Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Inaktiv

Och för att vara tydlig här (vad gäller min personliga och subjektiva åsikt):

Hade jag köpt topre direkt när jag började falla ner i t-bords-träsket hade jag sparat (utan att överdriva) 50k+ sek. (Visst: topre ser dyrt ut... men det är bra mycket billigare att köpa topre direkt, istället för att leta efter "den perfekta brytaren" med 50+ tangentbord (ej överdrift)!

Enda anledning till att jag fortsatt letar (efter den perfekta brytaren) är för att jag vill bygga mina egna brädor: och då är det MX-kompatibla som gäller!

Kortare sagt: Jag har redan hittat den perfekta brytaren: TOPRE!

Men i brist på "gör-det-själv"-topre-brädor så duger svarta MX-brytare (best in (2nd class))! De bästa svarta (linjära) brytarna jag träffat på är: BOX black!

Kortare sagt:
Köp vilken topre-bräda som helst och du har vunnit!

Permalänk
Medlem

Om någon är på jakt efter relativt billiga svenska keycaps: https://drop.com/buy/tai-hao-exotic-layout-pbt-doubleshot-key...

Permalänk

@anon257891:
Tänk om det är så att man faktiskt skulle gilla linjära switchar, det känns förstås som en bisarr och helt främmande tanke.

Jag önskar att det hade funnits DZ60 rev 3 med hotswap för ISO. Det hade ju underlättat möjligheten att testa switchar för min del (jag är urusel på att löda och undviker det in i det längsta).

Angående MX Black och Box Black, på pappret är skillnaden ganska liten. Båda är 60cN, skiljer 0,2 mm på actuation och 0,4mm på travel. Berätta gärna lite om din egen upplevelse av skillnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rutger Janåker:

@anon257891:
Tänk om det är så att man faktiskt skulle gilla linjära switchar, det känns förstås som en bisarr och helt främmande tanke.

Jag önskar att det hade funnits DZ60 rev 3 med hotswap för ISO. Det hade ju underlättat möjligheten att testa switchar för min del (jag är urusel på att löda och undviker det in i det längsta).

Angående MX Black och Box Black, på pappret är skillnaden ganska liten. Båda är 60cN, skiljer 0,2 mm på actuation och 0,4mm på travel. Berätta gärna lite om din egen upplevelse av skillnaden.

Jupp, skillnaden är liten på pappret (därför jag gillar båda).
För att "se" skillnaden behöver du titta på kraft-diagrammen. Där kan jag tänka mig att BOX black har en slätare/glattare kurva (mindre "brusig/hackig").

Skillnaden "känns som" att Box Black är lenare och slätare, medans Cherry MX Black är lite "raspigare". För att ta en "referensbrytare", så är BOX Black mer i linje (hihi) med en s.k. vintage MX black.

Givetvis är detta subjektiva och förhållandevis små skillnader, jag skulle nog i ett blindtest ha svårt att träffa 100% rätt här, även om jag inbillar mig att jag kanske skulle ligga på 75-80% rätt? Antagligen något lägre om man smort MX black.

Sen är BOXarna aningens mindre "vobbliga".

Kortare sagt:
BOX black är "osmord direkt ur lådan" lika len som en inkörd/insliten och smord MX black. (Enligt min subjektiva och personliga åsikt, andra kan tycka annorlunda: och de har också rätt!)

Edit: f.ö. var det där jag började också: jag hade bestämt mig för att jag inte skulle gilla linjära "av princip", då det var taktiliteten man var ute efter. När jag väl provade linjärt insåg jag att det var linjärt som gällde (om man nu inte vill köpa taktila topre )

Permalänk
Skrivet av anon257891:

...

