Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tycker också illa om övervakning, men man kan idag inte dra nytta av Internet utan att (riskera att) råka ut för den.
Ett VPN gör det svårare för tredjepart att identifiera dig på utgångsnoden, men gissa vem som har full koll på dig hela vägen? Jo: VPN-tjänsten. Litar du blint på Mullvad?
Tor? Visst, men kom ihåg att aldrig logga på med samma konto utanför lökroutern. Och använd aldrig överlappande kontaktinformation.

Säkerhet är svårt och obekvämt och jobbigt. I en nödsituation? Visst, man kan nog klara sig - precis som man kan överleva på bönkonserver och ris. Men för de flesta är mer moderata lösningar bra nog: logga ut ur Facebook, sluta söka med Google, handla inte från Amazon och installera en bra annonsblockerare så har du kommit en bra bit på väg.

jag vet.. men varför inte köra på små rekommenderationer.

CIA har system att genomskåda Tor, tror jag. Jordens största terroristorganisation, i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag vet.. men varför inte köra på små rekommenderationer.

CIA har system att genomskåda Tor, tror jag.

Det har påståtts att NSA har flera tor noder och om det stämmer så är det knappast för att underlätta för människor att vara anonyma.
Du bör heller aldrig ladda ner filer över tor nätverk om du vill vara anonym, en fil på 100mb kan vara tillräckligt för att i 81% av tillfällena lyckas identifiera en användare enligt en rapport.
Nu krävs det lite resurser för att vilka som ansluter och kopplar ifrån tor nätverk och ip-adresser men frågan är snarast vem du vill vara osynlig ifrån och vilka krav du har på säkerhet eller data, att t.ex ansluta över offentliga nätverk gör det svårare att identifiera en slutanvändare.
https://mice.cs.columbia.edu/getTechreport.php?techreportID=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tycker också illa om övervakning, men man kan idag inte dra nytta av Internet utan att (riskera att) råka ut för den.
Ett VPN gör det svårare för tredjepart att identifiera dig på utgångsnoden, men gissa vem som har full koll på dig hela vägen? Jo: VPN-tjänsten. Litar du blint på Mullvad?
Tor? Visst, men kom ihåg att aldrig logga på med samma konto utanför lökroutern. Och använd aldrig överlappande kontaktinformation.

Säkerhet är svårt och obekvämt och jobbigt. I en nödsituation? Visst, man kan nog klara sig - precis som man kan överleva på bönkonserver och ris. Men för de flesta är mer moderata lösningar bra nog: logga ut ur Facebook, sluta söka med Google, handla inte från Amazon och installera en bra annonsblockerare så har du kommit en bra bit på väg.

ok men det enda folk i regel vill dölja är om de masturberar till nåt på nätet, och då är ju Tor ett bra val. "jag vill ha det i den sektionen på datorn, i det krypterade"

precis som man inte har framme en fleshlight eller dildo när nån kommer på besök i ens hem.

Permalänk
Medlem

Vem vill ens köra Tor när det uppstår captcha ständigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

https://prism-break.org/en/

Opt out of global data surveillance programs like PRISM, XKeyscore and Tempora.

Operativsystemen Debian, Qubes, Fedora rekommenderas

Mullvad VPN rekommenderas
Mozilla Firefox
Signal (endast mobilen)
Tor browser

Skrivet av Lafa:

Går det att ta bort inloggningsfönstret vid start-up på Fedora? Verkar inte så..

Du pratar säkerhet men vill plocka bort kravet på inloggning på datorn?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du pratar säkerhet men vill plocka bort kravet på inloggning på datorn?

erhm har bara datorn hemma och bor ensam

Permalänk
Medlem

tänk att jag aldrig upptäckt Ubuntu Budgie, finns ens

det är snyyyyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

erhm har bara datorn hemma och bor ensam

Tror man syftar på i fall du får inbrott. I sådana fall är all din information läckt om du nu använder keyring features in browsern eller liknande.

Som någon nämnde så är det lätt att klanta sig och röja sin Toridentitet. Med bittorrent så brukar problemet vara att upphovsrättsinnehavaren ger tillåtelse till privata aktörer att dela verket och sedan jaga folk som laddar ner det. Denna överföringen är alltid peer-to-peer. Samt att du har kontinuerlig uppdatering mot trackern där din klient talar om hur mycket du laddat ner och vilket verk du laddar ner. Genom att jämföra med peer och tracker info så kan man kartlägga delar av den Tor route.

Värt att nämna är att underrättelsetjänster kollar på avvikande beteendemönster så om du försöker vara dold så löper du större risk att faktiskt bli övervakad. Någon skulle satt ihop maskininlärning som kollar beteendemönster online och sedan släppa en modell som kan användas för att generera onlinebrus.

Jag tror att det är viktigt att använda en privacyfokuserade browser som försöker röja ditt digitala fingeravtryck när du browse:ar eftersom företag i regel vet mer om dig än underrättelsetjänster.

Permalänk

Sitter med opensuse Leap med senaste uppdatering av systemet.
Satt och läste på nån websida. Hux flux startade datorn om. Var hittar jag vettiga loggar? Har försökt snoka via journalctl men där ser jag bara vad som hänt efter rebooten, inte vad som orsakade den.

Permalänk
Medlem

jag hatar windows

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Sitter med opensuse Leap med senaste uppdatering av systemet.
Satt och läste på nån websida. Hux flux startade datorn om. Var hittar jag vettiga loggar? Har försökt snoka via journalctl men där ser jag bara vad som hänt efter rebooten, inte vad som orsakade den.

En plötslig omstart är ju ett ganska katastrofalt symptom. Inte säkert det finns några loggar att tillgå med mindre än att du normalt kör datorn i debugläge.
Spontant: Hårdvarufel eller ett drivarfel. Jag skulle gissa på minnet i första hand, men det är ju oerhört svårt att säga med någon säkerhet. Första steget är att se om du kan försöka provocera fram samma fel på ett förutsägbart sätt.

Permalänk
Medlem

Det snabbaste OS:et är Ubuntu Studio enligt mig. Slår Ubuntu Budgie gällande särskilt Spotify och VLC. Även Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Det snabbaste OS:et är Ubuntu Studio enligt mig. Slår Ubuntu Budgie gällande särskilt Spotify och VLC. Även Firefox.

Troligtvis beror det på att Ubuntu Studio är bättre anpassat för Snapcraft? Alternativt att du inte kör Snap-versionerna av apparna ovan.

Själv undviker jag Snap, då det är extremt segt på gamla Ubuntu 18.04 LTS här. Gillar inte tappet i prestanda och har inte behovet av att köra appar sandboxade.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En plötslig omstart är ju ett ganska katastrofalt symptom. Inte säkert det finns några loggar att tillgå med mindre än att du normalt kör datorn i debugläge.
Spontant: Hårdvarufel eller ett drivarfel. Jag skulle gissa på minnet i första hand, men det är ju oerhört svårt att säga med någon säkerhet. Första steget är att se om du kan försöka provocera fram samma fel på ett förutsägbart sätt.

Jag misstänkte något liknande. För nån regelrätt kernelpanik var det inte.
Men mina minnen har testats utan anmärkning kort efter jag köpte dem (en ny burk förra sommaren). Jag vet att Nvidias drivisar uppdaterades dagarna innan incidenten. Det är första gången detta fel uppstår och är ju svårt att veta specifikt när det brukar hända... Jag gjorde inget speciellt mer än att jag satt och läste en artikel / Firefox.

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på en ny burk och har redan nu bestämt mig för att köra Linux direkt från start på den. Tanken är att köra en virtuell Windows-installation enbart ämnad för vissa spel.

Är lite kluven men jag tror att jag kommer att köra Elementary OS då jag gillar deras stil. Känns jäkligt putsat och uppstyrt, och snart släpper dom en ny major baserad på 20.04 dessutom.

Nån som har något negativt att säga när det gäller Elementary? Det är lätt att bli blind initialt när man är förälskad, alltid bra med andras input.

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Sitter och väntar på en ny burk och har redan nu bestämt mig för att köra Linux direkt från start på den. Tanken är att köra en virtuell Windows-installation enbart ämnad för vissa spel.

Är lite kluven men jag tror att jag kommer att köra Elementary OS då jag gillar deras stil. Känns jäkligt putsat och uppstyrt, och snart släpper dom en ny major baserad på 20.04 dessutom.

Nån som har något negativt att säga när det gäller Elementary? Det är lätt att bli blind initialt när man är förälskad, alltid bra med andras input.

Inte specifikt mot Elementary, men jag brukar föredra att ligga närmare upstream: Om Elementary är baserat på Ubuntu från förra året, och det i sin tur är baserat på Debians mer rörliga gren så introducerar du beroenden jag inte hade varit bekväm med att köra på en maskin jag ska leva med. Det är min personliga religion, naturligtvis, så ta detta med precis hur stor nypa salt du vill.

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Sitter och väntar på en ny burk och har redan nu bestämt mig för att köra Linux direkt från start på den. Tanken är att köra en virtuell Windows-installation enbart ämnad för vissa spel.

Är lite kluven men jag tror att jag kommer att köra Elementary OS då jag gillar deras stil. Känns jäkligt putsat och uppstyrt, och snart släpper dom en ny major baserad på 20.04 dessutom.

Nån som har något negativt att säga när det gäller Elementary? Det är lätt att bli blind initialt när man är förälskad, alltid bra med andras input.

Är ett stort fan av Elementary OS och allt de gör, men deras gamla kodbas är ett problem, speciellt på helt ny hårdvara. Även Ubuntu ligger lite efter när det gäller stödet för den absolut senaste hårdvaran och Elementary är ligger några steg efter Ubuntu.

Skulle rekommendera dig att kika på något distro med mer uppdaterad Kernell. Rekommenderar Fedora, stabilt men fortfarande väldigt uppdaterad. De kör även standard Gnome, vilket ser ganska trevligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Inte specifikt mot Elementary, men jag brukar föredra att ligga närmare upstream: Om Elementary är baserat på Ubuntu från förra året, och det i sin tur är baserat på Debians mer rörliga gren så introducerar du beroenden jag inte hade varit bekväm med att köra på en maskin jag ska leva med. Det är min personliga religion, naturligtvis, så ta detta med precis hur stor nypa salt du vill.

Skrivet av DatabasePrevious:

Är ett stort fan av Elementary OS och allt de gör, men deras gamla kodbas är ett problem, speciellt på helt ny hårdvara. Även Ubuntu ligger lite efter när det gäller stödet för den absolut senaste hårdvaran och Elementary är ligger några steg efter Ubuntu.

Skulle rekommendera dig att kika på något distro med mer uppdaterad Kernell. Rekommenderar Fedora, stabilt men fortfarande väldigt uppdaterad. De kör även standard Gnome, vilket ser ganska trevligt ut.

Ja det är väll det som stör mig också. Har kollat en del på Fedora, och med tanke på att 34 släpps imorrn och levereras med nya Gnome 40 så är man ju lite sugen på att testa det så klart!

Permalänk
Medlem

Och nu när Bitwig äÄäÄäntligen servera Denna nyheten https://flathub.org/apps/details/com.bitwig.BitwigStudio
så blev livet ennu enklare att välja vad man vill/distrohoppa (speaking for myself) 😎
Måste testa på AMD-burken och se hur långt man kommer med spelandet "idag, hört att tom MSFS2020 fått fixar.. heh

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Sitter med opensuse Leap med senaste uppdatering av systemet.
Satt och läste på nån websida. Hux flux startade datorn om. Var hittar jag vettiga loggar? Har försökt snoka via journalctl men där ser jag bara vad som hänt efter rebooten, inte vad som orsakade den.

