Google lanserar ny Chromecast i oktober

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar ny Chromecast i oktober

Med över två år på nacken är det hög tid för en uppdaterad variant av Chromecast, någonting SweClockers nu kan avslöja är på ingång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice, får hoppas på stöd för 5GHz WiFi.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Tja om den inte stödjer 5Ghz så blir det ingen uppgradering för min del, kan idag inte använda min chromecast på grund av att 2,4Ghz nätet här är för belastat.

Man kan i alla fall hoppas att den får stöd för det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Visst, att den stödjer 5 GHz nätet blir väl ingen överraskning, men jag undrar vad mer som behöver förbättras? Jag skulle gärna kunna kika på egna filmer via chromecast (både lagrade filer och genom typ VLC), men det är ju mer ett mjukvarustöd som krävs antar jag?

Permalänk

Stöd för 5Ghz hade vara perfekt, men jag nöjer mig även med 2,4Ghz om dom uppgraderar den. Täckning på den nuvarande är kass.

Permalänk
Medlem

Hmmm,
Jag funderar på att skaffa en Chromecast då vi har en "osmart" TV.
Vill helst köra trådat så jag har funderat på en av "Atom-stickorna" som säljs för runt 1500.

Men vi vet alltså inget mer om den nya Chromecasten än att den ersätter den gamla?

Permalänk
Medlem

Min Chromecast är banne mig ett av de bästa köpen jag har gjort. Min platta "dum-TV" i sovrummet har fått nytt liv. Jag har inga problem alls med min och ser nog ingen anledning till att uppgradera den närmsta tiden.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hm, chromecast var en sak jag läste om för länge sedan men gick under min radar. Låt säga att jag vill streama youtube/twitch från min iphone 5 till tv:n (genom en liten billig sticka som bara sätts in i en usb-port), kan den göra det?

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Awesome! Blir ett köp direkt, utan att ens läsa artikeln än! Chromecast är typ det bästa teknikköper jag gjort, så sjukt många timmar jag använt den..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaxXeZ:

Hm, chromecast var en sak jag läste om för länge sedan men gick under min radar. Låt säga att jag vill streama youtube/twitch från min iphone 5 till tv:n (genom en liten billig sticka som bara sätts in i en usb-port), kan den göra det?

Javisst Yuotube funkar klockrent på båda, det kör jag hemma.

Inte testat twitch på Iphone men funkar bra på Andriod.

Kopplar in den i HDMI-uttaget och drivs via USB. (Hänger med adapter om din TV inte klarar av att ge ström via USB)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Hm, chromecast var en sak jag läste om för länge sedan men gick under min radar. Låt säga att jag vill streama youtube/twitch från min iphone 5 till tv:n (genom en liten billig sticka som bara sätts in i en usb-port), kan den göra det?

Tror inte det går med iphone.

Chromecast är förövrigt mitt bästa köp förra året, så mycket enkelthet ur en såpass liten billig pryl har jag aldrig haft. Hade köpt en ny om den får stöd för AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Hm, chromecast var en sak jag läste om för länge sedan men gick under min radar. Låt säga att jag vill streama youtube/twitch från min iphone 5 till tv:n (genom en liten billig sticka som bara sätts in i en usb-port), kan den göra det?

Ja, men den sätts i en hdmi-port.

Skrivet av Baxtex:

Tror inte det går med iphone.

Chromecast är förövrigt mitt bästa köp förra året, så mycket enkelthet ur en såpass liten billig pryl har jag aldrig haft. Hade köpt en ny om den får stöd för AC.

Det går fint med iphone också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Chromecast är nog ett av mina bästa köp någonsin det är money well spent!

Permalänk
Medlem

Detta känns riktigt nice! En riktigt smidig och bra produkt.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Visst, att den stödjer 5 GHz nätet blir väl ingen överraskning, men jag undrar vad mer som behöver förbättras? Jag skulle gärna kunna kika på egna filmer via chromecast (både lagrade filer och genom typ VLC), men det är ju mer ett mjukvarustöd som krävs antar jag?

kolla in LocalCast for Chromecast/DLNA
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.stefanpledl....

fungera rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Hm, chromecast var en sak jag läste om för länge sedan men gick under min radar. Låt säga att jag vill streama youtube/twitch från min iphone 5 till tv:n (genom en liten billig sticka som bara sätts in i en usb-port), kan den göra det?