Edit: f.ö. var det där jag började också: jag hade bestämt mig för att jag inte skulle gilla linjära "av princip", då det var taktiliteten man var ute efter. När jag väl provade linjärt insåg jag att det var linjärt som gällde (om man nu inte vill köpa taktila topre )

Nu har du sått ett frö av tvivel i mig. Hur ska jag nu kunna genomföra mitt köp. Jag som nääästan hade bestämt mig för att köpa BOX Heavy Burnt Orange.

Sitter här och byter fram och tillbaka mellan mx-green och mx-clear för att försöka förtstå vad det egentligen är jag gillar. Jag upplever ju ändå att jag vill ha en "respons" från brytaren, helst när den registrerar tryckningen. Om jag hade varit lite duktigare på lödning så hade jag köpt både BOX heavy burnt orange OCH svarta och testat båda. Men sist höll jag på att löda sönder saker, haha.

BOX Dark Yellow verkade också intressant tycker jag (70cN och activation point på bara 1.1mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jupp, skillnaden är liten på pappret (därför jag gillar båda).
För att "se" skillnaden behöver du titta på kraft-diagrammen. Där kan jag tänka mig att BOX black har en slätare/glattare kurva (mindre "brusig/hackig").

Skillnaden "känns som" att Box Black är lenare och slätare, medans Cherry MX Black är lite "raspigare". För att ta en "referensbrytare", så är BOX Black mer i linje (hihi) med en s.k. vintage MX black.

Givetvis är detta subjektiva och förhållandevis små skillnader, jag skulle nog i ett blindtest ha svårt att träffa 100% rätt här, även om jag inbillar mig att jag kanske skulle ligga på 75-80% rätt? Antagligen något lägre om man smort MX black.

Sen är BOXarna aningens mindre "vobbliga".

Kortare sagt:
BOX black är "osmord direkt ur lådan" lika len som en inkörd/insliten och smord MX black. (Enligt min subjektiva och personliga åsikt, andra kan tycka annorlunda: och de har också rätt!)

Edit: f.ö. var det där jag började också: jag hade bestämt mig för att jag inte skulle gilla linjära "av princip", då det var taktiliteten man var ute efter. När jag väl provade linjärt insåg jag att det var linjärt som gällde (om man nu inte vill köpa taktila topre )

Testat gråa Cherrys? 80cN måste ju räcka och bli över som linjära switchar?

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Min brytarresa (förkortad och säkert ngt. minnesfel ang. ordning):
MX Bruna(Blä!) -> MX Clear (Blä) -> Blå (nja) -> Gröna (nja) -> Röda (nja: för lätta) -> Topre (win!) -> ett gäng olika gateron (tactila) (meh!) -> Black (Win!) -> misc. Alps (ok-bra) -> Misc. andra överprisade e-pen brytare (meh! i bästa fall) -> Vintage Black (Win) -> misc. Kaihl (Bra) -> BOX Black (Win) .

Permalänk
Medlem

Jag kanske kan få lite tips här? Jag har länge suttit med ett CM Storm Quickfire Rapid med bruna brytare på, och i jobbet använder jag ett apple a1644. Jag gillar den låga profilen mer och mer, men skulle vilja ha något som är lite roligare att skriva på.

När det kommer till brytare så har jag ett gammalt apple standard keyboard som använder Alps Salmon, och dom brytarna är helt underbara. Går det att bygga ett tenkeyless, low profile med Alps Salmon utan att behöva skära ut sin egen njure tro?

Permalänk

@anon257891:
Kul att få se din väg ner i träsket

Jag började med MX-Bruna för många år sedan, egentligen ovetandes om vilka alternativ som fanns, var nöjd på den tiden som jag minns det.
I garderoben idag så har jag idag:

.. ett helt förskräckligt budget-tangentbord (Noppoo Lolita Spyder, där det ingick rost på tangentbordet vid köp) med röda Kailh-switchar som upplevs som olika beroende på vart på tangentbordet jag trycker. Alldeles för lätta switchar för min smak.

.. ett Magicforce 68 med Gateron Brown. Detta tangentbord blev inte långvarigt på skrivbordet. För lätta switchar, sedan var det några knappar de hade placerat på ett underligt sätt om jag minns rätt.

.. ett Mistel Barocco MD600 med MX-Blue. Ett tangentbord som jag tycker är helt okej faktiskt. Trivs med switcharna, men tycker inte om ljudet från dem lika mycket som från de gröna. Uppskattade vid den tiden den (begränsade) programmerbarheten där jag bland annat kunde flytta FN till Caps.

..en budget-numpad från Magicforce med Gateron Blue. Upplever dessa alldeles för lösa jämfört med MX-blue.

Sen har jag då mitt livs mest onödiga köp Varmilo med MX-Clear (gillar dock bluetooth) samt mitt hembygge med MX-Green.

Tyvärr så har ju hembygget med allt vad programmeringsmöjligheter innebär gjort att man inte har något intresse av att använda de andra tangentborden. Så i framtiden lär det bara bli egna byggen.

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Jag kanske kan få lite tips här? Jag har länge suttit med ett CM Storm Quickfire Rapid med bruna brytare på, och i jobbet använder jag ett apple a1644. Jag gillar den låga profilen mer och mer, men skulle vilja ha något som är lite roligare att skriva på.

När det kommer till brytare så har jag ett gammalt apple standard keyboard som använder Alps Salmon, och dom brytarna är helt underbara. Går det att bygga ett tenkeyless, low profile med Alps Salmon utan att behöva skära ut sin egen njure tro?

Det går att bygga ett TKL med Alps.

Vad är en njure värderad till? Efter en snabb sökning så verkar Salmon inte säljas i lösvikt så då blir man tvungen att slakta ett gammalt tangentbord först.

Vad menar du med low profile? Dumt nog så betyder det två olika saker när det kommer till tangentbord. Det ena är höjden på brytaren vilket ger hela tangentbordet lägre profil.
Det andra är kanten på sidan, high profile döljer brytarna low profile blottar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det går att bygga ett TKL med Alps.

Vad är en njure värderad till? Efter en snabb sökning så verkar Salmon inte säljas i lösvikt så då blir man tvungen att slakta ett gammalt tangentbord först.

Vad menar du med low profile? Dumt nog så betyder det två olika saker när det kommer till tangentbord. Det ena är höjden på brytaren vilket ger hela tangentbordet lägre profil.
Det andra är kanten på sidan, high profile döljer brytarna low profile blottar dem.

Hmm, då får man hitta nått gammalt applebord och börja slakta helt enkelt.

Low profile för mig är ett tangenbord som är så platt som möjligt, brytarens höjd och inget mer helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@bagfalls: Det förekommer helt klart att du kan beställa TKL custom kit med Alps-stöd (det finns till och med customs som är specialgjorda för just Alps), men det är ganska ovanligt. Däremot kan du själv fixa Alps-support i de flesta moderna TKL customs då de använder a87-layouten och till den finns det Alps-kompatibla PCBer.

Det du behöver är:
• PCB, typ h87alps.
• Monteringsplåt; lite besvärligare och beror på vilket kit du fastnar för, men går för det mesta att lösa med ganska basala CAD-kunskaper.

Om du fastnat för just SKCM Salmon blir inte brytarna speciellt dyra. De är förhållandevis vanliga och inte speciellt eftertraktade. Tangentbordet kommer alltid att bygga mer än brytaren, annars blir det inte mycket till tangentbord. Ett vanligt custom är ca 20mm högt i framkant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagfalls:

Jag kanske kan få lite tips här? Jag har länge suttit med ett CM Storm Quickfire Rapid med bruna brytare på, och i jobbet använder jag ett apple a1644. Jag gillar den låga profilen mer och mer, men skulle vilja ha något som är lite roligare att skriva på.

När det kommer till brytare så har jag ett gammalt apple standard keyboard som använder Alps Salmon, och dom brytarna är helt underbara. Går det att bygga ett tenkeyless, low profile med Alps Salmon utan att behöva skära ut sin egen njure tro?

LFKeyboards har också lite Alps-pcb. Inte gratis, men lite under en njure i varjefall

Permalänk
Medlem

Notera att varken h87a eller LFKeyboards har AEK-stöd, så du kan inte använda keycaps från en gammal Apple Alps-bräda (annan bottenrad)

Trist att det inte finns stöd för de, då de imo är bland de bästa Alps keycapsen.

Permalänk

Val av plåt till bygge

Jag funderar lite på skillnader mellan olika plåtar vid bygge av egna tangentbord. De erbjuds bland annat i aluminium, stål, mässing och plast.

Med ett low profile case så kommer såklart plåtarna och deras skillnader i material, färg etc bli synliga. Men finns det några andra för- och nackdelar med olika material? Att plast är genomskinligt jämfört med de andra materialen kan jag förstås lista ut. Men utöver detta faktum, hur påverkas upplevelsen, ljud etc av olika material?

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Olika material (och tjocklek) ger ganska stor skillnad på slutresultatet, både vad gäller ljud och känsla. För att inte skriva en WoT förenklar jag ganska grovt, men, ett mjukare material och en tunnare platta kommer göra att tangentbordet sviktar mer under fingrarna när du skriver. En del tycker att det är så det skall kännas, andra vill ha styvare material och tjockare plattor för ett mer stumt nedslag. Av de du nämner är stål, framförallt rostfritt, det styvaste, följt av mässing aluminium och olika sorters plast, men det är en generalisering då det varierar ganska mycket inom varje grupp, framförallt den sista. Jag tycker själv bäst om plast, men det finns inga rätt eller fel, det finns bara personliga preferenser.

När det kommer till ljud varierar det en hel del. En del material blir lätt pingiga, tex rostfritt stål. Andra låter ganska dovt, tex mässing. Aluminium ligger någonstans mittemellan. Plast går inte riktigt att generalisera på samma sätt, det är en alldeles för stor materialgrupp. Det finns plaster som låter lite dovt, polykarbonat och POM tex, det finns andra som har en ljusare ljudsignatur. Det finns kolfiber som kan vara precis vad som helst. Inte heller här finns det några rätt eller fel, bara personliga preferenser. För att göra det hela lite mer intressant låter dessutom olika brytare ganska olika beroende på vilket material du sätter dem i.

När du skriver lågprofilstangentbord antar jag att det är en s.k. tray, där du skruvar fast PCB i botten? Det är det monteringsform där materialet spelar absolut minst roll. Det finns för många spridda monteringspunkter och monteringen sker i PCB snarare än i plattan (jmf en traditionell custom med top mount där du skruvar fast plattan längs dess periferi), vilket gör att det mest blir en fråga om ljud. Och utseende, så klart, eftersom monteringsplattan syns från sidan. En tray medger dock även någonting som få andra typer av tangentbord gör, att helt enkelt skippa plattan och bara köra brytarna i PCB. Blir lite mjukare, men väldigt lite i och med de många styva infästningspunkterna.

Så med andra ord är det, som vanligt, bara personliga preferenser som styr. Har du inga är det bara att satsa och se vad du föredrar.

Permalänk
Medlem

Efter ha kollat runt lite så tror jag att jag är mest sugen på ett DIY kit från KBD fans eller liknande. Är ute efter ett ISO TKL eller eventuellt ett 75% tangentbord. Hot swap är också något jag vill ha. Tyvärr verkar det mesta vara slut. Eller finns det något att få tag på från andra ställen?

Så i väntan att tangentborden ska bli tillgängliga igen tänkte jag att börja med keycapsen.
Såg att ett gruppköp just startat för "GMK Modern Dolch 2". Jag tycker att det är en snygg kombination i brist på GMK Oblivion/Hagoromo eller Honeywell kombinationer. Modern Dolch 2 Finns till och med i ISO utförande med nordiska tangenter. Hur kvalitén brukar vara vid gruppköp? Det är ju trots allt nästan 2 tusen för en uppsättning keycaps.

Valet föll på "vanlig" cherry profil då jag inte är säker på om jag skulle gilla SA eller MT3 profil fast de är sjukt snygga

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Efter ha kollat runt lite så tror jag att jag är mest sugen på ett DIY kit från KBD fans eller liknande. Är ute efter ett ISO TKL eller eventuellt ett 75% tangentbord. Hot swap är också något jag vill ha. Tyvärr verkar det mesta vara slut. Eller finns det något att få tag på från andra ställen?

Så i väntan att tangentborden ska bli tillgängliga igen tänkte jag att börja med keycapsen.
Såg att ett gruppköp just startat för "GMK Modern Dolch 2". Jag tycker att det är en snygg kombination i brist på GMK Oblivion/Hagoromo eller Honeywell kombinationer. Modern Dolch 2 Finns till och med i ISO utförande med nordiska tangenter. Hur kvalitén brukar vara vid gruppköp? Det är ju trots allt nästan 2 tusen för en uppsättning keycaps.

Valet föll på "vanlig" cherry profil då jag inte är säker på om jag skulle gilla SA eller MT3 profil fast de är sjukt snygga

Jag har ännu inte fått något levererat, men har gått med i några stycken. Och jag förväntar mig att kvalitén ska vara märkbart bättre än de PBTcaps jag har från Ducky och KBDfans.
Men det är ju främst utseendet du betalar för och det som kan gå fel är att färgerna inte stämmer och att bokstäver och ikoner har defekter. Det sistnämnda verkar det som att man får en ny om det är allvarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har ännu inte fått något levererat, men har gått med i några stycken. Och jag förväntar mig att kvalitén ska vara märkbart bättre än de PBTcaps jag har från Ducky och KBDfans.
Men det är ju främst utseendet du betalar för och det som kan gå fel är att färgerna inte stämmer och att bokstäver och ikoner har defekter. Det sistnämnda verkar det som att man får en ny om det är allvarligt.

Låter lovande. Bara att gå med Dolch gruppköpet då.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Rutger Janåker: Olika material (och tjocklek) ger ganska stor skillnad på slutresultatet, både vad gäller ljud och känsla. För att inte skriva en WoT förenklar jag ganska grovt, men, ett mjukare material och en tunnare platta kommer göra att tangentbordet sviktar mer under fingrarna när du skriver. En del tycker att det är så det skall kännas, andra vill ha styvare material och tjockare plattor för ett mer stumt nedslag. Av de du nämner är stål, framförallt rostfritt, det styvaste, följt av mässing aluminium och olika sorters plast, men det är en generalisering då det varierar ganska mycket inom varje grupp, framförallt den sista. Jag tycker själv bäst om plast, men det finns inga rätt eller fel, det finns bara personliga preferenser.

När det kommer till ljud varierar det en hel del. En del material blir lätt pingiga, tex rostfritt stål. Andra låter ganska dovt, tex mässing. Aluminium ligger någonstans mittemellan. Plast går inte riktigt att generalisera på samma sätt, det är en alldeles för stor materialgrupp. Det finns plaster som låter lite dovt, polykarbonat och POM tex, det finns andra som har en ljusare ljudsignatur. Det finns kolfiber som kan vara precis vad som helst. Inte heller här finns det några rätt eller fel, bara personliga preferenser. För att göra det hela lite mer intressant låter dessutom olika brytare ganska olika beroende på vilket material du sätter dem i.