Skrivet av newtoninja:

Jag misstänkte något liknande. För nån regelrätt kernelpanik var det inte.
Men mina minnen har testats utan anmärkning kort efter jag köpte dem (en ny burk förra sommaren). Jag vet att Nvidias drivisar uppdaterades dagarna innan incidenten. Det är första gången detta fel uppstår och är ju svårt att veta specifikt när det brukar hända... Jag gjorde inget speciellt mer än att jag satt och läste en artikel / Firefox.

Låter som något hårdvarufel, har det endast inträffat en gång så är det kanske inte så farligt men denna typen av fel brukar upprepa sig.
Slå på ett memtest innan du lägger dig och låt det gå hela natten.
Så som du beskriver upplever jag att fel orsakade av statisk elektricitet (ESD) brukar visa sig med tiden men det kan likväl vara någon annan defekt i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Sitter och väntar på en ny burk och har redan nu bestämt mig för att köra Linux direkt från start på den. Tanken är att köra en virtuell Windows-installation enbart ämnad för vissa spel.

Är lite kluven men jag tror att jag kommer att köra Elementary OS då jag gillar deras stil. Känns jäkligt putsat och uppstyrt, och snart släpper dom en ny major baserad på 20.04 dessutom.

Nån som har något negativt att säga när det gäller Elementary? Det är lätt att bli blind initialt när man är förälskad, alltid bra med andras input.

Vet inte så mycket om Elementary, men är det en ny dator med Ryzen 5000 CPU och moderkort med 2,5 Gbit Ethernet behövs minst linux kernel 5.9 och kernel 5.11 är bättre.
Har installerat senaste versionen av Opensuse/Tumbleweed med Gnome 40.

OS: openSUSE Tumbleweed x86_64
Kernel: 5.11.12-1-default
Uptime: 1 hour, 58 mins
Packages: 2323 (rpm), 9 (flatpak)
Shell: bash 5.1.4
Resolution: 2560x1440
DE: GNOME 40.0
WM: Mutter
WM Theme: Adwaita
Theme: Adwaita [GTK2/3]
Icons: Adwaita [GTK2/3]
Terminal: gnome-terminal
CPU: AMD Ryzen 7 1700 (16) @ 3.750GHz
GPU: AMD ATI Radeon RX 470/480/570/570X/580/580X/590
Memory: 2010MiB / 15912MiB

Ganska trevlig distribution, som går att förbättra med några extensions
- ArcMenu För att få en W10 liknande meny
- Desktop Icons NG(DING) För att hantera ikoner på "desktop"
- Just Perfection För att flytta panelen till nederkanten
- Vitals För att få info om fläkthastighet, CPU temp och CPU frekvens i panelen
- Weather In The Clock För att se utetemperaturen i panelen

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Vet inte så mycket om Elementary, men är det en ny dator med Ryzen 5000 CPU och moderkort med 2,5 Gbit Ethernet behövs minst linux kernel 5.9 och kernel 5.11 är bättre.
Har installerat senaste versionen av Opensuse/Tumbleweed med Gnome 40.

OS: openSUSE Tumbleweed x86_64
Kernel: 5.11.12-1-default
Uptime: 1 hour, 58 mins
Packages: 2323 (rpm), 9 (flatpak)
Shell: bash 5.1.4
Resolution: 2560x1440
DE: GNOME 40.0
WM: Mutter
WM Theme: Adwaita
Theme: Adwaita [GTK2/3]
Icons: Adwaita [GTK2/3]
Terminal: gnome-terminal
CPU: AMD Ryzen 7 1700 (16) @ 3.750GHz
GPU: AMD ATI Radeon RX 470/480/570/570X/580/580X/590
Memory: 2010MiB / 15912MiB

Ganska trevlig distribution, som går att förbättra med några extensions
- ArcMenu För att få en W10 liknande meny
- Desktop Icons NG(DING) För att hantera ikoner på "desktop"
- Just Perfection För att flytta panelen till nederkanten
- Vitals För att få info om fläkthastighet, CPU temp och CPU frekvens i panelen
- Weather In The Clock För att se utetemperaturen i panelen

Åh fan, ja det är en 5950x med 2.5gbit lan på mobot. Då kanske man ska kika närmare på fedora då helt enkelt med kernel 5.11. Tack för heads up! Hade ingen koll på det

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Låter som något hårdvarufel, har det endast inträffat en gång så är det kanske inte så farligt men denna typen av fel brukar upprepa sig.
Slå på ett memtest innan du lägger dig och låt det gå hela natten.
Så som du beskriver upplever jag att fel orsakade av statisk elektricitet (ESD) brukar visa sig med tiden men det kan likväl vara någon annan defekt i hårdvaran.

Ska testa det inatt.

Permalänk
Medlem

Den eviga buggen: bakåt-knappen på musen på Spotify kommer aldrig fungera

Permalänk
Medlem

Kört Fedora 34 ett par veckor nu, helt klart nöjd, fungerar bra och känns cleant.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Sitter med opensuse Leap med senaste uppdatering av systemet.
Satt och läste på nån websida. Hux flux startade datorn om. Var hittar jag vettiga loggar? Har försökt snoka via journalctl men där ser jag bara vad som hänt efter rebooten, inte vad som orsakade den.

Om du inte redan känner till det så kan du använda `journalctl -b -1` i fall du vill kolla i förra boot-sessionen.

Permalänk
Skrivet av orp:

Om du inte redan känner till det så kan du använda `journalctl -b -1` i fall du vill kolla i förra boot-sessionen.

Nä det kände jag inte till. Nu har jag ju startat om datorn ett antal ggr så ... kanske måste leta efter nån dump fil istället. Det jag luskade ut via opensuse forum är att den senaste kernelpatchen fick en del datorer att inte boota ordentligt så det släpptes en ytterligare patch igår. Kanske har det med ett finger i dramat.

Men memtest86+ har rullat på hela natten utan fel. Memtest86 utan plus ska ju vara bättre (?) så kanske testar jag den sen istället.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Låter som något hårdvarufel, har det endast inträffat en gång så är det kanske inte så farligt men denna typen av fel brukar upprepa sig.
Slå på ett memtest innan du lägger dig och låt det gå hela natten.
Så som du beskriver upplever jag att fel orsakade av statisk elektricitet (ESD) brukar visa sig med tiden men det kan likväl vara någon annan defekt i hårdvaran.

Nu har jag kört ett par omgångar Memtest86+ och Memtest. Inga fel hittades. Så det lutar åt att det kanske var något tillfälligt med mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nu har jag kört ett par omgångar Memtest86+ och Memtest. Inga fel hittades. Så det lutar åt att det kanske var något tillfälligt med mjukvaran.

Då kan du utesluta minnesproblem.
Det kan fortfarande vara problem med annan hårdvara som jag skrev tidigare så kan ESD skador orsaka liknande problem men då brukar dom vara återkommande.
Jag köpte en laptop en gång som hade startade om sig, jag hade den mindre en 14 dagar men där konstaterades att det var ESD skada.
En gång är ingen gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nu har jag kört ett par omgångar Memtest86+ och Memtest. Inga fel hittades. Så det lutar åt att det kanske var något tillfälligt med mjukvaran.

Du har inte kollat om det är watchdogen som är för snålt konfigurerad? Det känns osannolikt men samma symptom plötslig reboot utan logmeddelande. Jag har enbart sett detta på embeddedenheter.