Systemkamera med tyst slutare

Permalänk
Medlem

Systemkamera med tyst slutare

Sitter och letar systemkamera som har tyst slutare, fokus bör kunna vara wifi styrt, alltså styra från en platta eller telefon vill helst ha en sensor som inte är mindre än aps-c format, har ingen betydelse om det är spegellöst eller inte, sen ett max pris på cirka 5000:-

Permalänk
Medlem

Menar du att du vill ha en kamera med elektronisk slutare, dvs. helt tyst? I så fall finns det vad jag känner till ingen kamera som uppfyller dina krav. Det finns Fujifilm XT-1 och XT-10, Sony A7R II och A7s, och eventuellt nån mer. Den billigaste av dem är XT-10 som ligger på ~7k för enbart kamerahuset.

Vill du ha en kamera med elektronisk slutare och wifi för under 5k så får du nog kolla på m4/3, t.ex. Panasonic DMC-GX7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att du vill ha en kamera med elektronisk slutare, dvs. helt tyst? I så fall finns det vad jag känner till ingen kamera som uppfyller dina krav. Det finns Fujifilm XT-1 och XT-10, Sony A7R II och A7s, och eventuellt nån mer. Den billigaste av dem är XT-10 som ligger på ~7k för enbart kamerahuset.

Vill du ha en kamera med elektronisk slutare och wifi för under 5k så får du nog kolla på m4/3, t.ex. Panasonic DMC-GX7.

Okej men hur står sig Pansonic mot en kamera i aps-c segmentet vid iso 3200?

Permalänk
Medlem

Min första tanke är: vad ska du med en sån specifik kamera till?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Tycker en m43 kamera fungerar minst lika bra som de flesta andra APS kameror.
Men vill du jämföra så kan du ju alltid jämföra på t.ex: http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?utm_campaign...

Permalänk
Medlem

är väl bara köpa en spegellös systemkamera? Dom är väl i princip knäpptysta vad jag vet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Följdfråga. Varför måste digitalkameror ha ett "klick-slutarljud" som inte går att stänga av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Följdfråga. Varför måste digitalkameror ha ett "klick-slutarljud" som inte går att stänga av?

http://abcnews.go.com/Technology/story?id=6750825&page=1

Permalänk
Medlem

@Aene. Tack. Trist att klickljudet är så högt att trasten flyger iväg.

Permalänk
Medlem

På min telefon räcker det med att sätta på ljudlöst så låter det inget när man tar foton. Skumt.
Förövrigt dumt att dom har bestämt så. Om man verkligen inte vill att det ska låta när man tar en bild så är det ju inte svårare än att koppla bort högtalaren.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Följdfråga. Varför måste digitalkameror ha ett "klick-slutarljud" som inte går att stänga av?

Det måste de inte?
Ingen av de digitalkameror jag haft genom åren har haft något påtvingat ljud annat än det som kommer från eventuell mekanisk slutare eller från bländarlamellerna eller liknande, som ju är en rent mekanisk lösning som desvärre låter lite.

Permalänk
Medlem

Typ alla spegellösa systemkameror från Panasonic, Olympus, Samsung och Sony har tyst läge samt WiFi och kan styras med telefon/platta.

Finns ju som bekant FF, m43 och APS-C i alla tänkbara prisklasser.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om denna kameran uppfyller dina krav i övrigt (dålig koll på sensorer) men jag köpte en Panasonic Lumix DMC-GX7 i present. De går att få tag på för runt 5000 och kollar man recensioner verkar de vara verkligt tysta när man fotar: http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_gx...

Jag hann inte pilla så mycket på den men den verkade riktigt trevlig det lilla jag såg.

Permalänk
Medlem

Gx7 är trevlig och jäkligt billig eftersom gx8 kommit.
En annan gräsligt billig är g6 som finns beggad på fotisidan för 1800kr. Samma kamera som Panasonics förra flaggskepp GH3 fast fler features.
Själv har jag fått hem en g7 idag. Också mycket prisvärd eftersom den är en hörlursutgång och nån detalj ifrån en gh4.

Blir en fin parhäst till min xc10.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Har tänkt att använda kameran för att fotografera djur därav vill jag att den ska vara tyst.
Efter att ha läst och läst på nätet om kameror så lutar det mot en Fujifilm X-T10 blir ett bra komplettera mot min 7D och Sigma 150-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Gx7 är trevlig och jäkligt billig eftersom gx8 kommit.
En annan gräsligt billig är g6 som finns beggad på fotisidan för 1800kr. Samma kamera som Panasonics förra flaggskepp GH3 fast fler features.
Själv har jag fått hem en g7 idag. Också mycket prisvärd eftersom den är en hörlursutgång och nån detalj ifrån en gh4.

Blir en fin parhäst till min xc10.
http://forumbilder.no/images/2015/09/24/20150924_1746003.md.jpg

En fråga bara du som har lite koll på dslr kameror alltså filmning.
Tror du att X-t10 är en vettig kamera att filma motorsport med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssg:

En fråga bara du som har lite koll på dslr kameror alltså filmning.
Tror du att X-t10 är en vettig kamera att filma motorsport med?

Nej. Fuji är bedrövliga på video. Riktigt dåligt.
Kolla på Samsung NX500. Den är inom budget, har aps-c, tyst slutare och filmar riktigt bra med snabb autofokus.
Jag har en sån men tyvärr inget uppladdat att visa ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej. Fuji är bedrövliga på video. Riktigt dåligt.
Kolla på Samsung NX500. Den är inom budget, har aps-c, tyst slutare och filmar riktigt bra med snabb autofokus.
Jag har en sån men tyvärr inget uppladdat att visa ännu.

tack så mycket, nu blev jag lite kluven, efter att ha kollat på bra många kameror så tycker jag personligen att i fotoväg så har fuji den bästa sensor. Är det Sony sensor i den eller är det deras egna?

tråkigt det där med film

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssg:

tack så mycket, nu blev jag lite kluven, efter att ha kollat på bra många kameror så tycker jag personligen att i fotoväg så har fuji den bästa sensor. Är det Sony sensor i den eller är det deras egna?

tråkigt det där med film

citerar mig själv, det är fujis egna sensor

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt någon av de senaste A7 kamerorna, de har elektronisk slutare, ock kan ta en bild absolut helt tyst. de kan även styras via Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RDX*:

Jag skulle köpt någon av de senaste A7 kamerorna, de har elektronisk slutare, ock kan ta en bild absolut helt tyst. de kan även styras via Wifi.

Till A7 kan du dessutom med adapter använda snorbilliga bra manuella gammelgluggar