När du skriver lågprofilstangentbord antar jag att det är en s.k. tray, där du skruvar fast PCB i botten? Det är det monteringsform där materialet spelar absolut minst roll. Det finns för många spridda monteringspunkter och monteringen sker i PCB snarare än i plattan (jmf en traditionell custom med top mount där du skruvar fast plattan längs dess periferi), vilket gör att det mest blir en fråga om ljud. Och utseende, så klart, eftersom monteringsplattan syns från sidan. En tray medger dock även någonting som få andra typer av tangentbord gör, att helt enkelt skippa plattan och bara köra brytarna i PCB. Blir lite mjukare, men väldigt lite i och med de många styva infästningspunkterna.

Så med andra ord är det, som vanligt, bara personliga preferenser som styr. Har du inga är det bara att satsa och se vad du föredrar.

Tack för att du tog dig tid att göra en så utförlig förklaring. Jag vill definitivt minimera riskerna för pingande ljud. Efter att ha kollat lite Youtube-klipp om olika plåtar så verkar det dova ljudet av mässing verkar riktigt trevligt. Men det stör mig en aning att jag har ett svart lågprofils-case, en plåt i annan färg än svart syns lite för mycket imo. Hade egentligen velat köpa ett Tofu case eller KBDFans 5° men det skulle spräcka budgeten allt för mycket den här gången. Kanske plockar med ett case i plast bara för att.

Permalänk
Medlem

Jag fick en snilleblixt häromdagen (men efter lite surfande så visade det sig som vanligt att jag var inte först med den idén) men i alla fall. Jag gillar layouten på Leopold fc980m även om det är inte riktigt som jag vill ha det så är det i alla fall ganska nära. Dock hittade jag inget med mx clear brytare så jag köpte ett demotangentbord med blåa brytare och beställde clear löst. Keycaps kommer i höst (hoppas jag).

"Snilleblixten" bestod i att när jag lött bort de blå brytarna så sprayade jag plattan från alla håll med flera lager gummispray, så varenda brytare är nu gummiupphängd. Ingen del av brytaren har direktkontakt med stålet i plattan, det blev också lite presspassning och inte den lite glappa passningen det var innan. Jag passade även på att gummibelägga insidan av tangentbordslådans botten med förhoppning att det kanske ljudisolerar lite.

Så långt kändes allt som en lyckad operation, men tyvärr så pingar clear-brytarna ganska duktigt ändå. Jag får inbilla mig själv att det skulle låtit ändå jävligare utan gummiupphängningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Efter ha kollat runt lite så tror jag att jag är mest sugen på ett DIY kit från KBD fans eller liknande. Är ute efter ett ISO TKL eller eventuellt ett 75% tangentbord. Hot swap är också något jag vill ha. Tyvärr verkar det mesta vara slut. Eller finns det något att få tag på från andra ställen?

Så i väntan att tangentborden ska bli tillgängliga igen tänkte jag att börja med keycapsen.
Såg att ett gruppköp just startat för "GMK Modern Dolch 2". Jag tycker att det är en snygg kombination i brist på GMK Oblivion/Hagoromo eller Honeywell kombinationer. Modern Dolch 2 Finns till och med i ISO utförande med nordiska tangenter. Hur kvalitén brukar vara vid gruppköp? Det är ju trots allt nästan 2 tusen för en uppsättning keycaps.

Valet föll på "vanlig" cherry profil då jag inte är säker på om jag skulle gilla SA eller MT3 profil fast de är sjukt snygga

GMK är TOTL när det kommer till tangenter. Det finns ingenting nytt på marknaden som slår dem. Ska du hitta bättre kvalitet är det saker från 80-talet eller tidigare som gäller. Signature Plastics ligger på samma nivå, men de gör ingenting i Cherry-profil (DCS är deras version men den gör man bättre i att skippa). Det finns en anledning till att de flesta som designar tangenter vänder sig till GMK (och SP), de vill helt enkelt att slutresultatet skall bli så bra som möjligt.

Jämfört med det du hittar på butikshyllorna är det som natt och dag – något även priset reflekterar.

