able in Windows speaker setup to choose 5.1 to be fed to your TV."

Jag vet inte om tvn inte tillåter passthrough och därmed gör om signalen till stereo eller nåt. En annan möjlighet hade varit att skicka ut ljudet via htpcns inbyggda grafikkort direkt till förstärkaren, men när jag aktiverade det inbyggda grafikkortet så "försvann" mitt 1050ti istället.
Kör jag ljudet via optiska så får jag ljud ur alla högtalare i windows när jag testar, men testar jag ett videoklipp för surroundljud test i Kodi kommer alla kanalers ljud ut ur de främre högtalarna.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB