AMD Radeon Fury X fortsatt sällsynt på butikshyllorna

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon Fury X fortsatt sällsynt på butikshyllorna

Brist på grafikprocessorer fortsätter att drabba tillgången på framförallt flaggskeppet Radeon R9 Fury X. Efter nästan tre månader är det ännu inte tal om några större volymer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man skaffa ett så hittar man det, problemet är snarare att kortet inte säljer så bra så AMD förmodligen förlorar mycket pengar på Fiji.
Kan ju bli så att dom lanserar Fiji nästa år igen med ett nytt namn man vet ju aldrig

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Tillgången i sig är rätt ointressant om man inte vet hur stark efterfrågan det är. Jag tror säkert de som vill ha ett kan få tag på ett liksom. Det tråkiga är ju det höga priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa ett AMD kort då jag sålde min Gsync skärm men pga brist på AMD kort blev det ett nvidia igen.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Fury (luftkylda) verkar det vara bättre tillgång på. Fick tag i ett för 4990 :- och låste upp alla 4096 beräkningsenheter! Mycket nöjd.

Se: https://www.reddit.com/r/AdvancedMicroDevices/comments/3jnl11...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tillgången i sig är rätt ointressant om man inte vet hur stark efterfrågan det är. Jag tror säkert de som vill ha ett kan få tag på ett liksom. Det tråkiga är ju det höga priset.

Så du du är medveten om hur tillgång och efterfrågan fungerar men tycker ändå att priset är för högt när vi har brist?

Permalänk
Medlem

Är det nyhetstorka på SweClockers? Det är ju inte första gången ni rapporterar om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det nyhetstorka på SweClockers? Det är ju inte första gången ni rapporterar om detta.

har man inget att skriva kan man alltid skriva en artikel om hur dåligt det går för AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det nyhetstorka på SweClockers? Det är ju inte första gången ni rapporterar om detta.

Skrivet av Bernd_P1:

har man inget att skriva kan man alltid skriva en artikel om hur dåligt det går för AMD.

http://www.sweclockers.com/kontakt
Varsågoda, nu kan Ni själva bidra och kanske klaga mindre?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så du du är medveten om hur tillgång och efterfrågan fungerar men tycker ändå att priset är för högt när vi har brist?

"Brist" är inte ett statiskt begrepp. Om de som vill köpa, kan köpa, råder det inte brist på en vara. Läs vad jag skriver istället för att gissa. Vi vet inte efterfrågan, alltså blir brist ett raljerande och drygt begrepp i det här sammanhanget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är efterfrågan inte så jättehög. Priset spelar nog roll, men också faktumet att det bara är 4GB på kortet.
Om efterfrågan hade varit hög skulle vi nog ha fått höra det vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Brist" är inte ett statiskt begrepp. Om de som vill köpa, kan köpa, råder det inte brist på en vara. Läs vad jag skriver istället för att gissa. Vi vet inte efterfrågan, alltså blir brist ett raljerande och drygt begrepp i det här sammanhanget.

Tittade lite snabbt bara och det finns inget Fury X i lager i någon butik på prisjakt (fanns typ 3st), eller på tex newegg. Hur kan det inte vara en brist? Du får det att låta som att brist är samma sak som att det inte finns i huvudtaget... Att hitta ett fury X att köpa idag verkar inte vara speciellt lätt, tror många väljer ett annat kort när det är så bökig tillgänglighet trots att dom kanske är inställda på ett fury x från början. Och då skulle ska vi inte prata om alla färdigbyggda system (ett område som är väldigt stort utomlands) och all form av sponsring och kort i PR-syfte, tittar man på detta så sitter det i princip alltid ett high end nvidia kort, vilket är synd iom att amd nu har ett konkurrenskraftigt flaggskepp som de hade kunnat använda för att stärka sin närvaro o det inte vore för bristen på gpuer.

Permalänk
Medlem

R9 Fury X är ett rätt ointressant kort tack vare sin höga prislapp och värdelösa vattenkylningslösning jämfört med sin lillebror R9 Fury där man själv kan välja om man vill vattenkyla eller ha kvar luftkylaren och som i många fall kan låsas upp till ett R9 Fury X

R9 Fury, R9 390X, R9 390, R9 380x , R9 380 är de korten som jag tycker är intressanta alternativ på marknaden idag jämfört med nvidia resten av deras produkter är mest mehh..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Brist" är inte ett statiskt begrepp. Om de som vill köpa, kan köpa, råder det inte brist på en vara. Läs vad jag skriver istället för att gissa. Vi vet inte efterfrågan, alltså blir brist ett raljerande och drygt begrepp i det här sammanhanget.