Jadå, Youtube och Twitch funkar fint. Om du har en Chromecast på samma wifi som telefonen så kommer en ny ikon visas inuti appar med stöd för det som låter dig spela upp på din Chromecast istället.

Permalänk
Medlem

hdmi 2.0a, hevc, vp9, 5ghz ac hade varit vettiga förbättringar.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ja, men den sätts i en hdmi-port.

Det går fint med iphone också.

Skrivet av Chenz:

Jadå, Youtube och Twitch funkar fint. Om du har en Chromecast på samma wifi som telefonen så kommer en ny ikon visas inuti appar med stöd för det som låter dig spela upp på din Chromecast istället.

Låter grymt! Blir nog att köpa den uppdaterade versionen som det skvallras om här

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk

Jag ser att 5 Ghz är ett minimum krav, dock vore det kanon med uttag för att koppla in extern antenn för att få ytterligare bättre täckning vid behov. Ett helt öppet stöd genom chrome vore inte helt fel heller och bluetooth möjlighet att koppla in tangentbord och mus = spela lite enklare webb spel och surfa? Annars är jag fruktansvärt nöjd med stickan, speciellt när jag fick den av Googles Sverige VD på ett seminarie ^^

Permalänk
Medlem

Grymt! Min chromecast är fan bland det bästa köp jag någonsin gjort. För ett lika bra pris uppgraderar jag gärna.

Skrivet av Nesvop:

Visst, att den stödjer 5 GHz nätet blir väl ingen överraskning, men jag undrar vad mer som behöver förbättras? Jag skulle gärna kunna kika på egna filmer via chromecast (både lagrade filer och genom typ VLC), men det är ju mer ett mjukvarustöd som krävs antar jag?

Se egna filer fungerar ju redan via, t.ex, "VideoStream for Google Chromecast", ett Chrome-tillägg. VLC jobbar tydligen redan på det sedan början av året. Får se när de är klara.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

kolla in LocalCast for Chromecast/DLNA
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.stefanpledl....

fungera rätt bra.

Videostream som tillägg till Google Chrome = klockrent.

Streamar 1080p utan problem.

Permalänk
Medlem

för helvete.. ge ethernet port. Wifi duger bara att surfa lolcats

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Grymt! Min chromecast är fan bland det bästa köp jag någonsin gjort. För ett lika bra pris uppgraderar jag gärna.

Se egna filer fungerar ju redan via, t.ex, "VideoStream for Google Chromecast", ett Chrome-tillägg. VLC jobbar tydligen redan på det sedan början av året. Får se när de är klara.

Tack för tipset, det ska jag kolla, vore ju riktigt bra, även om det börjar bli lite ointressant att köra lokala filer ;-)!

Permalänk
Medlem

Gött!

Skulle precis ta mig i kragen och skaffa mig en ny, men då väntar jag en liten stund!

Min förra blev en leksak för grabben straxt över året, han hittade sladden och tyckte det kunde vara kul att rycka ut den ur tvn... HDMI pinsen satt kvar i tvn, Dessvärre gjorde inte chromecasten det hahaha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Grymt! Min chromecast är fan bland det bästa köp jag någonsin gjort. För ett lika bra pris uppgraderar jag gärna.

Se egna filer fungerar ju redan via, t.ex, "VideoStream for Google Chromecast", ett Chrome-tillägg. VLC jobbar tydligen redan på det sedan början av året. Får se när de är klara.

Det finns tillägg men vill man se något som är någorlunda högupplöst så har jag ännu inte lyckats hitta något som är laggfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Ge den möjlighet att koppla till en handkontroll (BT/RF/USB) och ta emot Steam in-home streaming så uppgraderar jag direkt!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

för helvete.. ge ethernet port. Wifi duger bara att surfa lolcats

Skickades från m.sweclockers.com

Finns redan. https://store.google.com/product/_ethernet_adapter_for_chrome...

Permalänk
Medlem

köpte en ny förra veckan.. men de är ju väldigt billiga så inte så jobbigt och köpa en ny

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

"Produkten är inte tillgänglig i ditt land." och hittade inget på prisjakt heller

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!