Med det sagt har GMK haft lite problem med QC på sistone – petiga entusiaster som betalar mycket pengar för sina tangenter har höga krav – men bättring är utlovad och de senaste kitten har varit mycket bättre, så kit som likt modo2 levereras någon gång nästa år borde rimligtvis bli ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

GMK är TOTL när det kommer till tangenter. Det finns ingenting nytt på marknaden som slår dem. Ska du hitta bättre kvalitet är det saker från 80-talet eller tidigare som gäller. Signature Plastics ligger på samma nivå, men de gör ingenting i Cherry-profil (DCS är deras version men den gör man bättre i att skippa). Det finns en anledning till att de flesta som designar tangenter vänder sig till GMK (och SP), de vill helt enkelt att slutresultatet skall bli så bra som möjligt.

Jämfört med det du hittar på butikshyllorna är det som natt och dag – något även priset reflekterar.

Med det sagt har GMK haft lite problem med QC på sistone – petiga entusiaster som betalar mycket pengar för sina tangenter har höga krav – men bättring är utlovad och de senaste kitten har varit mycket bättre, så kit som likt modo2 levereras någon gång nästa år borde rimligtvis bli ganska bra.

Tackar för ett utförligt svar. Jag håller tummarna, synd bara att leverans är ungefär ett halvår bort.

Gällande själva tangentbordet (iso, alu, hotswap), är det KBD Fans som gäller eller finns det att få tag på från andra ställen?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

#18457254

Gjorde ett inlägg angående nya keycaps till ducky one 2 sf, om någon har tips hjälper det väldigt mycket

Permalänk
Skrivet av maniac:

Tackar för ett utförligt svar. Jag håller tummarna, synd bara att leverans är ungefär ett halvår bort.

Gällande själva tangentbordet (iso, alu, hotswap), är det KBD Fans som gäller eller finns det att få tag på från andra ställen?

Just ISO och hotswap är ovanligt. Dela med dig om du hittar något.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Just ISO och hotswap är ovanligt. Dela med dig om du hittar något.

Du är ju en händig herre vad jag har förstått. Har du funderat på att fixa till ett eget ISO hotswap med Mill-Max hotswap sockets?

Permalänk

@Rutger Janåker: Jodå, det är redan inköpt och planerat för nästa bräda.
Men killen jag svarade verkade inte så sugen på att löda.

Jag vet inte hur pass osäkert det är. Men jag testade några millmax-sockets tillsammans med ett par brytare i PCBn utan att löda och den registerade knapptryckningarna.

Permalänk

@StuntmanMike:
Vartifrån köpte du dina Mill max connectors? Finns dem att köpa från någon butik i Sverige?
Fick en idé om att jag kanske skulle träna upp mina lödnings-skills och faktiskt försöka mig på detta, med risk för att sabba hela pcb:t med mina amatörmässiga försök. Men å andra sidan så är det väl lite strul med Mill max connectors och just Kailh-switchar (som jag funderar på att köpa denna gången) då storleken skiljer lite på benen.

Permalänk

@Rutger Janåker: https://keycapsss.com/keyboard-parts/parts/73/mill-max-0305-h...

Har hittat dem hos elfa när jag sökte, men tror priset va hutlöst då.

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

@StuntmanMike:
Vartifrån köpte du dina Mill max connectors? Finns dem att köpa från någon butik i Sverige?
Fick en idé om att jag kanske skulle träna upp mina lödnings-skills och faktiskt försöka mig på detta, med risk för att sabba hela pcb:t med mina amatörmässiga försök. Men å andra sidan så är det väl lite strul med Mill max connectors och just Kailh-switchar (som jag funderar på att köpa denna gången) då storleken skiljer lite på benen.

Mouser borde ha de flesta sorterna. Ang lödningen kommer det gå fint om du inte behöver löda bort någonting (detta kan vara knepigt om det är första gången man löder). Se till att ha ett lödjärn som har temperaturjustering, så inga clas-ohlson stickkontaktslösningar!

Visa signatur

Tangentbord e kul