Nu är det brist, och oavsett om det beror på hög efterfrågan eller låg tillgång så gör det att nuvarande eller högre pris är befogat. De kan alltså inte öka försäljningen med lägre pris.

Permalänk
Medlem

Det är Nvidias fel att ingen vill köpa AMD.....

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tittade lite snabbt bara och det finns inget Fury X i lager i någon butik på prisjakt, eller på tex newegg. Hur kan det inte vara en brist? Att hitta ett fury X att köpa idag verkar inte vara speciellt lätt, tror många väljer ett annat kort när det är så bökig tillgänglighet trots att dom kanske är inställda på ett fury x från början. Och då skulle ska vi inte prata om alla färdigbyggda system (ett område som är väldigt stort utomlands) och all form av sponsring och kort i PR-syfte, tittar man på detta så sitter det i princip alltid ett high end nvidia kort, vilket är synd iom att amd nu har ett konkurrenskraftigt flaggskepp som de hade kunnat använda för att stärka sin närvaro o det inte vore för bristen på gpuer

Det förutsätter ju fortfarande att vi vet att det finns en viss efterfrågan, och det vet vi inte. Vi kan konstatera att det finns få kort i lager, men inte att det är en "brist" eftersom vi inte vet efterfrågan, Men nog verkar det finnas i lager alltid. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2397

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Devil May Cry:

Det är Nvidias fel att ingen vill köpa AMD.....

Hur då?
Du menar att AMD suger på marknadsföring?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu är det brist, och oavsett om det beror på hög efterfrågan eller låg tillgång så gör det att nuvarande eller högre pris är befogat. De kan alltså inte öka försäljningen med lägre pris.

Det kan vara brist, men det vet vi ju inte eftersom vi inte vet efterfrågan. Om 10 personer vill ha kortet och det finns 10 stycken så är detta inte en brist. Om det finns 1000 kort och 1001 personer vill ha kortet så är det en brist. Men som sagt, vi vet inte efterfrågan, och det finns kort i lager, så det tyder ju på att det inte är någon brist på kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter ju fortfarande att vi vet att det finns en viss efterfrågan, och det vet vi inte. Vi kan konstatera att det finns få kort i lager, men inte att det är en "brist" eftersom vi inte vet efterfrågan, Men nog verkar det finnas i lager alltid. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2397

Gick du in på produkterna och kollade?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan vara brist, men det vet vi ju inte eftersom vi inte vet efterfrågan. Om 10 personer vill ha kortet och det finns 10 stycken så är detta inte en brist. Om det finns 1000 kort och 1001 personer vill ha kortet så är det en brist. Men som sagt, vi vet inte efterfrågan, och det finns kort i lager, så det tyder ju på att det inte är någon brist på kort.

Missade att det var så många tillverkare som hade Fury X, men den där lagurstatusen är lite missvisande då arsadata visar att den finns i lager på prisjakt men alla korten är beställvara på sidan. Nu när jag titta lite nogrannare så verkar det finnas typ 3st att köpa i sverige. Men det är i Sverige, att de största sidorna i USA inte har några inne är imo oroväckande och som jag nämnde att de inte verkar använda deras "halo"-kort för sponsor byggen osv.

En stor del av bilden om att Nvidia är "bäst" beror nog till stor del att typ alla på youtube å custombuilds på mässor osv ALLTID kör nvidia, när Kalle15 sen köper sin dator tar han såklart det alla andra kör med. Nu när AMD har en cool och högpresterande produkt så är det ju förjävligt att den inte ens exponeras, vilket den säkert hade, om det inte vore för bristen på kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter ju fortfarande att vi vet att det finns en viss efterfrågan, och det vet vi inte. Vi kan konstatera att det finns få kort i lager, men inte att det är en "brist" eftersom vi inte vet efterfrågan, Men nog verkar det finnas i lager alltid. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2397

Nja, i lager vete katten.. Webhallen har en 2 kort och Proshop 1, totalt 3 kort på Prisjakt är nästan samma som att det inte finns.

EDIT: Snipead..

Skrivet av sKRUVARN:

Missade att det var så många tillverkare som hade Fury X, men den där lagurstatusen är lite missvisande då arsadata visar att den finns i lager på prisjakt men alla korten är beställvara på sidan. Nu när jag titta lite nogrannare så verkar det finnas typ 3st att köpa i sverige.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter ju fortfarande att vi vet att det finns en viss efterfrågan, och det vet vi inte. Vi kan konstatera att det finns få kort i lager, men inte att det är en "brist" eftersom vi inte vet efterfrågan, Men nog verkar det finnas i lager alltid. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2397

Kollar man närmare på lagerstatusen i listan du länkade så finns det tydligen bara i lager här och följer man den länken står det 11st på väg in preliminärt datum 24/9. Vidare titt angående Compliq, vars status inte syns på prisjakt, så har de 1 exemplar på sitt fjärrlager. Så visst kan det vara ett problem om man vill handla från svenska butiker.

Edit: Utifrån din länk tycks Compliq ha det enda exemplaret i landet just nu. Är ju nog inte helt befängt att anta att fler än en person i landet kanske skulle vilja ha kortet.

Edit2: Någon annan lyckades visst hitta ett par- tre kort till men ovanstående poäng kvarstår. Räcker ju att fyra - fem st här hävdar att man minsann tänkt köpa ett så har du din brist.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Gick du in på produkterna och kollade?

Ja.

Skrivet av sKRUVARN:

Missade att det var så många tillverkare som hade Fury X, men den där lagurstatusen är lite missvisande då arsadata visar att den finns i lager på prisjakt men alla korten är beställvara på sidan. Nu när jag titta lite nogrannare så verkar det finnas typ 3st att köpa i sverige. Men det är i Sverige, att de största sidorna i USA inte har några inne är imo oroväckande och som jag nämnde att de inte verkar använda deras "halo"-kort för sponsor byggen osv.

Skrivet av Videoapan:

Nja, i lager vete katten.. Webhallen har en 2 kort och Proshop 1, totalt 3 kort på Prisjakt är nästan samma som att det inte finns.

EDIT: Snipead..

Ska vi hållas med godtyckliga definitioner på saker, så visst, men jag tycker det är felaktigt att säga att det inte finns några kort i lager när det uppenbarligen gör det. Om de däremot är helt slut i USA och det finns en efterfrågan, så ja, då är det så klart frågan om en brist där. Här har det dock inte gått så långt än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äsch, det är egentligen bra om AMD går i konkurs och Nvidia samt Intel blir ensamma på respektive marknad, då får vi förhoppningsvis ännu bättre produkter och ett bredare utbud. Just nu styrs marknaden av vinstintresse till följd av konkurrens, om konkurrens upphör kan fokus istället ligga till hundra procent på att ta fram så bra produkter som möjligt, oberoende av externa faktorer.

Jag tycker det är väldigt uppfriskande och bra att Sweclockers har modet att även rapportera om mindre bekväma sanningar som ex detta att AMD har låga volymer på sina flaggskepp. Att sparka på den som ligger är inte särskilt roligt men ibland nödvändigt för att belysa ett problem.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

arsadata verkar ju även fått lite sådär bra omdömen också vilket man brukar kolla ifall man eftersöker något på prisjakt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Sapphire R9 Fury Tri-X är ändå den intressantaste Fury-modellen i dagsläget. Men visst, vill man ha snabbare ändå så är det den dyrare Fury X som gäller såklart. Vill man ha tag i en så borde det nog ändå inte vara så svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja.

Ska vi hållas med godtyckliga definitioner på saker, så visst, men jag tycker det är felaktigt att säga att det inte finns några kort i lager när det uppenbarligen gör det. Om de däremot är helt slut i USA och det finns en efterfrågan, så ja, då är det så klart frågan om en brist där. Här har det dock inte gått så långt än.

"Godtyckliga definitioner"? Det är ju du mer som greppar efter halmstrån för att på nått sätt få "rätt"? Nåväl du har väl rätt när du säger att det finns kort att tillgå... they are on display at your local planning office.

