Coil whine från min PSU, som jag hör i mitt headset!!!

Permalänk

Coil whine från min PSU, som jag hör i mitt headset!!!

Jag har precis köpt nytt ljudkort och nytt headset. Ljudkortet är ett Asus Xonar DGX och headsetet är ettt Qpad GH-90. Men när jag kopplar in allt så hör jag bra som fan, när jag har något igång. Men när jag är i Skype så klagar alla på ett jobbigt ljud från mig. När jag inte har något ljud igång så hör jag nåt störigt ljud. Jag märkt att det är samma ljud som kommer ifrån min PSU. Jag la mitt öra emot PSU:n och det är exakt det ljudet jag hör och det är samma ljud som de andra hör också. Jag kopplade bort mitt ljudkort och då blev detta ljudet ännu värre och jag hörde det bara i ena hörluren. När jag kopplar in mitt gamla headset så hör jag ingenting och dem andra hörde inte missljudet heller, dem kopplar man in med USB. Men när jag hade ljudkortet installerat igen och tog bort mic:en från hörlurarna så hörde dem andra inget missljud. Nu när jag sitter och skriver och allt är tyst och jag har inte har headsetet på mig så hör jag bara det förbannade ljudet från PSU:n hela tiden.

Vad kan detta vara? Vad ska jag göra? Är det något fel på PSU:n som gör att jag hör ljudet eller det är fel mitt headset eller ljudkortet?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa ASUS-ljudkort har (eller iallafall haft) en tendens att brumma i mikrofonen när grafikkortet belastas, har man dessutom coil whine i nätagget kan detta säkert påverka åt det sämre hållet också. I vissa fall kan det hjälpa att se över jordningen av datorn genom att prova andra eluttag eller bättre grendosor.

Hör du ljudet i hörlurarna också eller är det i mikrofonen störningen blir?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Jag hör i lurarna och de andra hör det via mic:en. Men jag byte ljudkort till ett usb-ljud kort istället. Inte lika bra, men nu har jag ljud iaf. Jag ska testa att byta uttag och grendosa, för mina uttag är inte jordade. Tack för tipset!