Ca 5 kort tillgängliga i landet är ju tillräckligt få för att de flesta nog anser att tillgången är obefintlig. Det är i alla fall så få kort att det i alla fall är tillgången och inte efterfrågan som är begränsande.
Hade tillgången varit god hade priset varit lägre och efterfrågan hade gått upp.
Så jag hoppas du är med på att tillgång och efterfrågan i detta fall också påverkar varandra och således att det är den extremt låga tillgången som är problemet och inte efterfrågan?
Vad jag förstår är det ett väl så konkurrenskraftigt kort vid rätt prislapp. Alla tester visar ju på både bra prestanda och vettig energiförbrukning väl i klass med Nvidia.
Så ditt snack om att vi inte kan veta någon om efterfrågan håller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Äsch, det är egentligen bra om AMD går i konkurs och Nvidia samt Intel blir ensamma på respektive marknad, då får vi förhoppningsvis ännu bättre produkter och ett bredare utbud. Just nu styrs marknaden av vinstintresse till följd av konkurrens, om konkurrens upphör kan fokus istället ligga till hundra procent på att ta fram så bra produkter som möjligt, oberoende av externa faktorer.

Jag tycker det är väldigt uppfriskande och bra att Sweclockers har modet att även rapportera om mindre bekväma sanningar som ex detta att AMD har låga volymer på sina flaggskepp. Att sparka på den som ligger är inte särskilt roligt men ibland nödvändigt för att belysa ett problem.

Snarare "om konkurrens upphör kan fokus istället ligga till hundra procent på att ta ut högsta möjliga vinst med minsta möjliga ansträngning. Försvinner konkurrensen kan ju kunden inte köpa något annat märke om man är missnöjd med någon aspekt av produkten hos ett visst företag. Det är ingen välgörenhet företag sysslar med utan det är maximal vinst som gäller om de så ska gå över lik. När konkurrens finns så blir bra produkter till ett bra pris ett "nödvändigt ont" om man vill få något sålt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

"Godtyckliga definitioner"? Det är ju du mer som greppar efter halmstrån för att på nått sätt få "rätt"? Nåväl du har väl rätt när du säger att det finns kort att tillgå... they are on display at your local planning office.

Ca 5 kort tillgängliga i landet är ju tillräckligt få för att de flesta nog anser att tillgången är obefintlig. Det är i alla fall så få kort att det i alla fall är tillgången och inte efterfrågan som är begränsande.
Hade tillgången varit god hade priset varit lägre och efterfrågan hade gått upp.
Så jag hoppas du är med på att tillgång och efterfrågan i detta fall också påverkar varandra och således att det är den extremt låga tillgången som är problemet och inte efterfrågan?
Vad jag förstår är det ett väl så konkurrenskraftigt kort vid rätt prislapp. Alla tester visar ju på både bra prestanda och vettig energiförbrukning väl i klass med Nvidia.
Så ditt snack om att vi inte kan veta någon om efterfrågan håller inte.

Sålänge vi inte vet efterfrågan så kan man inte kalla det för en brist. Att det finns få kort i förhållande till Nvidias motsvarighet är det inget tvivel om, men då vi inte sett några tecken på att det alls finns en efterfrågan så blir det bara en metadiskussion att sitta här och raljera med begrepp som "brist". Du får gärna tycka att jag har fel om du vill, men jag tror inte vi pratar om samma sak. Jag är inne på mer faktiska begrepp och försöker frånhålla mig från flummiga utsvävningar och antaganden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sålänge vi inte vet efterfrågan så kan man inte kalla det för en brist. Att det finns få kort i förhållande till Nvidias motsvarighet är det inget tvivel om, men då vi inte sett några tecken på att det alls finns en efterfrågan så blir det bara en metadiskussion att sitta här och raljera med begrepp som "brist". Du får gärna tycka att jag har fel om du vill, men jag tror inte vi pratar om samma sak. Jag är inne på mer faktiska begrepp och försöker frånhålla mig från flummiga utsvävningar och antaganden.

Så att kortet är slutsålt i 99% av butikerna och att de dessutom har beställt in nya är alltså inte ett tecken på efterfrågan? Att butikerna inte lyckas få tag på nya kort måste ju tyda på brist även i din värld.